خودروهای سنگینمرسدس بنز

مرسدس بنز ای اکتروس 600؛ تجربه رانندگی با پادشاهی بی‌صدا

کامیون برقی مرسدس، بهترین‌های دو جهان را در اختیار رانندگان ترانزیت قرار خواهد داد.

اگر یک دهه پیش کسی ایده تولید یک کامیون تمام برقی را مطرح می‌کرد، موردتمسخر مردم واقع می‌شد. با این وجود مسیر حرکت صنعت حمل‌ونقل تغییر کرد و به‌بهانه حفظ زمین از گرمایش جهانی، در زمینه‌های گوناگون آن مانند خودروهای سواری و حتی کامیون‌ها انقلابی بزرگ ایجاد کرد. شرکت پیشتاز مرسدس‌بنز هم از غافله عقب نمانده و با معرفی نسخه پرچمدار اکتروس برقی، به بازار آینده‌نگرانه کامیون‌ها برقی پیوسته است.

ای اکتروس ۳۰۰

البته پیش از این هم مدل ای اکتروس ۳۰۰ روانه بازار شده بود که به‌عنوان محصولی هدفمند توانست توجه مناسبی را به سوی خود جلب نکند؛ هر چند این مدل هم با وجود توان حمل ۱۶ تن بار و گستره مسافت قابل‌پیمایش فراتر از ۳۰۰ کیلومتر در مسیرهای طولانی کاربردی نیست اما نشان داد که مرسدس‌‎بنز در تولید کامیون برقی، جدی‌تر از این حرف‌ها است. قدرت پیشرانه ۵۳۶ اسب بخاری ای اکتروس ۳۰۰ از یک باتری ۳۳۶ کیلووات ساعتی استخراج می‌شد. عملکرد شهری و جاده‌ای آن پس از درک سیستم بازیابی نیروی ترمز، روان و یکدست بود و آن را به یک کامیون بارسبک و شهری مناسب تبدیل می‌کرد.

مرسدس بنز ای اکتروس ۶۰۰

با این همه، نیاز مرسدس برای تولید یک کامیون پرچمدار برطرف نشد و این شرکت در سال ۲۰۲۳ از ای اکتروس ۶۰۰ (این عدد به محدوده ظرفیت باتری اشاره دارد) رونمایی کرد؛ اشتوتگارتی‌ها در بیانیه رسمی معرفی این محصول اعلام کردند که هجده‌چرخ تازه‌شان، توان پیمایش مسافتی ۵۰۰ کیلومتری را دارد. این توان پیمایشی به لطف بهره‌وری از یک بسته باتری ۶۲۱ کیلووات ساعتی ممکن شده است که خود، متشکل از سه بسته کوچک‌تر ۲۰۷ کیلووات ساعتی می‌شود. این کامیون ۸۱۵ اسب بخاری از دو موتور برقی استفاده می‌کند که با قدرت خود را از طریق یک جعبه‌دنده ۴ سرعتی به چرخ‌ها منتقل خواهد کرد.

ای اکتروس ۶۰۰ از همان فناوری ای-اکسل موجود در ای اکتروس ۳۰۰ بهره می‌برد اما یک برگ برنده هم دارد؛ برگ برنده این خودرو، همان جعبه‌دنده ۴ سرعتی‌اش به شمار می‌رود. مرسدس‌بنز اعلام کرده که در هر شرایطی تلاش می‌کند تا پشتیبانی مادام‌العمری از باتری‌های LFP (لیتیوم-آهن فسفات) داشته باشد تا خیال مالکان را از این بابت راحت کند. این کامیون از شارژ ۴۰۰ کیلوواتی CCS پشتیبانی می‌کند اما به‎‌زودی به فناوری شارژ مگاواتی MCS نیز تجهیز خواهد شد. به این ترتیب، راننده برای شارژ باتری از ۲۰ تا ۸۰ درصد در یک ایستگاه شارژ ۱ مگاواتی تنها به ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

تجربه رانندگی با ای اکتروس ۶۰۰

نسخه پروتوتایپ ای اکتروس ۶۰۰ در اتوبان‌های آلمان و با باری ۴۰ تنی در محفظه آن بررسی شده است تا دیدی واقعی از شرایط بهره‌وری از آن فراهم شود. سکوت یا شاید بهتر است بگوییم صدای متفاوت ای اکتروس ۶۰۰ تجربه‌ای تازه را برای راننده فراهم می‌کند و به او اجازه می‌دهد تا روی جنبه‌های متفاوت رانندگی خود بیشتر تمرکز داشته باشد.

فرمان‌پذیری این کامیون در مسیرهای تنگ مثال‌زدنی است و با تکیه‌بر دید مناسبی که برای راننده ایجاد می‌کند، مانورپذیری خود را به رخ او می‌کشد. از آنجا که پیشرانه این کشنده تماما برقی است، گشتاور زیادی را از همان دورهای پایین در اختیار راننده قرار می‌دهد که خود باعث ایجاد شتاب اولیه مناسب خواهد شد. مالکان این خودرو می‌توانند از مزیت کاهش سرعت فناوری بازیابی نیروی ترمز هم استفاده کنند که رانندگی را برایشان آسان‌تر خواهد کرد و درعین‌حال، باتری‌ها را هم شارژ می‌کند. درجه‌بندی سیستم بازیابی نیروی ترمز آنقدر موثر است که درصورت فعالسازی حالت سنگین، می‌تواند شدت بالایی از نیروی مقاوم را در خودرو ایجاد کند.

این کامیون نوآورانه به سه حالت رانندگی اکو (اقتصادی)، نرمال و پاور (قدرت) مجهز شده است که به‌ترتیب امکان دسترسی به سرعت‌های ۸۰، ۸۵ و ۹۰ کیلومتر بر ساعت را برای راننده ممکن می‌کنند. عملکرد فرمان الکترو-هیدرولیکی در سرعت‌های بالا هم بی‎نظیر است و این کامیون را دقیقا در مسیر انتخابی راننده قرار می‌دهد. سکوت کابین قابل‌تحسین است و درکنار سواری نرم و روان تجربه‌ای متفاوت را برای خریداران ای اکتروس ۶۰۰ رقم می‌زند. سیستم چندرسانه‌ای «اینتراکتیو ۲» داده‌های گوناگون مرتبط با شارژ، باتری، مسافت قابل‌پیمایش، مصرف انرژی برحسب کیلووات بر ۱۰۰ کیلومتر و… را به‌صورت لحظه‌ای در اختیار راننده قرار می‌دهد. کامیون مصرف خود در تست را برابر ۱۱۱ کیلووات بر ۱۰۰ کیلومتر اندازه‌گیری کرد؛ بنابراین انتظار می‌رود ای اکتروس ۶۰۰ در جهان واقعی توان پیمایش ۵۴۰ کیلومتر را داشته باشد.

آیا ای اکتروس ۶۰۰ در صنعت جایی دارد؟

بی‌شک توانایی‌ها و امکانات بالایی که این کامیون به مشتریان خودروهای سنگین مرسدس‌بنز عرضه می‌کند، در نوع خود کاملا جدید است و باعث می‌شود هر راننده کامیونی با نگاه به کیفیت بالای سواری، فرمان‌پذیری، کابین به‌روز و مجهز و توان بالای حمل بار به فکر تهیه یک دستگاه ای اکتروس ۶۰۰ باشد.

البته رقبای مرسدس هم بی‌کار نخواهند نشست و مدل‌های متعددی را برای تصاحب هرچه زودتر بازار کامیون‌های ترانزیت برقی رونمایی خواهند کرد. با پیشرفت روزافزون فناوری و معرفی باتری‌های چگال حالت جامد می‌توان انتظار داشت که گامی بزرگ در راستای برقی‎‌شدن صنعت حمل‌ونقل برداشته شود و خودروهای سنگین هم مانند خودروهای سبک به گستره مسافت قابل‌توجهی دست پیدا کنند. معاون ارشد فروش و بازاریابی مرسدس‌بنز تراکس در استرالیا، «آقای آسیمو»، درباره این کامیون می‌گوید:

ای اکتروس ۶۰۰ خارق‌العاده، دورنمایی از آینده‌ قابل‎دسترسی صنعت کامیون‌ها را نشانمان می‌دهد و تمرکز سبد محصولاتمان را از کامیون شهری ای اکتروس ۳۰۰ فراتر می‌برد.

در انتها می‌توانید تجربه رانندگی با این کامیون برقی را از طریق ویدئوی زیر تماشا کنید. نظر شما درباره مرسدس‌بنز ای اکتروس ۶۰۰ چیست؟ آیا برقی‌شدن صنعت خودروهای سنگین که اتفاقا آلاینده‌های زیادی هم تولید می‌کنند، ضروری‌تر از برقی‌کردن خودروهای سواری است؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۸۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. car lover

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1096 ديدگاه)

    تسلا semi در مقابلش شبیه کامیون اسباب بازیه💪

    موافقم 74
    مخالفم 15
    1. آرین صاحب جمعی

      ۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1094 ديدگاه)

      اونکه دیروز آتیش گرفت رفت اون دنیا 🤣 تسلا مشکلات باطری زیادی داره و تا اونا رفع نشه ضربه بزرگی به فروشش میزنه

      موافقم 35
      مخالفم 4
      1. net

        ۴ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3303 ديدگاه)

        اکتروس ۶۰۰ سپر جلو که متضاد مشکی هست و سپر باز شده جالب نیست

        موافقم 5
        مخالفم 10
    2. amirkhanzadeh

      ۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (564 ديدگاه)

      زیبا ترین کامیون برقی که دیدم
      با اینکه از برقی ها خوشم نمی یاد ولی این واقعا
      چه لحاظ طراحی و چه از لحاظ فنی
      و همچنین شرکت سازنده یک مرسدس بنز
      واقعا هم به دل میشینه و هم حرف های زیادی برای گفتن داره

      موافقم 52
      مخالفم 5
      1. Mr wrong

        ۴ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (284 ديدگاه)

        آره
        کاش مرسدس بنز این طراحی تو توی سواری هاشم پیاده میکرد

        موافقم 15
        مخالفم 2
    3. امیر

      ۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (141 ديدگاه)

      صد در صد، آکتروس ثابت شدست ولی بنظرم 300 ظاهر جلوش قشنگتره

      موافقم 23
      مخالفم 7
    4. Bmw

      ۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (648 ديدگاه)

      بَه بَه چه طراحی خوب و خاصی کاش تو مدل های گازوئیلیم همین طراحی ارائه بده

      ولی تو این کلاس برد و ایرودینامیکم و مصرف شارژم خیلی مهمه که قطعا تسلا از این نظر دسته بالاتر رو داره

      موافقم 18
      مخالفم 3
    5. NAVID@@98

      ۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (728 ديدگاه)

      مرسدس بنز هر نوعش رو میسازه دیزلی، برقی، هیدروژنی هر کدام از اینها رو معرفی کرده تو نمایشگاه امسال بودن
      👑🥇هرچیز اول هستن این اروپا و آمریکا هرچیزاول🥇👑 هستن 🥇👑 سازندگان آمریکایی 👑🥇 هم مثل اروپایی ها دقیقا همین کارو انجام میدن و اکو سیستم برتر و کاملی دارن !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!

  2. آرش

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    با ماشینهای برقی حال نمیکنم ولی این فوق العاده ست بهترین کامیون و کشنده ای که تا به حال دیدم براوو

    موافقم 20
    مخالفم 4
  3. پیام

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2101 ديدگاه)

    بدون شک تو چند سال آینده جنگ حسابی بین ماشین‌های برقی شروع میشه

    موافقم 18
    مخالفم 6
  4. ممد ژانگولر

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4023 ديدگاه)

    لامصب الان این وزن باتریهاش چند تنه؟

    موافقم 16
    مخالفم 2
  5. mickeyy

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    لعنت بر جبر جغرافیایی … یکی پشت ای اکتروس میشینه یکی هم توی سال 2024 اون کامیون ملعون نارنجی ما قبل تاریخ رو میرونه و اون دود سیاه و کثیف اگزوزش رو به خورد بقیه راننده ها میده

    موافقم 44
    مخالفم 3
  6. new reventon

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (446 ديدگاه)

    به زودی چگالی باتری ها 2 برابر میشه، اون موقع همچی جالب میشه. همین الان هم اگه بنز تو این مدل از باتری NMC بجای LFP استفاده میکرد برد یک و نیم برابر و اگه از NCA استفاده میکرد 2 برابر میشد یعنی 1000 کیلومتر

