واردات خودروی دست دوم از دیگر کشورها به ایران همیشه یکی از گزینههای مطرح شده جهت بهبود اوضاع بازار خودرو کشور است. این دیدگاه موافقان و مخالفان زیادی دارد. موافقان معتقد هستند در شرایط فعلی هر اقدامی که موجب رفع نیاز و عطش بازار خودرو شود مفید است و واردات خودروی دست دوم اگر در جهت رفع نیاز بازار باشد اقدامی مفید و ضروری است. اما گروه مخالفان نیز مشکلاتی مانند گارانتی و روش قیمتگذاری را بیان میکنند و یکی از مشکلات بزرگ این طرح را چگونگی محاسبهی حقوق گمرکی آن میدانند.
مقامات پلیس راهنمایی رانندگی اعلام کردند حدود ۳۲ درصد از وسایل نقلیه سبک و سنگین و ۸۰ درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده هستند.
چندسال گذشته استارت واردات کامیون دست دوم زده شد. کامیونها و خودروهای سنگین جز مهمترین بخش از حمل و نقل باری کشور هستند و شاهد هستیم که هر ساله تعداد زیادی از هموطنان به دلیل تصادف بر اثر نقص فنی یا فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل باری جان خود را از دست میدهند. بر اساس این طرح در راستای بهبود و نوسازی ناوگان حمل و نقل باری، واردات کامیون کارکرده با حداکثر سه سال کارکرد آزاد شد، اما تاکنون به دلیل پیچیدگیهای آئین نامه واردات این نوع کامیون که در ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامههای ۵ ساله ذکر شده، فرآیند ترخیص ۶ هزار و ۶۰۰ دستگاه کامیون دست دومی که ثبت سفارش شده بود، با مشکلات و موانع بسیار زیادی از جمله تایید سازمان استاندارد، گمرک و اسقاط خودروها روبهرو شد که سازمان راهداری با رایزنیهایی که انجام داده بخشی از آنها را رفع کرد.
جالب اینجاست که خودروهای سنگین مطرح و بسیار باکیفیت کارکرده اروپایی در این طرح به مراتب ارزانتر از خودروهای چینی نوی فعلی به دست مشتریان خواهند رسید.
اخیرا نیز اخباری مربوط به واردات اتوبوسهای دست دوم منتشر شده است. مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این مورد گفت:
موضوعی که بخش خصوصی به دنبال پیگیری آن است خرید اتوبوسهای دست دوم و کارکرده است، این موضوع ارتباطی به بودجه شهرداری ندارد بلکه ایدهای است که از سوی بخش خصوصی مطرح شده است. بخش خصوصی اعلام کرده است که میتواند اتوبوسهایی را وارد تهران کند که نسبت به اتوبوسهای فعال پایتخت که عمرشان به بیش از ۱۶ سال میرسد عملکرد و کیفیت بسیار بهتری دارند، باید به این نکته توجه داشت که با توجه به شرایط فعلی انجام این کار بسیار مناسب است.
شفیعی با اشاره به بازدید از این اتوبوسها توضیح داد:
متخصصان فنی شرکت واحد از این اتوبوسها بازدید کردهاند و تصاویر آنها موجود است این اتوبوسها با بهترین کیفیت تولید و بازسازی شدهاند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اتوبوسهایی که قرار است وارد تهران شوند بیان کرد:
تمامی این اتوبوسها چند سال محدودی در اروپا کار کرده و سپس در آنجا بازسازی و اورهال شدهاند و قرار است وارد تهران شوند.
وی درباره تعداد اتوبوسهایی وارداتی نیز گفت:
در مرحله اول قرار است حدود ۲۰۰ دستگاه وارد تهران شود که ۵۰ دستگاه از آن هم اکنون وارد شده و در حال آماده سازی هستند. پنج دستگاه از این اتوبوسها دو طبقه هستند و قرار است پس از وارد شدن درباره آنها تحقیق شود تا متوجه شویم چه میزان اثر بخشی داشتهاند.
خرید اتوبوسهای نو را از طریق منابع اندکی که وجود دارد دنبال میکنیم و همچنین قرار است ۱۴۰۰ اتوبوس را اورهال کنیم، اورهال اتوبوسهای دو کابین حدود یک میلیارد تومان و اورهال اتوبوسهای تک کابین نیز ۵۰۰ میلیون تومان است.
در حال حاضر چین قسمت عمدهای از نیاز اتوبوس جهان را تامین میکند با این حال پر واضح است که واردات اتوبوس دست دوم هزینهی کمتری نسبت به واردات اتوبوس چینی نو دارد. اما باید ببینم که آیا بازهم افرادی به اسم اشتغالزایی مانع انجام این کار و حفظ انحصار در دستان خود میشوند یا خیر؟
HamiD
۳۱ خرداد ۱۴۰۱چرا نو وارد نمیکنن عه … چی کم داره این مملکت آخه!
باو خجالت نکشید برین تو سطل آشغالی اروپا بگردین ته مونده غذاشونو بیارین واسه ما!!!
همین یه قلم مونده!
ali+a
۳۱ خرداد ۱۴۰۱چون قیمتش بالاتره… دست دوم تمیز و کم کارکرد خوبه… واقعا یه نوسازی درست درمان در بخش اتوبوس چه شهری چه بین شهری ایران نیاز داره.. در بخش کامیون هم همینطور
Clean energy (سلام فرمانده)
۳۱ خرداد ۱۴۰۱میدونی ما چی کم داریم؟ مسئول خوب!
meysam
۳۱ خرداد ۱۴۰۱و اکثریت دانا و خردمند که الان اقلیت هستند
ارسلان
۳۱ خرداد ۱۴۰۱دلیل اینکه نو وارد نکردن به نظرم این میتونه باشه که بخاطر تحریم شرکت های سازنده اتوبوس چیزی به ایران نمیفروشن ولی شرکت اتوبوس رانی اروپایی که شرکت سازنده اتوبوس نیست که فروش توی امریکا و کشورای دیگه داشته باشه که بخواد نگران تحریم باشه از طرفی اتوبوسهای فروخته شده به ایران هم توی اسنادش اوراقی و از رده خارج میزنه نمیگه به ایران فروختم
وگرنه فک نمیکنم دلیل اصلی دیگه ای داشته باشه شاید دلایل فرعی دیگه ای هم باشن
زیزیگولو
۳۱ خرداد ۱۴۰۱متاسفانه ایران شده مقصد ضایعات و خودروهای بنجل جهان ….. حق مردم ایران این نیستش
حسین
۳۱ خرداد ۱۴۰۱منم با حرفت موافقم ولی کاری از مردم ساخته نیست.
shirko
۳۱ خرداد ۱۴۰۱کشورهای اروپایی علنن دارن به ایران اهانت می کنن ، اونا دارن می گن ایرانی جماعت لیاقت ندارن !! ولی اینا به کنار تا هم چین مسئولینی داریم هر روز بدتر از دیروز .
نوید AJ
۱ تیر ۱۴۰۱اینو باید از اون… که رانت وارداتش رو میگیره پرسید.
فقط کاربرات هشت دهنه
۳۱ خرداد ۱۴۰۱اتوبوس ۳۰۲ و اسکانیا بی کیفیت کم بود اتوبوس لگن دست دوم هم اضافه شد خب از اروپا دختر تورشیده بیارید با اونا عروسی کنیم
datsun
۳۱ خرداد ۱۴۰۱اسکانیا ها واقعا اتوبوسهای خوب بودن و هستن
Clean energy (سلام فرمانده)
۳۱ خرداد ۱۴۰۱نه لگنای ایرانی خوبن
این بنجلای ایرانی و وطنی خوبن
این دسته دو های خارجی از نو های ما خیلی بهترن☺️
JDM lover
۳۱ خرداد ۱۴۰۱با اینکه طرح خوبیه
ولی خیلی بده که این کشور با این همه منابع عظیم نفتی، معادن و … باید دنبال اتوبوس و خودروی کارکرده برای مردمش باشه ، یجورایی انگار به شخصیت و غرور ادم لطمه زده میشه
Phonix
۳۱ خرداد ۱۴۰۱بزرگترین منبع ایران رو نگفتی هشتاد ملیون جمعیت و پر ادم تحصیل کرده ما که یه مشت جنگلی نیستیم رو نفت و معدن بدبختی اینجاست که ما با سوادیم و یه بارو شیش کلاسه رییس ما به علاوه البته یه یارو دیگه که صدرصد حتی کلاس اول هم نخونده
green
۳۱ خرداد ۱۴۰۱کی دیگه اتوبوس سوار میشه
پراید ضدگلوله
۳۱ خرداد ۱۴۰۱خودت که میخوای از مدرسه برگردی!
JDM lover
۳۱ خرداد ۱۴۰۱جواب بسیار دندان شکن و سنگینی بود
احمدرضا
۳۱ خرداد ۱۴۰۱نکنه فکر میکنی اتوبوس واسه فقیراست😐
Phonix
۳۱ خرداد ۱۴۰۱از تفریحات سالم زندگیم این بود اوتوبوس سوار شم کرونا اومد دیگه نرفتم مرکز شهر که بخوام شوار شم😂😂
تحت پیگرد
۳۱ خرداد ۱۴۰۱آقا کل داستان اینه که قانونی برای بخور بخور از طریق واردات ماشین دست دوم نیست باید قوانینش وضع بشه بعد وارد میشه نگران نباشید
علی جردن
۱ تیر ۱۴۰۱با سلام خدمت همه صاحب نطران
قبلا خودروهای بالای ۱ ملیارد تومن مالیات نمی دادن آلان می دن الان یه قانونی وضع کنن دو طرف برد یعنی خودروهای با حجم موتور بالای ۳۰۰۰سیسی عوارض گمرکی ۲۲۰٪درصدی بدن بتونن وارد شن تا شهرمون دوباره با فندی ها و فاینال ادیشن های سری ۰۰۱ دوباره زیبا بشه و با پول عوارض گمرکی تمام ناوگان مینی بوس و اتوبوس و کامیونت هارو صفر برقی کنن باور کنید الان تابستونه شیشه های ماشین بازه وقتی از کنار یه کامیونت رد می شم تا یک ربع داشبورد ماشین پره دوده اگزوزه کامیونت می شه😩🤧
لیونل👍
۱ تیر ۱۴۰۱من خودم به شخصه با طرح واردات خودروی دسته دوم موافقم و مزایایی داره نسبت به خودروی صفرکیلومتر .
مثلا میتونن خودروی بنز یا بی ام و سری ۵ و یا سری ۷ دسته دوم و کارکرده رو وارد کنن با قیمت ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار .
یا خودروهای تویوتا نیسان هوندا که صفرکیلومترشون قیمت بالایی دارن و شامل واردات نمیشن رو به صورت کارکرده وارد کنن با قیمت خیلی کمتر .
اگه خب واسه واردات قیمتی تعیین بشه که شامل خودروهای ارزون قیمت بشه دیگه اون خودروهای سطح بالا وارد نمیشن ولی اگه خودروی کارکرده رو هم وارد کنن همه جور خودرویی میتونه وارد بشه و خیلی موثره رو صنعت خودروی داخل کشور و تنوع زیادی رو شامل میشه . اینجا یه خودروی مدل ۲۰۰۸ رو دارن میدن ۳ میلیارد تومن خب چه اشکال داره خودروهای ۲۰۱۵ ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ کارکرده وارد کنن واسه تعادل بازار بسیار مفید خواد بود به علاوه خودروی صفر کیلومتر رو هم وارد کنن باید هردو مورد شرط واردات باشه اگه بخوان سروسامانی بدن به بازار .