سفر و باربری با این کشندههای قدرتمند و گرانقیمت، تجربهای کامل متفاوت خواهد بود.
در دنیای کامیونهای سنگین، اکثر خریداران بهدنبال دوام، بهرهوری و ارزش بلندمدت هستند اما بخشی دیگر از خریداران هم پا را از کلیشههای همیشگی فراتر گذاشته و بهسراغ بهترینها میروند؛ بهترینهایی که میتوانند در تمام بخشها، سفرها و شرایط همراهی مطمئن برای راننده خود باشند. صحبت ما صرفا در باره برخی کامیونها با پیشرانههای قدرتمند نیست؛ بلکه حرف از مهندسی افراطی، کابینهایی در سطح خودروهای لوکس و تکنولوژی پیشرفته میزنیم که این حاکمان سنگینوزن جاده را به آرزوی هر کامیونداری تبدیل میکند.
در سال ۲۰۲۵، چندین شرکت خودروسازی مرزهای ممکن را در صنعت کامیونسازی جابهجا کردهاند. این کشندهها که به تعبیری میتوان آنها را قصرهای متحرک یا شاهکارهای تکنولوژیک با برچسب قیمتی معادل خودروهای سوپراسپرت قلمداد کرد، اوج دقت و هنر کامیونسازان در این صنعت پرمخاطره را نشان میدهند. در این مقاله نگاهی دقیق به هفت کشنده گرانقیمت جهان در سال ۲۰۲۵ خواهیم انداخت و از دلایل ساختشان گرفته تا مشخصات فنی و کاربریشان در بازار را وارسی خواهیم کرد.
مرسدس بنز اکتروس ادیشن ۳؛ هتل مدرن آلمانی
سری اکتروس شرکت مرسدس بنز از دهه ۱۹۹۰ میلادی یکی از شاخصترین کشندههای اروپا به شمار میرفت. این کشندهها برای حملونقل ایمن، هوشمند و راحت در مسیرهای طولانی طراحی شدند اما نسخه ادیشن ۳ که در سال ۲۰۲۵ عرضه شد، پا را فراتر گذاشته و به نمایش قدرت و لوکس بودن بدل شده است.
این کشنده که در شرکتهای حملونقل لوکس و ناوگانهای ممتاز اروپایی مشغول به کار است، به موتور قدرتمند OM 473 با شش سیلندر خطی مجهز شده که تا ۶۲۵ اسب بخار قدرت و ۳,۰۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. قدرت و گشتاور عظیم این پیشرانه مدرن از طریق جعبهدنده ۱۲ سرعته خودکار موسومبه «PowerShift 3»، با دقت و نرمی بسیار بالا به چرخها منتقل میشود و نوید رانندگی آسان و آسودهخاطر را به راننده میدهد.
کابین داخلی این مدل از چرم آلکانترا، نورپردازی محیطی LED چندنقطهای، تزئینات آلومینیومی برسخورده و سیستم رانندگی نیمهخودران بهره میبرد. کاربرد اصلی این کامیون است. از دیگر ویژگیهای مرسدس بنز اکتروس ادیشن ۳ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- دستیار سطح ۲ رانندگی
- سانروف الکتریکی با پردههای نورگیر
- یخچال یکپارچه و دستگاه قهوهساز
- سیستم پایش ترافیک و رهیاب لحظهای
- بهرهمندی از فناوری «مرسدس آپتایم» برای پایش خودرو از راه دور
- خوشخواب مجهز به تنظیم برقی و حافظه
- سیستم صوتی چندکاناله سوراند
- سیستم تهویه مطبوع خودکار چند نقطهای
این کشنده گرانقیمت که با نرخی بین ۲۲۰ تا ۲۴۰ هزار یورو به فروش میرسد به ویژگیهایی ایمنی خاصی چون دستیار هوشمند سطح ۵ ترمز، دستیار نگهداری بین خطوط، شناسایی نقاط کور، سیستم تشخیص خستگی راننده، برنامه پایداری الکترونیکی و… هم مجهز شده است.
اسکانیا V8 770S؛ سلطان گشتاور V8
سری V8 شرکت اسکانیا یکی از محبوبترین کشندهها در میان رانندگان حرفهای به شمار میرود. مدل 770S با ۷۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۷۰۰ نیوتنمتر گشتاور، یکی از قویترین کشندههای تولید انبوه در جهان محسوب میشود که در ابتدا برای بازارهای سنگین اسکاندیناوی مانند حمل چوب یا بارهای فوقسنگین طراحی شد اما حالا به نمادی از قدرت و افتخار تبدیل شده است. جعبهدنده خودکار توانمند «Opticruise» با تکنولوژی تعویض هوشمند، کارایی بینظیری در کنار عملکرد عالی فراهم میکند.
کابین Topline این مدل با تجهیزات لوکسی مانند صندلی ماساژور، سیستم آشپزخانه کوچک و نورپردازی سفارشی، تجربهای خاص برای راننده فراهم میکند. از دیگر امکانات این مدل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- طراحی خاص کابین برای نسخه V8
- کیلومترشمارهای تماما دیجیتالی
- صندلیهای چرمی مجهز به گرمکن و تنظیم الکترونیکی
- فریزر مخصوص
- سیستم رهیاب داخلی با تلماتیک اسکانیا
اسکانیا V8 770S که با قیمت ۲۶۰ هزار دلار به فروش میرسد، از آپشنهای ایمنی مخصوصی چون دستیار ترمز اضطراری، هشدار خروج از بین خطوط، نور شدید تطبیقپذیر، سیستم پایش خستگی راننده، ABS پیشرفته و حرکت در سربالایی هم سود میبرد.
ولوو FH16 750 Globetrotter XXL؛ قدرت اسکاندیناوی
سری FH16 شرکت ولوو از دهه ۹۰ میلادی نماد مهندسی برتر کشور سوئد به شمار میرفتهاند اما نسخه گلوبتروتر XXL آن که در سال ۲۰۵ میلادی عرضه شد، یک هتل سیار واقعی است. این مدل با کابینی بزرگ و راحت، یکی از جادارترین کامیونهای جهان به شمار میرود که میتواند سفرهای طولانی را به تجربهای تازه تبدیل کند.
موتور D16K ولوو FH16 750 گلوبتروتر XXL توان تولید ۷۵۰ اسب بخار و ۳۵۵۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد که نهایتا از طریق یک جعبهدنده هوشمند «I-Shift»، خروجی را به چرخها منتقل میکند و عملکردی استثنایی خود را در مسیرهای طولانی یا بارهای سنگین نشان میدهد.
کابین این مدل با نمایشگر دیجیتال، سیستم کمکی رانندگی، هشدار خستگی راننده و فضای خواب راحت، در میان رانندگان اروپایی محبوبیت بالایی دارد. از دیگر ویژگیهای این مدل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کروزکنترل پیشگو «I-See»
- سیستم تهویه پیشرانه «I-Cool»
- کابین فوق بزرگ نسخه گلوبتروتر XXL
- مایکروویو و یخچال
- سیستم صوتی مجهز به سابووفر
ولوو FH16 750 گلوبتروتر XXL که با قیمتی بین۲۳۰ تا ۲۶۰ هزار دلار در بازار جهانی به فروش میرسد، از آپشنهای ایمنی بهروزی چون ترمز اضطراری، هشدار برخورد، کنترل الکترونیکی پایداری، پشتیبانی خودرو بین خطوط، هشدار توجه راننده، کنترل سرعت در سرپایینی، کروز کنترل تطبیقی، تشخیص و اطفا خودکار آتش و… بهرهمند شده است.
کنورث W990 پلاتینیوم؛ میراثدار کشندههای آمریکایی
کنورث W990 ادامهدهنده راه مدل افسانهای W900 است؛ کامیونی که در فرهنگ کامیونرهای آمریکایی جایگاه خاصی دارد. نسخه پلاتینیوم W990 در سال ۲۰۲۵، ترکیبی از نوستالژی و فناوری مدرن را به نمایش میگذارد. این مدل از پیشرانه «PACCAR MX-13» استفاده میکند که توان تولید ۵۱۰ اسب بخار و ۲۵۰۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. خروجی موتور نهایتا از طریق یک جعبهدنده خودکار ۱۸ سرعتی «Eaton UltraShift Plus» به چرخها منتقل میشود.
فضای داخلی کابین کنورث W990 پلاتینیوم با تزئینات چوب واقعی، چرم طبیعی و امکانات رفاهی مانند تلویزیون، یخچال و اینترنت تجربه رانندگی در سفرهای طولانی را برای رانندگان مستقل آمریکایی به سطحی تازه برده است. از دیگر امکانات داخلی این کشنده پیلپیکر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کابین استودیو اسلیپر ۸۵ اینچی با ارتفاع لازم برای ایستادن
- کف و داشبورد چوبی آپشنال
- تخت تمامقد با خوشخواب حافظهدار
- گرمکن تمام صندلیها
کنورث W990 پلاتینیوم که از ویژگیهای ایمنی مانند سیستم ضدبرخورد، کروزکنترل تطبیقی، هشدار خروج از خطوط و… هم بهرهمند شده است با قیمتی بین ۲۳۰ تا ۲۶۰ هزار دلار به فروش میرسد.
پیتربیلت ۵۸۹ هریتج کاستوم ادیشن؛ تلفیقی مدرن کلاسیک
پیتربیلت ۵۸۹ که از سال ۲۰۲۳ جانشین مدل ۳۸۹ شد، در سال ۲۰۲۵ با نسخه هریتج کاستوم ادیشن خود را آماده بازار کامیونهای لوکس کرد. این کشنده با موتور «Cummins X15» به قدرت ۶۰۵ اسب بخار و ۲۷۸۰ نیوتنمتر گشتاور و با کمک جعبهدنده ۱۸ سرعتی دستی/ خودکار، عملکردی کلاسیک و مدرن را تلفیق میکند.
طراحی سفارشی، رنگآمیزی خاص، کابین چرمی و سیستم تعلیق ارتقا یافته باعث شده این مدل هم در نمایشگاههای کامیون و هم در مسیرهای طولانی جادهای آمریکا درخشان ظاهر شود. از دیگر ویژگیهای این مدل ۲۸۰ هزار دلاری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- داشبورد تماما دیجیتال با دستیار مخصوص
- کابین اسلیپر ۸۰ اینچی با مایکروویو و یخچال
- سیستم صوتی سوراند
- نقشبندی لوکس با کروم و چوب
- سیستم پایش نقاط کور
- هشدار برخورد از جلو
- ترمز اضطراری خودکار
- کنترل پایداری پیچشی
مان TGX Individual Lion S؛ ممتاز آلمانی
برند «مان» یکی از برندهای اصیل آلمانی محسوب میشوئ که با معرفی مدل TGX Individual Lion S، وارد قلمرو کامیونهای لوکس شد. این کشنده برای حملونقل در مسافتهای طولانی طراحی شده، با کیفیت ساخت بالا و امکانات درخور خود جلوهای خاص را به برند مان داده است. موتور «D38» این کشنده با ۶۴۰ اسب بخار قدرت، ۳۰۰۰ نیوتنمتر گشتاور و جعبهدنده خودکار «TipMatic» عملکردی فوقالعاده را در اختیار رانندگان قرار میدهد.
ازجمله ویژگیهای کابین مان TGX Individual Lion S که با قیمت متوسط ۲۵۰ هزار دلار به فروش میرسد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- صندلیهای چرمی با حافظه
- نورپردازی محیطی
- نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی
- سیستم ماساژور
- رهیاب هوشمند داخلی با دادههای زنده
بازار هدف مان TGX عمدتاً رانندگان حرفهای در اروپای غربی و شرقی هستند.
نیکولا Tre FCEV؛ انقلابی با سوخت هیدروژن
نیکولا Tre FCEV یک کامیون کاملاً متفاوت است. این مدل، یکی از نخستین کامیونهای کشنده هیدروژنی-الکتریکی بازار در سال ۲۰۲۵ محسوب میشود که با هدف کاهش آلایندگی در اروپا و آمریکا طراحی شده است. موتورهای برقی آن با تولید ۶۴۵ اسب بخار (۴۸۰ کیلووات) قدرت، گشتاور آنی و گستره پیمایشی بیش از ۸۰۰ کیلومتر با هر بار سوختگیری، این مدل را برای حملونقل منطقهای و میانبرد ایدهآل کردهاند.
نیکولا Tre FCEV از مخازن هیدروژن ۷۰۰ بار و سلول سوختی پیشرفته، در ایالتهایی مثل کالیفرنیا یا کشورهایی مثل آلمان استفاده میشود و هماکنون قیمتی بین ۳۷۵ تا ۴۰۰ هزار دلار دارد؛ یعنی برابر یک رولزرویس فانتوم!
از کامیون لوکس-مدرن از ویژگیهای زیر هم بهرهمند شده است:
- نمایشگرهای لمسی با بهروزرسانیهای از راهدور
- رهیاب داخلی با یابنده ایستگاه هیدروژن
- سیستم بازیابی نیروی ترمز
- سیستم پایش دوربینی اطراف
- نرمافزار کنترلی برای روشن و گرمکردن کابین و موتور
تقاطع تکنولوژی، سنت و اشرافیت
در سال ۲۰۲۵، گرانترین کشندههای جهان چیزی فراتر از ابزار حملونقل هستند. این وسایل نقلیه نمادی از تکامل صنعت حملونقل، لوکسگرایی، تکنولوژیهای پاک و پرستیژ فردی هستند. چه بهدنبال آسایش در سفرهای طولانی باشید و چه بخواهید در خط مقدم فناوریهای نوین قرار بگیرید، این کامیونها بهترینهای دنیای امروز را البته با قیمتی گزاف در اختیار رانندگان گروههای حملونقل ممتاز جهان قرار میدهند. نظر شما درباره این کشندهها چیست؟
JDM سابق
۲۵ فروردین ۱۴۰۴آخرین سری های W900 و C500 هم امسال رفتن برای مزایده احتمالا گرون ترین کشنده ها باشن
الانم ایتون داره گیربکس های نسل جدید اندورانت رو جایگزین سری التراشیفت میکنه
۲۵ فروردین ۱۴۰۴حاجی کامیون های مثل کنورث به درد زندگی میخورن
فرشید
۲۶ فروردین ۱۴۰۴700 بار! این فشار خیلی خیلی ترسناکه. یه نفر باید دیوونه باشه توی ماشینی بشینه که توش کپسول هایی با فشار 700 بار باشه. اونم چند کپسول بزرگ. هیدروژن هم باشه. توی جاده هم باشه. اونم با فرهنگ و شخصیت بعضی از راننده های سنگین سوار. واویلا. از آلودگی بمیریم بهتره
نه به تصادف
۲۵ فروردین ۱۴۰۴این ماشینا قراره برای کار باشن یا زندگی؟😂
صامورایی
۲۵ فروردین ۱۴۰۴کار بخشی از زندگیه. جدا نیستند. حدود یک سوم عمر مفید انسان صرف کار میشه. پس خیلی مهمه که محیط کار و شرایط، مناسب باشه که هم جسمی و هم روانی بازدهی خوبی داشته باشی. هم از کار راضی باشی هم نیروی مفید و سازنده ای بحساب بیای. یعنی دو سر برد. البته همه اینا مال خارج ایرانه نه اینجا. اینجا این بحثا مطرح نیست.
Mr wrong
۲۵ فروردین ۱۴۰۴پیتربیلت=اپتیموس پرایم🤖
Saeedfarshchian
۲۵ فروردین ۱۴۰۴ولوو اسکانیا
و بنز
اگه یکیشون رو داشتم دیگه هیچی از زندگی نمیخواستم
قدرت خالص و ابهت
مصطفی
۲۵ فروردین ۱۴۰۴بهبه سلاطین جاده ها
🥇M🏆bavaria///👑
۲۵ فروردین ۱۴۰۴عجب مطلب نابی👍🎩👑
amir
۲۵ فروردین ۱۴۰۴سوال فنی
چرا آمریکایی های نامبرده از اسکانیا و مان و بنز قدرت و گشتاور کمتری داشتن؟ نسخه های قویتری از آمریکایی هام هست همین پیتربیلت کنورث که رقیب مستقیم اینا باشن و قوی تر باشن؟
مازیار
۲۵ فروردین ۱۴۰۴ظاهرا مدلهای ردهبالای هر برند معرفی شدن
و به جز اون بله معمولا قویترین کامیونهای دنیا از ولوو یا اسکانیا هستن
HFball
۲۵ فروردین ۱۴۰۴قبل از اینکه سوالتو ببینم جوابش توی ذهنم شکل گرفت که چرا کامیون های خیلی قدیمی ماک که توی ایران هستن با وجود بروز ترین و قوی ترین و پیشرفته ترین کامیون های اروپایی بازهم انتخاب اول برای محموله های ترافیکی هستن
خیلی زیباست وقتی بهش فکر میکنی احتمالا همین نماینده های آمریکایی توانایی بیشتری نسبت به رقبای اروپایی دارن درصورتیکه توان و قدرت موتور کمتری هم دارن چون بیشتر روی گیربکس تمرکز میکنن و راز انتخاب ماک های قدیمی آمریکایی در میان اینهمه کامیون توانمند اروپایی هم همین گیربکسش هست که اعتماد و توانمندی بیشتری به ارمغان میاره و جالبه که به این موضوع هم فکر کنید اروپایی ها بر اساس نیاز کاری که داشتن اینگونه موتور هاشونو قوی ساختن چون معمولا محموله های سنگین و جاده های کوهستانی دارن درصورتیکه این کامیون های آمریکایی اغلب برای خود قاره آمریکا استفاده میشن و تقریبا جغرافیای این قاره هم مسیر های کوهستانی نداره که نیاز به انقدر قدرت و گشتاور باشه عوضش سعی کردن از نامحدودی ابعاد کامیون و اینچنین قوانین، تمرکز رو برای بهبود کابین و راحتی و حتی جالبه بدونید کامیون های دماغ دار درصورت بروز مشکل فنی دسترسی خیلی راحت تری برای تعمیر سریع و رفع مشکل دارن ولی رقبای بدون دماغه اینطور نیستن برای اینکه حرف منو بهتر بتونید قبول کنید، نسخه های دماغ داری که ولوو توی آمریکا میسازه رو برسی کنید که به اندازه نسخه های بدون دماغه خودش قدرت و گشتاور ندارن و عوضش مثل دیگر آمریکایی ها تمرکز رو روی موارد دیگه ای گذاشته
amirmohammadja79
۲۵ فروردین ۱۴۰۴اکتروس اسکانیا و ولوو بنظرم تو ی سطح دیگه هستن
هر سه فوقالعاده و عالی
اکتروس رو بیشتر از همه دوسدارم
alire
۲۵ فروردین ۱۴۰۴وسترن استار. paccar. ایویکو. کاماز . داف
(Ali(chevynova
۲۵ فروردین ۱۴۰۴فقط پیتربلت و کنورث
خوده آمریکان
خوده اصالتن
کوه گشتاورن
amir
۲۵ فروردین ۱۴۰۴واکنش مان و بنز و اسکانیا با گتشاور و قدرت بیشتر
سریع ترین کامیون تغییر یافته هم که که آیرون نایت معرف حضور هستن
حمیدرضا
۲۶ فروردین ۱۴۰۴اره ازین کوه کوچولوها😂😂. مرد حسابی ۱۰۰۰ نیوتن متر اختلاف داره با اسکانیا😂😂
net
۲۵ فروردین ۱۴۰۴طراحی داخلی و طراحی بیرونی تریلی های پرچمدار ۲۰۲۵ اروپای غربی قشنگتر و بروزتر از طراحی داخلی و طراحی بیرونی تریلی های دماغ دار سنتی امریکایی هست
صامورایی
۲۵ فروردین ۱۴۰۴کاش تصاویر کابین هم اضافه میشد
اراز
۲۵ فروردین ۱۴۰۴کاشگی عکس های داخل کابین هم می گذاشتید
احمدرضا
۲۵ فروردین ۱۴۰۴جای ولوو VNL خالی بود
boost10
۲۵ فروردین ۱۴۰۴ولوو 780 و آیرو هم میتونست باشه
صامورایی
۲۵ فروردین ۱۴۰۴انجین MX-13 پاکار در کامیون داف که زیرمجموعه ش حساب میشه هم وجود داره. البته به همراه گیربکس ZF.
Mohammad
۲۵ فروردین ۱۴۰۴چرا ماک و دایملر و چند تا برند قدرتمند دیگه حضور ندارن ؟
بردیا آریامهر
۲۵ فروردین ۱۴۰۴آه ای اکتروس🫠
R
۲۵ فروردین ۱۴۰۴سلطان قوی ترین درجهان ولوو اف هاش ۱۶ ۷۵۰
datsun
۲۵ فروردین ۱۴۰۴کامیون فقط اروپا مخصوصا ولوو
hrsjamei
۲۵ فروردین ۱۴۰۴تراک های Freightliner زیر مجموعه دایملر هست بخاطر همین بسیار شبیه به تراک های مرسدس بنز در طراحی داخلی هست
و این مورد باعث شده که مرسدس بنز در بازار آمریکا حضور داره اما با نام دیگر ، دایملر از قطعات مرسدس بنز برای ساخت تراک و ون استفاده می کنه
رامتین
۲۵ فروردین ۱۴۰۴خیلی جذابند و من کلا طراحی پیتربیلت را بیشتر دوست دارم.
HFball
۲۵ فروردین ۱۴۰۴انتخاب خود شخص من با وجودی که علاقه بیشتری به امریکن ها دارم، اگه برای خودم میخواستم یکیشونو انتخاب کنم، چون برای مناطق غیر قاره آمریکا نمیشه از اون کامیون های دماغه دار و بزرگ استفاده کرد، فقط و فقط اسکانیا V8 770S هست که نمیدونم انقدی از اسکانیا خوشم میاد اونم بخاطر گیربکس خارقالعاده ای که دارن هم سرعتی عملکرد خوبی دارن هم سینه کشی
حالا شاید توی سینه کشی مثلا یه محموله با N مقدار وزن رو به همشون بدی عملکرد مشابه باشه ولی اسکانیا واقعا توی کفی هم خیلی سریع به سرعت مطلوب میرسه که توی این مورد از رقباش قوی تره بنظرم
مجتبي
۲۵ فروردین ۱۴۰۴اکتروس نسل شش کشنده برتر ۲۰۲۵ اروپا. مرسدس ده بار این عنوان رو کسب کرده بیشتر از همه برندها.