از این کامیون عظیم که نزدیک به ۱۰ متر طول و ۴۳ تن وزن دارد، تنها سه نمونه در دههٔ ۶۰ ساخته شد که حالا بازسازی تنها نمونهٔ باقیماندهٔ آن آغاز شده است.
هرچند ماک را بیشتر به خاطر ساخت کامیونهای جانسختی میشناسیم که حتی هنوز هم برخی از آنها در جادههای کشورمان در حال فعالیت هستند اما این شرکت در دههٔ ۶۰ میلادی هیولای عظیمالجثهای تولید کرد که شاید خیلیها از وجود آن خبر نداشته باشند. این کامیون که M100SX نام دارد، بزرگترین کامیون تاریخ ماک محسوب میشود و از اواسط تا اواخر دههٔ ۶۰ تنها سه دستگاه از آن ساخته شد. حال آخرین بازمانده از این سه نمونه که دههها در نیویورک رها شده بود، در حال بازسازی است. ساخت این نمونه در آوریل سال ۱۹۶۷ تکمیل شده است.
طول این هیولا از سپر جلو تا انتهای شاسی ۹۷۷ سانتیمتر و ارتفاع آن از بالای کابین تا زمین ۴۱۱ سانتیمتر است. وزن خالص این ماک عظیمالجثه ۴۳.۳ تن و مجموع وزن ناخالص آن ۱۵۰ تن است. این یعنی ظرفیت بار M100SX بیش از ۱۰۰ تن است. قلب تپندهٔ این غول آهنین یک نیروگاه V12 ساخت دیترویت دیزل بنام ۱۲V149T است. این عدد نشان میدهد که هر سیلندر از موتور ۱۴۹ اینچ مکعب برابر با ۲۴۴۱ سیسی حجم دارد که یعنی حجم کل موتور ۲۹.۳ لیتر است. این پیشرانهٔ عظیم به لطف دو توربوشارژر، تا ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. فقط برای درک کنید پیستونهای این موتور چقدر بزرگ هستند بدانید که حجم هر سیلندر آن از کل پیشرانهٔ هوندا آکورد بیشتر است.
این ماک غولپیکر سالها در منطقهای ساختمانی در لانگ آیلند نیویورک رها شده بود اما بعداً بهصورت تکهتکه به نیوجرسی منتقل شد تا در اختیار «ماهان کالکشن» (Mahan Collection) قرار گیرد. این مجموعه توسط بنیادی اداره میشود که هدف آن حفظ و بازیابی وسایل نقلیهٔ تجاری قدیمی است و هرسال یکی از پروژههای تکمیلشدهٔ خود را به بزرگترین نمایشگاههای کامیون میآورد. بدین منظور، با «گری ماهان» که شخص اول این تشکیلات است تماس گرفته شد تا با توجه به ارتباطاتی که در فضای خودروهای سنگین دارد، M100SX را نجات دهد.
نایبرئیس بنیاد ماهان کالکشن «کاترین پایپر» دراینباره میگوید:
در پنج سال گذشته شنیدیم این کامیون برای فروش گذاشته شده است. ما پیشنهادی را ارائه کردیم اما نتوانستیم به توافق برسیم
بااینحال، وقتی گروه ماهان متوجه شد مالکان M100SX قصد اوراق کردن آن را دارند، گری هر طور که شد این هیولای غولپیکر را خرید و به مجموعهٔ خود منتقل کرد. حال بنیاد ماهان کالکشن قصد دارد این کامیون را بازسازی کرده و به حالت اول درآورد و به نمایش بگذارد تا مرم بتوانند این شاهکار مهندسی اواسط قرن بیستم را از نزدیک ببینند.
گروه ماهان همچنین توانست اسناد زیادی از تاریخچهٔ این کامیون به دست بیاورد. طبق این اسناد، این M100SX ابتدا بهعنوان یک کامیون کمپرسی برای مسیرهای خاکی و ساختمانی ساخته شد اما بعداً یک تریلر مخصوص برای آن ساخته و کامیون به یک کِشنده تبدیل شد. این نمونه که توسط ماهان کالکشن خریده شده، سومین و آخرین نمونهٔ ساختهشده از M100SX است. اسناد نشان میدهد که این کامیون اولین بار در ۲۱ ژانویه ۱۹۷۰ به شرکت «هافمن ریگینگ» در نیوجرسی تحویل داده شده است. سپس کامیون در مقطعی به تگزاس منتقل شد و در اختیار شرکت باربری «مشبرن تراکینگ» قرار گرفت اما بعداً دوباره به نیوجرسی بازگشت. این سفر از تگزاس به نیوجرسی دو هفته طول کشید زیرا M100SX میتوانست با سرعت تنها ۴۵ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.
