در این سری از مقالات خودروهای سنگین مجله پدال سراغ بررسی ولوو اف ام ایکس ۴۶۰ رفتهایم تا با تمام مزایا و معایب و همچنین مشخصات فنی و قیمت این کامیون در بازار ایران آشنا شویم. با ما همراه باشید.
تفاوت کامیونهای اف ام (FM) ولوو با نسخههای اف ام ایکس(FMX) چیست؟
سال ۲۰۱۶ بود که ولوو تراکس تصمیم گرفت برای کاربریهای معدنی، سنگین و فوق سنگین (مسافت کوتاه) کامیونهای سری ایکس را معرفی کند. کامیونهای سری ایکس ولوو نسبت به نسخههای معمولی، سقف کوتاهتر، سپر جلوی فولادی، زاویه ورود بیشتر و چراغهای زرد رنگ و توری کشیده شده دارند. دیفرانسیلهای توپی طلایی پنج پیم (برای کاربری فوق سنگین)، فنرهای زیر سنگین، شاسی دوبل و طولانیتر و رینگهای بزرگتر و مستحکمتر از دیگر تفاوتهای کامیونهای سری ایکس ولوو با نسخههای معمولی است.
همچنین بخوانید: نگاهی به ولوو اف اچ ۱۶، قویترین بوژیکش ایران
اف ام ایکس ۴۶۰در ایران
سال ۱۳۹۴ بود که مونتاژ نسل چهارم کامیونهای ولوو در سایپا دیزل شروع شد. مونتاژ این کامیونها به دلیل تحریمها در سال ۱۳۹۸-۱۳۹۷ متوقف شد. اف ام ایکس ۴۶۰ در همان سالهای پایانی به تعداد محدود (حدود ۱۷۰) به مونتاژ رسید. کیفیت و کارایی بسیار بالای این کامیون باعث شد محبوبیت این کامیون علیرغم عرضه محدود آن بسیار بالا برود.
مشخصات فنی ولوو اف ام ایکس ۴۶۰
مشخصات فنی این کامیون کمپرسی با نسخه باری خود (اف ام معمولی) کاملا یکسان است. موتور این کامیون ۱۲.۸ لیتری ۶ سیلندر است. این موتور توربوشارژر ۴۶۰ اسببخار قدرت و ۲۳۵۰ نیوتونمتر گشتاور تولید میکند. این موتور که dc13cb نام دارد با موتور ولوو اف اچ۵۰۰ مشابه و استاندارد آلایندگی این موتور یورو ۵ است. البته مشخصات موتوری این کامیون که پیشتر گفته شد فقط مختص به نسخه موجود در بازار ایران بوده و ولوو در بازار جهانی این کامیون را با دو دسته موتور D11C و D13C با رنج قدرتی ۳۳۰ تا ۵۰۰ اسببخار عرضه میکند.
در بازار جهانی اف ام ایکس با ۳ گیربکس دستی و ۲ گیربکس اتوماتیک عرضه میشود که نسخه مونتاژ شده آن در ایران از نوع ۱۲ سرعته اتوماتیک آی شیفت (i-shift) است که با کد VT2612F شناخته میشود. این گیربکس علاوه بر ۱۲ دنده جلو ۴ دنده عقب نیز دارد. اگر بخواهیم کمی از امکانات این گیربکس بگوییم باید به قابلیت تعویض دنده دستی، حالت LOW ، ECO و POWER اشاره کرد. زمانی که گیربکس در حالت اکو باشد مصرف سوخت به شدت پایین میآید. در حالت پاور، گیربکس برای دستیابی به حداکثر گشتاور دندهها را در دور موتورهای بالاتری نسبت به حالت نرمال تعویض میکند. حالت لو (LOW) نیز به گونهای قدرت را محدود میکند که در مکانهای تنگ و شلوغ مانند پارکینگها، کنترل کامیون از دست راننده خارج نشود. در بازار جهانی اکثر گیربکسهای آی شیفت مجهز به ریتاردر هیدرولیکی، پمپ اضطراری و خنککنندهی واسکازین است. اما متاسفانه هیچ کدام از اف ام ایکسهای مونتاژی در ایران این قابلیتها را ندارند.
هر سه محور ولوو اف ام ایکس ۴۶۰ از فنرهای شمش ۸ لایه بهره میبرند که بسیار مستحکم هستند. دیفرانسیلها نیز از نوع توپی طلا پنج پیم هستند. ولوو اف ام ایکس ۴۶۰ ۴×۶ است یعنی هنگام انتقال قدرت دو دیفرانسل عقب درگیر میشوند. مجموع وزن ناخالص این کامیون ۲۶ تن است که با کسر وزن خود کامیون (حدود ۱۰ تن) میتواند تا ۱۶ تن بار را حمل کند. البته با توجه به توانایی و قدرت بالای این کامیون برخی از رانندهها در جادههای کفی بعضا تا ۴۰-۳۰ یا حتی ۵۰ تن هم بار میزنند!
ترمزهای جلو و عقب اف ام ایکس ۴۶۰ دیسکی و از نوع بادی دو مداره مستقل هستند. تانک هوا این کامیون ظرفیت بالایی دارد و به ندرت دیده شده ترمز خالی کند.
قسمت زیرین کابین که محل قرارگیری موتور، کارتل، زیر رادیاتور و شیلنگهای آن است با یک صفحه فولادی به ضخامت ۳ میلیمتر پوشانده شده تا این قطعات در برابر برخورد سنگریزه و… آسیب نبینند. نسل جدید چراغهای ولوو که Bi-Xenon نام دارد بر روی این کامیون قرار دارند. این چراغها میتوانند به راحتی تا ۳۰۰ متر جلوتر را روشن کنند. این چراغها مجهز به سنسور تنظیم شدت نور نسبت به محیط بوده و در هنگام غروب یا طلوع خورشید بسیار کارآمد است.
طول، عرض و ارتفاع این کامیون به ترتیب ۷۴۶۵، ۲۵۵۰ و ۳۰۲۵ میلیمتر میباشد. مخزن سوخت اف ام ایکس، ۴۱۵ لیتر گنجایش دارد. همچنین ظرفیت مخزن ادبلو ۴۸ لیتر است. در موتور این کامیون ۴۰ لیتر مایع خنک کننده و ۳۳ لیتر روغن جای میگیرد. فرمان این کامیون هیدرولیکی و حدود ۲.۵ دور به سمت راست یا چپ میچرخد.
همچنین بخوانید: نگاهی به قویترین کشنده ماک کشور
کابین
کابین این ولوو بر روی دو بالن هوا و دو فنر سوار است (البته نسخه موجود در بازار ایران فاقد تعلیق بادی هستند). صندلی راننده و شاگرد در این کامیون بادی است. داشبورد اف امک ایکس ۴۶۰ با نسخه اف ام معمولی کاملا یکسان و تنها تفاوت این دو کابین، نبود جای خواب در نسخه اف ام ایکس است.
قیمت
کارایی بسیار بالا، نقطه ضعفهای بسیار کم و از همه مهمتر عرضه محدود این کامیون موجب شده تا قیمت آن در بازار ایران کمی غیرمنطقی باشد. در تابستان سال ۱۴۰۲ اف ام ایکس ۴۶۰ کارکرده (زیر ۵۰۰ هزار) در رنج قیمتی ۸ تا ۱۲ میلیارد تومان قرار میگیرد که برای یک ولوو لو اپشن ۴ ساله، بالا محسوب میشود.
علی جردن
۱۴ تیر ۱۴۰۲واسه انتخاب شغل شوفری باید بودجه مرفه ایی داشتن درحالی که این شغل آینده ایی در دنیا نخواهد داشت و بزودی تکنولوژی خودران جایگزین راننده ها خواهد شد
Javad
۱۴ تیر ۱۴۰۲در بقیه دنیا شاید؛ اما در ایران این موضوع به این زودی ها اتفاق نمی افته
علی جردن
۱۴ تیر ۱۴۰۲یک زمانی کسی که گواهینامه پایه ۱ داشت برای کار با ویزای کاری راحت می تونست مهاحرت کنه به کشورهایی همچون آلمان و کانادا. الان این شغل ها نابود شدن درسته اینجا ایرانه و تحریم و هزارتا مورد هست با کمی دقت به بازار می شه فهمید هرساله هنوزم با رونمایی اپل واچ و آیفون های جدید پاشون به ایران باز شدن درحالی که اپل هیچ نمایندگی رسمی نداره و با تحریم ها همه ی ویژگی های آیفون تو ایران کار نمی کنه اما هنوزم خریدار داره!
منظورم این بود یکم آینده نگر باید بود
MohammaD
۱۴ تیر ۱۴۰۲جردن جان . بودجه هیچ وقت مرفه نیس
یا شخص مرفه هس یا بودجه زیاده
که هیچ کدوم از این حالتا شامل حال من نمیشه . شما رو نمیدونم 🙃🙃
اشکان
۱۵ تیر ۱۴۰۲به نظرم خودران ربط به شوفری درون شهری فقط داره !!! من بعید میدونم یه کامیون خودران یا لودر خودران بتونه در جایی مثل معدن کار کنه ….
*ALI*
۱۴ تیر ۱۴۰۲بله باید هم بهترین باشه توی ایران چون ولوه هست کامیون های ولوه نه تنها در ایران بلکه در جهان جزو بهترین هست از همه لحاظ مخصوصا قیافه قشنگش
JDM سابق
۱۴ تیر ۱۴۰۲هر ماشینی یه نقطه قوت داره
نقطه قوت ولوو گرم نکردنشه
Volvo fh
۱۵ تیر ۱۴۰۲سلام ، آمپر آب ولوو بالا نمیاد ،ولی اگه فشار بیاری به ماشین آمپر روغن میاد بالا
JDM سابق
۱۶ تیر ۱۴۰۲سلام آمپر روغن موتور D12 تا 110 مشکلی نداره تو ایران باب شده باید زیره 100 باشه
درکل تو گرما نسبت به بقیه ماشین های اروپایی راحت تره، شوفر هم خیلی شرطه
Hamid3x
۱۴ تیر ۱۴۰۲بخاطر شغلم هر روز وارد اتوبان میشم
نمیدونم چه دلیل فنی داره ولی الان اکثرا خودروهای سنگین دود زا شدن مخصوصا ولووها
و خودروهای چینی و مینی بوس های هیوندای
ولی تو بنزهای اکتروس خیلی کم دیدم دود کنند
OZHDOHA
۱۵ تیر ۱۴۰۲آقا حمید ربطی به کامیون ولوو نداره چونکه کامیون های FH برا دود نکردن سوزنی دارن که هر چند سال یکبار باید عوض بشه ولی چون قیمتش از ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون هست اکثر راننده ها نمیتونن از پس هزینش بر بیان و تریلی و کامیون های آلمانی مثل آکتروس،آکسور،آتکو و… و همین طور تریلی های چینی سوزنشون اینقدر گرون نیست.
mahdi-es17
۱۵ تیر ۱۴۰۲دلیل دیگش بی کیفیت بودن گازوئیل ایران هستش
Alireza
۱۵ تیر ۱۴۰۲لطفا بیشتر راجب کامیون ها مقاله بنویسید تشکر
انتظامی
۲۹ مهر ۱۴۰۲سلام.دلیل دودکردن کامیون فقط سوزن فارسونکا هستش که با گشاد شدنش سوخت زیاد مصرف میشه و کمی هم وارد اگزوز میشه این باعث دود کردن زیاد هستش.