آنچه در مقاله ولوو اف اچ ۱۶ میخوانید:
تاریخچه ولوو تراکس
شرکت سوئدی ولوو تراکس که از دیرباز تاکنون در صنعت خودروهای سنگین فعالیت میکند تا قبل از سال ۲۰۱۵ دومین شرکت کامیون سازی جهان محسوب میشد؛ اما در سال ۲۰۱۵ بعد از خرید بخشی از سهام (۴۵ درصد) دانگ فنگ تراکس به اولین گروه خودرسازی سنگین در جهان بدل شد. اکنون شرکتهای رنو تراکس، ماک و یودی تراکس (نیسان دیزل) از زیرمجموعههای ولوو تراکس محسوب میشوند. اولین کامیون ولوو در سال ۱۹۲۷ روانه بازار گردید. ولوو تراکس در طی این سالها توانست اعتبار و جایگاه خاصی در بازار خودروهای سنگین به دست آورد و بهگونهای الگویی برای شرکتهای تازه و یا حتی کهنهکار تولید کنند خودروهای سنگین باشد.
پیشازاین به سراغ قویترین کشنده ماک و یا قویترین کشنده اسکانیا در ایران رفته بودیم؛ اما در این مقاله قصد داریم تا قویترین بوژی کش ایران (ولوو اف اچ ۱۶ ۷۵۰) را به شما معرفی کنیم. لازم به ذکر است که این کشنده در سطح جهانی هم از اعتبار بالایی برخوردار است و جزو قویترینها محسوب میشود.
تاریخچه سری اف اچ ولوو
محبوبترین و جانسختترین سری کشندههای ولوو اف اچ نام دارد. ولوو اف اچ که در تلفظ رایج رانندگان خودروهای سنگین در ایران، اف هاش هم تلفظ میشود از سال ۱۹۹۳ وارد خط تولید شد و تاکنون ۴ نسل از آن وارد بازار شده است. در ابتدا قرار بود سری لف آج در نسخههای ۱۲ و ۱۶ لیتری تولید شود؛ اما رفتهرفته موتور ۱۳ لیتری نیز به کشندههای این سری اضافه شد. یکی از دلایل محبوبیت و فروش بالای سری اف اچ استفاده از گیربکس اتوماتیک و هوشمند i-shift است که در نوع خود بینظیر است.
میتوان گفت کیفیت و کارایی سری اف اچ در دنیا بهگونهای بوده که اکنون سری اف اچ، به سنگ محکی برای باقی کشندههای این کلاس تبدیلشده است. سری اف اچ در کشورهای مختلفی مانند ایران، مصر، سوئد، بلژیک، استرالیا و… مونتاژ شده است.
عددی دو رقمی که بعد از fh میآید نشاندهنده حجم موتور به لیتر و عدد سه رقم بعدی نشاندهنده قدرت تولیدی به اسب بخار است
خوشبختانه اکثر سریهای ولوو اف اچ وارد بازار ایران شده؛ اما کمیابترین آنها اف اچ ۱۶ ۷۵۰ است که طبق گفتهها تنها یک نسخه از آن در بازار کشورمان موجود است. قویترین کشنده سری اف اچ در جهان، fh 16 750 است که در ادامه به معرفی کامل آن میپردازیم. با پدال همراه باشید.
معرفی و مشخصات فنی ولوو fh 16 750
همانطور که پیشتر گفته شد، عدد ۱۶ در این کشنده نشاندهنده حجم موتور آن به لیتر است. عدد ۷۵۰ هم نشاندهنده میزان قدرت تولیدی کشنده به اسب بخار است. البته اف اچ ۱۶ در نسخههای ۵۴۰، ۶۰۰ و ۷۰۰ اسب بخاری هم تولید شده. گشتاور این موتورها به ترتیب ۲۶۵۰، ۲۸۰۰. ۳۱۵۰ نیوتون متر است. گشتاور موتور ۷۵۰ اسبی نیز به رقم باورنکردنی ۳۵۵۰ نیوتنمتر میرسد!