    موافقم 15
    مخالفم 2
  7. مازیار

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3210 ديدگاه)

    اون میله ای که زیر کفی تریلی یا کمرشکن هست و داخل ریش میره
    ریش به این میگن
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/09/mercedes-benz-e-actros-600-3.jpg
    معرفه به میل ریش تریلی
    اون سخت ترین آلیاژ فولادی هست که تو مصارف عمومی در دسترسه

    موافقم 15
    مخالفم 1
  8. JDM سابق

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (594 ديدگاه)

    افول طراحی در اروپا به طرز جنون آمیزی داره پیشروی میکنه
    نسل جدید کامیون های اروپایی روز به روز زشت تر از روز قبل میشن
    از اکتروس گرفته تا داف و FH و مان

    موافقم 4
    مخالفم 30
  9. محمد

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (105 ديدگاه)

    اتفاقاً گشتاور بالای برقی ها از دور صفر برای ماشین هایی مثل کامیون که نیاز به گشتاور بالا دارن خیلی جذابه ، استهلاک پایین و سادگی موتور برقی و عدم نیاز به سرویس های معمول موتور دیزل هم نگهداریش رو خیلی ساده تر و کم خرج تر می‌کنه اگه تو شرایط واقعی ۵۴۰ کیلومتر برد داشته شروع خیلی خوبیه ، همینطوری که تو متن هم اشاره شد نسل های بعدی کامیون ها که با باتری های حالت جامد معرفی بشن شاید بتونن زودتر از زمانی که پیش بینی میشد کامیون های دیزلی رو کنار بزنن

    موافقم 15
    مخالفم 2
  10. جرمی کلارکسون

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (728 ديدگاه)

    نایس 💯👍

    موافقم 5
    مخالفم 3
  11. MPH

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (431 ديدگاه)

    بنز هر چی در سواری های برقی گند زده بنظر میرسه در اینجا خوب عمل کرده ، حداقل طراحیش که عالیه

    موافقم 18
    مخالفم 3
  12. سهیل

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آلمان تو را میخواند..

    موافقم 8
    مخالفم 1
  13. R

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1117 ديدگاه)

    تریلی های جدید ۱۲ چرخن نه ۱۸ چرخ
    ۱۸ چرخ زمان قدیم بود

    موافقم 3
    مخالفم 2
  14. آریا

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (166 ديدگاه)

    البته پیش از این هم مدل ای اکتروس ۳۰۰ روانه بازار شده بود که به‌عنوان محصولی هدفمند توانست توجه مناسبی را به سوی خود جلب نکند
    ویرایش کنید. 👆

  15. علی

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با اینکه از لحاظ فنی بنز بهترین در تمام دوران بوده اما همیشه از لحاظ زیبای از ولوو و دیگران چند مدل عقبه و باید روی این موضوع حتما تجدید نظر کنه کلا بنز اگر فروشی هم داره برای کیفیت و اسمیه که داره و الا برای شرکت اسم و رسمداری مثل بنز این طراحی واقعا افتضاحه البته این نظر منه و نظر هرکسی برای خودش قابل احترامه …

    موافقم 2
    مخالفم 7
  16. علی منصوری

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    باید همسوی پیشرفت رفت جلو، هایبرید و برقی آینده قوای محرکه صنعت خودروسازی ،موتورهای سوخت فسیلی داره زور آخرش میزنه، تو طراحی هنوز پختگی ندارن ولی زمان درستش میکنه، البته این تراک بسیار زیباست و منتظر رقبای احتمالی باید باشه

  17. مهرشاد شایانی

    ۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عشق مرسدس بنز

    موافقم 1
    مخالفم 1
  18. علی شایانمنش

    ۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ازسال 83 اکتروس 43\18 داشتم تاسال 93فرختم افهاش 480گرفتم تاسال ۹۹فرختم دوباره رفتم.
    بنز همون اکتروس گرفتم ولی وارداتی مگان کسی که با بنز کار کرده پشته افهاش نمیتونه بشینه هنوز رودست
    ماشین نیومده نخواهم بیاد خدا برکتش بده خستت نمیکنه
    ماشین دورست کرده وه واه سردرد دورست نکردکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست