خودروهای سنگین

چرا کامیون‌های اروپایی و امریکایی طراحی متفاوت دارند؟ مقایسه کشنده‌های دماغ‌دار و تخت

با نگاهی گذرا به کامیون‌های مرسوم در جاده‌های امریکا، تفاوت طراحی آن‌ها با کشنده‌های دیگر نقاط جهان به وضوح دیده می‌شود. این شرایط چنان اهمیت دارد که برندهای اروپایی مثل ولوو، محصولات اختصاصی برای بازار امریکا و کانادا تولید می‌کنند تا طراحی دماغ‌دار مخصوص این نواحی عرضه شوند.

تاریخچه‌ی تولید وانت و کامیون، به نخستین خودروهای مخصوص باربری اشاره دارد. سال ۱۸۹۶، شرکت دایملر آلمان، اولین مدل از این دست را با پیشرانه‌ی ۴ اسب بخار تولید کرد. با پیشرفت صنعت خودروسازی و پیشرانه‌های احتراقی، دایملر در سال ۱۹۰۷ توانست نخستین کامیون جهان با ظرفیت حمل ۳ تن را عرضه کند.

کامیون دایملر ساخت ۱۸۹۶

از مواردی که گفته شد می‌‍توان نتیجه گرفت، اروپایی‌ها قبل از دیگران موفق به ساخت خودروی بارکش شدند و البته بنابر سطح مهندسی آن زمان، سبک دماغ‌دار را ادامه دادند. کامیون‌های اولیه، برای حمل انسان نیز استفاده می‌شدند و اوایل قرن بیستم، رسما تفاوت خاصی با اتوبوس نداشتند. به مرور زمان، اتوبوس‌های مسقف مجهز به صندلی نیز با ساختار دماغ‌دار ساخته شدند.

کامیون دایملر ۳ تن ساخت ۱۹۰۷

بعد از جنگ جهانی دوم، صنعت خودروسازی و حمل‌ و نقل جاده‌ای فرصت پیشرفت بیشتری پیدا کرد. علوم پیشرفته در صنعت هوانوردی، اهمیت آیرودینامیک را نشان دادند و البته بر طراحی خودروها تاثیر گذاشتند. این موارد باعث شد، سازندگان اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها و به طور کلی خودروهای بزرگ مخصوص حمل مسافر، حالت تخت در نمای جلو را جای‌گزین سبک دماغه‌دار کنند. خیلی زود، اتوبوس‌های دماغ‌دار از جاده‌های سراسر جهان، حتی امریکا، خداحافظی کردند؛ اما این اتفاق برای کشنده‌ها و کامیون‌ها اتفاق نیفتاد.

کامیون ماک 2022

امروزه در امریکا و کانادا گستردگی کامیون‌های دماغ‌دار به حدی است که مدل‌های معمولی مشابه طرح اروپایی، کم‌یاب هستند. از سویی دیگر، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های امریکایی، فاقد دماغه تولید می‌شوند و صرفا اتوبوس‌های زرد مخصوص مدرسه‌ با حفظ ساختار سنتی و حالت دماغ‌دار به حیات ادامه می‌دهند.

تفاوت طراحی و ابعاد بین کشنده‌های بازار امریکا با دیگر نقاط جهان، جالب توجه است. به همین دلیل در ادامه‌ی مطلب، ضمن مقایسه‌ی نکات مثبت و منفی در دو مدل LONG NOSE  و  SHORT NOSE؛ کامیون‌های VNL و FH ولوو نیز بررسی می‌شوند.

چرا کامیون‌های دماغ‌دار از مدل‌های دماغ کوتاه بزرگ‌تر هستند؟

در نگاه اول می‌توان به سادگی متوجه شد که صندلی راننده در یک مدل دماغ‌دار، پشت موتور قرار دارد؛ اما برای کشنده‌های اروپایی، کابین در بالای پیشرانه است. نه‌تنها عرض کشنده‌های دماغ‌دار امریکایی بیش‌تر از کامیون‌های اروپایی است؛ بلکه سقف نیز به وضوح ارتفاع بیشتری دارد. مهم‌ترین دلیل این مورد، نیاز بازار امریکا و رانندگان این ناحیه است.

کابین کامیون ولوو VNL
کابین ولوو VNL

از گذشته تا امروز، غالب رانندگان کامیون‌های بزرگ امریکایی، مالک این وسیله بوده‌اند. این شرایط در اروپا شکل دیگری دارد و معمولا شرکت‌های بزرگ حمل‌و‌نقل، برای کشنده‌های تریلر، راننده استخدام می‌کنند. همین موارد باعث شده است راننده‌های امریکایی، کامیون تحت مالکیت خود را مشابه یک خانه‌ی متحرک بدانند و انواع وسایل مورد نیاز زندگی را به آن اضافه کنند.

ولوو VNL
ولوو VNL

کابین یک کامیون بزرگ امریکایی، علاوه‌بر فضای مناسب برای راننده و سرنشینان کنار او، اتاقکی برای استراحت دارد. امروزه تلوزیون، یخچال و اجاق مایکروویو تقریبا در تمام کشنده‌های اندازه بزرگ امریکایی نصب شده است. حتی حمام و توالت نیز در بعضی مدل‌ها وجود دارند. رانندگان امریکایی ترجیح می‌دهند برای خواب، از کامیون خود استفاده کنند و سراغ اقامت در هتل‌ها نروند.

قوانین جاده‌ای اتحادیه اروپا و استاندارد امریکا

پیش‌تر ابعاد دو مدل دماغ‌دار و بدون دماغ ساخت ولوو را مقایسه کردیم. نکته‌ی ظریف در این مقایسه، عدم محدودیت برای طول کابین یک کشنده‌ استاندارد امریکا و کانادا است. طبق قوانین جاده‌ای این مناطق، نهایت طول مجاز برای قسمت بار (تریلر) معادل ۱۸ متر تعیین شده و طول کشنده، شامل دماغه‌ی دارای محفظه‌ی موتور و اتاق رانندگان، محدودیتی ندارد.

برعکس در جاده‌های اتحادیه اروپا، مجموع طول کشنده و تریلر به ۱۹  متر محدود شده است. به این ترتیب، حدود ۳ تا ۴ متر طول بیشتر برای کامیون‌های امریکایی در مقایسه با اروپایی، وجود دارد.

قوانین فوق باعث شده است سازندگان کامیون برای اروپا تلاش کنند، طول کابین کمتری داشته باشند تا امکان نصب تریلر بزرگ‌تر، بدون تجاوز به استاندارد ۱۹ متر، فراهم شود.

تفاوت راحتی در رانندگی و مانور

برای بسیاری از مردم دنیا، ابعاد بزرگ کابین نشانه‌ی افزایش راحتی سرنشینان است اما چالش‌های رانندگی با یک کشنده‌ی پهن‌پیکر نیز نباید نادیده گرفته شود. طول و عرض بیشتر برای کشنده‌های امریکایی دردسر‌ساز است و نیاز به کسب مهارت‌های ویژه در رانندگی را نشان می‌دهد.

ولوو FH جدید 2022

هرچندکه جاده‌ها و بزرگراه‌های امریکا یا کانادا در مقایسه با اروپا، پهنای بیشتری دارند؛ اما لزوما راحتی بالا برای راندن یک کشنده‌ی ۲۲ متری فراهم نمی‌کنند. پیچیدن و دور زدن با یک کامیون عظیم امریکایی، بسیار سخت‌تر از نمونه‌های اروپایی است. نقاط کور در جلوی دماغه به سادگی دیده نمی‌شوند و حتی هنگامی که تریلر به کشنده متصل نیست، خطر واژگونی یا عدم تعادل وجود دارد. باید توجه داشته باشیم که علاوه‌بر طول کشنده و عرض آن، ارتفاع سقف یک کامیون امریکایی نیز بیشتر از نسخه‌ی اروپایی است؛ پس عبور از زیر پل‌ها و معابر نیز، محدودیت بیشتری نسبت به اروپا دارد.

اختلاف وزن و طول بدنه‌ی مجاز برای کشنده‌های اروپا و امریکا

نکته‌ی جالبی که بسیاری از مردم مطلع نیستند، تفاوت در استانداردهای حمل و نقل جاده‌ای اروپا و امریکا است. قوانین جاده‌ای حاکم بر امریکا و کانادا در مقایسه با اروپا، به کامیون‌های بزرگ‌تر و طولانی‌تر اجازه‌ی تردد می‌دهند. به بیان بهتر، مدل‌های دماغ‌دار امریکایی، قابلیت حمل بار کمتری دارند؛ درحالی‌که طول مجاز تریلر آن‌ها، بیشتر است. این مدل‌ها اصلا مجاز به حرکت در جاده‌های اروپا نیستند.

ابعاد کامیون

مثلا کشنده‌ی VNL ولوو به عنوان یک مدل دماغ‌دار، همراه با تریلر، ۲۰  تا ۲۲ متر طول دارد. این میزان برای ولوو FH محدود به ۱۸ متر است و طبق قوانین جاده‌ای اروپا نباید بیش از ۱۹ متر باشد.  چنین شرایطی برای عرض کامیون‌های اروپایی و امریکایی نیز وجود دارد.  ولوو VNL با عرض بدنه‌ی  نزدیک به ۳ متر تولید می‌شود و تقریبا ۰/۵ متر بزرگ‌تر از FH است.

ولوو VNL860 نسخه‌ی پرچمدار از سری VNL، با پیشرانه‌هایی به قدرت ۴۰۰ تا ۵۶۵ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰۰ تا  ۲۵۰۰ نیوتن‌متر تولید می‌شود.  در سمت مقابل، مدل FH750 در کلاس کشنده‌های دماغ کوتاه (SHORT NOSE)، قدرت ۷۵۰ اسب بخار و گشتاور ۳۳۵۰ نیوتن‌‌‌متر دارد. به این ترتیب، کامیون‌های VNL ولوو نهایت بار مجاز ۲۰ تا ۲۴ تن می‌کشند؛ اما FH750 می‌تواند تریلری حدود ۴۰ تا ۴۴ تن را حمل کند.  نسخه‌ی بوژی کش FH750 نیز وجود دارد که تریلری تا ۱۲۰ تن می‌کشد.

بحث آیرودینامیک و محدودیت سرعت در جاده‌های بین شهری

تقریبا در تمام بزرگراه‌های اروپا، کشنده‌های سنگین به نهایت سرعت ۹۰ تا ۹۵ کیلومتر برساعت محدود شده‌اند. این شرایط برای ایالت‌های مختلف امریکا متفاوت است اما در مجموع، سرعت ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر برساعت، منع قانونی ندارد. کامیون‌های بزرگ امریکایی در بعضی اتوبان‌ها مجاز به رانندگی تا سرعت ۱۳۷ کیلومتر برساعت (۸۵ مایل برساعت) هستند.

آیرودینامیک

روی کاغذ، حالت دماغه‌دار کشنده‌های غربی، هماهنگی بسیار خوبی با آیرودینامیک دارد. از سویی دیگر، محدودیت مجموع طول کامیون و تریلر برای تردد در اروپا، سازندگان را مجبور کرده است از این موضوع، صرف‌نظر کنند. به بیان بهتر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت که به لطف دماغه برای مدل‌های امریکایی فراهم شده، آنچنان صرفه اقتصادی ندارد که بخش مربوط به حمل بار کشنده‌ی اروپایی، فدای دماغه شود. در عوض نسخه‌های استاندارد امریکا به دلیل عدم محدودیت در ابعاد کشنده، دماغه‌ی بزرگ و بهبوددهنده‌ی آیرودینامیک دارند.

مقایسه‌ی نهایت سرعت مجاز در اروپا و امریکا که پیش‌تر ذکر شد نیز، نشان‌دهنده‌ی تفات در حساسیت نسبت به موضوع آیرودینامیک را نشان می‌دهد.   عدم توجه به آیرودینامیک در طراحی یک کشنده‌ی غول‌پیکر امریکایی که قرار است مدتی طولانی در  سرعت ۱۲۰ کیلومتر برساعت حرکت کند؛ تاثیری چشمگیر بر مصرف سوخت و هزینه‌های آن خواهد داشت. همچنین، تاثیر منفی بر تعادل کامیون حین رانندگی نیز احساس خواهد شد.

نتیجه‌گیری؛ کامیون دماغ دار امریکایی بهتر است یا دماغ مسطح اروپایی؟

در مجموع می‌توان نتیجه گرفت، فراتر از سلیقه‌ی مردم در بازار هر کشور یا سنت‌های رایج بین کامیون‌داران، دلیل تفاوت ظاهری بین کشنده‌های امریکایی و اروپا، به قوانین حاکم بر جاده‌ها مرتبط است. فواصل طولانی بین شهرهای امریکا و کانادا، نیاز به راحتی بیشتر برای کابین راننده، تریلر‌های غول‌پیکر با توانایی حمل بیشتر و سرعت مجاز بالاتر از ۱۱۰ کیلومتر برساعت در مسیر مستقیم با هدف صرفه‌جویی زمانی را نشان می‌دهد.

شرایط حمل بار در قاره‌ی سبز به دلیل نزدیکی شهرها و فقدان نواحی کم جمعیت، متفاوت از امریکا یا کانادا است. به همین دلیل، کامیون‌های دماغه مسطح مشابه مدل‌های اروپایی، برای تردد در مسیرهای کوتاه امریکا، همچنان مرسوم هستند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

مطالب مشابه

‫۶۱ دیدگاه‌ها

  1. کافر مقدس

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1627 ديدگاه)

    فقط اون بولداگی که رو کاپوت ماک ها هست . روزگاری در یک قدمی خط مونتاژ رسمی بودیم تو ایران که …
    اولین کامیون ها البته هیدروژنی بودن همونطور که اولین ماشین ها هیدروژنی بودن در 1850 فرانسه

    این چیزی که به عنوان دایلمر معرفی یا ترجمه اشتباه شده در واقع . موتوری با نام فونیکس داشت ، یک موتور ۱.۰۶ لیتری دو سیلندر با قدرت چهار اسب بخار بود که از یک خودرو دیگری برداشته شده بود.

    موافقم 224
    مخالفم 26
    1. MILADZM

      ۱۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (26 ديدگاه)

      وقتی کامیون های امریکن 60 ساله توی جاده های ایران دارن بار میبرن
      خدمت میکنن
      نون میبرن سر سفره مردم
      اروپایی دیگه خر کیه !
      والا
      کره جنوبی و آمریکا عشقه
      تمام

      موافقم 217
      مخالفم 269
      1. Royal Driver UK 70

        ۱۵ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1289 ديدگاه)

        بهرحال کامیون های اروپایی تکنولوژی بالاتری دارن. ولی چیزی از آمریکایی ها کم نیست، آمریکایی ها هم طرفداری خودشون رو دارن.

        موافقم 209
        مخالفم 44
        1. MILADZM

          ۱۵ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (26 ديدگاه)

          عزیزم حرفی که من میزنم از روی سند و مدرکه
          یه سر به جاده های ایران بزن
          انقد تریلی های ماک میبینی که مثل شیر دارن بارهای بسیار سنگین مثل سنگ های چند ده تنی رو مثل هلو جا به جا میکنن
          اون هم قریب به 60 سال هست که توی جاده هستن
          کدوم کامیون و تریلی اروپایی اینقد دوام و سگ جونی داره ؟
          از یه راننده ماک بپرس میتونی سوار کامیون های چینی یا بقیه بشی ببین چی میگه بهت .

          موافقم 309
          مخالفم 76
        2. MOHAMMAD.n.r

          ۱۶ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (1138 ديدگاه)

          کی گفته فقط ماک داره بار میبره؟؟
          مدل های اروپایی هم مدل ماک هم کم نیستن:
          اسکانیا ۱۱۲
          ولوو های n10 و f10
          مدل های داف و مان و…
          ولوو سوسماری که شمال کشور زیاده
          اینا هم مدل ماک هستن تقریبا، ولی تعدادشون کمتر از ماک هست و به چشم نمیان

          موافقم 170
          مخالفم 43
        3. net

          ۱۶ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (3470 ديدگاه)

          تریلیهای اروپایی اسکانیا و ولوو و بنز و رنو پیشرفته تر و زیباتر و بروزتر و لوکس تر هست و تکنولوژی بالاتری دارند نسبت به کامیونهای دماغ دار امریکایی

          موافقم 79
          مخالفم 143
        4. جمشید

          ۱۶ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (440 ديدگاه)

          محمد ان آر البته اروپاییهای قدیمی تعداشون خیلی هم زیاده که مثل ولوو اِن۱۲ های هجده هزار و یا ولوو اف۱۲ های چهار چراغ یا اسکانیاهای قدیمی که اکثراً یا سفید بودن یا رنگ ترکیبی با خطوط قرمز و نارنجی داشتن و هنوزم که هنوزه بعد از گذشت بیشتر از چهل سال دارن داخل جاده های ایران سالاری میکنن و البته خیای از ماک ها هم هنوز دارن کار میکنن که یا فابریک آمریکایی هستن و از از آمریکا وارد شدن یا توسط شرکت ایران کاوه که خدا بیامرز اصغر قندچی بنیان گزارش بود مونتاژ شدن

          موافقم 131
          مخالفم 5
        5. جمشید

          ۱۶ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (440 ديدگاه)

          البته اون ولوو سوسماریها و ماک جنگیها و ماک تخم مرغیها ها هم جایگاه خودشون رو دارن که بعد از حدود هفتاد سال هنوزم دارن مثل روز اولشون کار میکنن ولی یک کامیون آمریکایی قدیمی دیگه که همدوره ماک داخل ایران هست وجود داره و خیلی کم ازش اسم برده میشه به اسم : ” بُروکوِی ” که بین راننده های قدیمی زبانزد هست

          موافقم 79
          مخالفم 4
        6. Porsche 911

          ۱۶ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (1217 ديدگاه)

          خیلی جالبه هر ماه یکبار پشت دو اسم آمریکا و آلمان قایم میشه تا کره رو ببره بالا
          خب اگه به گفته خودت کره ای ها دارن بهتر از بقیه ظاهر میشن چرا انقدر سعی در اثبات این حرف داری
          زمان همه چیز رو نشون میده
          البته تا الان که زمان مشخص کرده دوام کره ای ها عملا صفر هست
          راه زیادی دارن تا به قدیمی های این صنعت برسن هر صنعتی اینطور باشه صنعت خودروسازی اینطور نیست که بشه راه هزار شبه رو یک شبه رفت

          این مطلب هم خیلی خوب بود
          ظاهر کامیون های دماغ دار لن نظر من زیباتره ولی خب با توجه به دلایل گفته شده اروپا اگه بخواد هم نمیتونه کامیون دماغ دار با این ابعاد استفاده کنه
          در ضمن جناب میلاد
          شما مثل اینکه تو جاده یه عینک امریکن بولد زدی فقط آمریکایی هارو میبینی
          نمونه های قدیمی مرسدس بنز اسکانیا و ولوو کشک هستن که فقط آمریکایی هارو داری میبینی!؟

          موافقم 47
          مخالفم 16
        7. یاسر

          ۲۰ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (1 ديدگاه)

          سلام دوست عزیز.
          تکنولوژی آمریکا سه دهه از اروپا جلوتر هست. لطفا اطلاعات عمومی رو افزایش بدین.
          برند شورلت ۶۵ سال پیش خودرو اتومات با آپشن های امروزی اروپا تولید می‌کرده.
          اگه میبینی فروش برند اروپا بیشتر هست در دنیا به دلایل دیگه هست.
          اول قیمت دوم قوانین ابعاد و استاندارد های جاده ای هست
          برند ماک هرگز مانندی نخواهد داشت

          موافقم 34
          مخالفم 12
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۱۶ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (10389 ديدگاه)

        کره‌ی جنوبی و آمریکا عشقه ؟!!!؟
        جان !!!
        این دیگه چی خورده اینطوری جو گرفتتش !

        کُره‌ی مُرَبایی جنوبی کلاهبردار شیاد را میچسبونه به آمریکای خودروساز اعظم !

        آمریکا کامیون میزنه قاره‌پیما که اینقدر تجهیزاتش کامل و در حد هتل هست که به راحتی میشه برای یکسال احساس دلتنگی نکنید و به خانه‌ی خود فکر نکنید !
        یه سرچ تو یوتیوب بزنید ببینید آمریکا چی میزنه ، لامصب دکتر مهندس هم که باشی هوس میکنی راننده کامیون بشی بری جاده‌های آمریکا را دوره کنی هم پول در میاری هم سفر میری در حالی که یک هتل متحرک را دنبال خودت میکشی ، آن هم هتلی ۵ ستاره که قدرتش بی‌همتاست !

        موافقم 174
        مخالفم 21
        1. حمید

          ۲۱ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (2 ديدگاه)

          نمونش کامیون عظیم وپرقدرت پیتربیلت..هتل۵ستاره نه۲۰ستارس بااون ابهت واستایل آمریکاییش باقیمتی درحدود۳۰۰هزاریورو…حالابه اف اچ واسکانیاوبقیه بگوبگازیدتابه گردش برسید..آمریکامهدکامیونهای پرقدرت وسرشارازقدرت واستقامت…

          موافقم 21
          مخالفم 4
      3. علی

        ۱۶ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (836 ديدگاه)

        حالا هی کره را بچسبون به آمریکا !!! اگه اسم کره را برداری ، دیسلایک هات صفر میشن ، باورکن

        موافقم 79
        مخالفم 9
      4. Mohsen

        ۱۶ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (20 ديدگاه)

        خوبه حالا سری ال و ان ۱۰ هم قدیم هم الان تعدادشون دو برابره ماک ها بوده و هست

        موافقم 31
        مخالفم 12
      5. کیانوش

        ۱۶ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (832 ديدگاه)

        شفا نمیده که ،هم اروپایی ها هم امریکایی ها شعچر اینچ دارن که بر اساس شرایط جغرافیایی کشورشون بهترین کامیون هارو بسازن اصلا خوندی چی نوشته فهمیدی که سی کیلومتر اختلاف نهایت سرعت مجاز هست بین اروپا و امریکا پس ایرودینامیک بهتره کامیون های امریکایی که تو سرعت صد و بیست کیلومتر تو ازادراه های بی انتها میرونن واسه جاده های اروپایی که نود کیلوتر در ساعت میرن اولویت اول نیست
        راجب دوام هم لابد این همه ولوو قدیمی بار نمیکشن فقط واسه استفاده شخصی میان و میرن
        اکثر کامیون های دیزلی ساخته شدن که تا چند دهه کار کنن اینکه. کامیون بتونه پنجاه سال دوم بیاره بیشتر از اینکه ربطی به اروپایی یا امریکایی بودنش داشته باشه به شرایط نگهداریش وابسطه است وگرنه انجین های دیزلی که نهایت دور موتورشون سه هزار دور بر دقیقه است خوب اگه سواد داشتی میفهمیدی که دلیلش کم کردن استهلاک قطعات موتور هستش که دور موتور رچ پایین نگه میدارن درضمن خود امریکایی ها ها و اسیایی ها هم تو خودرو های سنگین از مهارت اروپایی ها استفاده میکنن اونوقت تو کره کره کره میکنی
        چه کینه ای از صنایع کره داری که اینطور همت کردی قهوه ایش کنی به تعریف و تمجید افراطی و غیر منطقی

        موافقم 22
        مخالفم 11
      6. Muty

        ۱۷ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1849 ديدگاه)

        بعد 60 سال پیش کره کجای قصه بود اصن ؟!
        وجود داشت یا داشتن تحت استعمار ژاپنی ها براشون بردگی می کردن و ترب برای برنج و تربچه خوری شون میکاشتن!!!

        موافقم 39
        مخالفم 4
      7. مصطفی

        ۴ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        درسته یه آمریکایی مثل ماک داره ۶۰ سال کار می‌کنه ولی بنز مدل ۴۱ هم داریم که ۶۰ ساله داره کار می‌کنه

    2. net

      ۱۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (3470 ديدگاه)

      تریلیهای بدون دماغ مسطح اروپایی زیباتر و بروزتر هست نسبت به تریلیهای بزرگ دماغ دار سنتی امریکایی هست.برای رانندگی تریلی جاده ها و بزرگراه های امریکا و کانادا زیباتر و استانداردتر و ایمن تر و پهن تر و بهتر هست نسبت به جاده ها و بزرگراه های باریک و تنگ کشورهای اتحادیه اروپا.حمام و توالت در کامیونهای بزرگ سنتی دماغ دار امریکایی جالب نیست و نباید حمام و توالت در تریلی قرار بدهند

      موافقم 25
      مخالفم 95
    3. مانی

      ۱۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      دایملر مخترع انجین هست
      اونوقت انجینش مال کس دیگه بود؟؟؟

      موافقم 18
      مخالفم 3
    4. مشتی

      ۱۸ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      کلا جنس آمریکایی کیفیت بالایی داره منکه آرزومه برم تو جاده های آمریکا با ی ماک پوزه بلند همه عمرم مسافرت کنم

      موافقم 37
      مخالفم 4
  2. datsun

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (3953 ديدگاه)

    آقای اشتری از لحاظ تجهیزات ایمنی و تکنولوژی های جلوگیری از تصادف چطور تکنولوژی کامیون های اروپایی فکر کنم خیلی بهتر باشه اطلاعی دارید از این موضوع

    موافقم 38
    مخالفم 24
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2961 ديدگاه)

      فناوری های ایمنی اگر منظورتون هست، مثل ترمز خودکار و استفاده از رادر یا سنسور
      طبیعتا مربوط به شرکت سازنده است و صرفا دماغ داشتن یا نداشتن، تاثیر چندانی نداره
      فیلم تست تصادف کامیون های ولوو نشون می ده که ترمز خودکار چقدر خوب عمل می کنه، همین فناوری روی ولوو دماغ‌دار امریکایی هم احتمالا نصب شده

      موافقم 71
      مخالفم 7
      1. D:

        ۱۵ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (72 ديدگاه)

        آقای اشتری عالی
        بیشتر سنگین کار کنید اصلا سنگین علی الخصوص ولوو عشقه الان جدید هاشو توی یوتوب میبینم از خود بی خود میشم یخچال تخت جای تلوزیون
        آدم وسوسه میشه توش زندگی کنه
        به به

        موافقم 49
        مخالفم 6
        1. Porsche 911

          ۱۷ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (1217 ديدگاه)

          ولوو بی نظیره ولی با همه این ها آکتروس لوکس ترین کامیون جهان هست

          موافقم 10
          مخالفم 16
    2. رضا

      ۱۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (271 ديدگاه)

      معمولا به خاطر ظاهر کلاسیک کامیون های آمریکایی فکر میکنیم از نظر تکنولوژی عقب‌تر هستن ‌.
      ولی حتی مدل های سنتی و کلاسیک چیزی از تکنولوژی کم ندارن …

      موافقم 61
      مخالفم 16
    3. جمشید

      ۱۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (440 ديدگاه)

      از پایه و اساس اشتباه میکنی چون مقوله خودروهای سواری از کامیون کاملاً جداست و این کامیونهای اروپایی با اینکه در جای خودشون خیلی عالی هستن ولی هرگز به پای کامیونهای آمریکایی نمیرسن و من این رو به عنوان کسی که از بچگی تا حالا سر و کارم با کامیون بوده میگم

      موافقم 65
      مخالفم 13
  3. blackwing

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1318 ديدگاه)

    وقتی کل قاره سبز از امریکا کوچیک‌تره ، طبیعیه سایز و ابعاد خونه‌ها ، ماشین‌ها و کامیون‌ها هم تفاوت فاحشی داره 🤷🏻‍♂️

    موافقم 101
    مخالفم 9
    1. Khosrow

      ۱۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2290 ديدگاه)

      روسیه فاکتور شده تو این قیاس ..

      موافقم 17
      مخالفم 55
      1. Payfast

        ۱۵ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (798 ديدگاه)

        روسیه اوراسیا ای مگه نبود؟ قاره ها جابجا شدن؟

        موافقم 37
        مخالفم 6
        1. Porsche 911

          ۱۷ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (1217 ديدگاه)

          روسیه تا قبلا از این جنگ اوکراین همه فعالیت های اقتصادی سیاسی ورزشی فرهنگی اش به سمت اروپا سوق داشت
          حتی توی رقابت های ورزشی یورو هم روسیه وجود داشت تا قبل جنگ

          موافقم 13
          مخالفم 1
  4. ali(chevynova)

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (7391 ديدگاه)

    دماغ دار یه چیزه دیگست بخصوص اگه آمریکن باشه

    موافقم 81
    مخالفم 26
    1. GMA

      ۱۵ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (853 ديدگاه)

      یعنی مثلا ولوو VNL که مال یه کمپانی اروپایی (سوئدی) هست نمیتونه به خوبی دماغ دار های آمریکن باشه؟؟؟ 🤔

      موافقم 45
      مخالفم 16
      1. ali(chevynova)

        ۱۵ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (7391 ديدگاه)

        من به ولوو چکار دارم؟
        اونم لابد طرفدار داره دیگه
        هرکی علاقه منده به یه چیزه
        من ماک دوست دارم یکی ولوو

        موافقم 47
        مخالفم 19
  5. HR3

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (239 ديدگاه)

    اهل دیدن مناظر باشین کامیون دماغ دار رو ابداً پیشنهاد نمی کنم

    موافقم 26
    مخالفم 34
    1. matin

      ۱۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (412 ديدگاه)

      حالا از روبرو نگاه نکن از شیشه بغل نگاه کن

      موافقم 19
      مخالفم 6
  6. mahdi-es17

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (548 ديدگاه)

    همینه که میگن آمریکا بهشت کامیون سوارا مخصوصاً کلاسیکش

    موافقم 69
    مخالفم 5
  7. احمدرضا

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (743 ديدگاه)

    من دماغدار بیشتر دوس دارم مخصوصا این VNL ولوو
    اما مطمئنم رانندگی با دماغدار سختتره

    موافقم 50
    مخالفم 1
  8. رضا

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (271 ديدگاه)

    یک نکته جالب . کامیون های آمریکایی و اروپایی هر دو تولید شرکت های مشترک چند ملیتی هستن !
    برای مثال : ولوو در اروپا و ولوو آمریکای شمالی با دو برند ولوو و ماک ‌.ماک واسه ولوو خیلی سود داشت . از زمان پیوستن ماک به ولوو گیربکس های آی شیفت مطرح شدن که بنظرم برمیگرده به سابقه طولانی ماک در گیربکس اتوماتیک برای کامیون . همینطور موتور هایی که ولوو استفاده میکنه با کد D که در ماک کد mp دارن یه جورایی ساختار مکسیداین ماک رو دارن ‌. ماک از معدود کمپانی های هست که مستقلا موتور و گیربکس و … رو خودش تولید میکرد در صورتی که اکثرا از موتورهای کامینز ، کاترپیلار و دیترویت استفاده میکردن و گیربکس و اکسل های ایتون یا آلیسون . به هر حال ماک یه دنیا علم و فناوری بود ! . نکته دیگه اینکه ولوو با خرید وایت ورشکسته وارد بازار آمریکا شد و تا چند سال اسم ولوو وایت رو داشت . وایت اونقدر قدمت داره که ماشین بخار تولید میکرد و بعد از اون زمانی بزرگترین تولید کننده کامیون بود و لقب رهبر کامیون سازی دنیا رو داشت که وسترن استار هم از زیر مجموعه هاش بود . یادگار وایت در ایران هم مدل های دماغدار رودباس و بی دماغ رودکماندر مربوط به دهه هفتاد میلادی هست با موتور هشت سیلندر vt903 کامینز و گیربکس 15 سرعته rto915 ایتون که در روزگار خوش ایرانمون با شرایط فوق العاده ای به دست راننده ها رسیدن ‌. روی این وایت ها پرچم اصلی سه رنگ ایران نقش بسته بود …

    دایملر هم فک کنم اواخر قرن بیست با خرید وسترن استار ، فریتلاینر و دیترویت دیزل وارد آمریکا شد که امروز دایملر بزرگترین تولید کنننده کامیون آمریکای شمالی هست ‌.

    غول بعدی پککار هست با دو برند دوست داشتنی کنوورث و پیتربیلت که میشه گفت لوکس ترین و خوش ساخت ترین های آمریکا هستن . پککار به طور مستقل موتور و گیربکس تولید میکنه که بیشتر در زیرمجموعه اروپاییش یعنی داف استفاده میشه و پیتربیلت و کنوورث این روزا بیشتر با موتورهای کامینز سری x تولید میشن و گیربکس های فولر . به خاطر قوانین آلایندگی دیگه خبری از موتورهای سری c کاترپیلار روی کامیون ها نیست

    اینترنشنال هم که بعد از ماک معروف ترین برند آمریکایی در ایران هست این زیر مجموعه شرکت آمریکایی ناوی استار هست .
    کلا در این بین مان آلمانی از گروه فولکس واگن ، اویکو‌ از چند ملیت اروپا (البته اصالتا ایتالیایی )و‌ اینترنشنال هستن که بین اروپا و آمریکا مشترک نیستن !

    دنیای کامیون دست دو غول یعنی ولوو و دایملر هست …

    موافقم 83
    مخالفم 5
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2961 ديدگاه)

      سپاس از مطالب مفیدی که گفتین

      موافقم 14
    2. حمید

      ۲۱ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ای ول حال کردم بااین اطلاعات جامع وبه روزت ..کنورث وپیتربیلت ۲عشق آمریکایی پرچمدارکامیونهای آمرریکا🇺🇲🇺🇲🇺🇲🇺🇸🇺🇸🇺🇸🇺🇸

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. احمد

        ۲۱ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        کامیون فقط آمریکای اروپای کامیون چینی بدرد خودشون میخوره

        موافقم 8
        مخالفم 1
  9. AMD

    ۱۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (249 ديدگاه)

    فقط بنز که هنوزم که هنوزه بعد ۶۰ سال دارن کار میکنن

    موافقم 29
    مخالفم 5
  10. عاشق پدال

    ۱۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (254 ديدگاه)

    بازم مثل همیشه. عشق و حالشو امریکا و اروپا میکنن. بعد دعواش برا ما جهان سومی هاست
    اینقدر بزنین تو سرهمدیگه که کل خیابون پر خون بشه

    اینا حالا سر یه کامیون اروپای امریکایی اینطوری رفتار میکنن
    فکر کنین مثلا یه روز تو ماک و بنز کار میکردن رفتارشون چطور میشد. انوقت میومدن همدیگه رو با چاقو میزنن.

    موافقم 36
    مخالفم 5
  11. بهرام

    ۱۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (70 ديدگاه)

    ادمین عزیز
    نکته‌ای که توجه نشده اینه که کشنده‌های اروپایی هم اجازه تردد در جاده‌های آمریکا رو ندارند. قوانین اداره ملی اتوبانها (اسم کاملش رو مطمئن نیستم) تاکید داره که طول و فاصله محورهای کشند و تریلر به نحوی باشه که کمترین فشار رو به جاده و آسفالت بیاره و تقسیم وزن هم یکنواخت باشه.
    تریلی اروپایی با طول کم و کشنده تک اصلا نمی‌تونه طبق قوانین آمریکا و کانادا وارد جاده‌های اونجا بشه. اولین پلیس راهی که برسه میره پارکینگ و یک دنیا جریمه.

    ضمنا در مورد موتور و تکنولوژی هم جسارتا اطلاعات درستی ندادید. کامینز و کاترپیلار باکیفیت‌ترین و سخت‌جان ترین موتورهای دیزلی دنیا رو تولید می‌کنن. ناگفته نماند که نسل جدید کامیونهای دایملر در یکی دو دهه اخیر از تکنولوژی موتورهای دیترویت (فریت‌لاینر) استفاده می‌کنه و ولوو هم موتور و گیربکس‌های دهه اخیرش رو مدیون خرید کمپانی ماک هستش.

    موافقم 35
    مخالفم 7
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۶ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (2961 ديدگاه)

      ممنون که اطلاع رسانی کردین، این نکته رو نمی دونستم

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. بهرام

        ۱۶ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (70 ديدگاه)

        ارادتمندم. تشکر از زحمات شما برای ارائه مطالب جذاب

        موافقم 4
        مخالفم 1
  12. roohollah-yazdani

    ۱۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (29 ديدگاه)

    همون کامیون های اروپایی هم به صورت بلند وجود دارند که توش بلند تره مثل fh12long……

    موافقم 8
    مخالفم 1
  13. سجادی

    ۱۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (232 ديدگاه)

    من از ابتدا پدال باهاش بودم زمانی که ایمیل برای کامنت گذاشتن یاهو بود اکثر اوقات هم کامنت هارو میخوندم چون توشون واقعا آدمهای با سوادی پیدا میشن که کامنتهای میزارن که حتی از خود متن هم بهتره، گاها کامنتها خیلی زیاده و بعضی اوقات هم کامنت های سمی زیادن و حرف حساب توشون گم میشه، بنظرم خوبه برای بعضی ها یه رنگ فونت دیگه استفاده بشه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  14. آرمین

    ۱۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    داشتن دماغه در کامیون های آمریکایی بیشتر بخاطر استاندارد های سخت این کشور در تصادفات است البته کامیون های بی دماغ هم کیفیت رانندگی خاص خودرا دارد اما تکنولوژی بیشتر این کامیون ها به هم نزدیک بوده و از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.

    موافقم 11
    مخالفم 1
  15. اردلان

    ۱۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (64 ديدگاه)

    کلا اروپایی ها علاقه ای به ماشین های بزرگ ندارن رخیلی ماشین های جمع و جور دوست دارن
    بر عکس امریکایی ها مبلمان خونشونو بر اساس صندلی ماشینشون میسنجن

    موافقم 12
  16. داوود

    ۱۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (36 ديدگاه)

    نه اینکه بازار جراحی پلاستیک تو ایران داغه، کامیونهای آمریکایی که از ایران به سمت اروپا می رفتند، یک سر پیش جراح های پلاستیک ایرانی رفتند و یه دستی به دماغشان کشیدند، به نظرم دلیل دیگری وجود ندارد.

    موافقم 6
    مخالفم 6
  17. امپراطوری خورشید

    ۱۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (45 ديدگاه)

    متاسفانه اگر وضعیت واردات خودرو به اینجا نمی کشید شاهد ورود کشنده های ارزشمند ژاپنی مثل میتسوبیشی ، هینو ( زیر مجموعه تویوتا ) ، ایسوزو ، … بودیم اگه یه سری به جاده های ژاپن بزنید این عزیزان باابهت رو به وفور خواهید دید .
    موفق باشید

    موافقم 10
    مخالفم 3
  18. سینا

    ۱۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اروپام اگ اجازه بده۲مترطول کامیونش بیشترشه اونوقت میفهمی ک دماغدارمیسازن یابی دماغ

  19. رضا

    ۱۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هنوز شرکت حفاری برا جابجایی دکل از ماک استفاده میکنه واقعاً قویه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  20. ...

    ۱۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط اون ولوو که توش شبیه به یه اتاق کوچک بود میشه باهاش حتی مسافرت های خارج کشور هم رفت

  21. علی

    ۱۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (44 ديدگاه)

    هردوشون خوبن و زیبا من تخت رو بیشتر دوست دارم ولی نمیشه از آنتم گذشت 😍 آنتم بسیار زیباست 😍.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  22. مصطفی

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از شکل کابین مشخصه سازنده امریکایی به فکر اسایش راننده هست ولی اروپایی فقط به فکر منافع شرکت بی دماغ تسادف کنه بار سریع راننده رو لح میکنه

    موافقم 6
    مخالفم 4
  23. Key

    ۱۸ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اشتباه نکردی در وزن ،هر محور فکر کنم در آمریکا 13تن ،فکر کنم حدود 60تا 70تن میشود

  24. کامران

    ۲۲ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    به گمانم از زمان انقلاب که کامیون و تریلی های آمریکایی وارد نشده کلا ذهنیت واقعی راجع به آنها هم وجود ندارد نمیشه که بدون دیدن و تست کردن میدانی آنها به همین راحتی نظر داد.

    موافقم 1
    مخالفم 3
    1. بهزاد مسجدسلیمان

      ۲۳ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      کاملاً فرمایشات جنابعالی صحیح..
      بنده35سال که فقط 20دنده ماک دستم هست سردندهش رابجای تمام کامیون‌های اروپایی و چینی نمی‌دم.البتهبا اونها هم رانندگی زیاد کردم
      ولی تو دنیا هیچی را بام عوض نمیکنم.اونهایی که ماک سوار میدونن چی میگم….فقط امریکا و بس

      موافقم 4
      مخالفم 2
  25. علی

    ۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه واردات کامیون از آمریکا آزاد بود وکامیون به روز آمریکایی سوار میشدیم اونوقت مقایسه درست بود الان ما مقایسه بین کامیون پنجاه، شصت ساله دماغ دار رو با نمونه جدید اروپایی انجام میدیم
    البته که آمریکا تو ساخت ماشین آلات سنگین از جمله کامیون،کشنده،ماشین‌های راهسازی وغیره پیشرفته تره
    یه چیز دیگه هم هست الان شرکتای بزرگ دنیا دارن با هم ادغام میشن هم ازنظر اقتصادی هم تکنولوژی هم بازاریابی به نفعشونه فقط ما ایرانیها از دهکده جهانی بی نصیب موندیم اروپا وآمریکا حتی تو صنعت حساس واستراتژیک هواپیما سازی همکاری نزدیک وسازنده دارن

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا