خودروهای سنگینهفته نامه

بزرگ‌ترین کامیون‌های معدن جهان، از کوماتسو و کاترپیلار تا لیبهر و بلاز

هیولاهایی که در ادامه خواهید دید، همگی حداقل ظرفیت حمل ۴۰۰ تن بار را دارند و از پیشرانه‌های دیزلی عظیم با ۴۰۰۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کنند.

کامیون‌های معدن طی یکی دو دههٔ گذشته بزرگ و بزرگ‌تر شده‌اند زیرا استخراج معادن رو به افزایش است و معدن‌کاران خواهان کامیون‌های با ظرفیت بیشتر هستند. این کامیون‌ها، دامپ تراک یا به‌اصطلاح ما ایرانی‌ها، کمپرسی‌های عظیم‌الجثه‌ای هستند که می‌توانند صدها تن خاک را جابجا کنند. در ادامه قصد داریم با بزرگ‌ترین کامیون‌های معدن حال حاضر جهان آشنا شویم.

ترکس MT6300AC

MT6300AC که در سال ۲۰۰۸ توسط شرکت آمریکایی ترکس (Terex) معرفی شد یک کمپرسی غول‌پیکر با ظرفیت بار ۴۰۰ تن است. این کامیون پس از خرید بخش تجهیزات معدنی ترک توسط شرکت باکیروس در سال ۲۰۱۰ به باکیروس MT6300AC تغییر نام داد. در سال ۲۰۱۱ نیز این تشکیلات توسط کاترپیلار خریداری شد. ارتفاع بدنهٔ این کامیون ۷.۹۲ متر و طول آن ۱۴.۶۳ متر است درحالی‌که وزن ناخالص عملیاتی آن به ۶۶۰ تن می‌رسد. این کامیون کوه‌پیکر به یک پیشرانهٔ ۲۰ سیلندر دیزلی مجهز است که یک دینام الکتریکی AC را تغذیه می‌کند که این دینام انرژی موردنیاز موتورهای الکتریکی در هرکدام از چرخ‌های عقب را تأمین می‌کند. قدرت این پیشرانه ۳۷۵۰ اسب بخار است و امکان رسیدن به حداکثر سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت را برای MT6300AC تأمین می‌کند.

کوماتسو 980E

980E بزرگ‌ترین کامیون ساخت کوماتسو محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. این کامیون ظرفیت حمل ۴۰۰ تن بار را دارد. وزن ناخالص این کامیون عظیم‌الجثه ۶۲۵ تن و ارتفاع و عرض بارگیری آن به ترتیب ۷.۰۹ متر و ۱۰.۰۱ متر است. 980E از یک قوای محرکهٔ دیزل الکتریک استفاده می‌کند که از یک پیشرانهٔ V18 دیزلی با ۳۵۰۰ اسب بخار قدرت به همراه دو موتور الکتریکی ساخت جنرال الکتریک تشکیل شده است. این هیولا می‌تواند با حداکثر سرعت ۶۱ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

لیبهر T284

این کامیون غول‌پیکر ساخت آلمان با ۱۵.۶۹ متر طول، ظرفیت حمل ۴۰۰ تن را دارد. عرض و ارتفاع بارگیری T284 به ترتیب ۹.۶۷ متر و ۷.۴۲ متر است و وزن ناخالص آن به ۶۶۰ تن می‌رسد. این کامیون هم مثل دیگر کمپرسی‌های غول‌پیکر معدنی، از قوای محرکهٔ دیزل الکتریک با یک پیشرانهٔ V20 دیزلی استفاده می‌کند که ۳۷۵۰ اسب بخار قدرت دارد. این نیروگاه انرژی موردنیاز موتورهای الکتریکی که چرخ‌ها را به حرکت درمی‌آورند تأمین می‌کند. حداکثر سرعت T284 به ۶۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. هرچند ظرفیت بار کامیون‌های لیبهر با رقبا یکسان است اما وزن این کامیون‌ها ۳۰ تن کمتر است که باعث کاهش استرس کامیون هنگام کار با حداکثر ظرفیت می‌شود. به گفتهٔ لیبهر، T284 سبک‌ترین کامیون کلاس خود محسوب می‌شود.

کاترپیلار 797F

سری کامیون‌های ۷۹۷ کاترپیلار اولین بار در سال ۱۹۹۸ عرضه شد و 797F سومین و جدیدترین نسل آن است که در سال ۲۰۰۹ به بازار آمد. این دومین کامیون معدن بزرگ جهان محسوب می‌شود و یکی از کامیون‌های ثابت در معادن استرالیا است. ظرفیت بار این کامیون هم مثل نمونه‌های قبلی ۴۰۰ تن است که نسبت به ۳۶۰ تن نسل اول و ۳۸۰ تن نسل دوم افزایش پیدا کرده است. البته 797F قبل از لیبهر و کوماتسو و ترکس معرفی شد و در آن زمان تنها کامیون معدن جهان با ظرفیت ۴۰۰ تن به‌حساب می‌آمد. ویژگی منحصربه‌فرد و نقطهٔ قوت کاترپیلار، قوای محرکهٔ مکانیکی آن برخلاف رقبا است که همگی از قوای محرکهٔ دیزل الکتریک استفاده می‌کنند. 797F از یک پیشرانهٔ توربودیزل V20 استفاده می‌کند که ۴۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس مبدل گشتاوری هیدرولیکی به چرخ‌ها منتقل می‌شود و کامیون را به حداکثر سرعت ۶۸ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

بلاز ۷۵۷۱۰

بلاز ۷۵۷۱۰ با ظرفیت بار ۴۹۶ تن، بزرگ‌ترین کامیون معدن حال حاضر جهان محسوب می‌شود. این کامیون توسط شرکت بلاروسی بلاز در سال ۲۰۱۳ به سفارش یک شرکت معدنی روسی ساخته شد. ۷۵۷۱۰ بیشتر در معادن روسیه و اروپای شرقی دیده می‌شود. این هیولا که ۲۰.۶ متر طول، ۹.۸۷ متر عرض و ۸.۱۶ متر ارتفاع دارد و وزن خالی آن ۳۶۰ تن است، با هشت لاستیکی که تا ۴ متر ارتفاع دارند، به حداکثر سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسند. ۷۵۷۱۰ از دو پیشرانهٔ V16 توربودیزل استفاده می‌کند که هرکدام ۲۳۰۰ اسب بخار قدرت دارند و به دو دینام AC و چهار موتور الکتریکی (دو موتور در هر محور) متصل می‌شوند. این پیشرانه‌ها در هر صد کیلومتر حدود ۱۳۰۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4944 ديدگاه)

    با اینا می‌خوام برم تو خیابونای ایران ای جان چه شود ❤️❤️❤️❤️❤️❤️

    موافقم 18
    مخالفم 3
    1. مهدی زارع زاده مهریزی

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      پلیس جریمت می‌کنه!!!!

      موافقم 11
      مخالفم 4
  2. (Ali(chevynova

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (7387 ديدگاه)

    فقط کاترپیلار
    Made in usa

    موافقم 11
    مخالفم 11
    1. جرمی کلارکسون

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (984 ديدگاه)

      اره الان میخای بگی
      ماشالاه کاترپیلار
      ماشالاه اصالت
      ماشاالله آمریکا
      ماشاالله ابرقدرت

      موافقم 12
      مخالفم 9
      1. (Ali(chevynova

        ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (7387 ديدگاه)

        لازم نیست من بگم
        بقیه مثل خودت میگن دیگه

        موافقم 12
        مخالفم 13
        1. ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4944 ديدگاه)

          ماشاالله

          موافقم 15
          مخالفم 3
        2. سینا عباسی

          ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (10 ديدگاه)

          به این میگن فرهنگ سازی
          👏👏👏

          موافقم 3
          مخالفم 6
      2. الیاس

        ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        چراتودردت گرفت خوب برو تا معدن بپرس ماشاالله ب کیه؟

        موافقم 7
        مخالفم 5
    2. MPH

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (431 ديدگاه)

      انتقال این قدرت عظیم بصورت مکانیکی در کاترپیلار برام خیلی عجیبه، کسی جزئیات بیشتری میدونه؟؟؟
      بزرگترین دامپتراکی که من دیدم از خانواده ۷۵۱۳ بلاز بوده که موتور kta50 کامینز داره ۱۶ سیلندر و ۵۰ لیتر حجم موتور
      نزدیک یک بشکه روغن میخورد موتورش با فیلتر (پنج تا فیلتر اصلی و دو تا بای پس) البته این موتورها چند سری داره بعضی‌ها کمی کمتر روغن میگرفت
      ظرفیت بار ۱۳۰ تا ۱۳۶ تن ولی در معدن تا۱۵۰ و گاها ۱۶۰ تن بارگیری میکنند
      هر لاستیکش اگه اشتباه نکنم سه تن وزن داشت وبیشتر از مارک گوودیر
      .
      در ضمن تا جایی من میدونم اون h در لیبهر تلفظ نمیشه،میگن لیبر

      موافقم 17
      مخالفم 1
      1. مازیار

        ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3301 ديدگاه)

        این انتقال قدرت در ماشین آلات راهسازی به اتوماتیک معروفه مثل انواع بلدوزر
        البته اتومات کامل نمیشه بهش گفت اما چون پدال کلاچ نداره به این مشهور شده و بین موتور و گیربکس قطعه ای هست معروف به توربین که یه جورایی همون صفخه کلاچه
        نحوه کارش هم اینطوریه که یه فاصله جزئی ایجاد میکنه بین موتور و گیربکس که وقتی گاز رو کم میکنی میشه بدون خلاص کردن دنده توقف کرد و با گاز دادن دوباره نیروی موتور منتقل میشه. در مجموع برای کار کردن خیلی راحته

        موافقم 18
        مخالفم 5
        1. محسن

          ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (38 ديدگاه)

          مهندسین عزیز و گرامی، انتقال قدرت در این تراک ها مطرح نیست، چون موتور دیزلی فقط ژنراتور رو به حرکت در میاره و ژنراتور برق مورد نیاز دو الکتروموتوری که هر کدوم به چرخ های عقب متصل هستن رو تامین میکنه، مکانیزمی شبیه به لکوموتیو داره، با تشکر.

          موافقم 6
          مخالفم 1
        2. مازیار

          ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          اما کاربر MPH حرف از انتقال قدرت مدل کاترپیلار زد که برخلاف همه از نیروی الکتروموتور استفاده نمی‌کنه

          بجای فکر به اینکه از کنایه مهندس استفاده کنی یا دکتر، یه کمی حواست رو به مفهوم کامنت متمرکز کن

          موافقم 12
          مخالفم 2
      2. علی

        ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        کاترپیلار به دلیل مهندسی هوشیاری بالای کمپانی اومدن گاردون رو حذف کردن یعنی گیربکس دستگاه رو روی دیفرانسیل نصب کردن و در نتیجه اون قدرتی که بابت انتقال از طرف گاردین صورت می‌گرفت حذف کردن ودر نتیجه قدرت بالای رو تو رقیب هاش داره

      3. Omid

        ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام،آفرین درسته،اچ خونده نمیشه.لیبرتلفظ میشه.البته جایی هم درایران بنام لیپرهم شنیدم دیگه نمیدونم درسته یانه.ولی در گوگل زبان اصلی خودشون لیبرمیگن.حال کردم به این وسواس وظرافت درلغت. دمت گرم.خداپشت وپناهت.

    3. زیبا

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      براااووو

  3. Mohammad hasan

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (154 ديدگاه)

    هیچ چیزی بیشتر از تکنولوژی و علم مکانیک صنعتی که حاصلش میشه محصولات بالا جذابیت نداره…
    ویژگی ها و خلاقیت های مهندسی که تو هیچ خودرو سواری دیده نمیشه حتی تو هایپر اسپرت ها

    و موتور دیزل اختراع ارزشمند دیزل رودولف که باعث همه این شاهکار شد…

    موافقم 14
    مخالفم 4
  4. زیزیگولو

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6038 ديدگاه)

    تو معدنهای ایران و بخصوص شهر صنعتی مس سرچشمه اکثراً کوماتسو و کاترپیلار هستن

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. امیر206

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      برای سی چل سال پیش

  5. Raffaella

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (719 ديدگاه)

    کاترپیلار کاربردیترین !
    لیبهر دقیقا از کی یا چی ۳۰ تن سبکتر و سبکترین توی این کلاسه ؟ کوماتسو یا ترکس یا .. ؟

    موافقم 4
    مخالفم 10
  6. Mohammad hasan

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (154 ديدگاه)

    و اصالت و متد آمریکایی ها تو ساخت خودرو ها اینجا هم خودشو به خوبی اثبات کرده

    کاترپیلار ۷۹۷ بخاطر سیستم تولید و انتقال قدرت مکانیکی خودش تعمیرات ساده تر و صد البته شتاب و کشش خیلی بهتری نسبت به مدلای هیبریدی داره

    موافقم 9
    مخالفم 10
  7. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1551 ديدگاه)

    بلاز عجب چیزی!

    موافقم 7
    مخالفم 9
  8. میتر

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (53 ديدگاه)

    صنعت آمریکا خیلی گولاخه .

    موافقم 12
    مخالفم 6
    1. میتر

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (53 ديدگاه)

      چه فشاری میخورن بعضی ها از قدرت آمریکا ، بله صنعت آمریکا و آلمان و ژاپن قوی ترین هستن و هیچکس به گرد پاشون نمیرسه .

      موافقم 8
      مخالفم 3
  9. BMW

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    فکر کن ما برای مورچه غول حساب میشیم این ماشین ها هم برای ما هیولا حساب میشن😂👍

    موافقم 11
    مخالفم 1
  10. maranello550

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (51 ديدگاه)

    روسیه
    این دیکتاتور رو فقط بزاری بگه از همه جا قویتره و بزرگتر
    تراک رو میاد بزرگترین میسازه
    هواپیما رو بزرگترین رو میسازه
    بمب رو بزرگترین رو میسازه و ….

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. محسن

      ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (38 ديدگاه)

      بزرگ ساختن چه فایده داره؟ بنظرت بقیه نمیتونن؟

      موافقم 4
      مخالفم 2
      1. Mohammad hasan

        ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (154 ديدگاه)

        بحث بحث بازده و عملکرد یک خودروست
        روسیه بخاطر زمین و دشت های صاف و موقعیت جغرافیایی معادن بزرگی داره

        که هرچی صرفه جویی تو بهره برداری ازش بیشتر باشه به نفعشه

        این بلاز که اینجا اومده یه ویژگی داره که مقاله بالا نگفته و اون اینکه در عین اینکه چهار چرخ محرک هر دو محورش هم فرمون پذیره…و دایره گردش کوچک تری داره

        و در خصوص موتور هاش اگر بلاز میخواست تک موتوره اش کنه حجم و اندازه موتور خیلی باید بزرگ میشد
        دو موتوره اش کرد که حجم هر کدوم با این حال بازم ۵۰ لیتر که خیلی زیاده
        و نهایت قدرت ۴۶۰۰ اسب بخار با دو تا موتور کوچک تر

    2. میتر

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (53 ديدگاه)

      طبل تو خالی میسازه

    3. ح

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      صنعت روسیه همیشه از همه کشورهای غربی عقب تره و استانداردهای ایمنی نداره اینو از تعداد هواپیماها که سقوط کردن و نیز زیردریایی های سانحه دیده و حتی نیروگاه اتمی شون میشه فهمید

      موافقم 3
      مخالفم 2
  11. حسن

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2090 ديدگاه)

    خیلی سازنده ی دامپ تراک تو دنیا هستن البته سبک تر از اینها که بیشترشون موتورهای کامینز یا کاترپیلار را استفاده میکنن
    بلاز هم معمولا از موتور کامنز استفاده میکنه اما سازنده ی موتور این مدلش را زدن پیرسون که نمیدونم کجا ساخته شده اما چون دو تا موتور سبک استفاده کرده از نظر موتوری به اون 4 گزینه ی اول نمیرسه اون 4 تا واقعا غولن غول اما بازم متخصص ترین شرکت کاتر پیلاره
    کاترپیلار نه تنها در حوزه ی موتورهای دیزل فعالیت داره یکی از بزرگترین و مطرح ترین شرکتهای مدلینگ دنیاست انواع کفش و بوت و لباس و عینک را با بهترین کیفیت تولید میکنه از هر کدام از وسایلش استفاده کنید غیر ممکنه هرگز ازش دست بکشید خیلی خفنه حداقل برای یک بار بوت یا نیم بوت کاتر را بخرید واقعا عالی ان

    موافقم 6
    مخالفم 4
    1. Mohammad hasan

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (154 ديدگاه)

      تخصص اصلی شرکت کاترپیلار تولید موتور و گیربکس های صنعتی و خودرو های سنگین و فوق سنگین تجاریه…

      بعد ها با خرید سهام این شرکت ها هم یه سود اضافه برا خودش دست و پا کرد که به پیشبرد طرح هاش کمک کرد هم باعث تبلیغ این برند میشه

      هر کس که مارک زرد رنگ کَت رو ببینه
      هیچوقت یاد کیف و کفش نمی افته قطعا یه لودر زرد رنگ خوشگل یادش میاد که یه زمانی از کنارش رد شده…

      موافقم 4
      مخالفم 1
  12. محمد

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1236 ديدگاه)

    ماشالله بلاروس با این کامیونی که زده.

    موافقم 7
    مخالفم 3
  13. محسن

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (38 ديدگاه)

    خیلی عالی بود شاد شدم :)
    آمریکا یه چیزی رو در همه ی محصولاتش حتی از قدیم رعایت میکرده، اینکه به ظاهر و شمایل و عبارت دقیق تر طراحی صنعتی توجه ویژه ای میکنه، مثلا در همین مقاله فعلی ظاهر تراک کاترپیلار رو با بقیه مقایسه کنید، متاسفانه طراحی صنعتی در کشور ما جایگاه خاصی نداره، حتی دوستانی که به یه توانمندی میرسن سریع جذب یه شرکت گردن کلفت خارجی میشن.

    موافقم 6
    مخالفم 2
  14. هدف جهانی

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    جای هیتاچی خالی بود

    موافقم 2
    مخالفم 3
  15. قباد

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    در کشور عزیزمون هم تو دهه ۸۰ شرکت هپکو مدرن ترین لودر های ال ۹۰ و ال ۱۲۰ . کوماتسو . حتی هاروستر رو با همکاری سوئد ، به محصولات خوب دیگش اضافه کرده بود و حتی تولید چنین محصولاتی هم در برنامه بود .خبری از اسباب بازیهای چین دراین حجم نبود … متاسفانه االان فک کنم هپکو هم ورشکسته شده . بدور از سیاست ! چ بروز صنعت و مهندسی و و و اومده ؟، ما ایرانیا الان باید تصویر ماشین آلاتمون کنار این غولا بود که متاسفانه چی بگم .

    موافقم 7
    مخالفم 0
  16. Dariush

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (163 ديدگاه)

    واقعا ما ایرانی های جدید موجودات عجیبی هستیم تخصص در هر چیزی الان همین سایت بیاد یه مطلب از چه می‌دونم مثلاً ماده تاریک بزاره یا راجب دنیای کوانتوم همین کاربرها بحث و تخصصیش میکنن تمام دانشمندان رو زیر سوال میبرند قضیه رو سریع فاشیستی میکنن اون یکی میگه فقط ژاپن اون یکی میگه فقط آلمان و….
    بخدا اگه شما غیر عکس چیزی از این ماشینها تجربه کرده باشین
    چرا اینجوری هستین
    باید تمام موجوداتی که دی آن ای ایرانی ها و دارن حتی به مقدار کم از بین برن
    تبدیل به چی شدیم ما

    موافقم 0
    مخالفم 7
  17. احمدرضا

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتورهای الکتریکی دو پارامتر دور و گشتاور به راحتی می تونن کنترل کنن و همچنین ترمز های مغناطیسی ،تعداد دور با تعداد قطب ها یا کلاف های استاتور و نوع روتور با گشتاور نسبت عکس داره هر چقدر تعداد قطب ها بیشتر باشه گشتاور بیشتری داره که با اهرم فرکانس در موتورهای AC پارامتر تغییرات گشتاور می باشد البته نظر شخصی بنده است ،
    اما کاترپیلار از این قابلیت موتورهای الکتریکی استفاده به این صورت نکرده و خودش صاحب سبک ولی باقی مثل زیر دریایی ها شاید البته روش اونها رو پیش گرفتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا