آنچه در مقاله بررسی ولوو اف اچ ۵۴۰ میخوانید:
مقدمه
شرکت سوئدی ولوو تراکس که ۷ سال است به اولین گروه خودروسازی سنگین در جهان بدل شده از دیرباز تاکنون در صنعت خودروهای سنگین فعالیت میکند. اکنون شرکتهای رنو تراکس، ماک و یودی تراکس (نیسان دیزل) از زیرمجموعههای این شرکت محسوب میشوند. کشندههای ولوو همواره در حال رقابت با کشندههای کمپانیهای معروفی همچون مرسدس بنز و اسکانیا هستند. این شرکت که از سال ۱۹۲۷ تأسیس شده، اکنون سازنده پرفروشترین و محبوبترین کشندهها بهخصوص در اروپا و آمریکا است. کامیونهای ولوو بیشتر به گیربکس آی شیفت (i-shift) هوشمند و کابین فوقالعادهشان شهرت دارند.
در این سری از مقالات خودروهای سنگین مجله پدال به سراغ نقد و بررسی ولوو اف اچ ۵۴۰، جدیدترین کشنده ولوو در ایران رفتهایم. با پدال همراه باشد.
همچنین بخوانید: ملاقاتی نزدیک با داف ایکس اف ۵۳۰
همچنین بخوانید: نگاهی به قویترین کشنده ولوو در ایران و جهان
طراحی ظاهری اف اچ ۵۴۰
کشندههای ولوو از سال ۲۰۲۱ دچار تغییراتی اساسی در طراحی ظاهری خود شدند. این طراحی جدید تأثیر بسزایی در بهبود آئرودینامیک این کشنده داشته. انحنای گوشههای کشنده بیشتر و فاصله بین شکافهای بدنه بسیار کمتر شد و طراحی بادگیر بالای سقف هم بهبود یافته. همه این موارد باعث شده تا مصرف سوخت سری جدید اف اچ به شدت پایین بیاید.
طراحی جدید چراغها بیشتر از هرچیز در سری جدید اف اچ خودنمایی میکند. البته جلوپنجره هم دستخوش تغییراتی شده. مه شکنها نیز کوچکتر و به چراغهای اصلی نزدیکتر شدهاند. چراغهای راهنمایی که در نسخه قبلی بر روی چراغهای اصلی قرار گرفته بود در نسخه جدید بر روی درها منتقل شدهاند.
کابین اف اچ ۵۴۰
بلافاصله پس از ورود به کابین اف اچ ۵۴۰ طراحی غربیلک فرمان فوقالعاده زیبای آن ما را تحت تأثیر قرار میدهد. طراحی کابین نسخه جدید اف اچ ۵۴۰ تغییراتی زیادی را نسبت به نسخه قبلی تجربه نکرده. درواقع پشت آمپر دیجیتالی، تغییر جزئی طراحی غربیلک فرمان و تغییر جزئی محل قرارگیری ادوات کابین تنها تغییرات کابین جدید ولوو محسوب میشود. البته طرح رودریها و داشبورد نیز کمی تغییر کرده اما این تغییرات آنقدر جزئی بوده که اگر به آنها اشاره نشود مطمئناً در نگاه اول کسی متوجه آنها نمیشود.
کیفیت متریال استفاده شده به (خصوص چرم) در کابین بسیار مناسب است و از داف ایکس اف ۵۳۰ که بررسی کرده بودیم بسیار بهتر به نظر میرسد. فضای کابین نیز کمی دلبازتر از ایکس اف ۵۳۰ به نظر میرسد. گرافیک پشت آمپر و صفحه نمایش دیجیتالی این ولوو فوقالعاده بالا و باکیفیت است.
در ادامه به معرفی کامل امکانات رفاهی که در کابین این کشنده وجود دارد میپردازیم.
مشخصات فنی اف اچ ۵۴۰
موتور ۱۲.۸ لیتری ۶ سیلندر این کشنده که با نام D13K شناخته میشود قادر به تولید ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور در دور ۱۰۰ تا ۱۴۵۰ است. همانطور که میدانید این قویترین موتور ۱۲.۸ لیتری ولوو است. این موتور از فناوری توربو دیزل استفاده میکند و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ است. البته متأسفانه کیفیت سوخت در کشورمان بهگونهای است که موتور اکثر کشندههای یورو ۶ با مشکل جدی مواجه میشوند؛ اما ازآنجاکه این کشندهها بیشتر در حال حمل محمولههای ترانزیتی هستند میتوانند از دیزل کشورهای دیگر هم بهره ببرند.
اف اچ ۵۴۰ در نسخههای تک، جفت و سه محور به بازار جهانی عرضه میشود؛ اما اف اچ ۵۴۰ های بازار ایران اکثراً تکمحور هستند.
اف اچ ۵۴۰ از گیربکس معروف I-shift استفاده میکند. عملکرد این گیربکس آنقدر نرم، بیصدا و سریع است که بسیاری از رانندگان میگویند حتی متوجه تغییر دور موتور هم نمیشوند. این گیربکس ۱۲ دنده جلو و ۲ دنده عقب دارد. I-Save هم سیستم جدیدی برای کاهش مصرف سوخت است که به گفته ولوو باعث میشود مصرف سوخت تا ده درصد کاهش پیدا کند.
امکانات ایمنی اف اچ ۵۴۰
بهجرئت میتوان گفت گه جایگاه مجهزترین کشنده کشور به سری جدید اف اچ اختصاص دارد. این کشنده دارای نور بالای اتوماتیک، ایربگ، دوربین زیر آیینه شاگرد، سیستم نگهدارنده بین خطوط و سیستم پیشگیری از برخورد از جلو و بغل است. البته سامانه کنترل پایداری و ترمزهای EBS،ABS،AEBS،ECS و ترمزهای کششی از دیگر امکانات این کشنده محسوب میشوند.
DAS سیستمی جدید و بسیار کاربردی است که زمانی که علائم خوابآلودگی در راننده ظاهر میشود یک سیستم صوتی به او یادآوری میکند که هرچه سریعتر باید استراحت کند.
امکانات رفاهی اف اچ ۵۴۰
شاید جذابترین بخش اف اچ ۵۴۰ امکانات رفاهی آن باشد. در دنیای کامیونها آکتروس ازلحاظ امکانات s500 و سری اف اچ بیامو سری ۷ محسوب میشوند! تخت خواب اصلی این کشنده مجهز به گرمکن، سردکن و چراغ مطالعه است. تهویه این کشنده برقی اتوماتیک است. اف اچ ۵۴۰ مجهز به ماکروویو و یخچال و فریزر ۳۳ است. تاخوگراف دیجیتال، فرمان برقی-هیدورلیکی، صندلی چرخنده سرنشین، چراغهای LED، کولر و بخاری درجا، ترمز پارک برقی، دکمههای روی فرمان، دستیار صوتی، اینتاردر و ریتاردر، بوق برقی و بادی، گرمکن و سردکن صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی راننده، تعلیق بادی اتاق و صندلیها و… از دیگر امکانات اف اچ ۵۴۰ محسوب میشوند.
قیمت
قیمت این کشنده در نسخههای صفر کیلومتر فول آپشن بعضاً حتی به ۱۰ میلیارد تومان هم میرسد اما قیمت نسخههای کارکرده آن بین ۶ تا ۹ میلیارد است. در اصل با ۸-۹ میلیارد تومان میتوان یک رنو تی ۵۲۰ و یا یک داف ایکس اف ۵۳۰ خرید و مقداری هم پول ذخیره کرد؛ اما از قدیم گفتهاند که هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد!
در پایان از جناب آقای مهدی سرخابی جهت در اختیار قرار دادن اطلاعات و خودروهایشان به تیم تست مجله پدال کمال تشکر را به عمل میآوریم.
احمدرضا
۶ مهر ۱۴۰۱مشکیش شبیه اون موجوده شده توی فیلم ونوم
ولوو معرکس اما من DAF بیشتر دوس دارم
کافر مقدس
۶ مهر ۱۴۰۱فردا یه چی شبیه همین با لوگو دانگ فنگ و.. خواهید دید . هرچی زدن ولوو و ماک و اسکانیا فرداش چینی هادست به کار شدن
الان یاد گرفتن هر گوشه ماشین شبیه چیز دیگری باشه که کاملا شبیه فلان ولوو نباشه ولی خوب بازم هنر ولوو و ماک و مابقی رو استفاده میکنن متاسفانه فقط کمیت تولید میکنن و کشوری مثل ایران که تا گردن تو کمیت بود حالا با وجود چینی ها تا کف سر میره تو کمیت
࿗
۶ مهر ۱۴۰۱چین خودش شده ی کره دیگه اگر بخواد این همه جمعیت رو سیر کنه باید دست به همه کار بزنه وگرنه آدم آدم میخوره از مفت خوری و قارت منابع کشور هایی که به آمریکا قطع ارتباطن(نمیدونم کدوم کشوره اسمشم ایران نیست) تا بستن چشم هاش روی حقوق معنوی پدید آورنده اثر
Alan.r
۶ مهر ۱۴۰۱آکتروس مرسدس ، سری آف اچ ولوو و سری اس اسکانیا بهترین کامیونای بدون دماغه جهانن
البته من آکتروس رو به اون دوتای دیگه ترجیح میدم
۹۱۱
۶ مهر ۱۴۰۱من یکی از اینا که مال روسیه بود رو خیلی وقت پیش دیدم
R
۶ مهر ۱۴۰۱زیباترین اف هاش همین ۵۴۰ عه
datsun
۶ مهر ۱۴۰۱بهترینه ولوو
امیرحسین
۶ مهر ۱۴۰۱آی ویکو s_way 570 بهتره
ماشین باز
۶ مهر ۱۴۰۱یه سوال ایران اسکانیا Sهم داره
میگن شرکت ماموت چندتا وارد کرده راسته یا دروغه
zeg02
۶ مهر ۱۴۰۱تو مزایده خودروهای رسوبی گمرک شرکت کنید و لذت روندن خودروی خارجی با قیمت ارزون رو بچشید
نوروزی
۷ مهر ۱۴۰۱با 10 میلیارد شما میتونی بنز اکتروس مدل 2019 و 2020 کم کار بیاری چون الان حدودا 8 ماهه که مجوز و ثبت سفارش بنز رو دادند و به نسبت قبل هم اکتروس داره حضور خوبی رو تو ایران تجربه میکنه داره با تعداد بالا وارد میشه و قیمت تمام شده یک اکتروس به پول ما حدودا 6 میلیارد تمام میشه شما حتی با دوتا 5 میلیارد هم میتونی نسخه لانگ اکتروس که جدیدترین تولید مرسدس هست رو بیاری و وارد کشور کنی اکتروس هم خدمات و نماینده ش هم شرکت گواه هست و هم ایران خودرو دیزل در هرحال میشه سراغ گزینه ای بهتر از رنو و ولو رفت.
Mahdi Safari
۷ مهر ۱۴۰۱۴ تا دنده عقب داره نه دوتا
معین
۸ مهر ۱۴۰۱با ۱۰میلیارد میشه چقدر فعالیتهای درامدزا داشت تا اینکه اسیر بیابون شد
Farzad
۹ مهر ۱۴۰۱۱۰ میلیارد رو اگه تو بانک بزاری خیلی به نفع خطر جانی و مالی هم نداری
امیر
۲۱ خرداد ۱۴۰۳همین افکار شما قیمت خونه رو به اینجا روسونده مرید میزارید بانک هم میره خونه میخره
امیررضا
۱۲ آبان ۱۴۰۱من پدرم یک دستگاه اف اچ ۴۸۰ اتومات داشت و چند ماه میشه که یک دستگاه اف اچ ۵۰۰ نیو فیس ۲۰۲۲ سفارش داده و همین چند روز پیش از گمرک ازاد شد
از طراح ماشین چه بیرون و چه داخل کابین که واقعا تا فردا میشه تعریف و تمجید کرد
از پرفورمنس و کارایی ماشین هم که نمیشه کوچیکترین ایرادی گرفت
فقط توی این تصمیم موندیم که بفروشیمش و دوتا از نسل قبلش یعنی اف اچ ۴۸۰ بگیریم یا همینو نگه داریم
نظر شما چیه
لطفا بگین کدوم بهتره
Reza Zare
۱۷ آذر ۱۴۰۱بنده به نوبه خود از اطلاعات تیکه در اختیار خواهان این مدل ولوو 540 گذاشته شده است کمال تشکر و قدردان از ارائه گذارش ارزنده و قابل مفید که در موقع انتخاب و تصمیم به خرید بسیار رهگشا خواهد بود با تشکر
Reza Zare
۱۷ آذر ۱۴۰۱با عرض پوزش چه موقع و در چه مکانی می توانیم کشنده مربوطه رویت نمایم و سوالات لازم در مورد خرید کرده باشم در ضمن قیمت تمام شده برای خریدار را مشخص فرماید