طبق گفتهها، این کامیون به گسترش فرودگاه نیوآرک نیوجرسی بسیار کمک کرده و با تریلر اختصاصی هشت محور خود ۱۰۰۰ تن سنگ و قلوهسنگ را جابجا کرده است. درنهایت، این ماک بزرگ در اختیار شرکت ساختمانی «پایل فاندیشن» در نیویورک قرار گرفت. بااینحال، به نظر میرسد این شرکت بعداً کامیون مناسبتری برای کارهای خود پیدا کرده است زیرا M100SX را برای دههها در محوطهٔ خود پارک کرد تا اینکه حدود دو هفتهٔ پیش رهسپار خانهٔ جدیدی شد. زمانی که ماهان کالکشن سراغ این کامیون رفت، همچنان به تریلر متصل بود اما امکان انتقال آن وجود نداشت زیرا با توجه به وزن و اندازهٔ این تریلر، برای جابجایی باید قطعهقطعه میشد. به همین دلیل گری و تیمش ترجیح دادند فقط کامیون را ببرند زیرا تریلر اساساً از ابتدا همراه با M100SX نبوده است.
هماکنون فرایند بازسازی این کامیون آغاز شده تا بخشی از تاریخ وسایل نقلیهٔ سنگین آمریکا برای نسلهای بعدی حفظ شود.
زیزیگولو
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳تو ایران واسه جابجایی محموله های فوق سنگین بهترین گزینه بوژی کشهای ماک هستن که بعد از گذشت بیشتر از نیم قرن هنوزم سرپا هستن و رودست ندارن
mercedes
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳به دو دلیل:
یکی هزینه نگهداری پایین تر نسبت به ولوو
دو ، گیربکس قدرتمند.
Amirshayan
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳سه دیفرانسیل توپی طلا
امید
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳مگه بوژ کشا کجایی هستن،اکثر امریکا یا سوئد
Hamilton1970
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳خیلی حرفه ها!
۳۰ لیتر خیلیه!
(Ali(chevynova
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ماک، بولداگ اهنین
ماشالاه اصالتش
ماشالاه گذشته درخشانش
محمدسعید
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشالا به جانت
مازیار
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳دوبیتی دنیای سنگین که در عین حال خیلی ظریف و بجا هست
بنز میگه تاج سرم
ولوو میگه راه بده برم
ماک میگه چی میگی بابا؟
داف میگه خاک تو سرم!
MC20
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳MAN بنده خدا چی میگه پس مازیار ؟
البته اینترناش های قدیم هم برای خودشون عظمتی داشتن یه زمان توو ایران …
زمانی که برند های خوب به کشور وارد میشد …
یادش بخیر …
ماک تخم مرغی …
ماک سوسماری …
😩😢😭
مازیار
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳بله این زمزمه ها هم ریشه در قدیم داره زمانی که بقول شما اصل جنس بدست مردم میرسید
JDM سابق
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ماک که سوسماری نداره
اون ولوو سوسماریه
MC20
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳آره الان نگاه کردم و درسته ولوو N88 سوسماری بود …
با عرض پوزش از دوستان …
شاید از عوارض بالا رفتن سن باشه ، شاید …
ممنون از دوستان که تصحیح کردند …
حقیقتا شرمندم …
امیدوارم خدا هم من و ببخشه که امتی رو گمراه کردم …
😁😁🤣🤣🤦♂️🤦♂️🤪🤪🤪
Meysam
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ماک سوسماری؟
خدایا کمک!
MC20
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳میثم جان خدایا کمک و خوب اومدی دمت گرم …
😁😁😁 🤣🤣🤣
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳استغفرالله جون دل
مهدی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳داداش این جدیده
قدیمیش اینه
لیلاند میگه وای کمرم
بنز میگه راه بده برم
ولوو میگه گاز بده برم
ماک میگه بار بده برم
JDM سابق
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳این سری از مدلهای m45sx دارن تا m100sx که همین مدله
پسوند SX برای مدلهای زیرسنگین استفاده میشده
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳😭😭😭😱😱فکر کن با سرعت بالا تصادف کنه😱😱😱
کاوه
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳شوخی میکنی داداش؟؟؟؟سرعت بالا یعنی چی؟این مگه سرعت بالا میتونه بره با این وزن و عظمت ؟؟؟؟این ساخته شده که محموله های ابر سنگین رو با سرعت نهایتا نهایتا ده پونزده کیلومتر در ساعت جا به جا کنه.بار هم نداشته باشه ته سرعتش فکر نمیکنم به ۴۰-۵۰ کیلومتر برسه.پورشه ۹۱۱ که نیست سرعت بالا رو بتونه تجربه کنه رفیق من
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳تو سرپایینی فکر کن باهاش ۸۰ تا بری چجوری میشه کنترلش کرد وای😱😱😱
حسین
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳چطوری این هیولا دور میزنه با طول ۱۰ متر؟
رضا
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳حسین جان دلبندم ، طول این ماشین 97 متره نه 10 متر
علیرضا
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳۹۷ متر دوست من با تریلرشه ده متر خود کشنده هست
مجید
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳داداش 977سانت یعنی نزدیک ده متر البته ده متر از سر سپر تا انتها شاسی یعنی شما کفی هم حساب کردی طول ده چرخش حدود ده متر
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳یه ماک زرد نارنجی تو ایرانه که ساخته بچهای سنگین کاره شالوده ماشین ماکه واقعا غوله شاسی سه لایه محورهای پلانتاری انجین وی۸ واک آر۸۰۰ پدال تو مجله ماشین راجبش سالها پیش مقاله کار شده بود.مجله ماشین اون سالها تقریبا تمام بوژی کشهای داخلی رو تست کرد و مقاله جامع کار کرد.یا اون غول اتوبان تهران مشهد نزدیک پاکدشت که رفتم از نزدیک برسی کردم و فیلم کامل گرفتم.
امید رحیمی
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشااللاه .چه هیبتی داره حیفه چنین غولی رو به نمایش نزاری و اوراقش کنی
افشین
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳خدای صنعت
خدای مهندسی
نماد امنیت و قدرت ، آدم لذت میبره از دیدنشون
Farhan
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳عظمت زیادی داره
JaMsHiD
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ولی هیچی لذت استارت زدن به این غولو نداره !
afshin
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعا آدم لذت میبره از دیدنشون
امیر
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳خدا بیامرزه اصغر قندچی رو
منکه هر وقت ماک میبینم خدابیامرزی میفرستم
محسن
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳دورد به همه ماک سوارا واقعا نمونه ماک
م.ن
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳به اینا میگن مسلمون نه مسئولین شرکت سایپا ایران خودرو ،خودروسازان ایران
کاظم پیران
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳مشخصات این غلتک باید در حالت تعطیلی ثبت شود چرخهایش باید با گل حفاری نفت آریزونا پر شود نه باد
شوفر نباید چشمانش سیاهی رود
شیشه باید سلنیومی باشد شبیه میکا مهم
نه سیلسیومی
گشتاورش۲۱ نه ۳۴ در دستگاه غیر SI میباشد
هر اتومبیل کوچکی که فشار باد تایرش ۲۱Sl باشد ماکت این mack است مثل SAAB سوئد وگرنه ضعیف و معطل است
مجید حسینی
۷ اردیبهشت ۱۴۰۳داداش الان شعر گفتی؟؟🤔🤔🤔
محمدسعید
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳باکی کار داری قربان
علی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳من همیشه نام رو بخاطر پوزه بلندش دوست داشتم. ولی این یکی قابل وصف نیست یه رکورد شکن هست
BMW
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳بابا هیولا اینه بقیه حتی اداش رو هم نمیتونند دربیارن😁😂د
بی وطن
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ایران کاوه…
حاج علی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳اگر اللاه کند یاری ،چه اف باشد چه سوسماری
مهندس بیکار
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳اگر الله کند یاری نه اف خواهم نه سوسماری
محمد آقا خوش پیشونی
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳دنیای جذاب و زیبایی دارین شما
مطالبی که نوشتین باصفا و بیریا
امیدوارم چرخ زندگیتون به شادی بچرخه
خریدار
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳عامو قیمت چند😐🤣
صادق
۸ اردیبهشت ۱۴۰۳بنز میگه من استقامتم
ولوو میگه من سرعتم
ماک میگه من قدرتم
رضا
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳به قول تبریزیها هر کی ماک نداره ماشین نداره
درایور usA
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام دوستانتوصیفهای قشنگ و بجایی از ماک کردید ولی اشاره ای به وفاداری وغیرتشم باید بشه ماک بار مردم رو تو جاده نمیزاره. بکسل میکنه ولی بکسل نمیشه خدایی این سازه دست بشر خیلی با غیرته نفس به نفسه شوفر پیش میره وآبروداری میکنه خسته میشه ولی خستت نمیکنه. خلاصه مرد میدونه هنوزم. ماک، وایت، اینترناش، خسته نباشید
اخمخ
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳اینو اگه یه شرکت ایرانی بخره حالا پلاک میشه یا نه 😂
اخمخ
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳دوتای دیگه اش کجاست
محمدسعید
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳دوستان نظربدید کی گوش میده
داود
۶ خرداد ۱۴۰۳سلام خدمت همه ساتید و پیشکسوتان سنگین ران. من شوفرزاده همدانی هستم 42 ساله که اگر جسارت نباشه خدمت همگی شما تقریبا 30 سال تجربه و گذرعمرم روی رکاب انواع نیمه سنگین وسنگین تندرو و فوق سنگین کسب جهت شاگردی گذشته دوستان ونورچشمی های مالک کشنده مدل بالا اگر بنده را تاییدکرده و۴ابل دونستید و احتیاج به راننده داشتین بنده با اشتیاق وانرژی کامل در خدمت هستم کوچیک همه دوستان و اقایان ادب