خودروهای سنگینولوو

ولوو اف ام ایکس ۴۶۰، قوی‌ترین کامیون کمپرسی ایران

در این سری از مقالات خودروهای سنگین مجله پدال سراغ بررسی ولوو اف ام ایکس ۴۶۰ رفته‌ایم تا با تمام مزایا و معایب و  همچنین مشخصات فنی و قیمت این کامیون در بازار ایران آشنا شویم. با ما همراه باشید.

تفاوت کامیون‌های اف ام (FM) ولوو با نسخه‌های اف ام ایکس(FMX) چیست؟

سال ۲۰۱۶ بود که ولوو تراکس تصمیم گرفت برای کاربری‌های معدنی، سنگین و فوق سنگین (مسافت کوتاه) کامیون‌های سری ایکس را معرفی کند. کامیون‌های سری ایکس ولوو نسبت به نسخه‌های معمولی، سقف کوتاه‌تر، سپر جلوی فولادی، زاویه ورود بیشتر و چراغ‌های زرد رنگ و توری کشیده شده دارند. دیفرانسیل‌های توپی طلایی پنج پیم (برای کاربری فوق سنگین)، فنرهای زیر سنگین، شاسی‌ دوبل و طولانی‌تر و رینگ‌های بزرگ‌تر و مستحکم‌تر از دیگر تفاوت‌های کامیون‌های سری ایکس ولوو با نسخه‌های معمولی است.

همچنین بخوانید: نگاهی به ولوو اف اچ ۱۶، قوی‌ترین بوژی‌کش ایران

اف ام ایکس ۴۶۰در ایران

سال ۱۳۹۴ بود که مونتاژ نسل چهارم کامیون‌های ولوو در سایپا دیزل شروع شد. مونتاژ‌ این کامیون‌ها به دلیل تحریم‌ها در سال ۱۳۹۸-۱۳۹۷ متوقف شد. اف ام ایکس ۴۶۰  در همان سال‌های پایانی به تعداد محدود (حدود ۱۷۰) به مونتاژ رسید. کیفیت و کارایی بسیار بالای این کامیون باعث شد محبوبیت این کامیون علیرغم عرضه محدود آن بسیار بالا برود.

 مشخصات فنی ولوو اف ام ایکس ۴۶۰

مشخصات فنی این کامیون کمپرسی با نسخه باری خود (اف ام معمولی) کاملا یکسان است. موتور این کامیون ۱۲.۸ لیتری ۶ سیلندر است. این موتور توربوشارژر  ۴۶۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۵۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور که dc13cb نام دارد با موتور ولوو اف اچ۵۰۰ مشابه و استاندارد آلایندگی این موتور یورو ۵ است. البته مشخصات موتوری این کامیون که پیش‌تر گفته شد فقط مختص به نسخه موجود در بازار ایران بوده و ولوو در بازار جهانی این کامیون را با دو دسته موتور D11C و D13C با رنج قدرتی ۳۳۰ تا ۵۰۰ اسب‌بخار عرضه می‌کند.

در بازار جهانی اف ام ایکس با ۳ گیربکس دستی و ۲ گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود که نسخه مونتاژ شده آن در ایران از نوع ۱۲ سرعته اتوماتیک آی شیفت (i-shift) است که با کد VT2612F شناخته می‌شود. این گیربکس علاوه بر ۱۲ دنده جلو ۴ دنده عقب نیز دارد. اگر بخواهیم کمی از امکانات این گیربکس بگوییم باید به قابلیت تعویض دنده دستی، حالت LOW ، ECO و POWER اشاره کرد. زمانی که گیربکس در حالت اکو باشد مصرف سوخت به شدت پایین می‌آید. در حالت پاور، گیربکس برای دستیابی به حداکثر گشتاور دنده‌ها را در دور موتورهای بالاتری نسبت به حالت نرمال تعویض می‌کند. حالت لو (LOW) نیز به گونه‌ای قدرت را محدود می‌کند که در مکان‌های تنگ و شلوغ مانند پارکینگ‌ها، کنترل کامیون از دست راننده خارج نشود. در بازار جهانی اکثر گیربکس‌های آی شیفت مجهز به ریتاردر هیدرولیکی، پمپ اضطراری و خنک‌کننده‌ی واسکازین است. اما متاسفانه هیچ کدام از اف ام ایکس‌های مونتاژی در ایران این قابلیت‌ها را ندارند.

