در جدیدترین سری مقالات خودروهای سنگین پدال به سراغ یکی از کشندههای وارداتی به کشور یعنی رنو T480 رفتهایم.
شاید برند رنو در کشورمان بیش از هر چیزی با خودروهای سواری خود شناخته شده باشد اما بخش خودروهای سنگین این کمپانی که با نام رنو تراکس در بازار حضور دارد محصولات متنوعی را تولید میکند که رنو T480 یکی از آنهاست. البته رنو قبلاً نیز در بازار کشورمان با محصولات دیگری حضور داشته و این بار به لطف آزاد شدن واردات شاهد جولان کشندههای موردبحث در جادهها هستیم.
مقر رنو تراکس در نزدیکی لیون قرار دارد و اگرچه برندی فرانسوی به شمار میرود اما از سال ۲۰۰۱ تاکنون زیرمجموعه گروه ولوو شده و اکثر محصولاتش از زیرساخت مشترک با کامیونها و کشندههای ولوو بهره میبرند. رنو اولین بار تولید کامیونهای تجاری را در سال ۱۹۰۶ شروع کرد اما نیم قرن بعد تولید کامیونها و اتوبوسها با نام خود را متوقف کرد. پس از آن شرکت ساویم به عنوان زیرمجموعه رنو به فعالیت در این زمینه پرداخت؛ اما بر اساس سیاستهای صنعتی دولت فرانسه، در سال ۱۹۷۵ رنو دوباره به عرصه بازگشت. بر اساس گزارشها، رنو تراکس در سال ۲۰۲۲ درآمد ۵.۷ میلیارد یورویی را ثبت کرده است.
رنو تراکس محصولات متنوعی از جمله کامیونها و کامیونتهای سری D، C، K و T و حتی محصولات نظامی همچون شرپا ۵ را تولید میکند. پیش از این مقالات پدال در خصوص کشندههای ولوو FH500، اسکانیا ۵۰۰S و داف XF 480 را خدمت شما عزیزان تقدیم کردهایم و این بار میخواهیم به بررسی کشنده رنو T480 بپردازیم. سری محصولات T رنو از سال ۲۰۱۳ تاکنون در بازار حضور دارند. مسئول طراحی این کامیون آقای هرو برترند بوده است. اگرچه در این کشنده از برخی قطعات ولوو FH جدید استفاده شده اما طراحی کلی آن برگرفته از رنو مگنوم است.
همچنین بخوانید:
-
بررسی کامیون کشنده شکموتو X5000، مشخصات، قیمت و رقبا در ایران
-
بررسی کامیون کشنده جک دیما؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
رنو در طراحی کشنده جدید خود از گیربکس موسوم به اپتی درایور استاندارد استفاده کرده و آیرودینامیک آن را برای کاهش مصرف سوخت بهینه ساخته است. همچنین در رنو T480 شاهد استفاده از ویژگیهای رفاهی و امنیتی جدیدی هستیم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. این سری محصولات به دو پیشرانه ۶ سیلندر خطی مجهز هستند که اولی از نوع ۱۱ لیتری DTI با خروجی ۳۸۰، ۴۳۰ و ۴۶۰ اسب بخار است و دومی که در T480 نیز بکار رفته از نوع ۱۳ لیتری با خروجیهای مختلف ۴۴۰، ۴۸۰ و ۵۲۰ اسب بخار خواهد بود. شایان ذکر است کشنده رنو T توانسته جایزه معتبر کامیون سال ۲۰۱۵ را به دست آورد و این امر نشان دهنده قابلیتهای بالای آن است. پیش از این کشنده رنو T520 را در پدال بررسی کرده بودیم و این بار میخواهیم به مدل T480 بپردازیم.
بررسی کشنده رنو T480
طراحی ظاهری
یکی از متمایزترین کشندههای اروپایی وارد شده به کشورمان را میتوان رنو T480 دانست. طراحان این برند برخلاف اکثر مدلهای قبلی بررسی شده که دارای طراحی جلوپنجره تقریباً مشابه افقی بودهاند از ابتکارات متفاوتی سود جستهاند تا در نهایت چهرهای خشن و باابهت برای کشنده سری T حاصل شود. در بخش جلو شاهد جلوپنجرهای هستیم که تریم اطراف آن از تسمه نقاله الهام گرفته است. چراغهای مربعی شکل نیز با شیبی ملایم به سمت مرکز طراحی شدهاند و جلوپنجره را احاطه میکنند. در مجموع طراحی ظاهری T480 را باید کاملاً عضلانی و جذاب توصیف کرد.
طراحی داخلی
برای ورود به کابین این کشنده باید ۴ پله را طی کنید. کابین رنو T480 با تمرکز روی راننده ساخته شده و اگرچه طراحی سادهای دارد اما تمامی کنترلهای اصلی در دسترس راننده هستند. غربیلک فرمان این کشنده هم ما را تا حدودی به یاد محصولات سواری قدیمی در کشورمان همچون مگان و تندر ۹۰ میاندازد؛ اما فرانسویها برای راحتی بیشتر راننده و سرنشین نیز دو تخت خواب نسبتاً بزرگ را تدارک دیدهاند و فضاهای ذخیرهای زیادی در بخش داخلی وجود دارد که از جمله آنها میتوان به بالای کنسول، زیر تخت و… اشاره داشت. همچنین با وجود کابین سقف بلند، راننده مشکلی در تردد داخل کابین نخواهد داشت. در ادامه نیز خواهیم دید که این کشنده اروپایی با وجود سیستم تعلیق کارای خود سواری نرمی دارد و رانندگان در سفرهای طولانی چندان خسته نخواهند شد.
تجهیزات و امکانات
رنو T480 کشنده مجهزی به شمار میرود و دارای تجهیزاتی همچون یخچال ۲۴ لیتری، سیستم تهویه مطبوع خودکار، بخاری و کولر درجا، جک بالابر ۲۰ تن، پروژکتور عقب، قفل مرکزی و ایموبلایزر، سانروف برقی، عایق حرارتی کابین، شیشهبالابر برقی، چراغخواب، صندلی راننده با تنظیمات کامل و گرمکن دار، تاخوگراف، آینههای جانبی برقی به همراه گرمکن، بادگیر جانبی، نمایشگر دیجیتال و… است. در بخش تجهیزات ایمنی نیز سیستمهایی همچون کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو و خروج از خط نیز وجود دارند. با این تفاسیر باید گفت کشنده رنو T480 محصول مجهزی به شمار میرود و تمامی نیازهای رانندگان را برطرف میسازد.
قوای محرکه
همانطور که گفته شد رنو T480 به پیشرانه ۶ سیلندر خطی ۱۳ لیتری با ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰۰ نیوتون متر گشتاور مجهز است. این نیرو از طریق گیربکس اپتی درایور خودکار با ۱۲ دنده جلو و ۳ دندهعقب راهی چرخها میشود. حداکثر گشتاور قابلتحمل گیربکس به ۲۵۵۰ نیوتون متر میرسد و باید گفت این گیربکس از سیستم تعویض دنده پشت فرمان و خنککننده روغن برخوردار است.
استفاده از سیستم تعلیق پارابولیک به همراه میل موج گیر در جلو و سیستم بادی در عقب باعث میشوند این کشنده فرانسوی سواری نرمی داشته باشد. باید دانست سیستم تعلیق بادی عقب T480 را میتوان با استفاده از ریموت کنترل داخل کابین تنظیم کرد. کشنده موردبحث در بخش سیستم ترمز نیز تواناییهای بالایی دارد به گونهای که شاهد ترمز دیسکی جلو و عقب، ترمز ضد قفل و کمک به حرکت در سربالایی و سراشیبی، ترمز موتور و… هستیم. همچنین وزن مجموع ترکیبی رنو T480 به ۴۴ تن میرسد درحالیکه وزن کل شاسی آن بدون بار حدود ۷.۳ تن است. باک سوخت ترکیبی این کشنده نیز ۱۰۴۰ لیتر سوخت میگیرد و از سیستم گرمکن نیز برخوردار است.
قیمت و رقبا
در حال حاضر قیمت کشنده رنو T480 صفرکیلومتر به حدود ۸.۱ میلیارد تومان میرسد که آن را از نظر قیمتی در رده کشندههایی همچون داف XF 480 قرار میدهد. به این ترتیب دو محصول یاد شده رقابت فشردهای با یکدیگر در بازار خواهند داشت هرچند از نظر خدمات پس از فروش و تأمین قطعات وضعیت هیچکدام از آنها تعریفی ندارد و اکثر مالکان میبایست شخصاً نسبت به تأمین قطعات اقدام نمایند. البته نقطه قوت رنو را میتوان سواری نرم آن دانست. جهت اطلاع از قیمت روز کشنده، کامیون و کامیونت نیز میتوانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.
همچنین بخوانید:
-
ارزانترین کامیونهای کشنده بازار ایران، از دایون تا فاو و فوتون
-
بهترین کامیونهای کشنده چینی بازار ایران، از فوتون و دیما تا شکموتو و امپاور
جمعبندی
محصولات سنگین رنو تراکس از مدتها قبل در کشورمان حضور دارند و آزاد شدن واردات کشندهها نیز باعث شد جدیدترین نسخه از آنها یعنی کشندههای سری T راهی بازار شوند. رنو T480 کشندهای بهروز با تواناییهای بالا و قدرت و مشخصات فنی قابل اعتناست که با طراحی زیبا، سواری نرم و قیمت رقابتی توانسته نظر افراد زیادی را به خود جلب کند و اکثر ویژگی های ولوو را با قیمتی به مراتب کمتر ارائه نماید. درصورتیکه تجربهای در زمینه مالکیت این کشنده دارید خوشحال میشویم آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.
𝐀𝐥𝐢
۸ فروردین ۱۴۰۳رنو های که تو ایرانن هر کدوم یه طرح و رنگی دارن خیلی خوشگلن
net
۸ فروردین ۱۴۰۳جنس پلاستیک و کیفیت طراحی داخلی رنو تی مثل اسکانیا و ولوو و بنز لوکس نیست و دو دکمه فیزیکی چرخان بزرگ رنگ نقره ای در داشبورد رنو هست خیلی بد هست و نسل های قبلی هم در داشبورد این مدل دکمه بد چرخان نقره ای بزرگ داشت
FY
۸ فروردین ۱۴۰۳متاسفانه رنو یه شرکت هست که داره ورشکست میشه و این آخریا ماشیناش نه طراحی دارن و کیفیت……
جمشید
۸ فروردین ۱۴۰۳رنوT یکی از بهترین کامیونهای اروپایی وارداتی👍
زیزیگولو
۸ فروردین ۱۴۰۳در حال حاضر تو ایران رنو T520 وارداتی ، جدیدترین و فول آپشن ترین مدل هستش
net
۸ فروردین ۱۴۰۳بدترین قسمت رنو تی طراحی و شکل
جلو پنجره اش هست و خطوط پهن اطراف جلوپنجره و جلوپنجره تا پایین سپر اومده خیلیییی بد هست و تو چشم میزنه
جمشید
۸ فروردین ۱۴۰۳حرفت قبول نیست
Siyavash
۸ فروردین ۱۴۰۳تنها چیزی که راجب این کامیون هایه رنو میدونم اینه که تویه اتوبان حریف ندارن… یکی از آشناها فیلم آورد نشون داد..با ۲۰۶ تیپ ۵ افتاد دنبال یه رنو هرکاری کرد نتونست بگیرنش حتی از کیلومتر هم فیلم میگرفت تا ۱۹۰ کیلومتر هم رفت.ولی باز نتونست رنو رو بگیره ولی مدل دقیق رو نمیدونم چی بود…
مجید
۸ فروردین ۱۴۰۳عشقا سلام این مطلب برای اطلاعات عمومی 👇
کامیونهای رنو به دلیل کیفیت بالا و تنوع در مدلها، در بین رانندگان و شرکتهای حملونقل محبوبیت زیادی دارند. از جمله مدلهای معروف کامیون رنو میتوان به کامیون کمپرسی، رنو تی ۵۲۰ (T 520) و رنو مگنوم اشاره کرد. هر کدام از این مدلها ویژگیهای منحصربهفردی دارند که آنها را برای کاربردهای مختلف مناسب میسازد.
به عنوان مثال، کامیونهای کمپرسی رنو برای حمل بارهای سنگین مانند شن و ماسه و سنگ طراحی شدهاند و دارای جک هیدرولیکی هستند که تخلیه بار را آسان میکند. رنو تی ۵۲۰ به عنوان قویترین کشنده رنو در ایران شناخته میشود و با موتورهای ۱۱ و ۱۳ لیتری خود، قابلیت حمل بارهای سنگین را دارد. رنو مگنوم نیز با طراحی جدید و منحصربهفرد خود، برای جابهجایی ترانزیت و کانکس استفاده میشود
کامت فراموش نشه 🤎
محسن
۹ فروردین ۱۴۰۳با تشکر. البته همه ی کمپرسی ها جک هیدرولیک دارند و آپشن خاصی نیست که فقط رنو داشته باشه، نکنه انتظار داشتید بقیه کامیون ها جک پنوماتیک یا برقی داشته باشن؟
آرش وان
۸ فروردین ۱۴۰۳درود ، آیا کسی از پدالیون میدونه
گیربکس کشنده های رنو
Optidriver gearbox
ساخت کدوم شرکت هست؟
شاهین
۸ فروردین ۱۴۰۳سلام فکر کنم ساخت خود رنو و ولوو هست.
جمشید
۸ فروردین ۱۴۰۳موتورش که همون موتور واوو هست
جمشید
۸ فروردین ۱۴۰۳ولوو
amirhosein
۸ فروردین ۱۴۰۳گیربکش ولوو i shift هست این گیربکس مال خود رنو هست
amirhosein
۸ فروردین ۱۴۰۳گیربکش ولوو i shift هست این گیربکس مال خود رنو هست فکر کنم توی خود فرانسه ساخته بشه
ابراهیم
۸ فروردین ۱۴۰۳رنوتی همه چی عالی قدرت ورفاحی وفیس ضاهری وسادگی فقط ایراد بزرگی که داره ترمز تریلی نداره ،درمواقع ضروری یخ زدگی و برفی و بارونی خیلی بکارمیاد
عباس
۱۵ فروردین ۱۴۰۳من این نوع کارکردم کار فنی گیربکس نوع ولوو موتور 24 اسبک میل سوپاپ توخالی خیلی کمیاب آنقدر کمیاب ک خواستم اونو از نوع ولوو D13440بسازم ک خوشبختانه پیدا شد 3عدد سوزن انژکتور داره 3تای بعدی موقه حرکت شروع بکارمیکنن
عباس
۱۵ فروردین ۱۴۰۳من این نوع کارکردم کار فنی گیربکس نوع ولوو موتور 24 اسبک میل سوپاپ توخالی خیلی کمیاب آنقدر کمیاب ک خواستم اونو از نوع ولوو D13440بسازم ک خوشبختانه پیدا شد 3عدد سوزن انژکتور داره 3تای بعدی موقه حرکت شروع بکارمیکن