هیولاهایی که در ادامه خواهید دید، همگی حداقل ظرفیت حمل ۴۰۰ تن بار را دارند و از پیشرانههای دیزلی عظیم با ۴۰۰۰ اسب بخار قدرت استفاده میکنند.
کامیونهای معدن طی یکی دو دههٔ گذشته بزرگ و بزرگتر شدهاند زیرا استخراج معادن رو به افزایش است و معدنکاران خواهان کامیونهای با ظرفیت بیشتر هستند. این کامیونها، دامپ تراک یا بهاصطلاح ما ایرانیها، کمپرسیهای عظیمالجثهای هستند که میتوانند صدها تن خاک را جابجا کنند. در ادامه قصد داریم با بزرگترین کامیونهای معدن حال حاضر جهان آشنا شویم.
ترکس MT6300AC
MT6300AC که در سال ۲۰۰۸ توسط شرکت آمریکایی ترکس (Terex) معرفی شد یک کمپرسی غولپیکر با ظرفیت بار ۴۰۰ تن است. این کامیون پس از خرید بخش تجهیزات معدنی ترک توسط شرکت باکیروس در سال ۲۰۱۰ به باکیروس MT6300AC تغییر نام داد. در سال ۲۰۱۱ نیز این تشکیلات توسط کاترپیلار خریداری شد. ارتفاع بدنهٔ این کامیون ۷.۹۲ متر و طول آن ۱۴.۶۳ متر است درحالیکه وزن ناخالص عملیاتی آن به ۶۶۰ تن میرسد. این کامیون کوهپیکر به یک پیشرانهٔ ۲۰ سیلندر دیزلی مجهز است که یک دینام الکتریکی AC را تغذیه میکند که این دینام انرژی موردنیاز موتورهای الکتریکی در هرکدام از چرخهای عقب را تأمین میکند. قدرت این پیشرانه ۳۷۵۰ اسب بخار است و امکان رسیدن به حداکثر سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت را برای MT6300AC تأمین میکند.
کوماتسو ۹۸۰E
۹۸۰E بزرگترین کامیون ساخت کوماتسو محسوب میشود که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. این کامیون ظرفیت حمل ۴۰۰ تن بار را دارد. وزن ناخالص این کامیون عظیمالجثه ۶۲۵ تن و ارتفاع و عرض بارگیری آن به ترتیب ۷.۰۹ متر و ۱۰.۰۱ متر است. ۹۸۰E از یک قوای محرکهٔ دیزل الکتریک استفاده میکند که از یک پیشرانهٔ V18 دیزلی با ۳۵۰۰ اسب بخار قدرت به همراه دو موتور الکتریکی ساخت جنرال الکتریک تشکیل شده است. این هیولا میتواند با حداکثر سرعت ۶۱ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.
لیبهر T284
این کامیون غولپیکر ساخت آلمان با ۱۵.۶۹ متر طول، ظرفیت حمل ۴۰۰ تن را دارد. عرض و ارتفاع بارگیری T284 به ترتیب ۹.۶۷ متر و ۷.۴۲ متر است و وزن ناخالص آن به ۶۶۰ تن میرسد. این کامیون هم مثل دیگر کمپرسیهای غولپیکر معدنی، از قوای محرکهٔ دیزل الکتریک با یک پیشرانهٔ V20 دیزلی استفاده میکند که ۳۷۵۰ اسب بخار قدرت دارد. این نیروگاه انرژی موردنیاز موتورهای الکتریکی که چرخها را به حرکت درمیآورند تأمین میکند. حداکثر سرعت T284 به ۶۴ کیلومتر بر ساعت میرسد. هرچند ظرفیت بار کامیونهای لیبهر با رقبا یکسان است اما وزن این کامیونها ۳۰ تن کمتر است که باعث کاهش استرس کامیون هنگام کار با حداکثر ظرفیت میشود. به گفتهٔ لیبهر، T284 سبکترین کامیون کلاس خود محسوب میشود.
