فریت لاینر، اولین کامیون با راننده خودکار در جادهها
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴
۴۶ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد
گروه دایملر، فصلی تازه برای داستان حمل و نقل جاده ای بار توسط کامیونها را تحریر کرده است. فریت لاینر اولین کامیون با راننده خودکار است که توانسته مجوز تردد جاده ای را بهدست آورد.
همانگونه که انتظار میرود، تکنولوژی این خودرو همانند بسیاری از خودروهای خودران مرسدس شامل سنسور رادار جلو، دوربینهای استریوی فراگیر و سنسورهای مختلف دیگر است که در یک مجموعه فناوری تحت عنوان تکنولوژی پایلوت بزرگراه ارائه میشود. این تکنولوژی پیش از این بهصورت خفیفتر در کامیون مرسدس بنز اکتروس اروپایی و فریت لاینر کاسکادا بهصورت یک کروز کنترل تطبیقی پیشرفته نیز نصب شده بود. سال گذشته نیز مرسدس اولین نمونه از کامیون خودران خود را بهعنوان کامیون آینده ۲۰۲۵ به نمایش درآمده بود.
این فناوری با شبیهسازی جاده و انجام برخی از وظایف رانندگی بهصورت خودکار در بزرگراهها، باعث کاهش خستگی راننده، افزایش ایمنی و بهبود مصرف سوخت و کاهش آلایندگی تا ۵ درصد میشود. بررسیها، نشان داده که در حالت رانندگی مستقل، تا ۲۵ درصد میزان خوابآلودگی نیز کاهش مییابد.
در این سیستم، با فعالسازی راننده خودکار، با کمک توابع پیچیده و دیتاهای بهدست آمده از سنسورها و رادار، سرعت و مسیر خودرو با ترافیک بهصورت اتوماتیک تنظیم میشود و البته راننده میتواند در هر زمانی کنترل وسیله را در دست بگیرد.
فریت لاینر Inspiration رهبری جریان حمل و نقل خودکار در بزرگراههای آمریکا را با مجوزی که برای رانندگی در ایالت نوادا کسب کرده، بر عهده میگیرد و الهامبخش سایر سازندگان برای ورود به این عرصه خواهد بود زیرا باعث کاهش هزینه حمل و نقل و مالکیت واقعی برای مشتریان نیز میشود. این کامیون تاکنون بیش از ۱۶ هزار کیلومتر تست را در بزرگراههای آلمان سپری کرده است. با این وجود، این نخستین مجوز برای بهرهبرداری عمومی آن به شمار میرود.
آی گفتی! انصافا از هرچی تکنولوژی خودرویی جدید هست بیزارم. راننده ی خودکار، خودروی الکتریکی. دنده اتوماتیک، سنسور دنده عقب، سیستم ضد هرزگردی، تمام چیزایی که فرق بین راننده ماهر و راننده معمولی رو مشخص میکنن از بین رفتن. انصافا یه سیستم دریفت اتومات هم بزنن تمومش کنن دیگه! پنجاه سال دیگه هم به خاطر اینکه کیفیت رانندگی خودروهای رباتی خیلی بالا رفته، رانندگی انسان ها رو ممنوع میکنن. امیدوارم سنم به اون روزها قد نده! در رابطه با خودروی الکتریکی هم بگم که ماشین باید ماسل آمریکایی باشه با غرش موتور بم و لرزش کابین. نه فس فس موتور الکتریکی! حتی اگر هم تکنولوژی الکتریکی برای جلوگیری از آلودگی استفاده بشه باید با ویبراتور و پخش صدای موتور از بلندگوها این حس ماسل رو القا کنه.
چقدر این نظر های صدمن یه غاز بی منطق زیاد شده!!!! پیشنهاد می کنم شما برید تو غار زندگی کنید و با استخوان تیر درست کرده شکار کنید!!! بگذارید بقیه ی انسان ها با آرامش و آسایش زندگی کنند!
30 سال دیگه که یک سری اتوبان پر سرعت ساخته شد که انسان حق رانندگی در آنها نداشت متوجه عمق فاجعه میشین بعد از اون هم کم کم این روند افزایش پیدا میکنه و رانندگی میشه یه چیزی تو مایه های اسکی برای آخر هفته ها. بیمه ها میگن در صورتی که تصادف در هنگام رانندگی انسان رخ داده باشه خسارت پرداخت نمیکنن و الی آخر ببینید کی گفتم.
میشه بگی رانندگی خودکار چرا واسه حمل و نقل جاده ای کاربرد نداره که بدت میاد ازش روزی یک ساعتم اگر به جای ذاننده کامیون ها برونه خودش خیلیه و از خستگی شون کم میکنه
شاید ولی بدون خیلی از تصادفا به علت وجود یه رانندگانی مثل شخص شما باشه که تو ازاد راه با دنده چار و سرعت 80 کیلومتر بر ساعت حرکت میکنن و وقتی هم که می خوان تصادف کنن فققط بلدن ترمز رو فشار بدن و اسم خودشونم میذارن محطات
اره داداش ادرنالین خیلی هم بد نیس و هیجان هم این نیس که تو شهر بگازونی
آدرنالین به چه دردم می خوره من می خواهم به مقصد برسم چه بهتر که ایمن و دقیق و راحت باشه!!! بعدش هم شما میتونی بری یه جایی آدرنالینت رو مصرف کنی که به دیگران آسیب نزنی!!!
منم با دوستان موافقم که جذابیت رانندگی یه چیز دیگس . ولی به این فکر کنید ک ماشین تو شهری نیس که نهایت 1-2 ساعت تو شهر بخوای برونی . ماشین جادس و هر روز رانندگی هایی بیش از 10 ساعت . پس ایده ی خیلی خوب و کاربردیه .
این تکنولوژی برای راننده کامیون ها که ساعتهای طولانی به صورت یکنواخت و خسته کننده رانندگی میکنن خیلی عالیه. آفرین بر مرسدس بنز که قبل از همه این سیستم رو اجرایی کرد،چه ماشین خوبی رو هم برای این کار انتخاب کرده،خیلی قشنگه،کلا کامیونهای فریت لاینر خیلی با ابهت و خشن و زیبا هستن
به نظر من این فقط واسه دوران اعتماد سازیه. بعد از این که این سیستم ها امتحانشون رو پس دادن نیازی به راننده نیست. نهایتا هر 10 تا ماشین رو به یه اوپراتور پشت یک کامپیوتر میسپرن که در مواقع اضطراری کنترل رو به دست بگیره. واگرنه هیچ کارفرمایی پول مفت به یه راننده نمیده فقط برای اینکه بین راه گازوییل بزنه.
به نظر من که خیلی تکنولوژی خوبی هستش وقتی تو یک جاده میری یکی داره 60 تا میره یکی چشمم نمیبینه داره 40 تا میره یکی دیگه جو گرفته داره 120 تا میره خب هر سه دسته اعصابشون خورد میشه اون واسه این بوق میزنه اون یکی واسه اون یکی در نایت هم یکی گیج بازی در میاره همه تصادف میکنن اما با این تکنولوژی همه میتونن با نهایت سرعت بدون درد سر بدون اعصاب خوردی میرسن به مقصدشون تصادف هم دیگه نداریم کسی هم تلف نمیه این همه بوق الکی زده نمیشه این همه ملت به هم بد و بی راه نمیگن خب خیلی خوبه دیگه اون هایی هم که ادعای رانندگیشون میشه خب برن تو پیست برن یه جا که جایی این کارا باشه… والا
کسایی که میگن با راننده خودکار حال نمی کنن میتونن بگن برای ماشین های سواری خوب نیست اما برای کامیون ها یجور انقلابه.راننده کامیون ها قرار نیست از رانندگی لذت ببرن.اگر چنین تکنولوژی رو داشته باشن برای ما هم خیلی بهتره. زمان حمل و نقل انواع و اقسام کالاها بشدت پایین میاد و این یعنی پرداخت هزینه خیلی کمتر و کالای تازه تر و مرغوبتر.نمی دونم دقیقا شماها چی فکر می کنین.شاید فکر می کنید راننده کامیون ها دارن مثل راننده های بنز و پورشه از رانندگی لذت می برن
اینجوری که دوستان میگن نیست. به هر حال طرف میتونه هر زمان که بخواد خودش برونه. هر زمان که خسته است روی اتوماتیک قرار میده. البته خب خیلی چیزها رو باز هم کامپیوتر کنترل می کنه. به هر حال، این تکنولوژی میتونه بسیار مفید باشه. چه بخوایم و چه نخوایم دنیا داره به این سمت میره.
کلا تعادل خوبه. همه می دونیم! این پیشرفتا واقعا کیف کردن داره. اما یه دنیای کاملا ماشینی با کنترل هوش مصنوعی حال آدمو بهم می زنه! ترسناکم هست! اما خیلی جاها به کار میاد اونم شدید!
اون دسته از دوستانی ک میگن راننده ها با وجود این تکنولوژی بیکار میشن سخت در اشتباهن . چون هیچکس همچین ریسکی نمیکنه ک بخواد راننده رو حذف کنه . چون قراره کمک حال باشن نه راننده ب حر حال تکنولوژیه و امکان از کار افتادن سیستم وجود داره و هیچ کسی هم نمیاد 10-20 تا ماشین سنگین بگیره . ترجیح میدن کسی این هزینه رو کرده باشه و شرکت هزینه جا ب جایی بده
(((RETOLEX(((REZA
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴مرگ بر راننده خودکار
نیما امیری
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴آی گفتی!
انصافا از هرچی تکنولوژی خودرویی جدید هست بیزارم. راننده ی خودکار، خودروی الکتریکی. دنده اتوماتیک، سنسور دنده عقب، سیستم ضد هرزگردی، تمام چیزایی که فرق بین راننده ماهر و راننده معمولی رو مشخص میکنن از بین رفتن. انصافا یه سیستم دریفت اتومات هم بزنن تمومش کنن دیگه! پنجاه سال دیگه هم به خاطر اینکه کیفیت رانندگی خودروهای رباتی خیلی بالا رفته، رانندگی انسان ها رو ممنوع میکنن. امیدوارم سنم به اون روزها قد نده!
در رابطه با خودروی الکتریکی هم بگم که ماشین باید ماسل آمریکایی باشه با غرش موتور بم و لرزش کابین. نه فس فس موتور الکتریکی!
حتی اگر هم تکنولوژی الکتریکی برای جلوگیری از آلودگی استفاده بشه باید با ویبراتور و پخش صدای موتور از بلندگوها این حس ماسل رو القا کنه.
رهگذر
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴اونایی که با دنده اتوماتیک مشکل دارن بهتره برن غار زندگی کنند یا دوچرخه سوار شن دیگه خیلی کلاسیک بازند!
حامد قدسی
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴چقدر این نظر های صدمن یه غاز بی منطق زیاد شده!!!!
پیشنهاد می کنم شما برید تو غار زندگی کنید و با استخوان تیر درست کرده شکار کنید!!! بگذارید بقیه ی انسان ها با آرامش و آسایش زندگی کنند!
نیما امیری
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴30 سال دیگه که یک سری اتوبان پر سرعت ساخته شد که انسان حق رانندگی در آنها نداشت متوجه عمق فاجعه میشین بعد از اون هم کم کم این روند افزایش پیدا میکنه و رانندگی میشه یه چیزی تو مایه های اسکی برای آخر هفته ها. بیمه ها میگن در صورتی که تصادف در هنگام رانندگی انسان رخ داده باشه خسارت پرداخت نمیکنن و الی آخر ببینید کی گفتم.
ALL CARS
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴آقا نیما امیری آینده رو خیلی جالب توصیف کردن
تابه امروز همچین چیزی نشنیده بودم وبهش فکرهم نکرده بودم
دمت گرم
واگه قرار باشه آینده چیز ی شبیه این چیزی که شما گفتین بشه وباشه
همونبهتر آینده ی نباشه
آخه مگه میشه به این فکرکرد تو ماشین باشی وهیچ کنترلی روش نداشته باشی وفقط روشن وخاموش کردنش با ماباشه
من همچین آینده ی نمیخوام
کیانوش
۵ دی ۱۴۰۱میشه بگی رانندگی خودکار چرا واسه حمل و نقل جاده ای کاربرد نداره که بدت میاد ازش روزی یک ساعتم اگر به جای ذاننده کامیون ها برونه خودش خیلیه و از خستگی شون کم میکنه
Elring-aventador
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴کلا با این تکنولوژی حال نمی کنم چون ادم لذت پشت فرمون نشستنو به راحتی و اسایش می فروشه
ولی از طرفی دیگه خیلی مفیده
حداقل برای کامیون خوبه و کارآمد
ولی واسه سواری خوشم نمیاد چون گاهی کمی آدرنالین لازمه :)
sajad
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴بخاطر همین گاهی کمی آدرنالین تصادف میکنی ، خودتو بقیرو بدبخت میکنی.
