خودروهای سنگینطراحی

عجیب‌ترین کامیون‌ها: حمل کننده خودروهای مسابقه‌ای مرسدس بنز

مرسدس بنز ترانسپورتر (حمل‌کنندهٔ ماشین‌های مسابقه)

در این مقاله به کشنده‌ای می‌پردازیم که حتی دوستداران وسایل نقلیه نیز ممکن است اطلاعات کمی از آن داشته باشند. این کشنده در سال ۱۹۵۰ توسط شرکت مرسدس بنز برای حمل خودروهای مسابقه‌ای این شرکت از تعمیرگاه تیم مرسدس تا پیست مسابقه و حمل دوباره آن به پیست مسابقه ساخته شده بود و با سقف سرعتی نزدیک به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین انتقال‌دهنده جهان شناخته می‌شد.


داستان این وسیله نقلیه در نوع خود منحصربه‌فرد است، چراکه تنها یک دستگاه از آن ساخته شده بود و تنها یک هدف داشت و آن حمل و جابه‌جایی تنها یک ماشین مسابقه با سرعت بالا بین تعمیرگاه و پیست بود. در آن روزها مرسدس بنز در پیست مسابقه، بر روی ماشین‌های مسابقه‌ای‌اش کار نمی‌کرد، پس بعد از هر مسابقه، ماشین مسابقه‌ای بار زده شده و به سمت کارخانه، جایی که تعمیرات انجام می‌شد، حرکت می‌کرد. هنگامی‌که تعمیرات ماشین انجام می‌شد دوباره به‌وسیلهٔ انتقال‌دهنده به پیست بازمی‌گشت. در آن روزها این کار غیرممکنی نبود، چراکه همهٔ مسابقات اتومبیل‌رانی در اروپا برگزار می‌شد.


چیزی که ترانسپورتر را آن‌قدر سریع کرده بود، موتور ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری بود که مرسدس بنز ۳۰۰ اس ال گالوینگ معروف را قدرت می‌بخشید و ۲۲۰ اسب بخار قدرت داشت. شاید به همین خاطر است که در ظاهر خاص این خودرو هم شباهات بسیاری با ۳۰۰ اس آل گالوینگ را شاهد هستیم.


ویژگی مهمی که باعث خاص شدن ظاهر این ماشین شده، جلو بودن بیش از حد کابین و ادامه یافتن آن بعد از اکسل جلو است. حتی تصور رانندگی با سرعتی حدود ۱۱۰ مایل بر ساعت در حالی که حدود یک فوت جلوتر از چرخ‌های جلو نشسته‌اید را سخت می‌کند و اگر حمل یک ماشین مسابقه‌ای گران‌قیمت را نیز به آن اضافه کنیم قطعاً به این فکر خواهیم افتاد که مرسدس به یک رانندهٔ مسابقه دیگر برای این ماشین احتیاج داشته است!


همان‌طور که اشاره شد، تنها یک دستگاه از این خودروی زیبای بی‌نظیر ساخته شده بود و هنگامی‌که دیگر نیازی به آن نبود، شخصی یک تصمیم فوق‌العاده گرفت و آن اوراق کردن و استفاده از لوازم این کشنده بود! بعدها مرسدس متوجه شد که چه اشتباهی را مرتکب شده است و تصمیم گرفت با نقشه‌ها و فایل‌های موجود، یک نمونه دقیقاً مشابه قبلی بسازد که هزینه‌ای ۲ میلیون دلاری را برای مرسدس به همراه داشت و پس از اتمام به موزهٔ مرسدس رفت تا برای همیشه جلا دهندهٔ چشم‌ها و روح علاقه‌مندان به وسایل نقلیه باشد.


نویسنده: عرفان شیدایی، فارغ‌التحصیل رشته طراحی صنعتی از دانشگاه هنر اصفهان
برگرفته از سایت‌های: historygarage و mercedes-benz

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. هادی نجفی

    ۱۰ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (168 ديدگاه)

    عجب آدمی بوده که پیشنهاد اوراق کردن این جواهر با ارزش رو داده !!!!!
    واقعا ارزش ۲ میلیون دلار رو داره که مجدد ساختنش
    ۱۷۰ کیلومتر اونم ۶۹ سال پیش برای یه کشنده واقعا بی نظیره

    1. محمد

      ۱۱ مهر ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      اونم با یه ماشین پشت خودش
      هیمن الانم عملکرد خیره کننده ای هست واسه یه کشنده
      .
      فرم جذابی داره
      تجربه جالبی هم هست رانندگی با اون سرعت با یه ماشین که کابینش جلوی اکسل جلوش هست
      یعنی روی کاپوت ماشین نشستین
      یعنی اول شما میگردین بعد چرخ ماشین

  2. حسین

    ۱۰ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (3003 ديدگاه)

    درواقع یک نسل فکر کرده باید اوراق بشه و یک نسل احساس کرده شگفت انگیزه و باید احیا بشه برای موزه!
    همانطور که در ایران نسلی خودرو های دهه ۴۰ رو به خارج فروختن و نسلی دنبالشونن!

  3. " Swedish Arrogant Tiger"

    ۱۰ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    جدت از این خودروی بینظیر چیزی که واقعا فکرم رو مشغول کرده کسیه که دستور اوراق این نازنین رو داده!!

  4. حامد

    ۱۱ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (188 ديدگاه)

    دست مریزاد آقای شیدایی.

  5. 

    ۱۱ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    چه جوری ممکنه فکر اوراق کردن همچین جواهری به ذهن آدم برسه؟

  6. P.K.H

    ۱۱ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (110 ديدگاه)

    یا خدا چطور پهن زمین نمیشه

  7. Saeed

    ۱۱ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    واااااای چه عروسکیه!!!!!????
    آدم دوست داره اینو بگیره بغلش کنه که اینقدر نازه???
    یکی از زیباترین کشنده‌هایی بود که تو عمرم دیدم….

  8. Roham

    ۱۲ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (758 ديدگاه)

    این یه شاهکاره!
    ذره ، ذره این چهره شاهکاره
    شبیه ماشینای امروزی نبودن که به ندرت خلاقیت در طراحی شون ببینیم!
    طراحی ستون و شیشه عقب کلی حرف و هنر توش داره همونطوری که از دیدن کل این هنر آدم واقعا هیجان زده میشه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا