برخی کامیونها در پشت تریلر خود میله آهنی بزرگی دارند. آیا دلیل نصب این میلهها را میدانید؟
هنگام رانندگی پشت یک کامیون بزرگ احتمالاً متوجه نصب یک میله بزرگ در پایین آن شدهاید. معمولاً این میله آهنی با نوارهای قرمز و سفید متمایز میشود. میله آهنی پشت کامیونها با نام گاردهای زیرین شناخته میشوند و از سال ۱۹۹۸ به بعد نصب آنها در کامیونها الزامی شده تا مانع تصادفات مرگبار شوند. گاردهای زیرین مانع ورود خودروها به زیر کامیون در تصادفات از پشت خواهند شد. تریلرهای کامیونها فاقد سپرهای استاندارد خودروها بوده و فاصله نسبتاً زیادی از سطح زمین دارند و به همین خاطر در هنگام تصادف از پشت، یک سدان عادی به زیر تریلر خواهد رفت.
بیشتر بخوانید:
- چرا کامیونهای اروپایی و امریکایی طراحی متفاوت دارند؟ مقایسه کشندههای دماغدار و تخت
- چرا کامیونها از موتورهای دیزلی استفاده میکنند؟
- علت وجود میخهای برجسته روی چرخ برخی کامیونها چیست؟
البته IIHS آمریکا پس از بررسی تصادفاتی که یک طرف آنها کامیونها بود به این نتیجه رسید که اکثر میلههای آهنی یا گاردهای زیرین مانع تصادفات مرگبار نمیشوند مخصوصاً اگر خودروی پشتی سرعت بالایی داشته باشد. علت کاربردی نبودن گاردها هم به عدم استحکام مناسب آنها حتی در تصادفاتی با سرعت حدود ۵۵ کیلومتر در ساعت مربوط میشود. در سال ۲۰۱۵ تعداد کشتهشدگان خودروهای سواری برخورد کرده با پشت کامیونها رشد ۳۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۱ داشته هرچند آمار دقیقی از تلفات ناشی از ورود خودروهای سواری به زیر کامیونها وجود ندارد. در سال ۲۰۱۷ بود که IIHS آمریکا از ۵ شرکت سازنده به خاطر بهبود گاردهای زیرین محصولات خود تقدیر کرد و همچنان نیز از شرکتهای سازنده تریلرها و کامیونها خواسته شده به بهبود استحکام و دوام این میلهها ادامه دهند.
جالب اینکه گاردهای موردبحث با نام مستعار میله منزفیلد نیز شناخته میشوند. این نام به خاطر مرگ غمانگیز جین منزفیلد بازیگر سینمای آمریکا در سال ۱۹۶۷ انتخاب شده است. منزفیلد که در فیلمهای متنوعی در دهه ۵۰ میلادی بازی کرده با سه فرزند خود در حال مسافرت بود که راننده متوجه کاهش سرعت کامیون جلوی خود نشد و نتوانست در موقع مناسب واکنش نشان دهد و بیوک الکترا ۱۹۶۶ آنها با پشت تریلر کامیون برخورد کرد و به دلیل ورود خودرو به زیر تریلر، منزفیلد و باقی سرنشینان جان خود را از دست دادند. با انتشار خبر مرگ این بازیگر و فرزندانش از شرکتهای سازنده کامیون خواسته شد تا گاردهای زیرین را در محصولات خود نصب کنند. در طول این سالها NHTSA از شرکتها خواسته بهطور مداوم ساختار و استحکام میلههای آهنی پشت کامیونها را ارتقا دهند تا از وقوع حوادث مشابه جلوگیری شود.
صامورایی
۱۲ اسفند ۱۴۰۳این میله ها به جلوی سپر کامیون بنز هزارساله مملکت ما هم چند وقته اضافه شده که باعث شده ایمنی اون به سطح جدیدی ارتقا پیدا کنه و هزار سال دیگه هم رو خط تولید بمونه.
nima.jdm
۱۲ اسفند ۱۴۰۳جالب بود
۱۲ اسفند ۱۴۰۳تو ایران من دیدم بعضیا ندارن
خدا بزرگه ایشالا که نمیریم تو چرخ گوشتشون
JDM سابق
۱۲ اسفند ۱۴۰۳متن رو کلا نخوندم صرفاً بر اساس تجربه ام میگم
از پشت سواری با کامیون برخورد کنه میره زیره محور علنا سره راننده توسط محور یا له میشه یا قطع میشه!!
بخاطر همین گارد میذارن
شاپور
۱۲ اسفند ۱۴۰۳متن همین بود که گفتی اما فجیع تر
حسن
۱۲ اسفند ۱۴۰۳در ایران هم مدتیست پایین بودن سپرهای جلو و عقب کامیونها اجباری شده است، ولی خوب این فقط شامل محصولات تولید شده در کارخانه برای دریافت پلاک می شود و محصولاتی که در سالهای قبل تولید شده اند و پلاک دریافت کردن با قوت سابق با سپرهای مرتفع خود به له کردن سقف خودروهای سواری از جلو و عقب مشغولند!! کاش میشد موقع معاینه فنی رانندگان محترم! این کامیونها را ملزم به نصب این سپرهای کوتاه که چند میلیون تومان هزینه بیشتر ندارند نمود تا جانهای میلیاردی مردم، فدای نبود این تکه آهن های کوچک نشود!!
گاس فرینگ
۱۲ اسفند ۱۴۰۳کامیون های مایلر که با اون سپر ماشین های سواری براش حکم تپه رو دارن