پس از آن که در سال ۱۹۹۶ شرکت paccar کنترل کمپانی داف را بر عهده گرفت، DAF به یکی از موفقترین سنگین-سازان اروپایی بدل شد. موتورهای MX این شرکت موفق شدهاند تاکنون نیروی بیش از ۱۳۵هزار کامیون در ایلات متحده را تامین نمایند.
کشنده CF85 داف که مجهز به پیشرانه MX13 با قدرت ۵۱۰ اسب بخار شده است، آمده تا بخشهای ویژهای از بازار را به خود اختصاص دهد و هدفش دستیابی به یک کاربری عمومی نیست. این خودرو قصد دارد تا جایگزین نمونه مجهز به پیشرانه ۴۶۰ اسب بخاری شود که قبلا هم در انجام امور مربوط به کسب و کارهای کوچک منطقهای مشغول بود اما از توان خروجی کمتری بهرهمند بود.
آقای «راب گریفین» مدیر عمومی شرکت داف در استرالیا در این باره چنین بیان نمود:
کامیون های سری CF85 مجهز به پیشرانه ۴۶۰ اسب بخاری، از قبل در بازار حضور موفقی دارند و پرفروشترین مدل داف محسوب میشوند اما از نظر روانی، زمانی که پیشرانه ۵۱۰ اسب بخاری در زیر کابین CF85 نصب شود ما میتوانیم به بخشهای جدید از بازار دست پیدا کنیم.
از نظر آقای گریفین، مدل پرچمدار XF105 میتواند موفقیت داف را در استرالیا تضمین کرده و نسخه جدید CF85 با پیشرانه ۵۱۰ اسب بخاری و کابین راحت قادر است تا در بخشهای پایینتر بازار، نقش مکمل موفقیتهای برادر بزرگتر را بازی کند. اما قطعا آقای گریفین نسبت به حضور رقبای قدرتمندتری همچون اسکانیا، ولوو و مرسدس بنز آگاهی کاملی دارد.
وزن ناخالص ۳۲.۵ تن برای تست ویژگیهای مدل به روز شده داف کافی به نظر میرسد و ما آماده طی مسیر ۱۰۰ کیلومتری پر پرپیچ و خم و شیبدار در منطقه ویکتوریا میشویم. در فرصت کوتاهی که قبلا به رانندگی با این کشنده پرداخته بودیم، تاثیر مثبت بروز رسانی انجام شده به روی آن کاملا مشخص بود و البته به غیر از این مورد، مابقی نقاط قوت و ضعف، نسبت به گذشته، همچنان موجود بودند. به هرحال فرصت خوبیست تا در دنیای واقعی به آزمایش این خودرو بپردازیم.
قوای محرکه-مشخصههای فنی
به طور خلاصه، چیزهای زیادی برای دوست داشتن در CF85 وجود دارد. پیشرانه ۵۱۰ اسب بخاری که در ادبیات شرکت سازنده(paccar) به MX375 معروف است، در مدل کنوورث T409 نیز به کار گرفته شده و موفق به اخذ استاندارد آلایندگی یورو۵ شده است.
قدرت ۵۱۰ اسب بخار پیشرانه از دورهای ۱۵۰۰ to 1900rpm در دسترس بوده و گشتاور ۲۵۰۰ نیوتنمتری نیز از ۱۰۰۰ تا 1410rpm قابل حصول است که بسیار هیجانانگیز و تاثیرگذار است. این ارقام تامین نیرویی قدرتمند و یکنواخت را از سوی موتور نوید میدهند.
عملکرد ترمز پیشرانه(یک ترمز اگزوز به صورت ریتاردر استاندارد در نظر گرفته شده است) با وجود وزن ناخالص ۳۲.۵ تنی( احتمالا محموله و کشنده در این تست) بسیار قدرتمندانه بوده و در حد تعجب برانگیزی با سکوت همراه است. همچنین یک سیستم ترمز الکترونیکی وجود دارد که در جلو به صورت دیسکی و در عقب به صورت کاسهای است و همزمان از سامانه های ضد قفل، ضد لغزش و شروع حرکت از سربالایی برخوردار شده است. عملکرد سیستم مذکور نیز همان طور که از محصولات مدرن انتظار میرود، نرم و پرتوان است.
در طی رانندگی در جادهای صاف و مستقیم،کشنده ما در دور موتور 1550rpm وارد محدوده سرعت ۱۰۰ میشود که کارایی مناسب پیشرانه در تعامل با گیربکس را نشان میدهد.
میزان مصرف سوخت کشنده CF85 معادل ۴۵.۲ لیتر بر صد کیلومتر برآورد میشود که چندان رضایتبخش نیست. باکهای سوخت دوگانه و مستطیلی شکل قادر به حمل ۷۷۰ لیتر سوخت هستند و یک باک کوچک ۴۵ لیتری نیز آنها را همراهی میکند. این میزان اگرچه برای مسافتهای بسیار طولانی مناسب نیست اما برای مصارف کوتاه شهری و بین شهری کفایت میکند.
کابین
کابین نسبتا جمع و جور این خودرو که به دو صورت با و یا بدون جای خواب قابل دسترس است، از آسایش کافی برخوردار بوده و ورود به محل خواب و خروج از آن به راحتی صورت میپذیرد.
کیفیت سواری به لطف قرارگیری کابین بر روی چهار عدد کویل-اسپرینگ(coil-spring)، اکسل جلو سوار شده بر روی فنر بلند منحنی-لایهای و انتهای عقبی کابین که بر روی سیستم تعلیق بادی هشت-کیسهای پاکار(paccar) نشسته است، در حد کاملا مطلوبی قرار دارد. همچنین هندلینگ و قابلیت دور زدن این خودرو در سطح بهترین های این کلاس ارزیابی میشود.
رانندگی خوبی را با این کشنده تجربه خواهید نمود. موقعیت بالای صندلی راننده و جایگیری مناسب دکمهها، سوئیچ ها، نشانگرها و کنترلگرها، به طور کلی موجبات آرامش شما فراهم خواهند نمود. اگرچه اهرم ترمز تریلر در نگاه اول کمی غیر عادی جلوه میکند اما عملکرد سریع و مناسب آن در توقف خودرو پشت چراغ قرمز واقعا موجب دلگرمیست.
نتیجهگیری
جنبه های مثبتی همچون پیشرانه پرتوان، گیربکس عالی، دید مناسب کابین، آینههای خوب و مجموعهای از تجهیزات استاندارد و قابل سفارش در این خودرو وجود دارند که آن را همسنگ سایر محصولات باکیفیت اروپایی قرار میدهد. خدمات پس از فروش گسترده داف برای CF85 نیز موجب میشود تا نسبت به تملک این کشنده بیش از پیش تمایل نشان دهید. در کل، به نظر ما این کشنده استحقاق خوب بودن را دارد و میتواند در لیست محبوبترین های این کلاس جای بگیرد.
منبع: tradetrucks
تیاگو
۲۱ اسفند ۱۳۹۶عجب دافی :)
آرش آمریکایی
۲۱ اسفند ۱۳۹۶عجب کِشنده قدرتمندی ساخته
فقط کابینش از نظر امکانات رفاهی میتونست بهتر باشه
البته خوبه ولی میتونست بهتر باشه
در کل تو کشنده ها از نظر راحتی و ایمنی فکر میکنم ولوو در صدر باشه
F۲۲RAPTOR
۲۱ اسفند ۱۳۹۶پاکار که شامل کنوورث،پیتر بیلت و داف میشه
بعد دایملر و ولوو تراک سومین تولید کننده کامیون و کشنده درجهان به شمار میاد
マ亜凡日し口
۲۱ اسفند ۱۳۹۶“این میزان اگرچه برای مسافتهای بسیار طولانی مناسب نیست اما برای مصارف کوتاه شهری و بین شهری کفایت میکند.”
1800 کیلومتر برد برای کشور پهناور استرالیا کوتاه به حساب میاد …
ahmad
۲۱ اسفند ۱۳۹۶تو کشندهای اروپایی فقط رنو مگنوم حرف اول میزنه .
F۲۲RAPTOR
۲۱ اسفند ۱۳۹۶جانشین مگنوم سری tهست
و بهترین کشنده اروپا
fh750
mehdi
۲۱ اسفند ۱۳۹۶بهترین کشنده های جهانی رو شرکتهای تابع ولوو تراکز میسازه.
یه مستند کامیونهای معدن ولوو تو هند دیده بودم که هندی ها برای معادنشون بعد از ازمایش و مقایسه ی کشنده های موجود ولوو رو انتخاب کرده بودن. اینجا منظورم از ولوو فقط خود برند ولوو میشه.
ولی ولوو تراکس جهانی به نظرم هنوز و هنوز قویترین تراکها و کامیونا رو میسازه.
ولوو تراکس جهانی برندهای زیر رو در اختیار داره
برند ولوو برای همه قشر
برند رنو برای قشر متوسط که به نظر من چه در عمل و چه رو کاغذ بهتر از داف عمل کرده
برند ماک که به نظر من یه اسطوره هست تو بازارهای خودش مثل امریکا. ولی امیدوارم یه مقدار سرمایه گذاری رو بهتر و بیشتر کنه تا ماک مثل روز اول برند شماره یک کشورای استرالیا و امریکا و امریکا بشه
برند UD ژاپن که به جز کشورای شرق اسیا تو هند و افریقام به فروش میره و مخصوص قشر ضعیف جهانیه
دانگ فنگ که کل چینو داره میچرخونه با کمی اغراق
ماشینهای تجاری EV هند
چه میکنه ولوو
اگه این مونتاژ کارای وطنی خودمونم به همون سود معمول راضی باشن ما هم میتونیم از شر این هوو و فراز و این اشغالی بدردنخور خلاص میشیم. دانگ فنگ سگش شرف داره به این فراز. هردوشون از یه کشورن ولی دانگ فنگ کجا هوو کجا
کشورای دیگه وقتی با یه برند ایمن مثل ولوو یکجا میشن به علت انتقال فنااوری و تکنولوژی محصولاتشون ایمن میشه ولی اینجا بدبختانه برعکسه. فقط از اسم اون برند استفاده میکنن و قیمتو دوبرابر میکنن بدونه استفاده از تکنولوژی اون برند تو کشورمون مثلا ولوو و اسکانیا
مرتضی2
۲۱ اسفند ۱۳۹۶به نظر من هنوز اسکانیا و ولوو و رنو و مان و ماک از نظر طراحی خیلی جلو تر و چشم نواز تر از داف هستند??
حسین
۲۱ اسفند ۱۳۹۶کاش اتوبوس بین شهری جدید داف در ایران بود!
vahid 956
۲۲ اسفند ۱۳۹۶«کاملا از دقت کافی برخوردار بوده و هماهنگی میان جعبه دنده و گیربکس کاملا استثنائی است.»
جعبه دنده همون گیربکسه فک کنم !
عزیزی
۲۱ بهمن ۱۳۹۷من از دید طراحی داخلی و فنی ک دیدم داف واقعا اون نقاط ضعفی ک ولو داره رو رفع کرده و میشه گفت از لحاظ خرابی به حداقل رسیده و کامله