ولوو FH500 جزو مشهورترین و محبوبترین کشندههای بازار کشور است که میخواهیم آن را بهصورت کامل بررسی نماییم.
ولوو تراکس به عنوان شرکت سوئدی تولید کننده کامیون و کشنده شهرتی جهانی دارد و محصولات آن از قدیم در کشورمان محبوب بودهاند. این شرکت تا چند سال پیش دومین گروه بزرگ سازنده کامیون در دنیا به شمار میرفت اما اکنون با خرید ۴۵ درصد از سهام دانگ فنگ چین در رتبه اول قرار گرفته است. از زیرمجموعههای ولوو میتوان به کمپانیهای ماک، رنو تراکس و نیسان دیزل اشاره کرد. نکته مهم اینکه ولوو تراکس سهام شرکتهایی همچون اسکانیا را نیز در اختیار داشته است هرچند سهام ولوو در اسکانیا فروخته شد.
ولوو FH یا اف اچ جزو مشهورترین سری محصولات این شرکت است که در کشورهای مختلفی از جمله سوئد، استرالیا، هند، برزیل و ایران تولید شده و میشود. این سری کامیونهای سنگین و فوق سنگین از سال ۱۹۹۳ تاکنون در خط تولید قرار دارند و چندین بار عنوان قویترین کشنده و کامیون سال دنیا را به خود اختصاص دادهاند. ولوو FH به غیر از آمریکا تقریباً در اکثر کشورهای دنیا حضور دارد و تابهحال نسل آن معرفی شدهاند. در این نوشتار میخواهیم به بررسی کشنده ولوو FH500 حاضر در کشورمان بپردازیم.
ولوو FH500 نخستین بار در سال ۲۰۱۲ و به عنوان چهارمین نسل کشنده قدرتمند سوئدیها معرفی شد. این کشنده محبوب به پیشرانه ۶ سیلندر توربودیزل با حجم ۱۲.۸ لیتر مجهز شده و ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. طراحی با ابهت و درعینحال ساده به همراه تکنولوژیهای مدرن باعث شدهاند FH500 انتخاب اول بسیاری از رانندگان باشد. از جمله ویژگیهای کشنده موردبحث میتوان به ترمز خفه کن اگزوز، پیش گرمکن استارت و… اشاره کرد. نیروی تولیدی پیشرانه نیز از طریق گیربکسهای دستی، آی شیفت و پاور ترونیک راهی چرخها میشود. گیربکس موسوم به آی شیفت ولوو از ۱۲ دنده در جلو و ۲ دنده در عقب سود میبرد و عملکرد بسیار خوبی دارد. در مجموع باید دانست قوای محرکه کشنده ولوو FH500 جزو بهترینهای بازار است و تواناییهای خود را در این سالها کاملاً اثبات کرده است.
وقتی برای اولین بار با ولوو FH500 روبرو شوید سریعاً آن را به عنوان یکی از محصولات ولوو تراکس شناسایی خواهید کرد چراکه از زبان طراحی مشترکی با سایر محصولات این برند سود میبرد. چراغهای دو تکه به همراه جلوپنجره بزرگ و خطوط جانبی کابین باعث شدهاند FH500 کاملاً حس و حال یک کشنده واقعی و با ابهت را تداعی کند. این کشنده طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۵۸۹۰/۲۵۵۰/۴۰۲۹ میلیمتری دارد و وزن خالص و ناخالص آن به ترتیب به ۷.۵ و ۴۴ تن میرسد. در حقیقت میتوان با این کشنده سوئدی حدود ۳۶.۵ تن بار را جابجا کرد که حاکی از تواناییهای فوقالعاده FH500 است.
در بخش سیستم تعلیق نیز ولوو از محور جلوی پارابولیک با فنر و میل موج گیر استفاده کرده و در بخش عقب نیز تنظیمات بادی همراه با بالن و تنظیم ارتفاع ریموت وجود دارد. همچنین میتوان ارتفاع سیستم تعلیق را از داخل کابین و بهصورت دستی نیز تنظیم کرد. محصولات ولوو از قدیم به خاطر ایمنی بالای خود شناخته میشوند و FH500 نیز از این قاعده مستثنا نیست. در این کشنده طیف وسیعی از سیستمهای ایمنی و کمکراننده بکار رفتهاند که از جمله آنها میتوان به ترمزهای جلو و عقب دیسکی به همراه ترمز هوشمند، ترمز ضد لغزش، ترمز موتور و… اشاره کرد.
نوبت به بررسی کابین کشنده ولوو FH500 میرسد. بیتردید یکی از مهمترین فاکتورها برای خریداران خودروهای سنگین و به ویژه کشندهها کابین آنها خواهد بود چراکه رانندگان زمان زیادی را در این بخش سپری میکنند. ولوو FH500 به دو تخت خواب مجهز است و صندلیهای راننده و سرنشین نیز راحتی بالایی دارند و از تنظیمات زیادی سود میبرند. سیستم تهویه مطبوع، آینههای گرم شونده و… نیز در این کشنده وجود دارند. اکثر کنترلهای داشبورد در دسترس راننده هستند و یک نمایشگر ۷ اینچی نیز اطلاعات را در اختیار راننده میگذارد. شایان ذکر است سری محصولات FH ولوو در سه نوع کابین Globetrotter، Sleeper و Globetrotter XL تولید میشوند و در کشورمان این سه نوع کابین با نامهای یک خط، دو خط و سه خط مشهور شدهاند. کابین Sleeper از یک تخت استفاده کرده و ارتفاع داخل کابین نیز ۱۷۱ سانتیمتر است درحالیکه مدل Globetrotter XL بزرگترین کابین را دارد و از دو تخت خواب سود میبرد و ارتفاع کابین آن به ۲۲۲ سانتیمتر میرسد.
در ادامه نوبت به بررسی آپشن های کشنده ولوو FH500 میرسد. از جمله تجهیزات این کشنده سوئدی میشود به سیستم ضد واژگونی، ارتباط بلوتوث، یخچال، تنظیم خودکار سرعت، بخاری درجا، کپسول آتشنشانی، جک ۲۰ تن، بادگیرهای سقف و جانبی، فشارسنج و دماسنج روغن، پایداری الکترونیکی، هشدار برخورد و نقطه کور، صندلیهای قابل تنظیم و… اشاره داشت.
قیمت ولوو FH500 بسته به مشخصات و مدل انتخابی متغیر خواهد بود اما با بررسی آگهیهای فروش میتوان گفت نسخههای فول ۲۰۲۴ این کشنده با قیمت حدود ۱۲ تا ۱۳.۵ میلیارد تومان عرضه میشوند. یکی از شاخصترین رقبای کشنده موردبحث اسکانیا R500 خواهد بود که به پیشرانه ۸ سیلندر ۱۶ لیتری با ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰۰ نیوتون متر گشتاور مجهز است. این کشنده از گیربکسی با ۱۲ دنده جلو، ۲ دندهعقب و ۲ دنده کرال استفاده میکند و وزن ناخالص مجاز آن نیز ۴۴ تن اعلام شده است و با این تفاسیر هر دو کشنده رقابت تنگاتنگی با یکدیگر خواهند داشت.
NAVID۰۰۹۸
۲۲ اسفند ۱۴۰۲عجیب عاشق FH شدم ، ❤❤ ، بَهبَه ، مبارکِ هر کی داردش!!!
هرکسی هم لیاقتشو داره به دستش بیاره!!!
net
۲۲ اسفند ۱۴۰۲طراحی داخلی تریلی پرچمدار اسکانیا سری s م ل ۲۰۲۲ زیباتر و لوکستر از طراحی داخلی تریلی پرچمدار ولوو fh مدل ۲۰۲۲ هست. امسال تریلی های پرچمدار اروپایی (اسکانیا ولوو بنز رنو داف مان) با رنگ مشکی تولید شدند قشنگه
net
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ویرایش
سری اس مدل
net
۲۳ اسفند ۱۴۰۲تریلی پرچمدار سری s مدل ۲۰۲۲ اسکانیا مثل تریلی داف دو چراغ بالای سقف در سمت چپ و راست گذاشته خیلییی بد هست و تعجبه چرا همچین کاری کرده مثل دو چراغ بالای سقف عکس اخر اسکانیا سری ۵۰۰ r
جمشید
۲۲ اسفند ۱۴۰۲سلطان جاده های ایران خصوصاً فیس لیفتهای وارداتی با اون چراغهای جلوی خطی خوشکلشون
علیرضا حسن زاد
۲۵ اسفند ۱۴۰۲ای بابا متعجبم اینجا کلی نظرات راجع به این کامیون اصیل میبینم ولی با وجود داشتن آپشنهای متفاوت چراغهای هدلایت مدلهای نیوفیس ولوو واقعا محشره اما پلیس راه هنوز متوجه نشده در چراغهای خودروهای جدید انقلابی رخ داده ، یارو سروان نوبهار پلیس راه هشترود زنجان در اتوبان پیامبر اعظم به چراغهای هدلایت کلا هوشمند ولوو نیوفیس جریمه نوشته است ، اینو و این احمق بودن و کند ذهنی سروان بیسواد را ما کجای دلمون بگذاریم .
مدیونید منتشر نکنید
RIO
۲۲ اسفند ۱۴۰۲به به سلطان
⭐️🇸🇪 VOLVO 🇸🇪⭐️
۲۲ اسفند ۱۴۰۲🎄❤️ ولوو چه سواریاش و چه کامیوناش خیلی درجه یک هست ، ساخت کشور دوست داشتنی سوئد.❤️🎄
R
۲۲ اسفند ۱۴۰۲کابینشون قدیمیه طراحیش برخلاف ظاهر بیرونی شیک و بروز نیست
گازوئیلی
۲۵ اسفند ۱۴۰۲پایینتر جوابتو دادم و منتظر پاسخ…
مهردادکمال
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ارتفاع بیش از حد بلند ولوو در پیچ های کوهستانی یذره حس نا امنی رو به ادم میده ولی خب تو اتوبان ها حس تسلطش بر جاده بی نظیره
منصور تقوایی
۲۲ اسفند ۱۴۰۲سلام
بیزحمت اصلاح کنید، اسکانیا ۵۰۰ های جدید از موتور ۶ سیلندر خطی برخوردارند.
نسخه های قبلی ۸ سیلندر بودند
شاهین
۲۲ اسفند ۱۴۰۲سلام و عرض ادب
جسارتا من تو اکثر منابع همین موتور ۸ سیلندر ۱۶ لیتری رو دیدم. اگه لینکی چیزی دارین بفرستین اصلاح کنم ممنونم.
حمیدرضا
۲۳ اسفند ۱۴۰۲قطعا اسکانیای سری جدید فوق العاده تره
گازوئیلی
۲۵ اسفند ۱۴۰۲طراحی بروز تر و شیک تر معرفی کن ؟من ۲۰۲۲ دارم ولی غیر از اسکانیا اس چیزی بالاتر نیست.مگر اینکه فوتون یا دانگ فنگ رو بگی😅(اولین نفری که از داخل کشور ایران به اف هاش ۵۰۰ سوئدی ولوو میگه بروز نیست) البته بروز تر از این کابین اف هاش ان ال ۸۰۰ دماغ دار هست که سفارش امریکا و حدود سی میلیارد تومن(۵۰۰ هزار دلار )هم قیمت شروع اونم در آمریکا…
سید مصطفی موسوی
۱ فروردین ۱۴۰۳چند سالی هست که دارم ازش خیلی راضی ام گذاشتم مفروش انشاالله نیوفیس بردارم
با تشر از همه رانندگان ایران زمینم
زنجان شهرستان ابهر منطقه شریف آباد