باوجود عمر بیشتر صنعت خودروهای کار و تجاری در ایران نسبت به حوزه سواری، به دلیل عدم سرمایهگذاری مناسب در طول سالهای گذشته، این بخش تبدیل به صنعتی عقبمانده و قدیمی شده و تنها متکی به مونتاژ محصولات برندهای خارجی است. در همین راستا به دلیل سابقه طولانی همکاری و شراکت خودروسازان داخلی با برندهای مطرح اروپایی، بازار خودروهای سنگین در ایران همیشه برای این برندها جذاب بوده و در زمانهای مختلف شاهد تولید و مونتاژ محصولات ولوو، مرسدس بنز و اسکانیا در خاک کشورمان بودهایم.
پس از خروج آمریکا از برجام، صنعت خودروی ایران بهعنوان یکی از اولین قربانیان تحریم و جنگ اقتصادی لقب گرفت. دراینبین، حوزه خودروهای کار و تجاری به دلیل وابستگی بیشتر به خارج، بیشترین آسیب را در میان بخشهای مختلف صنعت خودرو متحمل شد و تمام برندهای بزرگ اروپایی بازار ایران را ترک کردند.
سیل تعهدات معوق، افزایش قیمت افسارگسیخته کامیون و اتوبوس و سونامی خودروهای فرسوده، همگی شرایط مناسبی را پیش روی برندهای چینی قرار داد تا با ورود به بازار خودروی کشورمان از این فرصت به نفع خود استفاده کنند. سالهای قبل نیز برندهای چینی در ایران حضور داشتند ولی به دلیل کیفیت پایین محصولات و عدم تمایل مشتری ایرانی به استفاده از این خودروها، به توفیق چندانی دست نیافتند. اما در سالهای اخیر با پیشرفت خیرهکننده صنعت خودروی چین، باعث شده تا شاهد تولید محصولاتی اقتصادی و قابل قبول از سوی آنها باشیم.
در گام نخست همکاری بین خودروسازان ایرانی و چینی، دو برند فوتون و دانگ فنگ به ترتیب با ایرانخودرو و سایپا دیزل وارد همکاری شدند. دراینبین گروه صنعتی ماموت بهعنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ناوگان خودروهای عمومی و نماینده برند اسکانیا در ایران، پس از تعلیق همکاری با شریک اروپایی و موفق نشدن در واردات محصولات این برند سوئدی، با تأخیری نسبتاً زیاد تصمیم به همکاری با برندی پرآوازه از چین گرفته و در جریان چهارمین دوره نمایشگاه خودرو تهران از برند شاکمان و محصولات جدید خود رونمایی کرد.
ویرا دیزل بهعنوان بال آسیایی ماموت و نماینده انحصاری برند شانکشی چین قصد دارد تا در تابستان امسال اولین محصولات خود را روانه جادههای کشور کند.
شاکمان برندی تحت مالکیت Shaanxi Automobile Holding Group، باوجود اصالت چینی، از شهرت خوبی برخوردار بوده و تا به امروز کامیونهای آن در ۴۱ کشور دنیا از آفریقا، خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی، آمریکای مرکزی و جنوبی و اروپای شرقی CIS فروخته شده است. شاکمان که برای اولین بار در بازار ایران حضور پیدا کرده، با ارائه ۴ محصول در کلاسهای مختلف، برنامه ویژهای برای تسلط بر جادههای ایران دارد.
در طول برگزاری نمایشگاه تهران نیز، مدیران چینی شاکمان در غرفه ویرا دیزل حضور داشتند و ضمن معرفی محصولات خود به بازدیدکنندگان، از نزدیک اقدام به نظرخواهی در مورد محصولات خود کردند.
یکی از خبرسازترین اخبار نمایشگاه نیز به همین غرفه اختصاص داشت و در طی آن از اولین کشنده دماغدار مونتاژی پس از انقلاب رونمایی شد. شاکمان RH3 بهعنوان جدیدترین محصول شاکمان، برای اولین بار در ایران حتی قبل از چین در معرض بازدید عموم قرار گرفت. این کشنده ۴۴ تنی که در سال ۲۰۲۰ طراحی شده، طی دو سال اخیر در نقاط مختلف دنیا مورد تست و بررسی قرار گرفته و فرایند اخذ استانداردهای آن برگزار شده و قرار است در نخستین مقصد خود، وارد جادههای ایران شود. این محصول با توجه به اینکه در کلاس جدیدی از اتاق عرضه میشود، دارای مزایای مهمی نسبت به کشندههای معمول است که ازجمله آنها میتوان به کاهش ۵۰ درصدی احتمال قیچی کردن به دلیل نقطه ثقل پایین، کاهش مصرف سوخت، ایمنی بالا در تصادف از جلو، سواری نرمتر به دلیل جانمایی مجموعه موتور و فضای بیشتر اتاق اشاره کرد.
علاوه بر RH3، یک کشنده ۴۴ تن ارزان با اتاقی کوچکتر و مشخصات فنی مشابه به مدل RH3 و دو کامیونت ۵.۵ و ۶ تن نیز در برنامه عرضه ویرا قرار دارند.
نکته قابل توجهی که تمامی کارشناسان و بازدیدکنندگان از محصولات شاکمان به آن اذعان داشتند، کیفیت متمایز خودروهای شاکمان نسبت به سایر مونتاژیهای چینی بود. استفاده از متریال مرغوب در کابین، فضای راحت اتاق و بهرهگیری از جدیدترین طراحی سیستم تعلیق (متفاوت نسبت به سایر کشندههای چینی بازار)، از مهمترین شاخصههای تمایز شاکمان نسبت به سایر رقبا است. همکاری با برند EATON در بحث تأمین گیربکس نیز یک نقطه قوت برای محصولات شاکمان به شمار میرود. ایتون برندی است که بیشتر با کامیون سازان آمریکایی همکاری داشته و در بازار ایران نسبت به ZF کمتر شناخته میشود.
با توجه به مشکلات رانندگان و فعالین حوزه حمل و نقل در انتخاب بین کشندههای وارداتی اروپایی با قیمتهای بالای ۷ میلیارد و کشندههای چینی ۳ میلیاردی اما نامطمئن، در حال حاضر حضور برندی با کیفیت اما ارزانتر نسبت به نمونههای اروپایی قطعاً میتواند به حل مشکلات این حوزه کمک شایانی کند.
با توجه به پیشبینی فعالین حوزه کار و تجاری، حضور شاکمان در بازار ایران، در کنار سابقه خوب خدمات پس از فروش گروه ماموت، این نوید را میدهد که پس از گذشت ۵ سال از روزهای خوب اهالی صنعت حمل و نقل باری دیگر شاهد حضور یک بازیگر کارگشا در عرصه ترابری کشور باشیم.
Genius
۷ خرداد ۱۴۰۱چرا تو ایران به ماشین چینی روی خوش نشون نمیدن؟!دلیلش کاملا واضحه و ریشه و اثبات عقلانی هم داره اونهم چیزی نیست جز انحصار و بسته نگه داشتن بازار خودروی ایران برای بی رقیب موندن چینی ها!شاکمان و هوو و دانگ فنگ اگر کنار داف و ولوو و اسکانیا رقابت کنند قطعا نگاه مردم بهشون عوض میشه و اونها هم میشن یه محصول خوب که درسته اصالت و کیفیت برندهای بین المللی رو ندارن اما نسبت به قیمت کار راه انداز هستن عینا مثل اتفاقی که تو بازار موبایل بین سامسونگ و شیائومی افتاده
علی
۷ خرداد ۱۴۰۱با کی رقابت کنن اکثر مالک برند های چینی اروپایی ها هستند یا تحت نظر اروپایی ها ساخته میشه و اینکه هرچقدرم پیشرفت کنن بازم ترجیح میدم روی ماشینم زده باشه ساخت سوئد هلند و… ، نه چین
mahdi-es17
۷ خرداد ۱۴۰۱وقتی کیفیت ندارن چجور میخوان رقابت کنن کامیون وسیله کاره نه وسیله دم تعمیرگاه
datsun
۷ خرداد ۱۴۰۱مگه وارد نشدن با هم، هوو ها که همه اوراق شدن و دانگ فنگها هم زوار در رفته ولی هنوز ولوو fh ها و بنز و اسکانیا ها هنوز مثل روز اول کار میکنن ،
آزموده را آزمودن خطاست
ارسلان
۸ خرداد ۱۴۰۱Genius
کسایی که سنی ندارن نمیدونن ولی یه زمانی مافیای ایران بخش وارد کننده ش منظورمه / ایران رو پر از ماشین کره ای کرده بودن و واردات ماشین ژاپنی رو محدود کرده بودن تا بازار کره ای ها رو خراب نکنن برای ایجاد انحصار برای ماشین کره ای و بسته نگه داشتن بازار خودروی ایران برای بی رقیب موندن کره ای ها !!
چون ماشین ژاپنی مثله ماشین کره ای برای مافیا سود نداشت سال 2005-2006 بود که تلویزیون ملی ایران با آب و تاب تبلیغ سانگ یانگ موسو رو میکرد در صورتی که یه آشغال به تمام معنا بود
کره ای ها اون موقع ماشین های زشت و کپی و با ایمنی خیلی پایین تولید میکردن سانگ یانگ اکتیون 2010 که شبیه گوژپشت نوتردام طراحی شده بود و کیا آپیروس که فول کپی کلاس E مرسدس بود و …
سال 2013 -2014 بود که قهرمان واترپلو ایران با کیا اسپورتج ش که یه شاسی بلند بود با یه لکسوس سدان تصادف کرد و خودش و خانم ش درجا فوت کردن ولی راننده لکسوس جز شوک تصادف هیچی ش نشد با اینکه ماشین ش سدان بود دیگه خودتون بدونید کره چی تولید میکنه میده دست مردم یا قطع شدن پاهای زن مشهدی توسط گاردریل شل و ول کنار جاده که سوار کیا ریو بود
اون موقعه ها هیچ کی توی دنیا ماشین کره ای های رو نمیخواست و کره ای ها داشتن یکی یکی ورشکست میشدن دوو که ورشکست شد / کیا هم ورشکست شد که هیوندای خریدش سانگ یانگ هم 2-3 بار تا حالا ورشکست شده !!
چون ماشین کره ای توی دنیا مشتری نداشت ایران شده بود موش آزمایشگاهی کره ای ها و کره ای ها همکاری تنگاتنگی با مافیای ایران داشتن کره ای ها هم از لگن هاشون پول در میاوردن هم ایرانیا شده بودن آدمک های مفت تست تصادف کره ای ها
ولی اون موقع کسی نگفت کره ای ها ایرانیا رو موش آزمایشگاهی کردن و ماشینای فول کپی میزنن !!
الانم چین داره همون راه رو میره !! پس مشکلش چیه ؟؟
چرا استاندارد دوگانه دارید ؟؟
اگه یه چیزی بده مطلقا بده و اگه یه چیزی خوبه مطلقا خوبه !! نه اینکه شرطی باشیم بگیم به شرط اینکه کره انجام بده خوبه اما چین همونو انجام بده بده !!
الان هم ماشین چینی برای مافیا سود داره و ربطی به چین و شرکتای چینی نداره
دلیل اینکه برندای ناشناخته هم میارن برای اینه که اون برند ها توی دنیای کنترل شده ی غرب بازاری ندارن که بخوان نگران از دست دادنش باشن که اونا رو از همکاری با ایران منصرف کنه وگرنه باقی برندای چینی , ایران رو به دستور غرب تحریم کردن نمونه ش همین چانگان که یه زمانی محصولاتش رو توی ایران مونتاژ میکرد ولی با اومدن تحریم ها جم کرد رفت
ارسلان
۸ خرداد ۱۴۰۱((اگه یه چیزی بده مطلقا بده و اگه یه چیزی خوبه مطلقا خوبه !! نه اینکه شرطی باشیم بگیم به شرط اینکه کره انجام بده خوبه اما چین همونو انجام بده بده !!))
البته بنده میدونم جواب ش چیه !! چونکه اکثرا توی ایران غرب زده هستن و چون چین داره غرب رو در مسائل اقتصادی نظامی کنار میزنه و ایرانیای غرب زده چشم دیدن این موفقیت رو ندارن که چین داره پاره ی تن شون رو کنار میزنه !!
ایرانیای غرب زده دارن یقه برای غربی جر میدن که توی جنگ جهانی دوم وقتی جنوب ایران توسط غرب اشغال شد غربی ها توی کشور ایران پارچه نوشته زده بودن ورود سگ و ایرانی ممنوع
پس بهتره بگیم مازوخیسمی نه غرب زده !!
امیر
۱۲ شهریور ۱۴۰۱از کی تا حالا ژاپن رفته غرب!!!!
برو ساندیستو بنوش
کامران
۷ خرداد ۱۴۰۱مایلر و ماک شرف دارن به این هنوز که هنوزه سنگین ترین بارا رو با ماک میکشن اینا چینی مینیا زیر اون فشار گیربکس خورد میکنن
روح اصغر قندچی شاد
viper2
۷ خرداد ۱۴۰۱دقیقا هیچ بوژی کشی چینی و این جدیدا نیست . کلا ماک هست یا بنز با زیربندی تیتان . اصلا اینا اگه گیربکسشم تحمل کنه که نمیکنه اینقدر سپر جلوش نا محکمه که توی سینه کشی موقعی که میخوان کامیونی که داره بار رو میکشه بکسل کنن و با کمک هم برن بالا ، درجا سپرش از جا در میره بار میره پایین . یعنی وقتی بکسلش میکنن سپرش کنده میشه
Swedish Arrogant Tiger
۷ خرداد ۱۴۰۱به ماک و تایتان، اف هاش 16 و مان هم اضافه کنید تو سنگین کشی.
در ضعیف بودن چینی ها هم شکی نیست ولی بکسل بند ربطی به سپر نداره و به شاسی وصله.
NAVID۰۰۹۸
۷ خرداد ۱۴۰۱اصغر قندچی ، چه نام نیکی ، پدر خودروی سنگین ایران روحش شاد !
لطفاً مستندش را در یوتیوب ببینید !
یه جملهای آخر مستند میگه که جیگرمو حال میاره !
میپرسند با این حدود سن ( فکر کنم ۸۵ سالشون بود ) چرا اینقدر کار میکنی ، چرا بازنشسته نمیکنی خودتون رو ؟!
میفرمایند : تنها تو قبرِ که بازنشسته میشم ، تا جون دارم کار میکنم و… !
محمد
۷ خرداد ۱۴۰۱وضعیت سایت باعث تهوع آدم میشه به جای ماک و کنوروث و پیتربلت خبر شاکمن رو قرار میدید؟
NAVID۰۰۹۸
۸ خرداد ۱۴۰۱اون چیزی که باعث حالت تهوع میشه ، وضعیت سایت پدال نیست ! اوضاع بازار و اقتصاد ایرانِ !
یه زمانی همین سایت ، جولانگاه معرفی و ورود اولین دستگاه خودروهای روز دنیا به ایران بود و چه ذوقی در وجود بچههای پدال موج میزد ! نه حالا که از نااُمیدی همه میخواهیم زمین را گاز بگیریم و خودمان را گول بزنیم که شاید روزهای روشن دوباره برگردند !
Jdm باز
۷ خرداد ۱۴۰۱قیمتشو هنوز اعلام نکردن ؟؟؟
M
۷ خرداد ۱۴۰۱یادمه دهه 70 ماشین های سنگین( lorry) ساخت ژاپن وارد شد ولی استهلاک به نسبت بالایی در مقایسه با اروپایی ها داشتند بعد از اون هم نوبت کره ای هاشد اونها هم بد نبودن اما به پای اروپایی ها نمیرسیدن بالخص با سری HD170~1000 ولی سری Xcient انصافا خوب شده و با قیمتش و توانایی های فنی خوبش ی قدی میتونه در برابر رقیب های اروپایی علم کنه.
اما برند های چینی کل تبلیغاتش تو زمینه خودروهای سنگین اینه که موتور کامینز با گیربکس ZF بندازن روش ولی مسله اینکه ایا
این گیربکس آلمانی درست باموتور کوپل شده یا نه , سیستم cooling جعبه دنده مناسب ایران هست یا نه مثلا سری i-shift ولوو intercooler گیربکس با سیستم پیش سرمایش روغنی برای گیربکس داره تا جعبه دنده داغ نکنه تحت فشار زیاد یا سری om engine بنز سیستم adaptive flap برای موتور داره.
نمیگم بد هستند کامیون های چینی اما به قیمتی که تو ایران فروش میرن نمی ارزه طراحی این جناب شاکمان هم کپی برابر اصل ولوو VNL هست البته خیلی اتفاقی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پویان
۷ خرداد ۱۴۰۱اقای m شماوضعیت صنعت دنیا رو با دهه هفتاد مقایسه میکن!!!!!!!
یعنی چون اون موقع ژاپنی ها نتونستن چند دهه بعد دیگه کسی نمیتونه!!!!!!؟
viper2
۷ خرداد ۱۴۰۱همین الانش هم کامیون های اروپایی و امریکایی بهتر هستن تا اسیایی ها . نسبت به چینی که اصلا زشته مقایسه کنیم
M
۷ خرداد ۱۴۰۱قابل مقایسه نیست اما
ژاپنی ها و کره ای ها کلی مراکز تحقیق توسعه دارن تو امریکا و اروپا ولی چینی ها بیشتر joint venture هستند قاعدتا یک joint venture نمیتونه انتقال تکنولوژیک به اندازه یک مرکز تحقیق و توسعه داشته باشه تا اونجایی که من میدونم شاید 3 تا 4 تا برند چینی بیشتر نباشه که تو اروپا مرکز تحقیق و توسعه دارند و محصولاتشون هم خوبه ولی محصول چینی خوب که ایران نمی اید
اگر Shaanxi Automobile Holding Group برند معتبری هست حداقل نباید اینقدر بودجه داشته باشه که بتونه زبان طراحی خودش رو داشته باشه نه اینکه بیاد از معروف ترین های جهان کپی کاری و الگو برداری کنه!!!
ARMAN
۷ خرداد ۱۴۰۱https://www.khodrobank.com/reviews/27890/%D8%AA%DB%8C%DA%AF%D9%88-8-%D9%BE%D8%B1%D9%88-%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
از این حرص در بیارتر تا حالا ندیده بودم.
Jdm باز
۷ خرداد ۱۴۰۱فقط این تیکه اش :«««توانایی رقابت با خودروهای کره ای، ژاپنی و فرانسوی را دارد. خدمات پس از فروش مدیران خودرو از گستردگی در سراسر کشور برخوردار است و تیگو 8 پرو با گارانتی هفت ساله می تواند بهترین گزینه در بازار شاسی بلندهای ایران باشد»»»»»
بهترین گزینه در ایران!!!!!!
nima
۸ خرداد ۱۴۰۱فقط اونجایی رو متوجه نشدم که شاکمان برای بار اول به ایران میاد ولی خب نسخه های دیگه شاکمان رو داخل جاده داریم ما، که کیفیت آشغالی دارن واقعا و همچین کامیون دماغ دار شاکمان که واقعا تعجب میکنم برند معروفی مثل ماموت این آشغال رو میخواد تولید کنه ای کاش حداقل کشنده دماغ دار جفت بود نه تک حداقل یه رخی میگرفت ولی خب نسخه جفت دیفرانسیل هم داره ولی منتاژ نخواهد شد ولی خب نگاه کشنده های دیگه دماغ دار آمریکایی کنی مثل پیتربلیت یا کنورث یا حتی وسترن استار یا ماک اصلا همه کشنده هاشون جفت دیفرانسل هستن اصلا نباید تک داشت که ماموت میاورد یا نمی آورد ولی خب هست و متاسفانه ماموت تک رو آورده که به اصطلاح رخ کشنده رو داغون کرده