در سال گذشته شاهد معرفی چندین کشنده چینی در ایران با بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت بودیم که در اینجا قصد داریم با آنها آشنا شویم.
سالها پیش که کامیونهای برندهای معتبر اروپایی مثل ولوو، اسکانیا و مرسدس بنز در ایران مونتاژ میشدند، کِشندههای چینی که تازه پایشان به بازار ایران باز شده بود، بهعنوان گزینههایی ارزانتر با قدرت پیشرانه و سطح کیفی بهمراتب پایینتر از مدلهای اروپایی مونتاژ و عرضه شدند. بااینحال، پس از تنگ شدن حلقه تحریمها و خداحافظی کامیونهای اروپایی با خطوط تولید خودروسازان وطنی، بازار کامیونها و کِشندهها تقریباً بهطور کامل در اختیار چینیها قرار گرفت و تنوع این کشندههای شرقی در بازار ایران بسیار افزایش یافت. همچنین بهمرور قدرت پیشرانهٔ این کامیونها هم افزایش پیدا کرد و به سطح نمونههای اروپایی رسید. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که طی یکی دو سال اخیر شاهد عرضه کشندههایی با قدرتی بیش از ۵۰۰ اسب بخار در کشورمان بودهایم. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با قویترین کامیونهای کشندهٔ چینی بازار ایران آشنا شویم.
همچنین بخوانید:
ارزانترین کامیونهای کشنده بازار ایران
بهترین کامیونهای کشنده چینی بازار ایران
۶-شکموتو X5000
قدرت: ۵۲۰ اسب بخار
کشنده شکموتو X5000 محصول شرکت شاکمن زمانی که در آذر ۱۴۰۱ توسط آرین دیزل در نمایشگاه خودروی اصفهان رونمایی شد، قویترین کشنده چینی بازار ایران بهحساب میآمد اما X5000 نتوانست برای مدت زیادی این عنوان را حفظ کند زیرا در سال ۱۴۰۲ شاهد معرفی کشندههای قویتری از سوی شرکتهای مختلف بودیم. بااینحال، X5000 هنوز هم یکی از قویترین کشندههای چینی بازار محسوب میشود زیرا مدلهای قویتری که در ادامه خواهیم دید هنوز به بازار عرضه نشدهاند. X5000 به یک پیشرانه ۱۳ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل کامینز با اینترکولر مجهز است که ۵۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی موتور هم از طریق یک گیربکس اتوماتیک AMT ساخت شرکت FAST با ۱۶ دنده جلو و ۲ دنده عقب صورت میگیرد. این کشنده که از تجهیزات فراوانی مثل کروز کنترل، گرمکن صندلی راننده، سنسور باران، سیستم پایش نقاط کور با دوربین ۳۶۰ درجه و… بهره میبرد، هماکنون با قیمت ۴ میلیارد و ۸۷۰ میلیون تومان عرضه میشود.
۵-دانگفنگ KX520
قدرت: ۵۲۰ اسب بخار
کمتر از یک سال از یکهتازی شکموتو X5000 در بازار کشندههای چینی بالای ۵۰۰ اسب بخار کشورمان میگذشت که سایپا دیزل شهریور ۱۴۰۲ در نمایشگاه حملونقل و لجستیک نسل جدید کشندهٔ دانگفنگ را با نام XK520 معرفی کرد. البته سایپا دیزل برای این کامیون نام آرتا را انتخاب کرده است. KX520 از یک پیشرانهٔ ۱۳ لیتری شش سیلندر خطی کامینز استفاده میکند که ۵۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۶۰ نیوتن متر گشتاور دارد. سایپا دیزل نسخهٔ ضعیفتری از این کِشنده را هم تولید میکند که KX480 نام دارد. این نسخه از همان پیشرانهٔ برادر قویتر خود استفاده میکند که در اینجا ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار میدهد. انتقال نیرو در هردو نسخه هم توسط یک گیربکس ZF با ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب صورت میگیرد. هماکنون دانگفنگ KX480 با قیمت ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان و KX520 با قیمت ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان توسط سایپا دیزل به فروش میرسد.
۴-پیلسان C9H
قدرت: ۵۴۰ اسب بخار
شرکت پیلسان که یکی از زیرمجموعههای گروه ماموت محسوب میشود، کار خود را در کشورمان با عرضه کِشندهٔ ۴۸۰ اسب بخاری ساخت شرکت سینوتراک آغاز کرد. پیلسان اما در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۲ نسخهٔ جدیدی از این کِشنده را با نام C9H معرفی کرد که یکی از قویترین کامیونهای چینی بازار کشورمان محسوب میشود. این کامیون که تحت لیسانسمان آلمان تولید میشود، به یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی ۱۳ لیتری مجهز است. این موتور که نسخهٔ چینی و تحت لیسانس پیشرانهٔ D26 مان محسوب میشود، ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این اعداد افزایش قابلتوجهی را نسبت به ۴۸۰ اسب بخار و ۲۳۰۰ نیوتن متر کشندهٔ قبلی پیلسان نشان میدهند. انتقال نیروی موتور هم توسط یک گیربکس ۱۲ سرعتهٔ اتوماتیک ZF صورت میگیرد. C9H در طراحی بیرونی تا حد زیادی مشابه نسخهٔ قبلی است اما با تغییراتی در جلوپنجره و قاب چراغها نمای بروزتری به خود گرفته است. قرار است پیلسان C9H در سال ۱۴۰۳ راهی بازار ایران شود.
۳-فاو J7
قدرت: ۵۵۰ اسب بخار
سیبا موتور، زیرمجموعهٔ گروه بهمن که از چند سال پیش با عرضهٔ کشندههای فاو توانست سهم مناسبی از بازار کامیونهای ایران به دست بیاورد و در سال ۱۴۰۱ نیز نسخهٔ قویتر این کشنده را با ۴۶۰ اسب بخار قدرت معرفی کرد تا سهم بازار خود را در برابر رقبای جدیدتر و قویتر حفظ کند، در پاییز سال ۱۴۰۲ از کشندهٔ جدید فاو J7 پردهبرداری کرد تا در جنگ قدرت بالای ۵۰۰ اسب بخار هم عقب نیفتد. این کامیون چینی از یک پیشرانهٔ ۱۲.۵ لیتری شش سیلندر خطی بهره میبرد که ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. فاو برای انتقال نیروی این موتور هم یک گیربکس ۱۲ دنده اتوماتیک ZF را در نظر گرفته است. J7 از طراحی بیرونی مدرنتر و متفاوتی از کشندههای قبلی فاو در بازار ایران بهره میبرد و به امکاناتی مثل کروز کنترل تطبیقی، هشدار حرکت بین خطوط، ترمز اضطراری هوشمند، ترمز پارک برقی، گرمکن و سردکن صندلی راننده و… مجهز است. فاو J7 امسال (۱۴۰۳) به بازار عرضه میشود.
۲-هانوان P9
قدرت: ۵۶۰ اسب بخار
شرکت کامل دیزل که در زمستان ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز کرد، با رونمایی از کشندهٔ هانوان P9 در نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۲، پرقدرت وارد بازار کشندههای ایران شد. این کامیون محصول شرکت چینی XCMG است که در سال ۱۹۴۳ تأسیس شد و یکی از بزرگترین شرکتهای فعال در زمینه ساخت خودروهای سنگین و تجاری و ماشینآلات راهسازی و معدنی محسوب میشود. XCMG اوایل سال ۲۰۲۱ کِشنده جدید خود را با نام P9 رونمایی کرد. این کامیون با قدرتهایی از ۴۴۰ تا ۵۶۰ اسب بخار به بازار عرضه میشود که کامل دیزل قویترین نسخه را برای عرضه در کشورمان انتخاب کرده است. این کامیون به یک پیشرانه ۱۳ لیتری شش سیلندر خطی ساخت ویچای مجهز است که ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. با این موتور، P9 در صدر لیست قویترین کامیون بازار کشورمان قرار خواهد گرفت. انتقال نیروی موتور هم توسط یک گیربکس ۱۶ دنده اتوماتیک ساخت شرکت چینی فست صورت میگیرد.
۱-بایک X9
قدرت: ۵۶۰ اسب بخار
گروه بهمن و سیبا موتور که کامیونهای فاو و فوتون را در سبد محصولات خود داشتند، برای حضور پررنگ در بخش بالای ۵۰۰ اسب بخار بازار سراغ بایک رفتند. البته برند فوتون که همکاری پررنگی با مرسدس بنز دارد، متعلق به گروه بزرگ بایک است و بنابراین انتخاب این شرکت توسط گروه بهمن بیارتباط با شریک قبلی آنها نیست. بایک X9 تقریباً همزمان با فاو J7 معرفی شد تا نمایندههای گروه بهمن در بخش بالای ۵۰۰ اسب بخار به دو کشنده برسد. این کامیون که در طراحی بیرونی شباهت زیادی به ساختههای اسکانیا دارد و در برخی قسمتها نیز الگوبرداری از مرسدس بنز آکتروس مشهود است، در سینهٔ خود یک پیشرانهٔ ۱۲.۹ لیتری شش سیلندر خطی ساخت کامینز دارد. این موتور ۵۶۰ اسب بخار قدرت دارد که با هانوان P9 یکسان است اما گشتاور ۲۶۰۰ نیوتن متری آن از کشنده کامل دیزل بیشتر است. بایک X9 همچنین بهعنوان کشندهٔ سال ۲۰۲۴ چین هم انتخاب شد و بنابراین، به لطف قدرت بالای پیشرانه و عرضهکنندهٔ باسابقه، میتواند یکی از بهترین کامیونهای چینی بازار ایران لقب گیرد.
Zz
۳ فروردین ۱۴۰۳کاش حداقل بازار خودروهای تجاری و ماشین سنگینا توسط ویروس چین گرفتار نمیشد 😞
زمان بچگی تفریح من این بود که جلوی اسکانیا رو نگاه کنم ببینم بعد حرف R یا G چه عددی نوشته و کدومشون قوی تر از بقیه ست …
ظاهرا دیگه قرار نیست هیچ برند معتبری در هیچ جای صنعت حمل و نقل ما دیده بشه و توسط چین کاملا مصادره شدیم .
NAVID۰۰۹۸
۳ فروردین ۱۴۰۳اول سلام
دوم عیدتون مبارک
سوم عیدی حس نمیکنم
چهارم چون حالی ندارم یا نداریم یا نمانده
اما دوست عزیز ، برخلاف نظر شما ، ای کاش بازار خودروهای سواری همچون سنگینها بود !!!
اتفاقاً دولت دستِ تاجران را بازگذاشته چنان چه در این ۵دهه اخیر فکر نمیکنم چنین حجمی از تنوع سنگینوزنها از برندهای مختلف اروپایی با طیفها و رنگهای مختلف وارد ایران شده باشه!!!
اگر یه سَری به جادهها بزنید متوجه عرایض بنده میشوید!!!
با این تفاوت که هم کارکرده هم صفر داره وارد میشه از بازه قیمت ۵ میلیارد تا ۱۵ میلیارد!!!
گل سرسبدشون هم ولووFH و بنز آکتروس هستند!!!
به شخصه فکر میکنم در اتاق فکر دولت تصمیمات زیرپوستی داره گرفته میشه که با آنچه در رسانهها میبینیم کاملاً متفاوتِ!!!
R
۳ فروردین ۱۴۰۳ZF چه غولیه واسه اکثر ماشینای دنیا گیر بکس میسازه
net
۳ فروردین ۱۴۰۳چین میخواد هنگ کنگ و تایوان رو بگیره
زیزیگولو
۳ فروردین ۱۴۰۳باید گفت آشغالترین کشنده های جهان در ایران👎👎👎👎
HR3
۳ فروردین ۱۴۰۳99 درصد ملت سراغ این چینی ها با این قیمت نمیره با اون پول میشه یه وارداتی مثل داف گرفت که 40 سال برات کار می کنه تعمیرم بخواد بعد تعمیر دوباره می تونه مثل اولش راه بره و یکبار مصرف نیست
جمشید
۳ فروردین ۱۴۰۳آفرین👏👏👏
حسین
۳ فروردین ۱۴۰۳فقط ولوو،رنو،اسکانیا،داف،اینا بهترین ها در خودروهای سنگین اروپا هستند و من اینارو به چینی ها ترجیح میدم.