هر سه محور ولوو اف ام ایکس ۴۶۰ از فنرهای شمش ۸ لایه بهره می‌برند که بسیار مستحکم هستند. دیفرانسیل‌ها نیز از نوع توپی طلا پنج پیم هستند. ولوو اف ام ایکس ۴۶۰ ۴×۶ است یعنی هنگام انتقال قدرت دو دیفرانسل عقب درگیر می‌شوند. مجموع وزن ناخالص این کامیون ۲۶ تن است که با کسر وزن خود کامیون (حدود ۱۰ تن) می‌تواند تا ۱۶ تن بار را حمل کند. البته با توجه به توانایی و قدرت بالای این کامیون برخی از راننده‌ها در جاده‌های کفی بعضا تا ۴۰-۳۰ یا حتی ۵۰ تن هم بار می‌زنند!

ترمزهای جلو و عقب اف ام ایکس ۴۶۰ دیسکی و از نوع بادی دو مداره مستقل هستند. تانک هوا این کامیون ظرفیت بالایی دارد و به ندرت دیده شده ترمز خالی کند.

قسمت زیرین کابین که محل قرارگیری موتور، کارتل، زیر رادیاتور و شیلنگ‌های آن است با یک صفحه فولادی به ضخامت ۳ میلی‌متر پوشانده شده تا این قطعات در برابر برخورد سنگ‌ریزه و… آسیب نبینند. نسل جدید چراغ‌های ولوو که Bi-Xenon نام دارد بر روی این کامیون قرار دارند. این چراغ‌ها می‌توانند به راحتی تا ۳۰۰ متر جلوتر را روشن کنند. این چراغ‌ها مجهز به سنسور تنظیم شدت نور نسبت به محیط بوده و در هنگام غروب یا طلوع خورشید بسیار کارآمد است.

طول، عرض و ارتفاع این کامیون به ترتیب ۷۴۶۵، ۲۵۵۰ و ۳۰۲۵ میلی‌متر می‌باشد. مخزن سوخت اف ام ایکس، ۴۱۵ لیتر گنجایش دارد. همچنین ظرفیت مخزن ادبلو ۴۸ لیتر است. در موتور این کامیون ۴۰ لیتر مایع خنک کننده و ۳۳ لیتر روغن جای می‌گیرد. فرمان این کامیون هیدرولیکی و حدود ۲.۵ دور به سمت  راست یا چپ می‌چرخد.

همچنین بخوانید:  نگاهی به قوی‌ترین کشنده ماک کشور

کابین

داشبورد ولوو FMX ۴۶۰

کابین این ولوو بر روی دو بالن هوا و دو فنر سوار است (البته نسخه موجود در بازار ایران فاقد تعلیق بادی هستند). صندلی راننده و شاگرد در این کامیون بادی است. داشبورد اف امک ایکس ۴۶۰ با نسخه اف ام معمولی کاملا یکسان و تنها تفاوت این دو کابین، نبود جای خواب در نسخه اف ام ایکس است.

قیمت

کارایی بسیار بالا، نقطه ضعف‌های بسیار کم و از همه مهم‌تر عرضه محدود این کامیون موجب شده تا قیمت آن در بازار ایران کمی غیرمنطقی باشد. در تابستان سال ۱۴۰۲ اف ام ایکس ۴۶۰ کارکرده (زیر ۵۰۰ هزار) در رنج قیمتی ۸ تا ۱۲ میلیارد تومان قرار می‌گیرد که برای یک ولوو لو اپشن ۴ ساله، بالا محسوب می‌شود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۹ رای

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1112 ديدگاه)

    واسه انتخاب شغل شوفری باید بودجه مرفه ایی داشتن درحالی که این شغل آینده ایی در دنیا نخواهد داشت و بزودی تکنولوژی خودران جایگزین راننده ها خواهد شد

    موافقم 37
    مخالفم 81
    1. Javad

      ۱۴ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (32 ديدگاه)

      در بقیه دنیا شاید؛ اما در ایران این موضوع به این زودی ها اتفاق نمی افته

      موافقم 104
      مخالفم 3
      1. علی جردن

        ۱۴ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1112 ديدگاه)

        یک زمانی کسی که گواهینامه پایه ۱ داشت برای کار با ویزای کاری راحت می تونست مهاحرت کنه به کشورهایی همچون آلمان و کانادا. الان این شغل ها نابود شدن درسته اینجا ایرانه و تحریم و هزارتا مورد هست با کمی دقت به بازار می شه فهمید هرساله هنوزم با رونمایی اپل واچ و آیفون های جدید پاشون به ایران باز شدن درحالی که اپل هیچ نمایندگی رسمی نداره و با تحریم ها همه ی ویژگی های آیفون تو ایران کار نمی کنه اما هنوزم خریدار داره!
        منظورم این بود یکم آینده نگر باید بود

        موافقم 45
        مخالفم 7
    2. MohammaD

      ۱۴ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (343 ديدگاه)

      جردن جان . بودجه هیچ وقت مرفه نیس

      یا شخص مرفه هس یا بودجه زیاده

      که هیچ کدوم از این حالتا شامل حال من نمیشه . شما رو نمیدونم 🙃🙃

      موافقم 34
      مخالفم 5
    3. اشکان

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (281 ديدگاه)

      به نظرم خودران ربط به شوفری درون شهری فقط داره !!! من بعید میدونم یه کامیون خودران یا لودر خودران بتونه در جایی مثل معدن کار کنه ….

      موافقم 26
      مخالفم 4
  2. *ALI*

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (308 ديدگاه)

    بله باید هم بهترین باشه توی ایران چون ولوه هست کامیون های ولوه نه تنها در ایران بلکه در جهان جزو بهترین هست از همه لحاظ مخصوصا قیافه قشنگش

    موافقم 32
    مخالفم 8
  3. JDM سابق

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (380 ديدگاه)

    هر ماشینی یه نقطه قوت داره
    نقطه قوت ولوو گرم نکردنشه

    موافقم 29
    مخالفم 1
    1. Volvo fh

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (242 ديدگاه)

      سلام ، آمپر آب ولوو بالا نمیاد ،ولی اگه فشار بیاری به ماشین آمپر روغن میاد بالا

      موافقم 16
      مخالفم 3
      1. JDM سابق

        ۱۶ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (380 ديدگاه)

        سلام آمپر روغن موتور D12 تا 110 مشکلی نداره تو ایران باب شده باید زیره 100 باشه
        درکل تو گرما نسبت به بقیه ماشین های اروپایی راحت تره، شوفر هم خیلی شرطه

        موافقم 9
        مخالفم 1
  4. Hamid3x

    ۱۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (401 ديدگاه)

    بخاطر شغلم هر روز وارد اتوبان میشم
    نمیدونم چه دلیل فنی داره ولی الان اکثرا خودروهای سنگین دود زا شدن مخصوصا ولووها
    و خودروهای چینی و مینی بوس های هیوندای

    ولی تو بنزهای اکتروس خیلی کم دیدم دود کنند

    موافقم 26
    مخالفم 1
    1. OZHDOHA

      ۱۵ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      آقا حمید ربطی به کامیون ولوو نداره چونکه کامیون های FH برا دود نکردن سوزنی دارن که هر چند سال یکبار باید عوض بشه ولی چون قیمتش از ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون هست اکثر راننده ها نمیتونن از پس هزینش بر بیان و تریلی و کامیون های آلمانی مثل آکتروس،آکسور،آتکو و… و همین طور تریلی های چینی سوزنشون اینقدر گرون نیست.

      موافقم 13
      مخالفم 1
      1. mahdi-es17

        ۱۵ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (565 ديدگاه)

        دلیل دیگش بی کیفیت بودن گازوئیل ایران هستش

        موافقم 11
        مخالفم 1
  5. Alireza

    ۱۵ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (193 ديدگاه)

    لطفا بیشتر راجب کامیون ها مقاله بنویسید تشکر

    موافقم 21
    مخالفم 1
  6. انتظامی

    ۲۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام.دلیل دودکردن کامیون فقط سوزن فارسونکا هستش که با گشاد شدنش سوخت زیاد مصرف میشه و کمی هم وارد اگزوز میشه این باعث دود کردن زیاد هستش.

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا