تاکنون به این موضوع فکر کردهاید که علت نصب موتور اتوبوس در عقب بدنه چیست؟
اتوبوسهای شهری راهی ارزانقیمت و رایج برای حملونقل در شهرها هستند. این اتوبوسها که بهطور ویژه برای حمل افراد در خیابانهای شلوغ ساخته میشوند معمولاً پلتفرمی کم ارتفاع برای سوار و پیاده شدن راحت افراد داشته و حداکثر سرعت آنها نیز چندان زیاد نیست. در برخی کشورها، درهای ورود و خروج در دو سمت اتوبوسها تعبیه شدهاند و بسیاری از آنها صندلیهای بادوام و راحتی دارند. از آنجایی که صنعت خودرو در حال حرکت به سمت برقی سازی است بنابراین در بخش اتوبوس نیز شاهد تولید محصولاتی همچون ولتا زیرو کارگو هستیم اما اتوبوسهای سنتی همچنان از پیشرانههای دیزلی استفاده میکنند. محل نصب پیشرانه این اتوبوسها تأثیر زیادی روی هندلینگ، عملکرد و همچنین تجربه سواری مسافران دارد.
برخلاف اکثر خودروهای سواری و شاسی بلندها و وانت پیکاپ ها که پیشرانه در بخش جلو نصب شده است (پیشرانه برخی خودروهای اسپرت در میانه بدنه نصب میشود) تا توازن وزن مطلوب حاصل شود، موتور اکثر اتوبوسهای شهری در بخش عقب بدنه نصب شده است؛ اما نصب موتور اتوبوس در عقب بدنه به خاطر زیبایی نیست. یکی از دلایل اصلی انتخاب عقب بدنه برای نصب موتور اتوبوس ایجاد حداکثر فضا برای حمل مسافر است. بدون وجود پیشرانه بزرگ در جلو، اتوبوسهای شهری میتوانند کف تخت داشته باشند که ورود و حرکت مسافران را راحتتر میکند. از طرف دیگر وجود موتور در بخش عقب صدای کمتری را وارد کابین خواهد کرد تا راننده و مسافران آرامش بیشتری داشته باشند.
از نظر مهندسی، نصب موتور اتوبوس در عقب بدنه باعث بهبود توزیع وزن، کشش و عملکرد سیستم ترمز میشود. با این کار اتوبوسهای شهری پایداری بهتری در خیابانها و جادهها خواهند داشت؛ اما دقیقاً چه چیزی باعث میشود چنین طرحی تأثیر زیادی داشته باشد؟ مزیت اصلی نصب موتور اتوبوس در عقب بدنه به دسترسی بهتر مسافران به کابین مربوط میشود. اگر موتور در جلو نصب شود، شرکت مجبور به نصب آن زیر صندلی راننده خواهد شد که روی فضای داخلی تأثیر منفی خواهد گذاشت. همچنین موقعیت راننده در این اتوبوسها بالاتر از سایر اتوبوسهاست. در مقابل باید گفت کابین اتوبوسهایی با موتور عقب کاملاً تخت بوده و ورودی راحتی دارند. این نوع طراحی باعث ایجاد فضای داخلی بیشتر و حرکت راحتتر مسافران در طول کابین میشود. از طرفی در اکثر اتوبوسهای شهری شاهد ایستادن مسافران نیز هستیم که فضای تخت و مسطح کابین به توزیع بهتر فضا کمک میکند.
نکته دیگر اینکه شرکتهای تولید کننده اتوبوس با این نوع طراحی میتوانند شیشه جلوی بزرگتری را روی اتوبوس نصب کنند و میدان دید راننده را بهبود بخشند. مزیت دیگر نصب موتور اتوبوس در عقب کاهش سر و صداست. در اتوبوسهای موتور جلو، راننده و سرنشینان بخش جلوی کابین مجبور به شنیدن سر و صدا و تجربه لرزشهای زیادی خواهند بود اما با انتقال موتور به عقب اکثر این صداها از کابین به دور خواهند بود. این موضوع در مورد اتوبوسهای شهری که مکرراً توقف میکنند اهمیت دارد. استفاده از مواد ضد صدا در بخش عقب کابین اتوبوس میتواند به کاهش هر چه بیشتر سر و صدا کمک نماید.
موضوع به توزیع وزن بهینه و بهبود کشش اتوبوسها مربوط میشود. همانطور که در خودرویی همچون پورشه ۹۱۱ دیده ایم، نصب موتور در عقب باعث میشود بخش اعظم وزن اتوبوس روی چرخهای عقب قرار گیرد که نتیجه آن شتاب گیری بهتر و تواناییهای بیشتر در زمان عبور از پیچها خواهد بود. عملکرد سیستم ترمز اتوبوس نیز ارتقا مییابد زیرا بجای انتقال وزن کلی اتوبوس به سمت جلو در زمان ترمز شدید، وزن اتوبوس بهصورت بهینه و برابر توزیع میشود. از آنجایی که اتوبوسهای موردبحث نیازمند شفتهای طویل برای انتقال قدرت به چرخهای عقب نیستند بنابراین تلفات قدرت کمتر بوده و راندمان کلی قوای محرکه افزایش مییابد.
البته نصب موتور اتوبوس در عقب بدنه معایبی هم دارد. یکی از بزرگترین نقاط ضعف این اتوبوسها کاهش فضای حمل بار و وسایل است. از آنجایی که موتور اتوبوس تقریباً همه فضای بخش عقب را به خود اختصاص میدهد بنابراین فضایی برای قرار دادن وسایل باقی نمیماند. به همین خاطر است که برخی اتوبوسهای بینشهری به ویژه در آمریکا دارای طراحی موتور جلو هستند؛ اما اتوبوسهای شهری روی حمل مسافر تمرکز دارند و بنابراین نیاز چندانی به حمل وسایل گوناگون نخواهند داشت. البته بدون وجود شفت طویل میتوان فضایی را زیر کابین تعبیه کرد.
عیب دیگر نصب موتور در بخش عقب هزینههای تولید است. بهطورکلی هزینه ساخت، سرویس و نگهداری این نوع اتوبوسها بیشتر است چراکه طراحی موردبحث پیچیدگی بیشتری داشته و نیازمند تلاشهای مهندسی بیشتر و نصب سیستمهای خنککننده کاراتر و بهتر است. همچنین تعمیرات این نوع اتوبوسها چالشبرانگیز است زیرا مکانیکها اغلب باید از زیر اتوبوس به موتور دسترسی داشته باشند. این امر میتواند هزینههای تعمیر و نگهداری را در درازمدت افزایش دهد. مهمتر اینکه اتوبوسهای موتور عقب با چالش رانندگی در مسیرهای شیبدار مواجه هستند چراکه بخش اعظم وزن آنها در عقب کابین متمرکز است؛ مثلاً زمانی که اتوبوس در حال عبور از یک سربالایی تند است چرخهای جلو به دلیل حفظ کشش خود به تقلا میافتند و بنابراین اتوبوسهای موتور عقب گزینه مطلوبی برای مسیرهایی با شیبهای خیلی تند نخواهند بود. همچنین در صورت عدم طراحی مناسب قوای محرکه، گرمای تولیدی موتور میتواند مسافران پشتی را اذیت کند.
datsun
۲۲ بهمن ۱۴۰۳اصلا موتور جلو برا اتوبوس جور در نمیاد ،موتور عقب برا اتوبوس فضای زیادی رو ایجاد کرده اولا موتور اگه جلو باشه فضای زیادی رو اشغال میکنه و بعد تونل گاردن اصلا فکر نکنم جور در بیاد مثلا ۱۲ متر میل گاردون!! ، کل فضای بار و جای خواب رو هم به هم میریخت
مازیار
۲۲ بهمن ۱۴۰۳و همین موتورعقب بودن باعث میشه تو برف خیلی خوب حرکت کنه. سنگینی موتور پشت محور عقب باعث میشه کمتر بکسوات کنه و نبود رادیاتور در جلو مانع جمع شدن برف میشه
net
۲۲ بهمن ۱۴۰۳زیباترین صفحه نمایش اتوبوس و تریلی صفحه نمایش عمود اویکو نویگیتور هست
رضا
۲۴ بهمن ۱۴۰۳برعکس گفتی عمو، وقتی یه خودرو محور محرکش جلو باشه برای برف و شیب زیاد بهتر زمین رو چنگ میزنه و عقب خودرو رو با خودش میکشه، ولی محور عقب تعادل سر جلو رو به هم میزنه
۲۳ بهمن ۱۴۰۳حاجی مگخ اتوبوسها موتور جلو نبودن؟ من فکر میکردم اتوبوسهای قدیمی موتور عقبن
عجیب است
میلاد
۲۳ بهمن ۱۴۰۳بله گاردان خیلی بلندی میخواد ولی اگه موتور جلو نصب بشه فک کنم گیربکس انتقال نیرو ب چرخ های جلو میده و اینکه تو شیب های تند بنظرم اتوبوس با موتور و گیربکس جلو متصل ب چرخ های جلو بهتر باشه که بتونه ب اصطلاح با آوانس و ریچارد کنترل سرعت بیشتری داشته باشه.
بابک قربانی زاده
۲۳ بهمن ۱۴۰۳فکرکنم منظور این داداشمون آوانس و ریچارد شیردل بوده که با رابین هود اتوبوس میروندن!!!
جواد
۲۶ بهمن ۱۴۰۳اولا ریچارد نه ریتارد
دوما این که گفتی اصلا ربطی نداره
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۲ بهمن ۱۴۰۳البته برای موتور جلو بودن لازم نیست زیره صندلی راننده قرار بگیره میشه دماغ دار باشند مثل اتوبوسهای مدرسه آمریکایی که بعضی دماغ دار هستند که ایمنی بیشتر داره ولی اتوبوس موتور عقب مشخص شده که بهترین گزینه هست.یادی کنیم از اتوبوسهای بنز ایران پیما که بهترین خاطرات رو برامون ساختند وقتی دستی میکشیدن خرتتتت خرتتت خرتت خرت.
محی
۲۲ بهمن ۱۴۰۳من فقط نمیدونم لیور دنده وقتی جلو هست با چه مکانیزمی با گیربکس که عقب هست اتصال داره؟ اگه با کابل باشه تو سرما و گرما طولش تغییر میکنه
amirboss
۲۲ بهمن ۱۴۰۳داداش اتوبوس ها معمولا گیرباکس اتومات هستن و نیازی به لیور تعویض دنده ندارن.
محی
۲۲ بهمن ۱۴۰۳اونایی که دنده ای هستن
مازیار
۲۲ بهمن ۱۴۰۳با شیش
I,m nothing
۲۵ بهمن ۱۴۰۳با باد تعویض دنده انجام میشه.گیربکس های نصبی روی کامیون و اتوبوس های جدید،اتوماتیک نیست،همون گیربکس دستی هست که یه مکانیزم روش سوار شده و تعویض دنده رو انجام میده.اسمش اپتی کروز هست.اگر رو حالت اتومات باشه خودش دنده عوض میکنه با تغییر مسیر باد روی درب گیربکس،اگر بذاری رو حالت دستی راننده در حقیقت مسیر باد رو تغییر میده،نیازی به کابل و اهرم ندارن.گیربکس اتوماتیک کلا از نظر ساختاری با آپتی کروز فرق داره،
مهیار
۲۳ بهمن ۱۴۰۳نه نیست حداقل اتوبوسهای ایران همه دنده ای هستن
R
۲۳ بهمن ۱۴۰۳تا حالا اتوبوس سوار نشدی؟ اتوبوس دنده ای ندیدم تو بین شهریا
محمدی
۲۳ بهمن ۱۴۰۳یادش بخیر اتوبوسهای موتور جلو قدیم
رحیم
۲۲ بهمن ۱۴۰۳در اتوبوسی مثل بنز ۳۰۲ با شفت ( اصطلاحا” گاردان) که از جلو تا عقب اتوبوس کشیده شده بود و دسته دنده رو به گیربکس متصل میکرد.
شکیبا
۲۲ بهمن ۱۴۰۳ضمنأیکی دیگه از معایب موتور عقب اتوبوس اینه که سیستم خنک کردن موتور بسیار بزرگتر و پبچیده تر و سنگین تر میشه که توی هوای خیلی گرم واقعا عمر موتو ر رو خیلی کاهش میده
ماهان
۲۳ بهمن ۱۴۰۳بهترین کاربرد موتوردر عقب اتوبوس حذف میل گاردون هست که سرعت وتیزی دراتوبوس را بهبود می بخشدومکان بار خیلی زیادی که میل گاردن اشغال می کند رانداردودیگر مسله مهم نبودصدا ولرزه موتور درنزد راننده هست
غریبه
۲۴ بهمن ۱۴۰۳اساتید پیاده شید آخر خطه
قدرت طهماسبی
۲۴ بهمن ۱۴۰۳در اتوبوس های بین شهر موتور جلو و داشتن دماغه خوبه جهت ایمنی بالا و انتقال نیرو به چرخ جلو و خنک کاری بهتر و همچنین با عایق حرارتی و صوتی و لرزش گیر می توان موارد فوق را حذف نمود و در موتور عقب باید هواکش در دو طرف موتور نصب نمود جهت خنک کاری بهتر
حسین
۲۴ بهمن ۱۴۰۳اول بگو چرا کشوری با این همه منابع به فلاکت افتاده..موتور اتوبوس پیشکش
ظفرعظیمی مهر
۲۵ بهمن ۱۴۰۳فقط ایران پیما کولر تخت بعدش تراویگو بقیه را بنداز دور
حسن محمدزاده
۲۵ بهمن ۱۴۰۳هیچ کدوم از اینا دلیل اصلی نیست اتوبوس به خاطر بدنه یکپارچه دوتا محور تایر بیشتر نمیتونه داشته باشه و چون محور جلو که فرمان و کنترل ماشین هست نمیتونه بیشتر از دوتا لاستیک داشته باشه پس موتور سمت عقب که چهار تا لاستیک داره گذاشتن تا وزن قابل قبولی روی همه تایرها تقسیم بشه
حسن محمدزاده
۲۵ بهمن ۱۴۰۳دلیل اصلی این نیست اتوبوس به خاطر بدنه یکپارچه که داره نمیتونه بیشتر از دوتا محور چرخ داشته باشه و چون محور جلو فرمان و کنترل ماشین هست نمیتونه بیشتر از دوتا تایر داشته باشد پس موتور اتوبوس عقب میزارن که چهار تا تایر داره اینطوری وزن قابل قبولی روی همه تایرها تقسیم میشه