ایستگاه خبرخودروهای سنگین

واردات اتوبوس‌های دست دوم اروپایی به ایران

واردات خودروی دست دوم از دیگر کشورها به ایران همیشه یکی از گزینه‌های مطرح شده جهت بهبود اوضاع بازار خودرو کشور است. این دیدگاه موافقان و مخالفان زیادی دارد. موافقان معتقد هستند در شرایط فعلی هر اقدامی که موجب رفع نیاز و عطش بازار خودرو شود مفید است و واردات خودروی دست دوم اگر در جهت رفع نیاز بازار باشد اقدامی مفید و ضروری است. اما گروه مخالفان نیز مشکلاتی مانند گارانتی و روش قیمت‌گذاری را بیان می‌کنند و یکی از مشکلات بزرگ این طرح را چگونگی محاسبه‌ی حقوق گمرکی آن می‌دانند.

مقامات پلیس راهنمایی رانندگی اعلام کردند حدود ۳۲ درصد از وسایل نقلیه سبک و سنگین و ۸۰ درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده هستند.

چندسال گذشته استارت واردات کامیون دست دوم زده شد. کامیون‌ها و خودروهای سنگین جز مهم‌ترین بخش از حمل و نقل باری کشور هستند و شاهد هستیم که هر ساله تعداد زیادی از هموطنان به دلیل تصادف بر اثر نقص فنی یا فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل باری جان خود را از دست می‌دهند. بر اساس این طرح در راستای بهبود و نوسازی ناوگان حمل و نقل باری، واردات کامیون کارکرده با حداکثر سه سال کارکرد آزاد شد، اما تاکنون به دلیل پیچیدگی‌های آئین نامه واردات این نوع کامیون که در ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های ۵ ساله ذکر شده، فرآیند ترخیص ۶ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون دست دومی که ثبت سفارش شده بود، با مشکلات و موانع بسیار زیادی از جمله تایید سازمان استاندارد، گمرک و اسقاط خودرو‌ها روبه‌رو شد که سازمان راهداری با رایزنی‌هایی که انجام داده بخشی از آن‌ها را رفع کرد.

جالب اینجاست که خودروهای سنگین مطرح و بسیار باکیفیت کارکرده اروپایی در این طرح به مراتب ارزان‌تر از خودروهای چینی نوی فعلی به دست مشتریان خواهند رسید.

اخیرا نیز اخباری مربوط به واردات اتوبوس‌های دست دوم منتشر شده است. مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این مورد گفت:

موضوعی که بخش خصوصی به دنبال پیگیری آن است خرید اتوبوس‌های دست دوم و کارکرده است، این موضوع ارتباطی به بودجه شهرداری ندارد بلکه ایده‌ای است که از سوی بخش خصوصی مطرح شده است. بخش خصوصی اعلام کرده است که می‌تواند اتوبوس‌هایی را وارد تهران کند که نسبت به اتوبوس‌های فعال پایتخت که عمرشان به بیش از ۱۶ سال می‌رسد عملکرد و کیفیت بسیار بهتری دارند، باید به این نکته توجه داشت که با توجه به شرایط فعلی انجام این کار بسیار مناسب است.

شفیعی با اشاره به بازدید از این اتوبوس‌ها توضیح داد:

متخصصان فنی شرکت واحد از این اتوبوس‌ها بازدید کرده‌اند و تصاویر آنها موجود است این اتوبوس‌ها با بهترین کیفیت تولید و بازسازی شده‌اند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اتوبوس‌هایی که قرار است وارد تهران شوند بیان کرد:

تمامی این اتوبوس‌ها چند سال محدودی در اروپا کار کرده و سپس در آنجا بازسازی و اورهال شده‌اند و قرار است وارد تهران شوند.

وی درباره تعداد اتوبوس‌هایی وارداتی نیز گفت:

در مرحله اول قرار است حدود ۲۰۰ دستگاه وارد تهران شود که ۵۰ دستگاه از آن هم اکنون وارد شده و در حال آماده سازی هستند. پنج دستگاه از این اتوبوس‌ها دو طبقه هستند و قرار است پس از وارد شدن درباره آنها تحقیق شود تا متوجه شویم چه میزان اثر بخشی داشته‌اند.


وی ادامه داد:

خرید اتوبوس‌های نو را از طریق منابع اندکی که وجود دارد دنبال می‌کنیم و همچنین قرار است ۱۴۰۰ اتوبوس را اورهال کنیم، اورهال اتوبوس‌های دو کابین حدود یک میلیارد تومان و اورهال اتوبوس‌های تک کابین نیز ۵۰۰ میلیون تومان است.

در حال حاضر چین قسمت عمده‌ای از نیاز اتوبوس جهان را تامین می‌کند با این حال پر واضح است که واردات اتوبوس دست دوم هزینه‌ی کمتری نسبت به واردات اتوبوس چینی نو دارد. اما باید ببینم که آیا بازهم افرادی به اسم اشتغال‌زایی مانع انجام این کار و حفظ انحصار در دستان خود می‌شوند یا خیر؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. HamiD

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2464 ديدگاه)

    چرا نو وارد نمیکنن عه … چی کم داره این مملکت آخه!
    باو خجالت نکشید برین تو سطل آشغالی اروپا بگردین ته مونده غذاشونو بیارین واسه ما!!!
    همین یه قلم مونده!

    موافقم 44
    مخالفم 33
    1. ali+a

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (776 ديدگاه)

      چون قیمتش بالاتره… دست دوم تمیز و کم کارکرد خوبه… واقعا یه نوسازی درست درمان در بخش اتوبوس چه شهری چه بین شهری ایران نیاز داره.. در بخش کامیون هم همینطور

      موافقم 57
      مخالفم 4
    2. Clean energy (سلام فرمانده)

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      میدونی ما چی کم داریم؟ مسئول خوب!

      موافقم 51
      مخالفم 4
      1. meysam

        ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (3633 ديدگاه)

        و اکثریت دانا و خردمند که الان اقلیت هستند

        موافقم 17
        مخالفم 1
    3. ارسلان

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (272 ديدگاه)

      دلیل اینکه نو وارد نکردن به نظرم این میتونه باشه که بخاطر تحریم شرکت های سازنده اتوبوس چیزی به ایران نمیفروشن ولی شرکت اتوبوس رانی اروپایی که شرکت سازنده اتوبوس نیست که فروش توی امریکا و کشورای دیگه داشته باشه که بخواد نگران تحریم باشه از طرفی اتوبوسهای فروخته شده به ایران هم توی اسنادش اوراقی و از رده خارج میزنه نمیگه به ایران فروختم
      وگرنه فک نمیکنم دلیل اصلی دیگه ای داشته باشه شاید دلایل فرعی دیگه ای هم باشن

      موافقم 31
      مخالفم 3
    4. زیزیگولو

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (6036 ديدگاه)

      متاسفانه ایران شده مقصد ضایعات و خودروهای بنجل جهان ….. حق مردم ایران این نیستش

      موافقم 20
      مخالفم 10
    5. حسین

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (225 ديدگاه)

      منم با حرفت موافقم ولی کاری از مردم ساخته نیست.

      موافقم 8
      مخالفم 5
    6. shirko

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (125 ديدگاه)

      کشورهای اروپایی علنن دارن به ایران اهانت می کنن ، اونا دارن می گن ایرانی جماعت لیاقت ندارن !! ولی اینا به کنار تا هم چین مسئولینی داریم هر روز بدتر از دیروز .

      موافقم 18
      مخالفم 8
    7. نوید AJ

      ۱ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (3793 ديدگاه)

      اینو باید از اون… که رانت وارداتش رو میگیره پرسید.

  2. فقط کاربرات هشت دهنه

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (723 ديدگاه)

    اتوبوس ۳۰۲ و اسکانیا بی کیفیت کم بود اتوبوس لگن دست دوم هم اضافه شد خب از اروپا دختر تورشیده بیارید با اونا عروسی کنیم

    موافقم 9
    مخالفم 50
    1. datsun

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3951 ديدگاه)

      اسکانیا ها واقعا اتوبوسهای خوب بودن و هستن

      موافقم 42
      مخالفم 1
    2. Clean energy (سلام فرمانده)

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      نه لگنای ایرانی خوبن
      این بنجلای ایرانی و وطنی خوبن
      این دسته دو های خارجی از نو های ما خیلی بهترن☺️

      موافقم 36
      مخالفم 1
  3. JDM lover

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    با اینکه طرح خوبیه
    ولی خیلی بده که این کشور با این همه منابع عظیم نفتی، معادن و … باید دنبال اتوبوس و خودروی کارکرده برای مردمش باشه ، یجورایی انگار به شخصیت و غرور ادم لطمه زده میشه

    موافقم 44
    مخالفم 5
    1. Phonix

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (336 ديدگاه)

      بزرگترین منبع ایران رو نگفتی هشتاد ملیون جمعیت و پر ادم تحصیل کرده ما که یه مشت جنگلی نیستیم رو نفت و معدن بدبختی اینجاست که ما با سوادیم و یه بارو شیش کلاسه رییس ما به علاوه البته یه یارو دیگه که صدرصد حتی کلاس اول هم نخونده

      موافقم 17
      مخالفم 2
  4. green

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (52 ديدگاه)

    کی دیگه اتوبوس سوار میشه

    موافقم 4
    مخالفم 21
    1. پراید ضدگلوله

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (51 ديدگاه)

      خودت که میخوای از مدرسه برگردی!

      موافقم 33
      مخالفم 1
      1. JDM lover

        ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (886 ديدگاه)

        جواب بسیار دندان شکن و سنگینی بود

        موافقم 26
        مخالفم 1
    2. احمدرضا

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (878 ديدگاه)

      نکنه فکر میکنی اتوبوس واسه فقیراست😐

      موافقم 18
      مخالفم 1
      1. Phonix

        ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (336 ديدگاه)

        از تفریحات سالم زندگیم این بود اوتوبوس سوار شم کرونا اومد دیگه نرفتم مرکز شهر که بخوام شوار شم😂😂

        موافقم 11
  5. تحت پیگرد

    ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (359 ديدگاه)

    آقا کل داستان اینه که قانونی برای بخور بخور از طریق واردات ماشین دست دوم نیست باید قوانینش وضع بشه بعد وارد میشه نگران نباشید

    موافقم 11
    مخالفم 1
  6. علی جردن

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (417 ديدگاه)

    با سلام خدمت همه صاحب نطران
    قبلا خودروهای بالای ۱ ملیارد تومن مالیات نمی دادن آلان می دن الان یه قانونی وضع کنن دو طرف برد یعنی خودروهای با حجم موتور بالای ۳۰۰۰سی‌سی عوارض گمرکی ۲۲۰٪درصدی بدن بتونن وارد شن تا شهرمون دوباره با فندی ها و فاینال ادیشن های سری ۰۰۱ دوباره زیبا بشه و با پول عوارض گمرکی تمام ناوگان مینی بوس و اتوبوس و کامیونت هارو صفر برقی کنن باور کنید الان تابستونه شیشه های ماشین بازه وقتی از کنار یه کامیونت رد می شم تا یک ربع داشبورد ماشین پره دوده اگزوزه کامیونت می شه😩🤧

    موافقم 4
    مخالفم 1
  7. لیونل👍

    ۱ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (11 ديدگاه)

    من خودم به شخصه با طرح واردات خودروی دسته دوم موافقم و مزایایی داره نسبت به خودروی صفرکیلومتر .
    مثلا میتونن خودروی بنز یا بی ام و سری ۵ و یا سری ۷ دسته دوم و کارکرده رو وارد کنن با قیمت ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار .
    یا خودروهای تویوتا نیسان هوندا که صفرکیلومترشون قیمت بالایی دارن و شامل واردات نمیشن رو به صورت کارکرده وارد کنن با قیمت خیلی کمتر .
    اگه خب واسه واردات قیمتی تعیین بشه که شامل خودروهای ارزون قیمت بشه دیگه اون خودروهای سطح بالا وارد نمیشن ولی اگه خودروی کارکرده رو هم وارد کنن همه جور خودرویی میتونه وارد بشه و خیلی موثره رو صنعت خودروی داخل کشور و تنوع زیادی رو شامل میشه . اینجا یه خودروی مدل ۲۰۰۸ رو دارن میدن ۳ میلیارد تومن خب چه اشکال داره خودروهای ۲۰۱۵ ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ کارکرده وارد کنن واسه تعادل بازار بسیار مفید خواد بود به علاوه خودروی صفر کیلومتر رو هم وارد کنن باید هردو مورد شرط واردات باشه اگه بخوان سروسامانی بدن به بازار .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا