در این طرح، یک ماژول قابل تعویض با باطری ۵۲۵ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی، به پشت کِشندهٔ دیزلی متصل شده و شعاع حرکتی کامیون را بیشتر میکند.
چطور میتوان از مزیتهای یک کامیون کِشندهٔ الکتریکی برخوردار شد بدون آنکه کل ناوگان بهطور دائم از دیزل به الکتریکی تبدیل شود؟ این سؤالی است که یک استارتاپ آمریکایی بنام رووی (Revoy) با طرح خلاقانهای به آن پاسخ داده است. این شرکت ماژول قابل تعویضی با باطری و موتور الکتریکی طراحی کرده است که برای افزایش شعاع حرکتی و کاهش مصرف سوخت، بین کِشنده و تریلر قرار میگیرد. این درواقع شبیه اضافه کردن یک کِشندهٔ دوم به تریلر است.
در این طرح، در جلو همان کشندهٔ دیزلی معمولی قرار دارد اما پشت آن، ماژول رووی قرار میگیرد که به چرخ پنجم کامیون متصل میشود. پشت این ماژول هم یک چرخ پنجم دیگر قرار دارد که تریلر به آن متصل میشود. وسیلهای که رووی طراحی کرده، به یک پکیج باطری ۵۲۵ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکی بزرگ مجهز است که به تک محور ماژول نیرو میدهد. به گفتهٔ این شرکت، وسیلهٔ الحاقی موردبحث تا ۴۰۰ کیلومتر به برد کامیون دیزلی اضافه میکند. البته شارژ دوبارهٔ باطریهای ۵۲۵ کیلووات ساعتی مطمئناً زمان بسیار زیادی میبرد و به همین دلیل، رووی برای این مشکل هم راهحلی را مطرح کرده است.
بدین منظور، جایگاههایی در جادهها احداث خواهد شد که کامیونها وارد آن میشوند و بهطور خودکار، تریلر جدا شده و یک ماژول شارژ شدهٔ آماده جایگزین نمونهٔ قبلی میشود. البته این کارها هزینهٔ بسیار بالایی خواهد داشت اما به گفتهٔ رووی، ماژول این شرکت میتواند هزینهٔ سوخت ناوگانها را بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش دهد. علاوه بر این، تولید آلایندگی دیزل هم کمتر خواهد شد. بهبود توان ترمز گیری کامیون به لطف سیستم احیای انرژی ترمزها در ماژول و همینطور بهبود شتاب کامیون هم از دیگر مزیتهای طرح رووی است. همچنین در صورت تمام شدن شارژ ماژول، کِشندهٔ دیزلی همچنان میتواند به حرکت خود ادامه دهد. البته در این صورت وزن اضافی ماژول بر دوش کشنده قرار میگیرد اما حداقل به خاطر تمام شدن شارژ در مسیر متوقف نخواهد شد.
البته همین وزن اضافی یکی از مشکلات طرح رووی است. طبق قوانین فدرال ایالاتمتحده، حداکثر وزن ناخالص کامیونهای کشنده با تریلر ۳۶ تن است و بنابراین، ماژول موردبحث هرچقدر هم که وزن داشته باشد، ظرفیت حمل بار تریلر را کاهش میدهد؛ بنابراین، ماژول رووی ممکن است بیشتر برای بارهایی مناسب باشد که وزن کمتری از حداکثر وزن ۳۶ تن دارند. درهرحال، این شرکت هماکنون یک جایگاه تعویض ماژول را در دالاس راهاندازی کرده و قصد دارد این جایگاهها را در مسیرهای تجاری پرتردد دیگری در تگزاس، آرکانزاس، کالیفرنیا و اورگان هم احداث کند. این ایدهٔ جالبی است که بسیاری از مشکلات الکتریکی کردن کامیونها را برطرف میکند اما باید ببینیم موفق خواهد شد یا نهایتاً مغلوب کامیونهای تمام الکتریکی مثل تسلا سمی میشود.
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ای جان ای جان…
ali_x76
۱۱ بهمن ۱۴۰۲بحث وزنش یه طرف، بحث طول هم هست.
تریلر و کشنده در کشورهای مختلف یه حداکثر طولی دارن که با این قطعه افزوده، دچار مشکل میشن.
parhamiof
۱۱ بهمن ۱۴۰۲البته نمیدونم به عنوان تریلر حساب میشه یا بخشی از خود تراک.
چون طول تراک محدودیتی نداره ولی برای تریلر 18 متر هست.
مرتضی زارعی
۱۴ بهمن ۱۴۰۲این سیستم برای کشورهایی مثل آمریکا و کانادا میباشد نه برای ایران اونجا شکل مملکتشون با تمام دنیا متفاوته و خیلی هم وسیع برای ما نیست این سیستم
عباس
۱۲ بهمن ۱۴۰۲به خاطر یه محوری که خود ماژول داره قاعدتاً تناژ هم اضافه میشه و بستگی داره به قوانین حاکمیتی کشورهای مختلف هست ولی در که ایده ی خوبیه ، من تخصصی در این خصوص ندارم ولی فکر کنم در صورت امکان میشه طوری طراحی کرد تعداد باطری ها بیشتر باشه و پورت های ورودی (شارژر) بیشتر باشه که توان باتری همان قدرت داشته باشه ولی تعداد باطری ها بیشتر
محمد مهدی
۱۲ بهمن ۱۴۰۲طراح بزرگوار دنده عقب رفتن با این انتهای فلاکت و بدبختی می باشد
چرا فقط ایده تولید می کنید که پول و سرمایه جذب کنید ؟ عجب جماعتی هستن ها
منطق یوختی
شورش رستمی
۱۷ بهمن ۱۴۰۲شما عراق اگر رفته باشی دوتا گاری به اسب میبندن
تریلر های خودمون رو دیدی؟
حالا اتاق باری یک ده چرخ هم به پشت تریلر ببند
مثل قطار دراز
با ماشین های ۶۵۰ اسب
با جاده های مسخره
هر ماشین راننده خودشو میخواد
امیرسام
۱۳ بهمن ۱۴۰۲نیسان آبی باید بازنشسته بشه باید با طراحی بهتر و جایی راحت تر برای رانندگان محترم باشه تا کی باید به این وضع راضی باشیم
علی
۱۳ بهمن ۱۴۰۲آقا نیسان آبی بهترین گزینه برای زمان بازنشستگی بعداز چهل سال رانندگی باتریلی وروانی نشدن داخل منزله چون داخل مملکت ما حقوق بازنشستگی جواب زندگی رانمیدهد
سیاوش
۱۴ بهمن ۱۴۰۲نظر دوستانی که در مورد طول کشنده هست،که در کل یه چیز الکیه واسه کشورهای امریکایی،مشکل اصلی اینه که این نوع کشنده با دوتا گاری،در آمریکا گواهینامه مخصوص خودشو باید داشته باشه،یعنی هر ماشینی که این ماژول رو بخواد استفاده کنه،باید گواهینامه مخصوص داشته باشه راننده،و وقتی اون گواهینامه رو داشته باشه،دیگه ماژول نمیبنده،میره یه گاری دیگه میبنده که کرایه بیشتر بگیره
سیاوش
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ولی جدا از این ماژول کشنده،همیشه یه چیزی ذهنمو مشغول کرده راجب به همین ماشینهای برقی و میخوام برم به یکی از این شرکتها بگم،خوب وقتی ماشین در حال حرکت هست،چرا نتونه خودشو شارژ کنه،که نیاز به ایست و به برق زدن نباشن،الان میان منو میدزدن،من برم قایم بشم😅😅