Elring-aventador
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴شاید ولی بدون خیلی از تصادفا به علت وجود یه رانندگانی مثل شخص شما باشه که تو ازاد راه با دنده چار و سرعت 80 کیلومتر بر ساعت حرکت میکنن و وقتی هم که می خوان تصادف کنن فققط بلدن ترمز رو فشار بدن و اسم خودشونم میذارن محطات
اره داداش ادرنالین خیلی هم بد نیس
و هیجان هم این نیس که تو شهر بگازونی
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴به به ببینید کی این جاس!
Elring جان چطوری داداش گلم؟خیلی وقت بود نبودی.
انشالله که سلامت و تندرست هستی.
خیلی به یاد شما و محمد حسین صباغچیان هستم.
رهگذر
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴عجب افکار خظرناکی به جونی خودت رحم نمیکنی به بقیه رحم کن
حامد قدسی
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴آدرنالین به چه دردم می خوره من می خواهم به مقصد برسم چه بهتر که ایمن و دقیق و راحت باشه!!! بعدش هم شما میتونی بری یه جایی آدرنالینت رو مصرف کنی که به دیگران آسیب نزنی!!!
امیرحسین (Lion26)
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴تمام حس و حال خودرو به این که خود آدم رانندگی کنه،وگرنه مثل مترسک پشت فرمون بشینی که چی بشه؟
Just France.
Elring-aventador
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴like
sajad
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴از اسمش معلومه خودرو یعنی خودش میره.
Elring-aventador
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴نمی دونم چی جوابتو بدم اون از کامنت قبلیت اینم از این
اینم برای اثبات حرفم
http://www.vajehyab.com/dehkhoda/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88
AlirezaF12
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴طراحی فوق العاده ای داره …
بجنورد
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴درود بر فریت لاینر…
ALL CARS
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴درود به بجنوردی ها
حااال کردی
سامی
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴منم با دوستان موافقم که جذابیت رانندگی یه چیز دیگس .
ولی به این فکر کنید ک ماشین تو شهری نیس که نهایت 1-2 ساعت تو شهر بخوای برونی .
ماشین جادس و هر روز رانندگی هایی بیش از 10 ساعت .
پس ایده ی خیلی خوب و کاربردیه .
سعید
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴این تکنولوژی برای راننده کامیون ها که ساعتهای طولانی به صورت یکنواخت و خسته کننده رانندگی میکنن خیلی عالیه.
آفرین بر مرسدس بنز که قبل از همه این سیستم رو اجرایی کرد،چه ماشین خوبی رو هم برای این کار انتخاب کرده،خیلی قشنگه،کلا کامیونهای فریت لاینر خیلی با ابهت و خشن و زیبا هستن
نیما امیری
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴خوب الان این که اخراجت کنن به جات ماشینی بذارن که خودش بره کجاش عالیه؟!!!
سعید
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴قرار نیست این ماشینا اصلا راننده نداشته باشن،راننده هست ولی میشینه با تبلتش بازی میکنه :D و در مواقع ضروری وارد عمل میشه
نیما امیری
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴به نظر من این فقط واسه دوران اعتماد سازیه. بعد از این که این سیستم ها امتحانشون رو پس دادن نیازی به راننده نیست. نهایتا هر 10 تا ماشین رو به یه اوپراتور پشت یک کامپیوتر میسپرن که در مواقع اضطراری کنترل رو به دست بگیره. واگرنه هیچ کارفرمایی پول مفت به یه راننده نمیده فقط برای اینکه بین راه گازوییل بزنه.
حامد قدسی
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴کجاش بده که شغل های خطرناک حذف بشه؟
به راننده ها هم شغل های بهتری میشه پیشنهاد داد
کافر مقدس
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴راننده رو ول کن اتاق رو بچسب!
چقدر از روبه رو زیباست!!!!!!!!!!!!!!!!!
چراغ هاش فوق العاده ست!!!!!!!!!
Danial
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴به نظر من که خیلی تکنولوژی خوبی هستش وقتی تو یک جاده میری یکی داره 60 تا میره یکی چشمم نمیبینه داره 40 تا میره یکی دیگه جو گرفته داره 120 تا میره خب هر سه دسته اعصابشون خورد میشه اون واسه این بوق میزنه اون یکی واسه اون یکی در نایت هم یکی گیج بازی در میاره همه تصادف میکنن اما با این تکنولوژی همه میتونن با نهایت سرعت بدون درد سر بدون اعصاب خوردی میرسن به مقصدشون تصادف هم دیگه نداریم کسی هم تلف نمیه این همه بوق الکی زده نمیشه این همه ملت به هم بد و بی راه نمیگن خب خیلی خوبه دیگه اون هایی هم که ادعای رانندگیشون میشه خب برن تو پیست برن یه جا که جایی این کارا باشه… والا
نیما امیری
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴حتی اگر اثبات بشه که با این تکنولوژی تلفات رانندگی به صفر میرسه باز هم من از مخالفان سرسختشم. این در حالیه که من عاشق تکنولوژی ام.
حامد قدسی
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴دقیقا!
احسان(احسان سابق)
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴کسایی که میگن با راننده خودکار حال نمی کنن میتونن بگن برای ماشین های سواری خوب نیست اما برای کامیون ها یجور انقلابه.راننده کامیون ها قرار نیست از رانندگی لذت ببرن.اگر چنین تکنولوژی رو داشته باشن برای ما هم خیلی بهتره. زمان حمل و نقل انواع و اقسام کالاها بشدت پایین میاد و این یعنی پرداخت هزینه خیلی کمتر و کالای تازه تر و مرغوبتر.نمی دونم دقیقا شماها چی فکر می کنین.شاید فکر می کنید راننده کامیون ها دارن مثل راننده های بنز و پورشه از رانندگی لذت می برن
شایان
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴خب معلومه برای شماهایی که راننده بیابون نیستین حرف زدن راحته چون تا حالا ساعت ها پشت کامیون و ماشین سنگین رانندگی نکردین که بدونین چقدر وحشتناکه
Ahmad..F12
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴درود بر دایملر بنز
درود بر آلمان
درود بر فریت لاینر
از پریشب که خبرش رو تو گوگل پلاس دیدم بدجور عاشقش شدم
معرکه است
رهگذر
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴میشه بگی فریت چی هست؟ زیر مجموعست؟ چیه . مارک مرسدس چرا استفاده نشده
شروین
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴فریت لاینر برند امریکاییه که تحت مالکیت دایملره. از نظر عشق آلمانا آلمانی محسوب میشه اما واقعیت اینه که امریکاییه.
سعید
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴این سیستم راننده خودکارش واسه بنزه
fluid
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴دوستان چرا به احمد منفی میدید؟؟
احمد باقری
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴اینجوری که دوستان میگن نیست. به هر حال طرف میتونه هر زمان که بخواد خودش برونه. هر زمان که خسته است روی اتوماتیک قرار میده. البته خب خیلی چیزها رو باز هم کامپیوتر کنترل می کنه. به هر حال، این تکنولوژی میتونه بسیار مفید باشه. چه بخوایم و چه نخوایم دنیا داره به این سمت میره.
« شاهین . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴باز هم دایملر…باز هم شگفتی !!!
.
.
.
The Best Or Nothing
kaveh
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴سلام به پدالی ها
این تکنولوژی خیلی خوبیه
شما ک میگین بدرد نمیخوره و آدم خودش باید رانندگی کنه مال کسیه ک برای کارای شخصی و مسافرت سوار ماشین میشه ن کسی ک شغلش رانندگیه و 24ساعته پشت فرمونه اونم راننده ماشین سنگین
خوده کارشناسای مرسدس میدونن باید چی بسازن….
رهگذر
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴معلومه مسیر مشهد تهران رو اینا یه کله نروندن
دوچرخه سوار
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ظرف مدت 50 سال از بنز خاور به اینجا رسیدند خدا میدونه تا 50 سال دیگه به کجا میرسند.
رهگذر
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴خاور زمان خودش شماره یک بوده الانش رو نبین که همون دو سه قلم رفاهش هم تو ایران زده شده
سبحان
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴کلا تعادل خوبه. همه می دونیم! این پیشرفتا واقعا کیف کردن داره. اما یه دنیای کاملا ماشینی با کنترل هوش مصنوعی حال آدمو بهم می زنه! ترسناکم هست! اما خیلی جاها به کار میاد اونم شدید!
ali
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴لذت رانندگی رو میگیره . ویک چیز دیگه کاهش تصادفات
سامی
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴اون دسته از دوستانی ک میگن راننده ها با وجود این تکنولوژی بیکار میشن سخت در اشتباهن .
چون هیچکس همچین ریسکی نمیکنه ک بخواد راننده رو حذف کنه .
چون قراره کمک حال باشن نه راننده
ب حر حال تکنولوژیه و امکان از کار افتادن سیستم وجود داره
و هیچ کسی هم نمیاد 10-20 تا ماشین سنگین بگیره .
ترجیح میدن کسی این هزینه رو کرده باشه و شرکت هزینه جا ب جایی بده