آنچه در مقاله نگاهی به کشنده دیما میخوانید:
تاریخچه
داستان مایان دیزل در سال ۱۳۷۵ با تولید تریلرهایی که تحت لیسانس شرکت کوگل آلمان بود شروع شد. مایان دیزل طی سالهای فعالیت خود تریلرهای یخچال دار، تیغه، کفی و خودروهای آتشنشانی نیز تولید کرد. مایان دیزل محصولاتی مانند تریلرهای معمولی و یخچال دار به کشورهای حوزه خلیجفارس و حتی آلمان صادر کرده بود. مایان دیزل کامیونهای سبکی مانند فوسو را هم پیش دیما به بازار عرضه کرده بود.
اما اواسط سال ۹۹ بود که کشنده دیما ۴۹۰ با هدف نوسازی ناوگان حمل و نقل سنگین به بازار معرفی شد. وجود کشندههای اروپایی صفر کیلومتر و کارکرده در بازار باعث شد تا دیما ۴۹۰ نتواند آنطور که بایدوشاید به محبوبیت برسد. اما بااینحال تعداد زیادی کشنده دیما بهخصوص در جادههای مناطق مرکزی کشور دیده میشود. این کشنده با همکاری شرکت مگنا اشتاینر اتریش طراحی شده است.
دیما در بازار جهانی با برند جک و با نام K7 به دست مشتریان میرسد. دیما در اصل نسخه چینی آکتروس نسل چهارم MP4 محسوب میشود زیرا این دو خودرو با هم شباهتهای ظاهری و فنی بسیاری دارند.
در این مقاله از سری مقالات خودروهای سنگین مجله پدال به سراغ بررسی کشنده دیما رفتهایم. با پدال همراه باشید.
همچنین بخوانید: نگاهی به رنو T520، قویترین و جدیدترین کشنده رنو در ایران
همچنین بخوانید: نگاهی به ولوو اف اچ ۱۶ ۷۵۰، قویترین کشنده ولوو ایران و جهان
مشخصات فنی دیما
دیما از یک موتور ۶ سیلندر ۱۲ لیتری توربوشارژ مجهز به اینتر کولر استفاده میکند. این موتور قادر است ۴۹۰ اسب بخار را در دور ۱۹۰۰ و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور را در دور ۱۲۰۰ تحویل دهد. این کشنده از یک گیربکس آلمانی سری تراکسون ZF استفاده میکند. این گیربکس تمام اتوماتیک است و نیازی به گرفتن پدال کلاچ در آن نیست. گیربکس ZF دیما دارای ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب است. گرمکن الکتریکی هوای ورودی به موتور (Cold Start Aid)، گرمکن ادبلو (SCR Heater)،آبگیر سوخت و گرمکن سوخت جزو امکانات دیما محسوب میشوند. موتور این کشنده قابلیت روشن شدن از بیرون کابین را نیز دارد.
طول، عرض، ارتفاع و فاصله محوری این کشنده به ترتیب ۶.۱۹۰، ۲.۵۵۰، ۳.۸۵۸ و ۳.۹۰۰ میلیمتر است. ظرفیت محور عقب دیما ۱۳ و ظرفیت محور جلو آن ۷.۵ تن است. این کشنده قادر است تا ۴۴ تن بار را به دنبال خود بکشد. وزن خود کشنده نیز ۷۲۰۰ کیلوگرم است. محور عقب این کشنده قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل کابین به همراه حافظه را دارد. حداکثر سرعت این کشنده بر روی ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده.
سایز لاستیکهای رادیال تیوبلس این کشنده ۳۱۵/80R22.5 است. ظرفیت دو مخزن سوخت آلومینیومی این کشنده ۱۲۰۰ لیتر است و ظرفیت مخزن ادبلو آن ۶۰ لیتر است. استاندار آلایندگی این کشنده چینی یورو ۵ است که در مقایسه با کشندههای روز اروپا که از استاندارد آلایندگی یورو ۶ استفاده میکنند کمی ضعیف است.
ولتاژ برق این کشنده ۲۴ ولت و ظرفیت دو باتری آن ۱۸۰ آمپر ساعت است.
طول (میلیمتر) | ۶,۱۹۰ |
ارتفاع سقف اتاق تا سطح زمین (میلیمتر) | ۳,۸۵۸ |
فاصله محوری (میلیمتر) | ۳,۹۰۰ |
ظرفیت ناخالص فنی مرکب (کیلوگرم) | ۴۵,۰۰۰ |
قدرت موتور | کامینز – ۴۹۰ اسب بخار در دور موتور ۱,۹۰۰ rpm |
حداکثر گشتاور | ۲,۳۰۰ نیوتن متر در دور موتور ۱,۱۰۰-۱,300rpm |
جعبه دنده | تمام اتوماتیک -ZF |
سیستم ترمز | ترمزهای جلو و عقب دیسکی، مجهز به ABS+ASR/TC+ESC، ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحلهای |
ظرفیت باک | ۱۲۰۰ لیتر (دو مخزن)، مجهز به مخزن ۶۰ لیتری ادبلو |
رینگ | ۹×۲۲.۵ |
امکانات ایمنی دیما
ترمزهای عقب و جلو دیسکی خنک شونده این کشنده دارای ABS، EBS، EBD، ECS، ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحلهای، ترمز موتور با توان ۳۷۰ اسب بخار و ترمز تپه است. البته سیستم انحراف از مسیر (LDWS)، مانیتورینگ فشار باد لاستیکها (TPMS)، سیستم مدیریت ناوگان (FMS) و گارد جانبی جزو تجهیزات سفارشی دیما محسوب میشوند. این کشنده دارای تأییدیه ADR برای حمل کالاهای خطرناک مانند تانکر سوخت است. دیما دارای سیستم کنترل رفتار راننده (ESS) است.
امکانات رفاهی دیما
دیما در بین کشندههای رایج موجود در کشور، کشندهای مجهز و پر آپشن محسوب میشود. تعلیق صندلی راننده بهطور کامل بادی است و در چندین جهت مختلف بهصورت برقی تنظیم میشود. سیستم تهویه دیما تمام اتوماتیک و دارای بخاری درجا و گرمکن آیینه است. سیستم پخش مانیتور دار تمام لمسی، یخچال داخل کابین، مبدل ۲۴ ولت به ۱۲ ولت، سوکت ۲۲۰ ولت، پروژکتور روی شاسی، مه شکنهای جلو و عقب، دکمههای روی فرمان، بوق بادی و برقی (برای مسیرهای درون و برونشهری) و میز تاشو از دیگر امکانات استاندارد این کشنده محسوب میشوند. ۲ تخت خواب عریض هم برای مسافتهای طولانی در کابین این کشنده قرار گرفته. تعلیق کابین این کشنده بادی چهار نقطهای است. کولر درجا نیز جزو امکانات سفارشی این کشنده محسوب میشود و برای بهرهمندی از آن باید مبلغی اضافهتر بپردازید.
در کابین دیما از چندین رنگ و متریال مختلف استفاده شده و این موضوع باعث میشود تا فضای نسبتاً لوکسی را در کابین تجربه کنید. همچنین ارگونومی هر دو صندلی بسیار مناسب است. اما ایکاش صندلی شاگرد هم بادی بود.
قیمت
تا همین چند وقت پیش برای خرید دیما از کارخانه باید ثبتنام و بهصورت علیالحساب ۱.۸ میلیارد تومان پرداخت و منتظر اعلام مبلغ پرداختی باقیمانده آن میشدید. اما اگر خواهان خرید دیما صفر کیلومتر ۱۴۰۱ پلاک شده باشید باید مبلغی بین ۴.۵ تا ۴.۸ میلیارد تومان بپردازید. اما متأسفانه تنها امکان خرید این کشنده با رنگ سفید وجود دارد و امکان سفارش رنگهای دیگر نیست.
F22RAPTOR
۳ آذر ۱۴۰۱همین فلاپ بغل که باک و اونور رو میپوشونه رو نمیدونم چرا حذف میکنن
Behnam1012
۴ آذر ۱۴۰۱همه جای دنیا یک آپشن حساب میشه حتی ولوو نسخه های پایه رو بدون فلاپ بغل میده بیرون
DoctoR
۳ آذر ۱۴۰۱یک زمانی ماک ماشین مستقیم میفرستاد ایران اقساطی میداد
الان چینیا خودشون نمیفرستن باید اسمش عوض بشه بعد دعای خیر فامیل پشتت باشه تا بتونی قبل از پر شدن ظرفیت یکی رو با قیمت کل کارخونش تو چین بخری.
اون دلقکی که زیر کامنت من قبلا ریپ زد و گفت اون روز روز ایران میمونه چرخ دیما رو باید…
JDM سابق
۳ آذر ۱۴۰۱پول اینو میدم یه اف اچ ۴۴۰ جفت میخرم دو نسلمو نون میده
میشه یه رنو تی وارداتی پلاک شده خرید درضمن یه مقدار از پولت هم باقی میمونه
Behnam1012
۴ آذر ۱۴۰۱رنو تی 460 2018 کم آپشن زیر 6 میلیارد نیست
الا این که یک و نیم وام روش باشه یا خودش وارد کنه 1.5 وام بگیره اینطوری با حدود 4.5 میلیارد میتونه رنو تی بخره که شاسی موتور گیربکس دیفرانسیل همه چی ولوو هست
جمشید
۳ آذر ۱۴۰۱کامیونهای چینی هرگز کشش و کارایی کامیونهای آمریکایی و اروپایی رو ندارن 🥴🥴الان در نمایندگیها دارن دیما رو سه میلیارد و هشتصد میلیون میفروشن یعنی هم قیمت اروپاییهای بیست تا سی سال کار کرده هست !!!!
Mohsen63
۳ آذر ۱۴۰۱من تو جاده این ماشین رو دیدم.رخ خوبی داره.نسبت به بقیه چینیا قشنگتر وکاملتره.
Hadi
۳ آذر ۱۴۰۱چو بیشه تهی ماند از نره شیر / شغالان درآیند آنجا دلیر…
چو بیشه ز شیران تهى یافتند/ سگان فرصت روبهى یافتند
جمشید
۳ آذر ۱۴۰۱پدال چرا کامنت من پاک شد ؟
حسین
۳ آذر ۱۴۰۱ان شاءالله تحریم های بانکی و نفتی شکسته بشه و با رفع مشکل کمبود دلار و انتقال ارز ، شاهد تولید محصولات بهتر باشیم .
احمد شاهیوند
۴ آذر ۱۴۰۱سلام رفقای خوب
من خودم دیما دارم قبلش هم رنو میدلام داشتم بخواییم منصفانه و به دور از احساس صحبت کنیم دیما نسبت به سایر محصولات ساخت چین یه سر و گردن بالاتر هستش و حتی میتونم بگم که با کشنده های اروپایی هم قابل مقایسه هست.ماشین از لحاظ گیربکس و سیستم انتقال قدرت قابل قبول هست از لحاظ موتور هم انصافاً قوی و کم هزینه هست
(هزینه های دوره ای ،مصرفی،)
از لحاظ امکانات کابین و ظاهر هم خودتون قضاوت کنید…
محمدرضا
۱۱ آذر ۱۴۰۱سلام دیما n8 ما یدونه ثبت نام کردیم موندیم بندازیم تو. کار یا عوضش کنیم ممنون میشم راهنمایی کنی
aliHOZA
۴ آذر ۱۴۰۱اسم این کامیون تو ذهنم مانده چون چند وقت پیش تو جاده از یه کامیون سبقت گرفتم. تو آینه نگاه کردم تا ببینم چیه دیدم نوشته آمیا (Amia) با خودم گفتم کامیون آمیا دیگه چیه؟! نداشتیم همچین چیزی. یه دفعه یادم افتاد تو آینه نوشتهها برعکسه که! فهمیدم بله. دیما Dima هست نه آمیا!!! اسمش طوریه که برعکس هم میشه خوندش. خلاصه که به یادم ماند.
net
۴ آذر ۱۴۰۱چراغ جلو L مانند اکتروس ۲۰۲۱ بد هست.چراغ جلو این ماشین بهتر از اکتروس هست
قنبر
۴ آذر ۱۴۰۱کشنده خوبی هست.میخام ثبت نام کنم.خواهشأ بعضیا از روی معده سیر نظر ندن بنده نماینده فروشندهها نیستم بنده حامی صنف رانندگان هستم. حامی آنهایی که سالها برای دیگران رانندگی میکنند.همیشه دو گروه اینجا نظر میدن (1)_گروه مالکان کشنده های اروپایی که همیشه دنبال اروپایی هستند (2)_گروه دوم رانندگان مظلوم اما نخبه وحرفه ای دست پاکی که شبانه روز برای گروه««اول»»روز دو وشب دو با کمترین حقوق می نمایند»»نوع تبلیغ گروه«اول»»»آهای نخرید چینی هست این برادر آن است.چینی بدرد نمی خورد.سگ برادرشغال است
گروه اول به دو دسته تقسیم میشن (الف) تجار وشرکتهای واردکننده اروپایی (ب) مالکان کشندهای اروپایی…اهداف الف وب
الف_تجاروشرکتهای وارد کننده اروپایی از تبلیغات منفی علیه چینی سازها چیست؟؟»»برای اینکه رانندگان کم توان دچار طردید شوند با پول کم خود
کشنده چینی خریداری نکننداز ایرانی ساز یا مونتاژ چینی استقبال نکنند»همچنان تا سن۹۰سالگی منتظر ارزان شدن کشنده اروپایی بمانند همچنان شبانه روزی در خدمت مالکان کشندهای اروپایی باشند شب دو و روز دو کنند.
ب_مالکان وصاحبان کشندههای اروپایی برای چی تبلیغات منفی علیه مونتاژ چینی وایرانی ساز می نمایند؟
دلیل دارن»»چون می فهمند اگر راننده آنها به سراغ خرید چینی ارزانقیمت برودمستقل وارباب خودش میشودارباب قبلی باید اروپایی خودرا یا بفروشند یا در پارکینگ با قاچاق گازوئیل کارت سوخت خود امرار معاش کنند
متأسفانه مالکان اروپایی وشرکتهای واردکننده بشدت تلاش دارن راننده کامیون آنها را ترک نکند برای خودش کشنده چینی تهیه کند.
عاقلانه چیست؟؟؟؟؟چون پول کلانی ندارم اروپایی۶میلیاردی بخرم وباید شب وروز من راننده بیچاره پادویی ارباب را بنمایم.چرا خودم ارباب نشم؟بهتر
است با پول خود چینی یا ایرانی ارزان اندازه پولم بخرم
غصه اقساط گرانقیمت را نخورم لااقل می دانم کل درآمد دویدن با خرید مونتاژ چینی وایرانی به جیب مبارک خودم میرود.اربابهایی که تاکنون با تحت فشار قرار دادن من راننده پول خوبی به جیب زدن مجبور میشن بفروشند همه فروشنده اروپایی میشن قیمت ها شکسته میشه من هم چینی را نصف قیمت می فروشم با سود عایده از کارکرد اروپایی ارباب قبلی خودم را میخورم (همه رانندگان کم توان مث من پیش به سوی خرید کشنده چینی وایرانی.شتاب نمایید)عقل کل»به نمایندگی از دوستان راننده ام
مجتبی
۶ آذر ۱۴۰۱تخیل قوی داری موتور باز کن بوش سیلندر رو ببینی مثل کاغذ میمونه یاتاقان کوچیک. نداری ماشین کهنه بخر چینی ۵ سال خوبه بعد باید ردش کنی بره رو ماشینای اروپایی کار شده مثل بنز ولوو داف اسکانیا هزاران مهندس روش کار کردن نه این شرکتا که چینی هایه اشقالو وارد میکنه حداقل چینی خوب وارد کنن همین سواریهایه چینی داشبورداشون پوسیده شده میبینیم کنده شده
dima
۶ آذر ۱۴۰۱سلام همکاران عزیز
من دوهفته ای میشه که دیما تحویل گرفتم قبلش روی اسکانیا 380 کار میکردم واقعیتش دیما آپشن زیاد داره اما اینتاردر گیربکسش عمرا مثل اسکانیا نیست من کاری به قیمتش ندارم اما بین چینی ها اول نباشه دوم هست کابین بزرگ و جای خواب راحت و یه سری مزایا و یه سری کم و کاستی هایی داره که نگم بهتره
همگی موفق و پیروز
احمد
۷ آذر ۱۴۰۱یکی از دوستان رانندگان را به دو گروه تقسیم کرده بود.من گروه دومی هستم بنز داشتم فروختم ثبت نام کردم دانگ فنگ چینی خریدم،البته چینی ،چینی هست فرقی نمیکنه چون فقط دو سال کار میکنه،ذوق کار داشتم ولی ماشینم اشغال بود،زندگیم نابود شد،دوستان گلم بجز برندهای اصلی هیچ ماشینی رو نخرید،وگرنه مثل من……سوت میشید
حمیدرضا ع
۱۰ آذر ۱۴۰۱از خدمات پس از فروش صحبتی نشد مایان امتحانش و تو رها کردن مشتری در محصولات قبلی مانند فوسو و اتاق های کاربری داشته.
ضمنا خیلی راحته چینی های همسطح و نگاهی بندازیم فعلا دافران امتیازات قابل توجه تری از دیما و فوتون و ام پاور و فاو و…. داره .
لطفا در درج تفاهیم غلو نکنید
Samir
۳۰ تیر ۱۴۰۲ایا برای نصب ماشین یخچال دار دیما از براکت استفاده شده؟