دو محصول مشابه اما در دو بازه قیمتی متفاوت.
شرکت ولووو یکی از باسابقهترین و بزرگترین تولیدکنندگان کشنده در جهان است که در سال گذشته بیش از ۱۴۵ هزار دستگاه را به دست مشتریانش رسانده است. محصولات این شرکت اروپایی در بیش از ۱۳۰ کشور جهان مورداستفاده قرار میگیرند و به دوام، کیفیت و قدرت بالایشان شناخته میشوند. کشور ما هم میزبان نسلهای گوناگون این کشنده شده است و به نظر میتواند انتخاب اول بسیاری از علاقهمندان باشد. مسئله این است که ولوو رقبای دیگری هم دارد که گاه با قیمت کمتری میتوانند تواناییهای آن را به چالش بکشند؛ رقبایی چون داف XF.
ولوو FH
ولوو در سال ۲۰۲۰ دستی دوباره بر سر کامیون FH کشید تا چهره، مشخصات فنی و امکانات آن را مطابق میل بازار بهروز کند. این کشنده با هشت پیشرانه با چهار کد مختلف و ۵ پیکربندی کابین به جهان معرفی شد که مطابق نیاز خریدار، شخصیسازی و عرضه میشود. قدرت موتور این خودرو در نسخه پایه D13K420 از ۴۲۰ اسب بخار شروع شده و در نسخه پرچمدار D13K540 به ۵۴۰ اسب بخار میرسد. حداکثر گشتاور پیشرانه پایه و بالارده این محصول سنگینوزن بهترتیب برابر ۲,۱۰۰ و ۲,۶۰۰ نیوتن متر اعلام شده است که از دورهای پایین حدود ۹۰۰ تا ۱,۱۰۰ دوربردقیقه دردسترس راننده خواهد بود. ولوو با درک نیاز مشتریانش، رانندههای خودروهای سنگین، کابین این نسل را بهروزتر همیشه و در سه نسخه معرفی کرده است.
از ویژگیهای کابین این خودرو میتوان به تنظیم چندحالته فرمان برای یافتن موقعیت مناسب، چرم فرمان، دکمههای کنترلی گوناگون روی فرمان برای حفظ تمرکز بیشتر راننده، خط در پایین برای بهبود دید راننده، سه خروجی USB، پنل سیستم کنترل کشش و دسته تعویض دنده ارگونومیک اشاره کرد.
ازجمله امکانات فنی این کشنده میتوان به سیستم کروزکنترل سراشیبی با ترمز خودکار، کروزکنترل تطبیقی بههمراه ویژگی توقف و حرکت، سیستمهای کمک راننده و ایمنی و جعبهدنده دو کلاچه «آی شیفت» اشاره کرد که بدون ایجاد وقفه، دندهها را تعویض میکند.
داف XF
مدل XF در سال ۲۰۲۲ بار دیگر بهروزرسانی بزرگ ظاهری را دریافت کرد اما در ایران با هما چهره آشنای نسخه ۲۰۱۹ به فروش میرسد. این کشنده که مانند ولوو از قاره اروپا به سرزمین ما رسیده است، با پیشرانه «PACCAR» عرضه میشود که در دندههای بالا ۵۰ تا ۱۰۰ نیوتن متر گشتاور بیشتری را در اختیار راننده قرار میدهد. نسخه بالارده این موتور ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۲,۵۵۰ نیوتن متر گشتاور را ارائه میکند که در بالاترین دنده به ۲,۷۰۰ نیوتن متر خواهد رسید. سیستم توربوشارژر تازه داف به آن اجازه میدهد تا دسترسی راننده به حداکثر گشتاور از دور ۹۰۰ دوربردقیقه ممکن باشد.
کابین این محصول سنگینوزن کاملا دیجیتال شده و حال اطلاعات اصلی را از طریق یک نمایشگر ۱۲ اینچی به راننده نشان میدهد. فرمان XF تغییر تم این نمایشگر و تنظیمات شخصی مانند نمایش اطلاعات دلخواه را از طریق دکمههای شستی ممکن کرده است. نمایشگر میانی و مرکزی اما درصورت درخواست خریدار برایش نصب میشود و کار سیستم اطلاعات-سرگرمی خودروهای سواری را انجام میدهد.
ازجمله ویژگیهای ایمنی و فنی این مدل میتوان به سیستم هشدار خروج از خط، کروزکنترل تطبیقی، کروزکنترل پیشبین، دستیار پارک و ترمز تریلر در سرعتهای پایین اشاره کرد.
مقایسه ولوو FH و داف XF
هر چند تاکنون به امکانات نسخه ۲۰۲۲ داف XF نگاه کردیم اما نسخه قدیمیتر این خودرو هماکنون در بازار ایران به فروش میرسد که چهره، کابین و پیشرانه قدیمیتری استفاده میکند. بنابراین با توجه به اینکه ولوو FH500 2022 خودروی بهروزتری به شمار میرود، میتوان از همین حالا انتظار داشت که در بخشهای خاصی عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد.
نسخه یورو ۶ پیشرانههای ولوو FH وارد ایران شدند که از نظر مصرف سوخت عملکرد مناسبی دارند. از آنجا که پیشرانه و جعبهدنده این مدل در مقایسه با داف XF430 و XF530 وارداتی بهروزتر است، قاعدتا مصرف بهتر و بهینهتری هم دارد. با این وجود در بحث ارائه قدرت، هر دو کشنده در یک گستره مشخص از دورموتورهای پایین، حدود ۸۰۰ تا ۱,۲۰۰ دوربردقیقه، حداکثر قدرت و گشتاور را در اختیار راننده قرار میدهند. هر دو کشنده به انواع کروزکنترل مجهز شدهاند تا کار راننده را در سفرهای طولانی راحت کنند.
قیمت ولوو FH و داف XF و رقبا
با توجه به موارد یادشده در این مقاله، مشخص است که مدلهای گوناگون داف XF بهمراتب قیمت کمتری داشته باشند. در سوی دیگر، واردات ولوو FH توسط مجموعههایی غیر از سایپا دیزل هم انجام شده است که مدلهای بهروز این کشنده را وارد کشور کردهاند. قیمت داف XF480 از ۵.۵ تا ۶.۵ میلیارد تومان است. درحالیکه نسخههای قدیمیتر با قیمت کمتر هم دردسترس هستند.
اما پایه قیمت ولوو FH500 2022 از ۸ میلیارد تومان آغاز شده و در مدلهای قدیمیتر به ۷ میلیارد و در مدلهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ۱۳ میلیارد تومان میرسد؛ جایی که کشنده اسکانیا R500 بهعنوان رقیب ولوو ظاهر میشود. در بازه ۷ میلیارد تومان، میتوان نگاهی هم به مان TGS داشت که یک محصول قدرتمند اروپایی دیگر با سطح امکانات نسبی اما پیشرانهای توانمند، میتواند عرصه را بر ولوو و داف تنگ کند. خرید میان این دو کشنده قدرتمند پیش از هر چیزی به بودجه خریدار بستگی دارد.
مقالات مرتبط:
- بررسی و مقایسه کشندههای مان TGS و TGX: پادشاهان مصرف بهینه
- بررسی کشنده ولوو FH500؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
- بررسی کشنده داف XF 480؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
- گران ترین کشنده و کامیون ایران؛ از داف و ولوو تا اسکانیا و مرسدس
datsun
۲۱ خرداد ۱۴۰۳بی شک ولوو
NAVID۰۰۹۸
۲۱ خرداد ۱۴۰۳👏👏👏👏👋🏻
دقیقاً ولوو یه عشقیه تو مایههای ساموراییها اما از نوع گُندش!!!
وقتی تو جاده میبینمشون دلم ضعف میره براشون!!!
هرچقدر بازار سواری به 💩 کشیده شده / در عوض بازار سنگین تو بهترین شرایط خودش قرار گرفته و جمع همه خوبان جمعِ!!!
mercedes
۲۱ خرداد ۱۴۰۳همین رخ زیبات گویای همه چیزه
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/1860×1050-Volvo-FH-I-Save.jpg
دلم میخواد یه دونه بخرم به عنوان ماشین خونه ازش استفاده کنم.