Mr wrong
۳ فروردین ۱۴۰۳کلا مردم ایران رو هم با چینی ها جایگزین کنن بره
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۳ فروردین ۱۴۰۳هنوز خوف ترین کشنده ایران اسکانیا r560 وی۸ هست که ماموت محدود چند سال پیش وارد کرد یا ش بخیر ۶۰۰ ملیون بود.فکر کن اونی که داره میدونه تنها وی۸ حال حاضر دنیا رو داره.۵۶۰ اسبه.
Genius
۴ فروردین ۱۴۰۳آخه خدایی کدوم عقل سلیم و قلب میهن دوستی می پذیره بخاطر طمع قدرت گروهی محدود و زیاده خواهی ات __ می کشوری که تو همین ح<کو<مت فعلی با همه تحریمها و مشکلاتی که داشت تو سایپا دیزل ولوو fh و تو ایران خودرو دیزلش مرسدس آکتروس مونتاژ میکرده طی ده سال به چنین حقارتی بیفته که بشه حیات خلوت کمپانیای نوظهور چینی؟؟بخدا که هر کس ما رو وارد دوئل ات_می کرد خائن به ایران و ایرانی است
Amir
۴ فروردین ۱۴۰۳هر چی تو خود چین بنجل میشه و از مد میره میدن سایپا دیزل و ایرانخودرو دیزل مونتاژ کنن
***
همایون
۴ فروردین ۱۴۰۳این جنگ اسب بخار که تو دنیای کامیونها راه افتاده هم مسخرست.ولی در مورد کشنده های چینی به نظرم تو این لیست نماینده فاو و بایک شرایط بهتری دارن چون تو کشور خودشونم ازشون استقبال شده مخصوصا فاو که من اکثر کلیپهایی که از راننده های سنگین چینی دیدم سوار کامیون فاو بودن
خودنویس
۵ فروردین ۱۴۰۳۱۰۰درصد مخالفم
خیابان ها و جاده های ایرانم سرشار از پراید و تیبا و ۴۰۵ هست آیا شرایط مناسبی دارند؟
خودرو تجاری هم فوتون h4 تایید میکنی؟
آراد رضائی
۴ فروردین ۱۴۰۳سلام دوستان واقعا چه دوره زمونه بدی شده که مجبور شدیم این آشغال های چینی رو وارد ایران کنیم.
اگه این ماشین های آشغال بهترین کشنده های ایران هستن پس سلاطین اسکانیا،ولوو،داف،رنو،ماک،بنز… چی هستن؟؟؟؟😓😓😓
حمیدرضا
۴ فروردین ۱۴۰۳اولین و پر آپشن ترین KAMEL p9 هست
بایکx9 در رونمایی که چند ماه قبل با درهای بسته شد و هنوزم در پاره از ابهامات هست
مهم اولین هست و اونی که تولید و روانه بازار شده
حمیدرضاااا
۴ فروردین ۱۴۰۳نگارنده محترم
اولین کشنده ۵۶۰ اسب بخاری به همراه پر آپشن ترینKAMEL P9 بوده و هست هم تولید شده هم در جاده هاست ، بایک x9 چندین ماه قبل حتی در رونمایی با درهای بسته انجام شد و تا کنون نه به تولید رسید نه به جاده ها و سرنوشتش در پاره ای ابهامات هست
شما به عنوان خبرگزاری لطفا رفرنس برگزیده شدن بایک x9 در سال 2024 را بفرمایید . جالبه هیچ کس این رفرنس و مرجع خبر را ندارد شما بفرمایید
Alireza
۵ فروردین ۱۴۰۳طوری در مورد چینی ها صحبت میکنید که انگار هر کی ندونه فک میکنه شماها همتون اسکانیا یا ولوو دارین من حاضرم شرط ببندم که بیشترتون حاضرین از همین چینی های بقول شما اشغال داشته باشین .چین با اجناس بنجل که نتونسته دومین اقتصاد دنیارو بدست بیاره الان بازار اروپا و آمریکا هم بدست چینی ها داره فتح میشه دیگه باید قبول کرد که باید برندهای اروپایی یه رقیب گردن کلفت بنام چین دارن که تا چند سال دیگه از اونا سبقت میگیره .دست کور که الو نمیرسه میگه ترشه