سالها پیش در ایالاتمتحده از کامیونهای بیدماغ مشابه اروپایی زیاد استفاده میشد اما به دلیلی که در این مطلب توضیح خواهیم داد کامیونهای بیدماغ آمریکایی منقرض شدند.
اگر کسی از شما بخواهد یک کامیون کِشنده بکشید چه شکلی خواهد بود؟ بستگی دارد کجای دنیا زندگی کنید. اگر ساکن اروپا یا آسیا باشید احتمالاً کامیونی با جلوی صاف یا اصطلاحاً بیدماغ میکشید اما اگر در آمریکای شمالی باشید کامیون برای شما چیزی شبیه سر سگ با چرخ خواهد بود؛ اما کامیونهای بیدماغ که در دنیا با عنوان Cabover شناخته میشوند هم زمانی در ایالاتمتحده بسیار محبوب بودند پس چه اتفاقی افتاد؟
هم کامیونهای بیدماغ و هم دماغدار مزایا و معایب خاص خود را دارند اما دلیل اصلی جدا شدن راه آمریکاییها در طراحی و ساخت کامیون از اروپاییها قوانین مربوط به طول کلی وسایل نقلیه بود. طول کلی کامیون و تریلر در اروپا طبق قوانین محدودیت دارد و طی قرن بیستم در ایالاتمتحده نیز قوانین مشابهی اجرا میشد اما پس از تغییر قوانین در اواخر دههٔ ۷۰، محدودیت طول فقط شامل تریلر میشد و کل وسیلهٔ نقلیه را دربر نمیگرفت. به همین دلیل، کامیونسازان به سمت ساخت مدلهای دماغدار حرکت کردند.
البته کامیونهای بیدماغ مزیتهای خاص خود را نسبت به نمونههای دماغدار دارند که ازجملهٔ آنها میتوان به دید و مانور پذیری بهتر اشاره کرد. این ویژگیها دلیل اصلی محبوبیت کامیونهای بیدماغ در اروپا است که جادههای باریکی دارد اما این موضوع در آمریکا چندان مطرح نیست. به همین دلیل، در این کشور از کامیونهای دماغدار استفاده میشود که فضای خواب بیشتری در کابین دارند. همچنین ارتفاع این کامیونها هم کمتر است که سوار و پیاده شدن را آسانتر میکند.
در کامیونهای دماغدار ازآنجاییکه فاصلهٔ محوری کشیدهتر است و پیشرانه در جلوی کابین قرار میگیرد، رانندگان در معرض سروصدا و لرزش کمتری قرار دارند. همچنین برای دسترسی به پیشرانه نیازی به کج کردن کابین نیست که این یعنی راننده مجبور نخواهد بود نیم ساعت را صرف جمع کردن وسایل داخل کابین کند تا هنگام بالا دادن کابین به اینسو و آن سور پرتاب نشوند.
مزیت دیگر کامیونهای دماغدار آیرودینامیک بهتر است که باعث کاهش مصرف سوخت میشود درحالیکه نمونههای بیدماغ آیرودینامیک ضعیفی دارند. و آخرین برتری کامیونهای دماغدار هم ایمنی بالاتر است. سرعت کامیونها در اروپا روی تنها ۹۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده اما کامیونهای آمریکایی میتوانند بسیار سریعتر حرکت کنند و قطعاً هیچکس علاقهای ندارد هنگام تصادف با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت چیزی جز شیشهٔ بزرگ در جلوی خود نداشته باشد.
البته با اینکه از اواخر دهۀ ۷۰ به بعد استفاده از کامیونهای بیدماغ در آمریکای شمالی کاهش یافت اما این کامیونها تا اواسط دهۀ ۲۰۰۰ همچنان در بازار ایالاتمتحده حضور داشتند هرچند که بسیار کمرنگ شده بودند. آخرین کامیون بیدماغی که در آمریکای شمالی عرضه شد، فریتلاینر آرگوسی بود. این کامیون در سال ۱۹۹۸ برای رقابت با اینترنشنال ۹۸۰۰ و کنورث K100 معرفی شد و تا سال ۲۰۰۶ در آمریکای شمالی به فروش میرسید اما پس از این، فریتلاینر تولید آرگوسی را فقط برای صادرات ادامه داد. این کامیون بهعنوان آخرین بازماندۀ بیدماغهای آمریکایی تا سال ۲۰۲۰ در استرالیا، نیوزلند و آفریقای جنوبی عرضه میشد.
گلاب
۲۶ فروردین ۱۴۰۲کلا دماغ دار ها بهترن به دلیل اینکه راننده میان دو چرخ قرار داره سواری نرم تری داره به نسبت بی دماغ که راننده رو چرخ نشسته و اینکه به خاطر ارتفاع کمتر آیرودینامیک بهتری داره که باعث میشه تو جاده قدرت بیشتری بهت بده و مثل آجر نباشه و مصرف سوخت کمتری داشته باشه و فقط محدودیت اندازه دارن و مانور دادن که به نظرم ترکیب بی دماغ های تک برای بار های سبک و با دماغ ها جفت برای بار های سنگین تو ایران عالی میشه البته بعد از ج ا و واقعی شدن قیمت ها
گلاب
۲۶ فروردین ۱۴۰۲البته این رو هم اضافه کنم کامیون های دماغ دار جای خواب و قابلیت سفارشی سازی برای راننده بهتری دارند که باعث میشه مسافت بیشتری رو بدون خستگی طی کنید
NAVID۰۰۹۸
۲۶ فروردین ۱۴۰۲یکی از نمادهای کشور آمریکا اینترنشنالW900 هست که با اینکه کلاسیک شده ولی با قیمتهای بسیار بالا خرید فروش میشه و قدرت بالایی هم داره و جالبه که بدانید شرکتهای گردنکلفتی هستند فقط مخصوص بازسازی که مدل کلهها !
نکتهی دوم پهناوری سرزمین آمریکاست به همراه خیابانهای بزرگ که جالب هست بدانید در اکثر ایالتها رانندهها در هر موقع از شبانهروز حتی در بدترین ترافیکها هم میتوانید با بار یا بیبار حرکت داشته باشند با اینکه حتی شده در کوچهها گیر میکنند برای ساعتهای بالا و قفل شدن !
نکتهی جذاب در کشور آمریکا اینه که برای هر کاری حتی کوچکترین کارها که به چشم نمیآیند هم وسیلهی مخصوص به اون کار را میسازند و این نیست که از یک محصول برای کارهای مختلف استفاده بکنند و کاربری داشته باشد !
نکتهی دیگر اینه که شرکت ولوو در آمریکا سینهچاکِ مهاجران خارجی هست اما خودِ آمریکایی عاشق محصولات بومی خودشان هستند ( البته فکر میکنم ماک برای ولوو باشد و خیلی سال پیش فروخته شده ) !
نکتهی جالب دیگر اینه که در کشور آمریکا ، تعمیر کردن کمتر صورت میگیرد و قطعات نو جایگزین میشود حتی اگر تعمیر ساده باشد و قطعات تعمیری در حجمهای بالا فروخته میشوند به کشورهای دیگر و سود کلانی برای آمریکا دارد !
نکتهی دیگر ، نیاز کشور آمریکا به راننده هست که مهاجران زیادی را وارد آمریکا کرده و ایرانیهای جوان زیادی داریم که عقلب کسکیدی و ولوو میخرند قسطی و درآمدشان در آخر سال حتی از دکتر مهندس وکیلها هم بالاتر هست در محدودِیِ بالای ۱۰۰ هزار دلار در سال و مالیات کم شده !
آمریکا کشور فرصتهاست ، اما هنوز هم مطمئن هستم که چین قدرت اول شده !
جمشید
۲۶ فروردین ۱۴۰۲در حال حاضر در آمریکا کامیونهای کنورث و پیتربیلت خیلی پر طرفدار هستن
کیانوش
۳۰ فروردین ۱۴۰۲الان پرفروش ترین کشنده تو امریکا مال دایملره دایملرو ولوو جفتشون تو بازار امریکا فعالیت زیادی دارن و اینکه ولوو وی ان ال واقعا چیزی از امریکای یها جدید کم نداره بله شاید اگه کشنده های کلاسیک امرکیای قیاسش کنی به حذابیت اونا نباشه اما امریکای های حدید هم به جذابیت کلاسیک هاشون نیستن
جمشید
۲۶ فروردین ۱۴۰۲کلاً کامیونهای بی دماغ قدرت مانور و فرمون پذیری بالاتری نسبت به کامیونهای دماغ دار دارن مخصوصاً اگر تریلی باشه برای دنده عقب خیلی مانور بالاتری نسبت به دماغ دارها دارن
کیانوش
۳۰ فروردین ۱۴۰۲خب همچین مشکلی تو امریکا تقریبا وجود نداره باربری های اونحا چند ده هکتار گاراژ دارن اگه کشنده ببه طول خود تریلی هم باشه اونجا بازم کشکلی واسشون پیش نمیاد و درعوض درعوض تو حاده با کوچکترین اشتباه قیچی نمیکنن
کیانوش
۳۰ فروردین ۱۴۰۲البته بدون دماغ های امریکایی هم فاصله بین محوریشون از اروپایی ها خیلی پیشتره و راننده دقیقا یا روی محور جلو هست یا یکم عقب تر از محور جلو و محور جلو تو امریکایی ها دقیقا چسبیده به سپره برعکس اروپایی ها که فاصله محورشون در حد ی وانته و خیلی راحت قیچی میکنن درسته که اتحادیه اروپا خیلی سخت کیری کرده تو زمینه قوانین کامیون و کشنده و مثلا نهایت سرعت هشتاد تا تو خیلی از حاهای اروپاست حتی تو اتوبان اما خود شرکت ها هم واقعا کم کاری میکنم شاید این کشنده های اروپایی واسه حمل بار بین شهر های المان یا فرانسه عالی باشن که فاصله متوسطه اما بثیه کشور ها از اونا واسه ترانزیت بین قاره ای هم استفاده میکنن و تو این مورد خیلی ضعیف تر ازامرکیایی هاست مثلا رنو ی کشنده بی دماغ داشت که طراحیش شبیه امریکایی ها بود و اون خیلی کشنده خوبی بود اما کنارش گذاشت و مدل های جدید رچ مثل بقیه زد
یوسف
۲۶ فروردین ۱۴۰۲فقط کنورث
TML BN
۲۶ فروردین ۱۴۰۲همین الان بعضی وقتا آدم این اینترناش ها رو آدم میبینه کیف میکنه
ولی کلا ابهت و زیبایی دماغ دار ها رو نداشتن و با میل بازار هم نمیشه جنگید
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۶ فروردین ۱۴۰۲نباید آیرودینامیک بهتر که باعث کاهش مصرف میشه رو فراموش کرد.در ضمن بی دماغهای آمریکایی از نوع محور جلو بودن که یکی از مزیتها این بود که میتونی حین بالا رفتن از پله در رو باز کنی ولی اروپاییها محور عقب هستن و اول باید در رو باز کنی بعد بری بالا.دلیل محور جلو بودن آمریکاییها فاصله محوری بیشتر و در نتیجه نرمتر بودن و بزرگتر بودن اتاقه.من هنوز وقتی اینتر نشنال 9800 ممیبینم اگر پیاده باشم چند دقیقه دورش میچرخم توش دریاست.ماک معروف به مترو یی هم همینطور.خلاصه کامیون فقط آمریکایی بقیه رو جمع کن یه گازوییل و فندک.
HR3
۲۶ فروردین ۱۴۰۲من چند سال کنار عموم شاگرد شوفری ماشین سنگین کردم کشنده ی دماغ دار برای مسافرت چون دید خارجش ضعیفتره کسل کننده است بی دماغ خوراکه مسافرته
تو بازی ETS2 و ATS2 هم امتحان کردم دید کامیون دماغ دار زیاد جالب نیست
ولی خود دماغ دارهای آمریکایی با کلی فلزهای آب کروم شده دنیای قشنگی دارن هر چند من بین دماغ دارها انتخابم volvo vnl 870 هستش
https://www.volvotrucks.us/trucks/vnl/
net
۲۶ فروردین ۱۴۰۲ولوو vnl برای امریکا تولید شده و ابعادش استاندارد امریکا داره و برای اروپا نیست
کیانوش
۳۰ فروردین ۱۴۰۲بله اگه یکی دو بار بری مسافرت با کشنده شاید فضای دید خارج زیاد بی دماغ ها جذاب باشه اما اگه کارت رانندگی باشه قطعا نگهداری اسون تر نرم تر بود و کابین بزرگتن خواب دماغ دار هارو ترجیح میدی
net
۲۶ فروردین ۱۴۰۲جالبه چند اسکانیا پرچمدار ۲۰۲۲ سری s صفر کیلومتر نمایندگی ماموت وارد ایران کرده برای فروش.حیف این تریلیهای پرچمدار ۲۰۲۲ اروپایی(اسکانیا،ولوو،بنز،رنو) که وارد کشور شده اند، این تریلیهای پرچمدار پیشرفته اروپایی برای جاده های پیشرفته و استاندارد امریکا و اروپا خوبه نه ایران.جالبه جدیدا تریلیهای پرچمدار ۲۰۲۲ اروپایی با رنگ مشکی هم تولید میشه و رنگ مشکی خیلی زیباست.تریلیهای بدون دماغ اروپایی بروزتر و زیباتر از تریلی های دماغ دار امریکایی هست
سید علیرضا
۲۶ فروردین ۱۴۰۲ایمنی حرف اول رو میزنه
پس دماغ دار بهتره
مازیار
۲۶ فروردین ۱۴۰۲اگه ایمنی کلی رو در نظر بگیریم (یعنی سایر ماشینها و بخصوص عابرین هم لحاظ بشه) کامیون بی دماغ ایمن تره چون دید و تسلط بهتری داره
کیانوش
۳۰ فروردین ۱۴۰۲بله تو کوچه خیابون دید بیشتری به کارت میاد اما کشنده تو حومه شهر بار میزنه و تو حومه خالی میکنه دید عابر پیاده و دوچرخه میخواد چیکار امریکای ها حتی همون شیشه دماغ دار هارو هم نصف بالاییش رو سایه بون میزنن و دیدش رو نصف میکنن و کافی هم هست واسشون بعد در مورد ایمنی وقتی میگن ایمنی منظور بیشتر راننده و مسافر هست تو کشنده نه عابر پیاده که معلوم نیست تو بیابون چیکار داره و ایمنی دماغ دار ها در کل خیلی بیشتره به خاطر فاصله محوری زیاد بیشتر تحت کنترله و اگر از کنتزل هم خارج بشه سریع قیچی نمیکنه و میشه جمعش کرد
مهدی
۲۶ فروردین ۱۴۰۲من سوپرلاینر رو ترجیح میدم با یه سپر استیل کشیده 😎
JDM سابق
۲۷ فروردین ۱۴۰۲کامیون های دماغدار چون فاصله محوری زیادی دارن نرم تر هستند واسه سر و ته کردن و پیچیدن دشوار تر هستن چون اکسل جلو زیره پای راننده نیست اتاق تکون کمتری میخوره دسترسی به گیربکسشون سخت تره چون اتاق رو گیربکسه.
مهم ترین تجربه ام با این کامیون ها که به جرات میگم هیچ جا دیگه هم اشاره نشده بود اینکه کامیون های دماغدار به سادگی از شانه جاده به پایین کشیده نمیشن درحالی که بی دماغ اگر راننده حواسش نباشه مقداری فرمون رو به سمت شانه آسفالت کج کنه امکان پایین رفتن ماشین بیشتره
ماشین های بی دماغ بخاطر داشتن جلوپنجره یه تیکه و وسیع تر و شیاردار تر معمولاً موتور خنک تری دارن چون راه هوا بیشتری دارن
مورد بعدی بالا بردن اتاق کامیون های بی دماغ هست که بعضاً امکان داره جکی که اتاق رو بالا نگه داشته خالی کنه برگرده و مکانیک و راننده ای که روی ماشین کار میکنه رو از دنیا ببره. برعکسش هم هست ممکنه اتاق به پایین بیوفته و لولا ها بشکنه. که برا جلوگیری از این مشکل اتاق رو با یک سیم مهار میکنن.در کامیون های دماغدار فقط دماغه به وسیله دست میاد پایین که معمولاً یخورده زور میخواد ولی کاملاً ایمن هست. بحث آیرودینامیکی و مصرف هم که کاملاً مشخصه
مورد بعدی سوار شدن کامیون های بی دماغ هست که سخت تره چون به جای پله ها شما با لاستیک طرف هستید و بجایش پله هارو جلوتر نصب کردید ولی دماغدار کاملاً پله ها در دسترس و جلو پایه راننده اس و بالا پایین رفتن و اومدن راحتر و سریعتر انجام میشه و از کتف درد هم هبری نیست
نکته بعدی دراز بودن شاسی کامیون های دماغدار هست که وقتی بار بسیار سنگین حمل میکنن باعث بلند شدن اکسل و جلو شاسی میشه این مشکل رو میشه با جلو اوردن ریش کاملاً حل کرد و اصطلاحا به این ریش ها ریش کشویی میگن
Volvo fh
۲۷ فروردین ۱۴۰۲وزن رو هم باید در نظر گرفت
کشنده تک محور بی دماغ اروپایی حدودن ۷تا ۸تن وزن داره ،ولی کشنده دماغ دار آمریکایی بالای ۱۱تن وزن داره
blackwing
۲۷ فروردین ۱۴۰۲لامصب دماغدارها خود آپتیموس پرایم هستن 🤌🏼
Vahid
۲۷ فروردین ۱۴۰۲یه بنده خدایی میگفت این ماک های بی دماغ قدیمی داخلشون دوش دارن
حسن
۲۷ فروردین ۱۴۰۲البته نارضایتیه رانندگان در حذف محدودیتهای قانونی کاملا موثر بود مسافت شهرها زیاد و نیاز به استراحت و خواب راحت کاملا احساس میشد و بخش درمان و بیمه در ارائه ی مضرات کامیون بدون دماغ برای بدن ستون فقرات و کلا بدن راننده و خسارات وارده به صنعت بیمه و درمان هم کمک کرد تا قانون حذف بشه.
هرچند از نظر من شهر را زیبا میکنن کنورث دبلیو900 اوج قدرت و ابهت و عظمت . پیتر بلت 579 تو شهر بچرخه همه حس خوب میگیرن اینترنشنال لون استار ببینن عشق میکنن لذت میبرن فرایت لاینر کاسکادیا یه هتل مجلله که میشه داخلش با خانواده زندگی کرد کار کرد و کشور را گشت. ماک هم که دیگه همه با دیدنش حال میکنن.
کیانوش
۳۰ فروردین ۱۴۰۲بی دماغ های امریکایی واقعا خوشگل بودن و بازم به نسبت اروپایی ها کابین جادار تری داشتن و فاصله بین محور جلو عقبشونم بیشتر بود و در کل کارایی بیشتری هم داشتن تو حمل بار تو مسافت های بالا
rostam
۲۷ تیر ۱۴۰۲من خودم بشخصه طرفدار دماغدار هستم ولی اگه بخوام یه بی دماغ انتخاب کنم بدون معطلی میگم کنوورث کا ۲۰۰ یعنی همان اولین عکس این پیج
Ali
۷ مرداد ۱۴۰۲داداش تریلر های آمریکایی ( یعنی دماغدار ها ) هم آیرودینامیک خیلی خوبی دارن ، فضای داخلی خیلی زیادی دارن ، در تصادف خیلی از بی دماغ ها امن تر هستن ، سواری راحتی دارن ، و درضمن قدرت کشندگی زیادی دارن .
اصلا کلا ماشین های آمریکایی چه بنزینی هاشون و چه کامیون هاشون قدرت کشندگی خیلی زیادی دارن .
و برید تحقیق کنید ببینید اون ماک هایی که در ایران موجود هستن تنها کامیون هایی هستند که جعبه دنده آنها اصلا باز و تعمیر نشده هستند و همشون همونجوری که در کارخونه پرس میشن تا آخر عمرشون باقی میمانند.
امیر
۸ خرداد ۱۴۰۳ممنون از مطلب خوبتون فقط یه نکته را فراموش کردید اونم اینکه کامیون دماغ دار خنک کاری موتوری بهتری نسبت به بی دماغ داره و موتور بهتر نفس میکشه و کمتر داغ میکنه