در جدول زیر نیز میتوانید مشخصات فنی تمامی موتورهای ولوو اف اچ ۱۶ را ببینید. (تمامی موتورها ۶ سیلندر ۱۶ لیتری هستند)
نام موتور | D16G 540 | D16G 600 | D16G 700 | D16G 750 |
میزان قدرت تولیدی به اسب بخار | ۵۴۰ اسب بخار بین ۱۴۵۰ تا ۱۹۰۰ دور بر دقیقه | ۶۰۰ اسب بخار بین ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ دور بر دقیقه | ۷۰۰ اسب بخار بین ۱۵۵۰ تا ۱۸۰۰ دور بر دقیقه | ۷۵۰ اسب بخار بین ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ دور بر دقیقه |
میزان گشتاور تولیدی به نیوتنمتر | ۲۶۵۰ نیوتنمتر بین ۱۰۰۰ تا ۱۴۵۰ دور بر دقیقه | ۲۸۰۰ نیوتنمتر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰۰ دور بر دقیقه | ۳۱۵۰ نیوتنمتر بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۵۰ دور بر دقیقه | ۳۵۵۰ نیوتنمتر بین ۱۰۵۰ تا ۱۴۰۰ دور بر دقیقه |
موتور ولوو اف اچ ۱۶ ۷۵۰ برای روان کاری پیشرانهاش به ۴۴ لیتر روغن و برای خنک کاری پیشرانه به ۴۸ لیتر آب نیاز دارد.
گیربکس این کشنده ATO3512D نام دارد. این گیربکس مجهز به ۱۲ دنده جلو مجهز به کرال است. البته این گیربکس فقط در نسخههای ۷۵۰ اسبی دیده میشود.
ولوو اف اچ ۷۵۰ موجود در ایران در نسخه دو محور وارد بازار شده. البته نسخههای سه محور هم در بازار جهانی موجود است.
حداکثر ظرفیت کشش این کشنده در حالت بوژی کش به ۳۲۵ و در حالت تراکتوری به ۱۰۰ تن میرسد. البته طبق شنیدهها و خوانده ظرفیت کشش این کشنده به در ایران به ۱۰۰ تن محدود میشود (بوژی کش)
ولوو برای کابین سری اف اچ ۱۶ سه نسخه sleeper، globetrotter،globetrotter xl را در نظر گرفته است. نسخه globetrotter xl بزرگترین کابین را دارد که دارای ارتفاع سقف ۲۰۳ سانتیمتری و حجم ۸۰۳ لیتری است. مهمترین امکانات رفاهی این کابین تلویزیون ۲۲ اینچی، یخچال مجهز به سیستم کنترل دما، سیستم کنترل شدت نور در کابین، سانروف برقی و گرمکن صندلیها و قسمت خواب راننده است.
البته نسخه اف اچ ۷۵۰ واردشده به کشور کمترین آپشنهای رفاهی را دارد. برای مثال کابین این خودرو از چرم یک رنگ ساخته شده و خبری از آپشنهای جذاب و حیرتانگیز یک کشنده ۱۵ میلیارد تومانی در آن نیست. سنسور نقطه کور کروز کنترل تطبیقی از امکاناتی هستند که نبودشان در این کشنده فوق سنگین احساس میشود؛ و یا جالب است بدانید که حتی سیستم تعلیق کشنده و کابین بهصورت فنربندی است و سیستم تعلیق بادی ندارد! البته هر دو صندلی این کشنده بادی و مجهز به گرمکن هستند.
شنیدهها حاکی از آن است که دو دستگاه اف اچ سه محور ۷۵۰ کارکرده (۳۵۰ هزار کیلومتر) از کشور اسپانیا وارد کشورمان شده است. قیمت این خودروها حدود ۲۷۷.۰۰۰ هزار یورو بوده که احتساب هزینههای پلاک گذاری چیزی حدود ۱۶ میلیارد تومان رقم میخورد! اما خبر خوب اینجاست که این کشنده ازنظر امکانات رفاهی در مجهزترین سطح به سر میبرند.
در پایان نظرتان را به کلیپی منتشر شده از ولوو تراکس جلب میکنیم که در آن ولوو اف هاش ۱۶ سه محور موفق به کشیدن محمولهای ۷۵۰ تنی به مسافت ۱۰۰ متر میشود. البته گیربکس این کشنده در حالت فوق سنگین قرار گرفته که در این حالت حداکثر سرعت آن به کمتر از ۵ کیلومتر در ساعت میرسد.
حق گوی باطل
۲۹ مرداد ۱۴۰۱پدال چارجر الکتریکی رو لطفا پوشش بده
GMA
۲۹ مرداد ۱۴۰۱وای این خیلی خوبه،اون رکورد شکنی مو به تنم سیخ کرد،یکی از بهترین کشنده های تاریخه
F22RAPTOR
۲۹ مرداد ۱۴۰۱آقای شیرازی ولوو تراک زیر مجموعه جیلی نیست اون بخش خودرو سازیشه که واسه جیلیه
رنو تراک چندین سال پیش ماک رو که ورشکست شده بود میخره و چندی بعد خودشم ورشکست میشه که به دست ولووتراک خریداری میشه
datsun
۲۹ مرداد ۱۴۰۱جیلی سهام دار مقدار کمی از گروه ولوو هم هست ولی مالکش نیست گروه ولوو شامل ماک تراک رنو تراک و یودی تراک(نیسان دیزل قدیم) و چند شرکته دیگست.
ولوو کارز که همون خودروهای سبکه به طور کامل حدود 82 درصدش رو جیلی خریده و مالکش جیلی هست ولوو کارز ظاهرا کلا از گروه ولوو جداست.
جواد عقیلی
۲۹ مرداد ۱۴۰۱درود. حق با شماست. ظاهرا تنها 8.2 درصد سهام ولوو تراکس در اختیار جیلی هست.
JDM lover
۲۹ مرداد ۱۴۰۱عشق سنگین بازا اومد
احمدرضا
۲۹ مرداد ۱۴۰۱این آقا مگنوس ساموئلسونه
قویترین مرد جهان در زمان خودش
دقیق یادم نیست حدودای بیست سال پیش بود با یوکو آغولا چه رقابتی داشت البته اگه اسم رقیبش درست یادم مونده باشه
این کلیپم مال چند سال پیشه اون لحظه ای که دماغ اف هاش اومد بالا نتونست حرکت کنه بخاطر این بود که قفل ترمز یک یا چند تا از تریلرای پشتش درگیر بود
بعد آزاد کردن با دنده فوق سنگینش که حداکثر سرعتش زیر ۵ کیلومتر یا حتی کمتر بود حرکت کرد
به نظرم نمیومد فشار زیادی روش باشه
خیلی قشنگ بود ویدئوش
حتما کاملش ببینین
Swedish Arrogant Tiger
۲۹ مرداد ۱۴۰۱“شرکت سوئدی ولوو که اکنون تحت مالکیت شرکت چینی جیلی است از دیرباز تاکنون در صنعت خودروهای سنگین فعالیت میکند”
این اشتباه خیلی تکرار میشه ولی اینجا نباید، داستان ولوو کارز جداست.
ولوو تراکس زیر مجموعه ولوو AB هست که خودش شرکت مادره و رنو و ماک هم زیر مجموعه اش هستن.
قاطر فروش
۲۹ مرداد ۱۴۰۱بهترین کامیون ساز اروپا
میگید نه ؟ سرچ کنید
net
۲۹ مرداد ۱۴۰۱طراحی داخلی و بیرونی اسکانیا زیباتر و لوکستر هست
جمشید
۲۹ مرداد ۱۴۰۱از نظر من در حال حاضر قوی ترین بوژی کشهای ایران بوژی کشهای ماک هستن ، کسایی که این کاره هستن خوب میفهمن من چی میگم
عاشق پدال
۳۰ مرداد ۱۴۰۱اره دیگه. مردم درامدشون اونقدر بالاست و واردات اونقدر ازاده که 100 تا 100 تا بوژی کش مان و ولوو و اسکانیا وارد شده ولی مردم نخریدن.
ببین طرف بوژی کشه. بار میبره مشهد و بعدم بار میاره. کلا 3 روز طول میکشه. اما 23 روز ماشینش خوابیدس تو کارگاز. 23 روز طول میکشه ماشین سرویس بشه. چون نه اینکه ماشینش به روز هست.
جوشکار با دستگاه جوش میاد زیر ماشین و جوش میزنه. زیربندی ماشینو ببینین همش جوشکاری شدس.
جعبه دنده دنده ها شکسته ولی با جوش دنده ساختن. یا مثلا گفتن بنز تایتان فلانه. تو خود المان دیگه بنز تایتان نیست. ایا مردمشون احمقن که بنز تایتان ندارن؟ خب لابد احمقن دیگه.
تو خود امریکا کسی این قراضه های ماک رو نمیخره اصلا نیستن که بخرن.
یکی از همین بوژی ها که خیلی طرفدار داره از بندرعباس فکر کنم ترنس برق میبره. نکشیده. ترمزهاشم داغ شده. افتاد ته دره. ترنس صنعتی که 100 میلیارد تومن قیمتشه. از بندرعباس میبردن کرمان. 10 سال قبل.
اتوبانها رو ببین. سربالایی یا سرپایینی مثلا 80 کیلومتره. ماک ها 20 کیلومتر میرن.
کلی ترافیک ایجاد میشه.
کیانوش
۲۸ آذر ۱۴۰۱انتظظارت خیلی بالا نیست کجای این مملکت قابل قیاس با امریکا و المان که حمل و نقل تجاریش باشه ؟ماک هم واسه زمون خودش ماشین درستی بود خصوصا واسه ایران که جاده های درست درمونی نداشت و الانم نداره و ماک کلا با دویست و پنجاه ثدرت انتظار داری تو شیب هشتاد تا بره ؟ دیگه ببخشید خیلس ها پول ولوو و بنزخریدن ندارن و ترجیح میدن به جای چینی خریدن همون ماک و بنز های قدیمی رو نگه دارن ی جوری میسازن باهاشون
Alireza
۳۰ مرداد ۱۴۰۱من ویدیوهایی زیادی برای heavy haul تو یوتیوب نگاه میکنم، ویدیوهای امریکایی همشون peterbilt هست یا kenworth من ندیدم کسی از Mack استفاده کنه.
Masoud
۲۶ شهریور ۱۴۰۲نخیر دوست عزیزم جنابعالی بدون تحقیق و…. ادعا میکنی یه چیز شنیدی واسه عهد ترکمون سنگی الان هم بیان میکنی ،تا قبل از وروود ولوو 750 قویترین بوژی کش تو ایران بنز های تیتان 500بودن اگه شنیدین ماک قویترینه چند تعداد بوژیکش ماک وجود داره که با تغییر تو گیرباکس و دفرانسیل به اون قدرت رسیدن البته نباید از این موضوع غافل بشید که بوژیکش های ماک به دلیل تغیر در گیرباکس و دفرانسیل دیگه سرعت استاندارد رو ندارن و سرعتشون بسیار کمتر شده بعضی ها حداکثر سرعتشون به زیر 50کیلومتر در ساعت تغییر کرده اما بنزهای تیتان سرعتشون بیشتر از ماکهایی هست که شما ادعا میکنید و همچنین قدرت کششی شون ،این ولوو رو هم که ملاحظه کردید با گیرباکس استاندارد (بودن دستکاری و تغییر)قادره 750بار رو جابجا کنه ،اگه کمی مطالعه کنید متوجه میشید که قدرت تولیدی ولوو مذکور و حتی بنز تیتان از ماکهایی که ادعا میکنید خیلی بالاتره
احمد
۲۹ مرداد ۱۴۰۱خیلی جالب بود تو هیچ سایتی اینقدر کوتاه و مفید پیدا نکرده بودم.
در مورد بنز تیتان هم بنویسید.
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۳۰ مرداد ۱۴۰۱به پای بوژی کش های مرسدس نمیرسه
عاشق پدال
۳۰ مرداد ۱۴۰۱بنز بوژی نمیزنه. ولوو هم نمیزنه. مان هم نمیزنه.
شرکتایی هستن قوی ترین کامیونای این شرکتا رو میخرن. تقویت میکنن. تبدیل به بوژی میکنن. همین ماکهایی که تو ایرانه هم تبدیل شدن. تایتان هم در واقع تبدیل به بوژی شده. فقط چون قدیمیه کسی نمیدونه.
این تایتانها رو فکر کنم تو اصفهان تبدیل کردن.
Iman99
۳۱ مرداد ۱۴۰۱بنز بوژی کش میسازه اونم بهترین کلا و فقط سازندگان اروپایی دیگه و امریکایی ها میتونن باهاش رقابت کنن
Milado0o
۳۰ مرداد ۱۴۰۱چنتا نکته :
– عکس ها اصلاح شود به دلیل اینکه ماشین تک و جفت بالاگیر ، برای بوژی مناسب نیست .. ممکنه دوستانی که اطلاع چندانی ندارن اشتباه کنن و متوجه نشن چی به چیه !
– توی بازار محدود ایران بله بروزترین بوژی کش در حال حاضر این ماشینه اما بهترین نیست !
– قدرت و گشتاور زیاد لزوما اون ماشین رو بهترین نمیکنه ! گیربکس ، دف ، پولس و طول شاسی در بوژی کشی ، برابر قدرت موتور اهمیت دارن چه بسا قدرت اولویت نیست !
– بهترین سنگین کش ایران ماک جناب آقای وارتان هست با ۵۰۰ اسب بخار قدرت و زیربندی فوق سنگین ..
کلا کامیون های اروپایی واقعا عالی و محشر هستن اما در مقابل آمریکایی ها شوخی بیش نیستن .. درضمن این کلیپ و ماشین هم مال حداقل ۶،۷ سال پیشه ..
به هرحال مرسی که اخبار سنگین هم پوشش میدین اما لطفا با علم وتخصص بیشتر مطالب رو انتشار بدین .. مرسی
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۳۰ مرداد ۱۴۰۱سلام دوست عزیز ممنون بابت راهنمایی و اطلاعاتتون منظور بنده از بوژی مرسدس این مدل بود https://www.aparat.com/v/GKbqQ/%D8%A8%D9%88%DA%98%DB%8C_%DA%A9%D8%B4_%D9%81%D9%88%D9%82_%D9%82%D8%AF%D8%B1%D8%AA%D9%85%D9%86%D8%AF_%D9%85%D8%B1%D8%B3%D8%AF%D8%B3_%D8%A8%D9%86%D8%B2_%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B3_4160_SLT_8X8
Ali
۵ شهریور ۱۴۰۱ماک آقای وارتان ،با اون توپی هایی ک داره مسلمه ک بارو بکشه ،توپی هایی ب اندازه توپی لودر ،ک بیشتر از بیست ، سی تا سرعت نمیتونه بره، گاهی حتی این ماک هم نیاز به شش تا ماک پشت سرهم داره ک یه بارو بکشه ، فعلا پرچمدار اروپا تو سنگین کشی بنز و مان هستن
امریکایی رو نمیشه تو اروپا بکار برد
عرفان
۳۰ مرداد ۱۴۰۱واااااااااااااقعا خداست اف هاش نرررررررررررم و فقط واااااااااااااااو
JDM سابق
۳۰ مرداد ۱۴۰۱قوی ترین نیست
تو ایران جدیدا ماک ها رکورد بالای ۱۰۰۰ تن زدن
Farzad
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ماک هم قوی تره هم ارزونتر
علی صارمی
۳۰ مرداد ۱۴۰۱من بعنوان راننده پایه یکم عرض میکنم خدمتتون که چرا ما ایرانیا باید یک کامیون رو به چندبرابر قیمت واقعیش بخریم مگه گناه ما چیه همه دنیا بهترین ماشینهای روز اروپا و آمریکایی سوار میشن ما باید آشغالترین کامیونهای چینی رو به چندبرابر قیمت بخریم هنوزم که هنوزه از بوژی کشهای ماک پنجاه سال پیش استفاده میکنیم خود اف اچ پانصد تو کارخونه نودوپنج هزار یورو قیمتشه ولی پولی که از ما میگیرن چیزی در حدود دویست و بیست هزار یورو هستش آخه چرا انقدر به ایرانیا ظلم میشه؟ دلیلشو نمیدونم
عاشق پدال
۲ شهریور ۱۴۰۱واقعا قیمت کارخونش ۹۵ هزار یوروعه؟
ولوو رو نمیدونم اما شرکت مان کامیونهاش حدود ۵۰۰ اسب بخار حدود ۱۵۰ هزار یوروعه. ولوو باید گرونتر باشه.
بعدم کامیون مثل هر وسیله نقلیه ی دیگه دست دومش خیلی افت قیمت داره. تو این پست گفته این کامیونا که وارد شده ۲۷۷ هزار یورو قیمتشونه. این فکر کنم قیمت نو و کارخونه باشه. وگرنه ولوو دست دوم ۷۵۰ اسب بخاری و ۲۰۱۵ مخصوص بوژی کش تو المان حدود ۸۰ هزار یورو قیمتشه.
این ۲۷۷ هزار یورو حتما قیمت نو و مدل سال هست.
بعد تو کشورمون باید همه چی به همه چی مون بیاد دیگه.
نمیشه یه چیزی خوب باشه باقی چیزا بد باشه.
iranarmy25789
۳۱ مرداد ۱۴۰۱سلام،واقعا عالی بود،محشر بود، ای خدا اینا چی میسازن اونوقت خیلی ببخشیدا این کله پوکهای ما چی میسازن، اون چه موتور، چه گیربکس وچه دفی هستش که این بار750 تنی رو کشیده، واقعا زیبا بود،قبل اینکه اینکه این خبر رو بینم، یه خبری خوندم در مورد اینکه یکی از دادگاه های آمریکا شرکت فورد رو محکوم به 1میلیون دلارکرده،حالا دلیلش خیلی باحاله، دلیل این بود که سال 2014 یه زوج یه ماشین فورد میخرن و. میرن مسافرت و بین راه بخاطر مشکل فنی خودرو تصادف میکننوفوت میکنن،وکلای خانواده های اون زوج شکایت میکنن بعد چندین سال و با اینکه چندین سالم گزشته بود محکوم شدن، البته یکی از دلایلی که تونستن محکوم کنن این بود که اون خودرو که اسمشو نبرده بودن همچون مشکلی داشتن و تو نسخه های بعدی برطرف شد، و اینکه بازم با اینکه مشکل داشت تعداد انگشت شماری بخاطر اون مشکل فنی تصادف کردن که یکیشون این زوج بود، منظور اینکه قانون رو ببینید، اونوقت سایپا با پراید چندهزارنفر رو راهی قبرستان کردن، خانواده هایی رو داغدار کردن و آب ازآبم تکون نخورد،خب اونا همینکارو کردن که ما وقتی اسم فورد، بنز، بی ام، و، دوج یا همین ولوو وقتی میشنویم قند تو دلمون اب میشه، ولی خب حالا اسم سایپا یا ایران خودرو با محصولاتشو بشنویم، قند که قنده کوفتم تو دلمون آب نمیشه هیچی از کل زندگیمونم بیزار میشیم، انشاله یروزی ماهم به اون جیزی که حقمونه برسیم الیته زودتر بشه که حداقل ببینیم و با دل خوش از این دنیا بریم