قیمت یه لندکروز کار کرده از این بیشتره، حالا این خوشگله یا اون که صاحب قبلیش پیرش کرده؟
۲۱ خرداد ۱۴۰۳اصلا نمیشه ماشین سواریو با کامیون مقایسه کرد تو با این نمیتونی از یه جاده خاکی با سرعت زیاد بالا بری ولی با لندکروز میتونی
mercedes
۲۱ خرداد ۱۴۰۳دوست عزیز ، ماشینای ایرانی رو میبرن آفرود که ماشین سنگین بره؟
۲۱ خرداد ۱۴۰۳داش اگه میخوای ۱۰ میلیارد بدی به عنوان یه ماشین ایرانی ازش استفاده کنی نگیرش
لندکروز خوراک جاده خاکیه
میشه باهاش رفت تو زمینهای کشاورزی مردم
میشه باهاش از کوه بالا رفت
ولی به هایما نمیرسه
مسعود
۲۳ خرداد ۱۴۰۳این خالے باشہ اصلا از سربالایے تو جادہ خاکے بالا نمےرہ
مسعود
۲۳ خرداد ۱۴۰۳یہ آفتابہ آب بریزے زیرش خالے باشہ حتے تو آسفالت ھم تو سربالایے بہ سختے حرکت مےکنہ
این کہ گفتم یہ کم شوخے ھم باھاش قاطے کردم
ولے واقعا کشندہ تک این مشکل رو دارہ، اسکانیا چون تےسے دارہ یہ مقدار کمتر
Kia
۳۰ خرداد ۱۴۰۳یه جوری از یه برند خاصی جانب داری میکنن، انگار اون برند و اون شرکت ارث پدرشونه، بابا لطفاً هر کسی تجربه رانندگی با این مدل ماشین هارو داره نکات مثبت و منفی رو بگید که اگه دوستی میخواست این مدل خودروهارو تهیه کنه، بتونه از این نظرات استفاده کنه، نه اینکه به صرف زیبایی ی نمونه خودرو و فقط از روی علاقه و بدون هیچ تجربه آیی بگیم فقط فلان خودرو و فلان برند. ما داریم از یک مدل و یک برند خاص جانب داری میکنیم به صرف اینکه جلوی هم وطن خودمون بایستیم و تنش ایجاد کنیم، در صورتی که اون شرکتها دارن مرتب سود خودشون رو می برن
آریا
۲۲ خرداد ۱۴۰۳تازه این از جنبه کار هم بهش نگاه کنی درآمد خوبی داره
PURIYA
۲۱ خرداد ۱۴۰۳بنظرم از لحاظ رخ هیچکدوم به پای FH نمیرسن
GMA
۲۱ خرداد ۱۴۰۳«کدام آلمانی بهترین است؟»
آلمانی؟! متوجه منظورتون نمیشم🤔
mercedes
۲۱ خرداد ۱۴۰۳یه فولکس واگن معذرت
datsun
۲۱ خرداد ۱۴۰۳مالکش پکار آمریکایه
مسعود
۲۳ خرداد ۱۴۰۳فولکس واگن مالک اسکان و مان ھست تو مدلھاے جدید ھم اشتراکات زیادے دارن
ولے دراصل اسکانیا سوئدے ھست و مان (ام آ ان)آلمان
ولوو ھم کہ صاحب الانش ھند ھست اگہ اشتباہ نکنم تاتا موتورز یا ماھیندرا باید باشہ
amir
۲۱ خرداد ۱۴۰۳من زیاد اطلاع ندارم مگه داف هلندی و ولوو سوئدی نبود آلمان این وسط چی شد؟
علی صفرپور
۲۱ خرداد ۱۴۰۳با سپاس :)
۲۱ خرداد ۱۴۰۳داداش فکر کنم داف مال روسیه بود و ولوو هم یه دفتر تو آلمان داشته باشه
البته شاید داف مال آمریکا باشه شایدم مال اروپا باشه نمیدونم
همه جا هست دیگه اصلا مهم نیست مال کجاست وقتی همه جا هست حتی تو افغانستان و عراق هم هست
بنظرم تو امارات کیفیتش بیشتره
Matin
۲۱ خرداد ۱۴۰۳این کامیون های داف حتی اجازه تردد تو آمریکا رو ندرن چه ررسه ب اینکه آمریکایی باشن
مسعود
۲۳ خرداد ۱۴۰۳روسیہ ماز دارہ و کاماز
قدیما ماکروس ھم داشت نمےدونم الان دارہ یانہ
تو صنعت خودروسازے روسیہ بھتر از ایران نیست
Mohsen68
۲۱ خرداد ۱۴۰۳دیروز یه ویدیو دیدم
تو روسیه یه کشنده با ۴۰ تن بار شیر (لبنیات) تو برف و گل گیر کرده بود. میگم گیر کرده بود نیم متر فرو رفته بود در واقع…
تو یوتوب سرچش کنید پیداش میکنید
یونیماگ مرسدس اومد کشیدش بیرون
راننده کشنده دهنش باز مونده بود از این همه قدرت یونیماگ
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ولی خدایی هیچی اسکانیا نمیشه
احسان
۲۱ خرداد ۱۴۰۳هیچکدام از بند های اعلامی المانی نیستند! قیمت های در متن اشتباه به میلیون خورده! شما مجله تخصصی هستید. این مطالب چیه؟ ولوو برند سوئی و داف برند هلندی است!
علی صفرپور
۲۱ خرداد ۱۴۰۳سپاس از توجه شما. اصلاح شد
۲۱ خرداد ۱۴۰۳داش کیبورد مشکل داره من خودم درک میکنم کیبورد خراب باشه آبروی آدم میره مثلا من برای یه بچه سال نوشتم برو درستو بخون ولی کیبورد اصلاح کرد
به جای اون کلمه نوشت برو تا درسمو بخونم
𝐀𝐥𝐢
۲۱ خرداد ۱۴۰۳سلطان ولوو رو انتخاب میکنم
کریم محمدی
۲۱ خرداد ۱۴۰۳از این مقایسه من که چیزی دست گیرم نشد
داستانی که تجربه کار با هر دو کشنده رو دارن ممنون میشم نظر بدن
(Saeed(PEUGEOT
۲۱ خرداد ۱۴۰۳فقط رنو تی …..به خصوص در بازار ایران
بهترین کشنده با توجه به شرایط جاده ای / دما / خدمات / بازار دست دوم در ایران رنو تی هست ….
مشخصات فنی تقریبا مشابه اف اچ ولی گیربکس تیز و سرعتی تر / کم مصرف و بسیار نرم
مسعود
۲۳ خرداد ۱۴۰۳گیربکس رو دست اےشیفت ولوو تو سرعت دندہ عوض کردن نیست، جدیدا اسکانیا اس500ھم پاے ولوو شدہ گیربکسش و یکم بھتر
صمد
۲۲ خرداد ۱۴۰۳داف شرکت هلندی که مالکش شرکت پاکار آمریکاست ولوو هم که همه میدونن سوئدی هست دافهای یورو پنج که ایران هستن خیلی خوبن ولی دافهای یورو شش بخاطر کیفیت پایین گازوئیل ایران و همینطور ادبلو بی کیفیت اذیت میکنه البته ولووهای یورو شش هم این مشکل رو دارن ولی نه مثل داف نمیدونم چه کاریه وقتی گازوئیل تولیدی کشور یورو ۲ یا ۴ هست کامیون وارداتی حتما باید یورو شش باشه حتی ورود کشنده یورو پنج هم ممنوع هست
مسعود
۲۳ خرداد ۱۴۰۳مگہ بنزین براے سوارے ھا داریم؟!!!!!
! i M α η δ υ α R
۲۲ خرداد ۱۴۰۳ولوو سنگ محک و معیار هست در سگمنت خودش …
داف هم رقیبی بسیار جدی برای ولوو و دیگر برندهاست که شانه به شانه با اونها رقابت میکنه اما برای بازار ایران بدرد نمی خوره …
فوق العاده حساس و شرایط تعمیر و نگهداریش اصلا مناسب بازار بسته و بدون خدمات ایران نیست …
ولی ارگونومی کابین و لذت سواری و استایل طراحی اروپایی اش بسیار وسوسه کننده است …
برای دوستانی که می خوان اطلاعات بیشتری از این سگمنت بدست بیارند پیج ” با کامیون ” رو در آپارات معرفی می کنم …
امیدورام بدرد عزیزان بخوره …
توی ایران رنو تی 2017 هم بد نیست …
بررسی مزایا و معایب کامیون داف ۵۳۰ اکسل بالن 2019 وارداتی فول :
https://www.aparat.com/v/Dz29A ……
سومیت روی
۲۲ خرداد ۱۴۰۳داف از قدیم یا از موتور گیربکس لیلاند انگلیس استفاده میکرد یا کامینز امریکا
حمید
۲۳ خرداد ۱۴۰۳خدایی دلم خواست یکی از اینا داشته باشم. خوشا به حال اوتایی که دارن. منم با همین پراید زندگی میگذرونم. البته پوستر همشونو دارم. فقط مشکل اینجاست که برای امثال من مبلغ میلیاردی یعنی یه چیز غیر غیر غیر غیر ممکن.
خوش باشین عزیزان و با کشنده هاتون عشق کنین.
مسعود
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ھمون فقط عشقہ من دارم
سمتش ھم نیا
کم خرج ترینش اسکانیاست، بعد بنز، بعد ولوو، رنو، آخر ھم داف
از ھمہ بھتر ھم اسکانیا اس ھست کہ خیلے گروونہ
ولوو خدماتش از ھمہ بھترہ تو ایران
آکتروس ھم کہ کلا رھا شد و خدمات ندارہ
داف ھم بیشتر بخاطر سوخت خرابے زیادے دارہ البتہ اینتاردر دارھاش بھترہ
مان ھم اگہ خدمات بدن بھش ماشین خوبیہ
از ھمہ نرمتر داف، بعدف اف اچ 540اکسل بالن
مسعود
۲۳ خرداد ۱۴۰۳اون داف جدید کہ عکس گذاشتید ایکس جے ھستش، ایکس اف نیست
رقیب اصلے ولوو اسکانیا اس 500ھست نہ آر500
آر500مثل اس500 لوکس نیست
داف ایکس جے کابینش بےنظیرہ
من اسکانیا رو براے کار(ظاھرے ھم کلاس اس خیلے زیباست) بیشتر مےپسندم، قیمتش ھم گرونترہ از بقیہ چہ صفر چہ کار کردہ