کاترپیلار ۷۹۷F
سری کامیونهای ۷۹۷ کاترپیلار اولین بار در سال ۱۹۹۸ عرضه شد و ۷۹۷F سومین و جدیدترین نسل آن است که در سال ۲۰۰۹ به بازار آمد. این دومین کامیون معدن بزرگ جهان محسوب میشود و یکی از کامیونهای ثابت در معادن استرالیا است. ظرفیت بار این کامیون هم مثل نمونههای قبلی ۴۰۰ تن است که نسبت به ۳۶۰ تن نسل اول و ۳۸۰ تن نسل دوم افزایش پیدا کرده است. البته ۷۹۷F قبل از لیبهر و کوماتسو و ترکس معرفی شد و در آن زمان تنها کامیون معدن جهان با ظرفیت ۴۰۰ تن بهحساب میآمد. ویژگی منحصربهفرد و نقطهٔ قوت کاترپیلار، قوای محرکهٔ مکانیکی آن برخلاف رقبا است که همگی از قوای محرکهٔ دیزل الکتریک استفاده میکنند. ۷۹۷F از یک پیشرانهٔ توربودیزل V20 استفاده میکند که ۴۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس مبدل گشتاوری هیدرولیکی به چرخها منتقل میشود و کامیون را به حداکثر سرعت ۶۸ کیلومتر بر ساعت میرساند.
بلاز ۷۵۷۱۰
بلاز ۷۵۷۱۰ با ظرفیت بار ۴۹۶ تن، بزرگترین کامیون معدن حال حاضر جهان محسوب میشود. این کامیون توسط شرکت بلاروسی بلاز در سال ۲۰۱۳ به سفارش یک شرکت معدنی روسی ساخته شد. ۷۵۷۱۰ بیشتر در معادن روسیه و اروپای شرقی دیده میشود. این هیولا که ۲۰.۶ متر طول، ۹.۸۷ متر عرض و ۸.۱۶ متر ارتفاع دارد و وزن خالی آن ۳۶۰ تن است، با هشت لاستیکی که تا ۴ متر ارتفاع دارند، به حداکثر سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت میرسند. ۷۵۷۱۰ از دو پیشرانهٔ V16 توربودیزل استفاده میکند که هرکدام ۲۳۰۰ اسب بخار قدرت دارند و به دو دینام AC و چهار موتور الکتریکی (دو موتور در هر محور) متصل میشوند. این پیشرانهها در هر صد کیلومتر حدود ۱۳۰۰ لیتر گازوئیل مصرف میکنند.
۱۲ خرداد ۱۴۰۳با اینا میخوام برم تو خیابونای ایران ای جان چه شود ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
مهدی زارع زاده مهریزی
۱۳ خرداد ۱۴۰۳پلیس جریمت میکنه!!!!
(Ali(chevynova
۱۲ خرداد ۱۴۰۳فقط کاترپیلار
Made in usa
جرمی کلارکسون
۱۲ خرداد ۱۴۰۳اره الان میخای بگی
ماشالاه کاترپیلار
ماشالاه اصالت
ماشاالله آمریکا
ماشاالله ابرقدرت
(Ali(chevynova
۱۲ خرداد ۱۴۰۳لازم نیست من بگم
بقیه مثل خودت میگن دیگه
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ماشاالله
سینا عباسی
۱۲ خرداد ۱۴۰۳به این میگن فرهنگ سازی
👏👏👏
الیاس
۱۳ خرداد ۱۴۰۳چراتودردت گرفت خوب برو تا معدن بپرس ماشاالله ب کیه؟
MPH
۱۲ خرداد ۱۴۰۳انتقال این قدرت عظیم بصورت مکانیکی در کاترپیلار برام خیلی عجیبه، کسی جزئیات بیشتری میدونه؟؟؟
بزرگترین دامپتراکی که من دیدم از خانواده ۷۵۱۳ بلاز بوده که موتور kta50 کامینز داره ۱۶ سیلندر و ۵۰ لیتر حجم موتور
نزدیک یک بشکه روغن میخورد موتورش با فیلتر (پنج تا فیلتر اصلی و دو تا بای پس) البته این موتورها چند سری داره بعضیها کمی کمتر روغن میگرفت
ظرفیت بار ۱۳۰ تا ۱۳۶ تن ولی در معدن تا۱۵۰ و گاها ۱۶۰ تن بارگیری میکنند
هر لاستیکش اگه اشتباه نکنم سه تن وزن داشت وبیشتر از مارک گوودیر
.
در ضمن تا جایی من میدونم اون h در لیبهر تلفظ نمیشه،میگن لیبر
مازیار
۱۲ خرداد ۱۴۰۳این انتقال قدرت در ماشین آلات راهسازی به اتوماتیک معروفه مثل انواع بلدوزر
البته اتومات کامل نمیشه بهش گفت اما چون پدال کلاچ نداره به این مشهور شده و بین موتور و گیربکس قطعه ای هست معروف به توربین که یه جورایی همون صفخه کلاچه
نحوه کارش هم اینطوریه که یه فاصله جزئی ایجاد میکنه بین موتور و گیربکس که وقتی گاز رو کم میکنی میشه بدون خلاص کردن دنده توقف کرد و با گاز دادن دوباره نیروی موتور منتقل میشه. در مجموع برای کار کردن خیلی راحته
محسن
۱۲ خرداد ۱۴۰۳مهندسین عزیز و گرامی، انتقال قدرت در این تراک ها مطرح نیست، چون موتور دیزلی فقط ژنراتور رو به حرکت در میاره و ژنراتور برق مورد نیاز دو الکتروموتوری که هر کدوم به چرخ های عقب متصل هستن رو تامین میکنه، مکانیزمی شبیه به لکوموتیو داره، با تشکر.
مازیار
۱۲ خرداد ۱۴۰۳اما کاربر MPH حرف از انتقال قدرت مدل کاترپیلار زد که برخلاف همه از نیروی الکتروموتور استفاده نمیکنه
بجای فکر به اینکه از کنایه مهندس استفاده کنی یا دکتر، یه کمی حواست رو به مفهوم کامنت متمرکز کن
علی
۱۳ خرداد ۱۴۰۳کاترپیلار به دلیل مهندسی هوشیاری بالای کمپانی اومدن گاردون رو حذف کردن یعنی گیربکس دستگاه رو روی دیفرانسیل نصب کردن و در نتیجه اون قدرتی که بابت انتقال از طرف گاردین صورت میگرفت حذف کردن ودر نتیجه قدرت بالای رو تو رقیب هاش داره
Omid
۱۴ خرداد ۱۴۰۳سلام،آفرین درسته،اچ خونده نمیشه.لیبرتلفظ میشه.البته جایی هم درایران بنام لیپرهم شنیدم دیگه نمیدونم درسته یانه.ولی در گوگل زبان اصلی خودشون لیبرمیگن.حال کردم به این وسواس وظرافت درلغت. دمت گرم.خداپشت وپناهت.
زیبا
۱۳ خرداد ۱۴۰۳براااووو
Mohammad hasan
۱۲ خرداد ۱۴۰۳هیچ چیزی بیشتر از تکنولوژی و علم مکانیک صنعتی که حاصلش میشه محصولات بالا جذابیت نداره…
ویژگی ها و خلاقیت های مهندسی که تو هیچ خودرو سواری دیده نمیشه حتی تو هایپر اسپرت ها
و موتور دیزل اختراع ارزشمند دیزل رودولف که باعث همه این شاهکار شد…
زیزیگولو
۱۲ خرداد ۱۴۰۳تو معدنهای ایران و بخصوص شهر صنعتی مس سرچشمه اکثراً کوماتسو و کاترپیلار هستن
امیر206
۱۳ خرداد ۱۴۰۳برای سی چل سال پیش
Raffaella
۱۲ خرداد ۱۴۰۳کاترپیلار کاربردیترین !
لیبهر دقیقا از کی یا چی ۳۰ تن سبکتر و سبکترین توی این کلاسه ؟ کوماتسو یا ترکس یا .. ؟
Mohammad hasan
۱۲ خرداد ۱۴۰۳و اصالت و متد آمریکایی ها تو ساخت خودرو ها اینجا هم خودشو به خوبی اثبات کرده
کاترپیلار ۷۹۷ بخاطر سیستم تولید و انتقال قدرت مکانیکی خودش تعمیرات ساده تر و صد البته شتاب و کشش خیلی بهتری نسبت به مدلای هیبریدی داره
𝐀𝐥𝐢
۱۲ خرداد ۱۴۰۳بلاز عجب چیزی!
میتر
۱۲ خرداد ۱۴۰۳صنعت آمریکا خیلی گولاخه .
میتر
۱۲ خرداد ۱۴۰۳چه فشاری میخورن بعضی ها از قدرت آمریکا ، بله صنعت آمریکا و آلمان و ژاپن قوی ترین هستن و هیچکس به گرد پاشون نمیرسه .
BMW
۱۲ خرداد ۱۴۰۳فکر کن ما برای مورچه غول حساب میشیم این ماشین ها هم برای ما هیولا حساب میشن😂👍
maranello550
۱۲ خرداد ۱۴۰۳روسیه
این دیکتاتور رو فقط بزاری بگه از همه جا قویتره و بزرگتر
تراک رو میاد بزرگترین میسازه
هواپیما رو بزرگترین رو میسازه
بمب رو بزرگترین رو میسازه و ….
محسن
۱۲ خرداد ۱۴۰۳بزرگ ساختن چه فایده داره؟ بنظرت بقیه نمیتونن؟
Mohammad hasan
۱۳ خرداد ۱۴۰۳بحث بحث بازده و عملکرد یک خودروست
روسیه بخاطر زمین و دشت های صاف و موقعیت جغرافیایی معادن بزرگی داره
که هرچی صرفه جویی تو بهره برداری ازش بیشتر باشه به نفعشه
این بلاز که اینجا اومده یه ویژگی داره که مقاله بالا نگفته و اون اینکه در عین اینکه چهار چرخ محرک هر دو محورش هم فرمون پذیره…و دایره گردش کوچک تری داره
و در خصوص موتور هاش اگر بلاز میخواست تک موتوره اش کنه حجم و اندازه موتور خیلی باید بزرگ میشد
دو موتوره اش کرد که حجم هر کدوم با این حال بازم ۵۰ لیتر که خیلی زیاده
و نهایت قدرت ۴۶۰۰ اسب بخار با دو تا موتور کوچک تر
میتر
۱۳ خرداد ۱۴۰۳طبل تو خالی میسازه
ح
۱۳ خرداد ۱۴۰۳صنعت روسیه همیشه از همه کشورهای غربی عقب تره و استانداردهای ایمنی نداره اینو از تعداد هواپیماها که سقوط کردن و نیز زیردریایی های سانحه دیده و حتی نیروگاه اتمی شون میشه فهمید
حسن
۱۲ خرداد ۱۴۰۳خیلی سازنده ی دامپ تراک تو دنیا هستن البته سبک تر از اینها که بیشترشون موتورهای کامینز یا کاترپیلار را استفاده میکنن
بلاز هم معمولا از موتور کامنز استفاده میکنه اما سازنده ی موتور این مدلش را زدن پیرسون که نمیدونم کجا ساخته شده اما چون دو تا موتور سبک استفاده کرده از نظر موتوری به اون 4 گزینه ی اول نمیرسه اون 4 تا واقعا غولن غول اما بازم متخصص ترین شرکت کاتر پیلاره
کاترپیلار نه تنها در حوزه ی موتورهای دیزل فعالیت داره یکی از بزرگترین و مطرح ترین شرکتهای مدلینگ دنیاست انواع کفش و بوت و لباس و عینک را با بهترین کیفیت تولید میکنه از هر کدام از وسایلش استفاده کنید غیر ممکنه هرگز ازش دست بکشید خیلی خفنه حداقل برای یک بار بوت یا نیم بوت کاتر را بخرید واقعا عالی ان
Mohammad hasan
۱۳ خرداد ۱۴۰۳تخصص اصلی شرکت کاترپیلار تولید موتور و گیربکس های صنعتی و خودرو های سنگین و فوق سنگین تجاریه…
بعد ها با خرید سهام این شرکت ها هم یه سود اضافه برا خودش دست و پا کرد که به پیشبرد طرح هاش کمک کرد هم باعث تبلیغ این برند میشه
هر کس که مارک زرد رنگ کَت رو ببینه
هیچوقت یاد کیف و کفش نمی افته قطعا یه لودر زرد رنگ خوشگل یادش میاد که یه زمانی از کنارش رد شده…
محمد
۱۲ خرداد ۱۴۰۳ماشالله بلاروس با این کامیونی که زده.
محسن
۱۲ خرداد ۱۴۰۳خیلی عالی بود شاد شدم :)
آمریکا یه چیزی رو در همه ی محصولاتش حتی از قدیم رعایت میکرده، اینکه به ظاهر و شمایل و عبارت دقیق تر طراحی صنعتی توجه ویژه ای میکنه، مثلا در همین مقاله فعلی ظاهر تراک کاترپیلار رو با بقیه مقایسه کنید، متاسفانه طراحی صنعتی در کشور ما جایگاه خاصی نداره، حتی دوستانی که به یه توانمندی میرسن سریع جذب یه شرکت گردن کلفت خارجی میشن.
هدف جهانی
۱۲ خرداد ۱۴۰۳جای هیتاچی خالی بود
قباد
۱۳ خرداد ۱۴۰۳در کشور عزیزمون هم تو دهه ۸۰ شرکت هپکو مدرن ترین لودر های ال ۹۰ و ال ۱۲۰ . کوماتسو . حتی هاروستر رو با همکاری سوئد ، به محصولات خوب دیگش اضافه کرده بود و حتی تولید چنین محصولاتی هم در برنامه بود .خبری از اسباب بازیهای چین دراین حجم نبود … متاسفانه االان فک کنم هپکو هم ورشکسته شده . بدور از سیاست ! چ بروز صنعت و مهندسی و و و اومده ؟، ما ایرانیا الان باید تصویر ماشین آلاتمون کنار این غولا بود که متاسفانه چی بگم .
Dariush
۱۳ خرداد ۱۴۰۳واقعا ما ایرانی های جدید موجودات عجیبی هستیم تخصص در هر چیزی الان همین سایت بیاد یه مطلب از چه میدونم مثلاً ماده تاریک بزاره یا راجب دنیای کوانتوم همین کاربرها بحث و تخصصیش میکنن تمام دانشمندان رو زیر سوال میبرند قضیه رو سریع فاشیستی میکنن اون یکی میگه فقط ژاپن اون یکی میگه فقط آلمان و….
بخدا اگه شما غیر عکس چیزی از این ماشینها تجربه کرده باشین
چرا اینجوری هستین
باید تمام موجوداتی که دی آن ای ایرانی ها و دارن حتی به مقدار کم از بین برن
تبدیل به چی شدیم ما
احمدرضا
۱۴ خرداد ۱۴۰۳موتورهای الکتریکی دو پارامتر دور و گشتاور به راحتی می تونن کنترل کنن و همچنین ترمز های مغناطیسی ،تعداد دور با تعداد قطب ها یا کلاف های استاتور و نوع روتور با گشتاور نسبت عکس داره هر چقدر تعداد قطب ها بیشتر باشه گشتاور بیشتری داره که با اهرم فرکانس در موتورهای AC پارامتر تغییرات گشتاور می باشد البته نظر شخصی بنده است ،
اما کاترپیلار از این قابلیت موتورهای الکتریکی استفاده به این صورت نکرده و خودش صاحب سبک ولی باقی مثل زیر دریایی ها شاید البته روش اونها رو پیش گرفتن