این مینیبوس که روی شاسی کامیون مان ساخته شده است، با حداکثر ظرفیت ۳۴ نفر، آماده فتح سختترین مسیرهای روی کره زمین است.
شرکت تورسس (Torsus) اهل جمهوری چک از سال ۲۰۱۸ تولید یک مینیبوس آفرودی و بسیار انعطافپذیر بنام پرتوریان را آغاز کرد. این مینیبوس که برای کشف مکانهای غیرقابلعبور و انجام مأموریتهای غیرممکن ساخته شده بود، یکی از توانمندترین آفرودرهای جهان بهحساب میآید. پرتوریان میتواند بهعنوان وسیلهای برای جستجو و نجات و یا سرویس حملونقل پرسنل محلهای کار دورافتاده مورداستفاده قرار گیرد. حال شرکت چکی نسل سوم این مینیبوس آفرودی را با نام پرتوریان TG3 معرفی کرده است
برای ساخت این مینیبوس توانمند، تورسس از شاسی کامیون مان TGM استفاده کرده است. روی این شاسی، بدنهای از کامپوزیت قرار گرفته است که در داخل ظرفیت حمل تا ۳۴ نفر را دارد. نسل دوم پرتوریان که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد، در عقب به فنرهای شمش مجهز بود اما در نسل سوم از تعلیق بادی جدیدی استفاده شده است که باعث راحتی بیشتر سواری و کنترل آسانتر خودرو در جادههای پردستانداز و مسیرهای ناهموار میشود. علاوه بر این، سیستم تهویهٔ مینیبوس هم ارتقاء پیدا کرده است.
بازطراحی کابین راننده، افزایش ارتفاع کاپوت برای دسترسی بهتر به موتور، وینچ ۱۲ تنی ۳۰ متری، پنجرهها و آینههای جدید برای دید بهتر و پلهٔ برقی برای راننده نیز از دیگر تغییرات نسل سوم مینیبوس آفرودی تورسس هستند. سازندهٔ چکی همچنین برای مینیبوس آفرودی خود سیستمهای کمکرانندهٔ مدرن مثل سنسور نور و باران و سیستم تشخیص لاین را هم تدارک دیده است. پرتوریان TG3 به سه قفل دیفرانسیل و ترمزهای دیسکی ۱۹.۵ اینچی مجهز است. این مینیبوس میتواند از شیبهای ۶۵ درصدی بالا برود و تا عمق ۶۷ سانتیمتری آب حرکت کند.
چیزی که در نسل سوم پرتوریان تغییر نکرده پیشرانه است. در سینهٔ این مینیبوس همچنان همان موتور ۶.۹ لیتری شش سیلندر خطی دیزلی قرار دارد که از مان گرفته شده است و ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس ۱۲ سرعتهٔ ZF و سامانهٔ ۴×۴ هوی دیوتی به هر چهارچرخ منتقل میشود. این مینیبوس ماجراجو روی لاستیکهای میشلین XZL 365 قرار گرفته است و ۳۵ سانتیمتر از زمین فاصله دارد. پرتوریان با زاویهٔ ورود ۲۲ درجه، زاویهٔ خروج ۲۲ درجه و زاویهٔ شکست ۴۱ درجه، در مسیرهای ناهموار وسیلهٔ فوقالعاده توانمندی است.
پرتوریان اما با ۸۶۸ سانتیمتر طول و ۲۵۳ سانتیمتر عرض، خودروی بسیار بزرگی است و تورسس حداکثر وزن مجاز آن را ۱۳.۴ تن اعلام کرده است. سازندهٔ چکی هماکنون تولید پرتوریان TG3 را آغاز و عرضهٔ آن را در بازارهایی مثل آلمان، اسپانیا و اوکراین شروع کرده است. این مینیبوس با ۱۴ ترکیب صندلی مختلف و قیمت پایهٔ ۲۲۵,۸۳۱ یورو به بازار عرضه میشود.
...
۲۴ خرداد ۱۴۰۳قیمتو دیدم پرام ریخت با این پول میشه یک کمپر درجه یک ساخت
نانو
۲۴ خرداد ۱۴۰۳فقط بدرد مسیرخط رسالت تجریش میخوره با این همه چاله چوله
۲۴ خرداد ۱۴۰۳دسته جمعی بشینی تو مینی بوس بزنی به دل طبیعت چالوس همه جا رو زیر چرخات له کنی و اهنگ پارسال بهار دسته جمعی هم پلی باشه . هر ۱۰۰ متری بزنی بقل و بساط تفریحات سالم شامل جوج و قلیون و سیب کبابی و چای ذغالی بر پا باشه و چندین تُن پوست تخمه رو ول بدی تو طبیعت چون زود تجزیه میشه و برای طبیعت شمال هم خوبه و اصلا همه ما از خاکیم و به خاک برمیگردیم 😐
۲۴ خرداد ۱۴۰۳چرا با اسم من کامنت میزاری من حامی طبیعتم 😐
۲۴ خرداد ۱۴۰۳من اسمم فرق داره با تو چرا دقت نمیکنی 😐
A
۲۵ خرداد ۱۴۰۳نه این آقا بیشتر از تو حامی طبیعته اول چالوس رو چرخاش له قلیون میکشه میکنه بعدم پوست تخمه داخل طبیعت میریزه که واسه طبیعت چالوس خوبه
۲۵ خرداد ۱۴۰۳اره 😐
علی جردن
۲۴ خرداد ۱۴۰۳کم نظیره کاش مینی بوس های فرسودمون اسقاط شن و یدونه ازینا و یا با مدل برقی جایگزین شن
مینی بوس و کامیون های ایران هنه مال زمان جنگ جهانی دوم هستند…
VX
۲۴ خرداد ۱۴۰۳قیمت : ۲۲۵,۸۳۱ یورو
خوش خیالی هم حدی داره
علی جردن
۲۴ خرداد ۱۴۰۳مردم ما تمدن هزاران ساله دارن اگه الان بهمون خیانت شده دلیل نمیشه لیاقتشو نداشته باشیم
کسرا
۲۴ خرداد ۱۴۰۳همین مردم هم الان خودشون خودشون رو به این وضع در آوردن
.
میدونی مشکل ماها چیه؟اینکه تاریخ ۱۰۰۰ سال پیشمون رو به یاد داریم ولی ۱۰ سال پیش رو نه….
.
از ماست که برماست
این تمدن هم الان به هیچ دردمون نمیخوره
JaMsHiD-R1988
۲۵ خرداد ۱۴۰۳اینقدر تمدن تمدن کن تا ملتی که میگن مجبوریم و باید بسازیم و تو قرعه کشی کوییک صف میکشن زیر پاشون علف سبز بشه
هر بلایی سر ملت بیاد حقشونه من که ازشون نمیگذرم هیچوقت هم قرار نیست به عنوان هموطن نگاهشون کنم
۲۴ خرداد ۱۴۰۳آقا جردن راست میگه
روزی صد ها هزار برابر قیمت همین اتوبوس رو برای کشور های افغانستان و فلسطین و سوریه و اینا خرج میکنن پس اگه یه روز خرج نکنن میتونن برای ایران از این اتوبوسا بگیرن
کسرا
۲۴ خرداد ۱۴۰۳۱:باید واسه حرفت منبع موثق بیاری
۲:اگه این پولا خرج نمیشد قدرت سیاسی تمامیت ارضی و امنیت باتوجه به موقعیت ایران در قلب خاورمیانه به خطر میفتاد و چه بسا ازبین میرفت
لطفا سطحی فکر نکنید
Taha Ayoobi
۲۴ خرداد ۱۴۰۳بله، اینکه ما باید چیزای خوب سوار شیم درست، ولی هرچیزی کاربری داره، این به درد ما نمیخوره.
۲۴ خرداد ۱۴۰۳شما بیشتر اینجا رو به خطر انداختید
وگرنه اینهمه دشمن نداشتیم ما
۲۴ خرداد ۱۴۰۳اره ولی باید اتوبوس ها رو عوض کنن دیگه نه اینکه موتورو گیربکسشونو عوض کنن بدن دست پیرمرد راننده
Cert
۲۵ خرداد ۱۴۰۳امیدوارم سیستم فنربندی خوبی داشته باشد و گرنه ….
Taha Ayoobi
۲۴ خرداد ۱۴۰۳باحاله
ولی احساس میکنم عرضش باید بیشتر باشه.
Gabriel
۲۴ خرداد ۱۴۰۳ماجراجویی فقط مسیری که بچه های متولد اول فروردین ۱۳۷۰ تا حالا طی کردن و از این به بعد پیش روشونه!یکم فروردین ۷۰ حرف داره نه متولدین ۶۰ نه ۸۰ نمیفهمن اینکه تو ۱۸سالگیت بشه سال ۸۸ و اول تحریم و توسری خور شدن مملکتت یعنی چی…..!!
۲۴ خرداد ۱۴۰۳فکرشو کن تو ۱۵ سالگی تو سال ۸۸ تو اعتراضات (جنبش سبز) پیاده باشی وسط خیابون درحال برگشت از باشگاه و حتی ماشین هم نداشته باشی و هیچکی هم نداشته باشی از اونجا نجاتت بده و مجبوری تا شب یه جا قایم شی✋🏻
Amir
۲۴ خرداد ۱۴۰۳تغییرات و اتفاقات ناگواری که بچه های دهه هشتادی تو این سالای عمرشون دیدن بچه های زمان جنگ جهانی ندیدن :)
خودتون که میدونین تو این مملکت چه خبره 😔
JaMsHiD-R1988
۲۵ خرداد ۱۴۰۳Amir اصلا موافق نیستم
یه نگاه کن چه شکلی جوونایی مثل مهرداد عبداللهی تلف شدن که آخرش هموطنمون خودمون رو بکشه
TGX
۲۴ خرداد ۱۴۰۳مملکت ما خدا رو شکر عدالت و برابری حرف اول رو میزنه . مردم عادی ، از بچه تا پیر همشون مشکل دارن . کم هم نیست و شکر خدا این برابری و عدالت در بدبختی ، در جای جای جامعه و شهرای مختلف موج میزنه . فرقی نداره دهه ۶۰ و ۷۰ و غیره . همشون درگیرن
ولی اگه منصفانه نگاه کنیم از دهه شصتیا بیچاره تر نداریم
Taha Ayoobi
۲۴ خرداد ۱۴۰۳در کل بد وضعیتی شده.
Gabriel
۲۵ خرداد ۱۴۰۳دهه ۶۰ ای عزیز تو جوون که بودی ۲۰۶ ده میلیونی و آپارتمان ۱۰۰میلیونی دیدی اگه اهل کار کردن عادی بودی تونستی بخری الآن ی سقفی بالا سرت لااقل
۲۴ خرداد ۱۴۰۳خوراک عشق و حاله
علی جردن
۲۴ خرداد ۱۴۰۳خوراک تورهای طبیعت گردی و کویرنوردی هست
شاپور
۲۴ خرداد ۱۴۰۳خیلی مینی بوس تا به دندان مسلحیه
Roham
۲۴ خرداد ۱۴۰۳من اشتباه می کنم یا دریچه تهویه وسط داشبورد برای راننده تدارک ندیدن!
اگه بخوای بگی اون سمت شاگرد، که تو کتم نمیره چون خیلی از راننده دوره و واسه تنظیم جهت باد به مشکل می خوره
زیزیگولو
۲۴ خرداد ۱۴۰۳آفرود با اتوبوس یا مینیبوس عجیب و دور از ذهن به نظر میرسه ………. ولی همه اینا نشون دهنده اینه که هیچ چیزی غیرممکن نیستش
𝐀𝐥𝐢
۲۴ خرداد ۱۴۰۳باحال و متفاوت
amirboss
۲۴ خرداد ۱۴۰۳آفرود با اتوبوس به خاطر ثقل بالا و مسائل ایمنی فوقش به گذشتن از مسیرهایی با شیب نهایت ۳۰درجه و عبور از چاله چوله های سطح پایین خلاصه میشه ولی درکل خوبه.فنیش خوبه و اگه نسخه ۶چرخش هم بزنن کلی به کاربریش افزوده میشه.
Arad
۲۴ خرداد ۱۴۰۳واقعا خوشگله
توفیق اجباری
۲۵ خرداد ۱۴۰۳ولی ظرفیت حداکثر ۳۴ نفر بنظرتون درسته؟