از امروز با سری مطالب جدید آزادراه در پدال در خدمت مخاطبان عزیز هستیم. مطالبی ابتکاری که کاملاً با آنچه تاکنون در پدال و سایر نشریات ایرانی و خارجی دیده شده است متفاوت میباشد. این نوع از مطالب چه در سبک نوشتار، چه در لحن متن و چه درزمینهٔ محتوا کاملاً بینظیر است و میتواند شروع اتفاقی جدید در عرصه نشریات خودرویی فارسیزبان باشد.
بسیار پیش میآید که در تحریریه مجازی پدال در مورد موضوعات مربوط به دنیای خودرو بحثهای جالب و آموزندهای صورت میگیرد. بسیاری از اوقات مطالبی در این گفتگوها بیان میگردد که در هیچ مقالهای نمیتوان آنها را بیان کرد و بسیاری از اوقات بحث از موضوع اصلی بسیار دور شده و وارد موضوعاتی کاملاً متفاوت میشود.
پس تصمیم گرفتیم که برخی از این بحثها را مرتب کنیم و در سایت قرار دهیم تا بینندگان سایت را هم در گفتگوهایمان سهیم سازیم. نکته مهم و متفاوت در مورد این بحثها این است که در فضایی کاملاً آزاد و صمیمانه صورت گرفته و هیچگونه سانسوری در آنها اعمال نشده است. حتی تلاش نشده که ایرادات نگارشی و نوشتاری صحبتها اصلاح گردد و در واقع همان متن خام که بازگوکننده حس و حال طبیعی گفتگو میباشد، عیناً کپی شده است. عنوان آزادراه به این دلیل برای این سری مطالب انتخاب شده است که تمامی حرفها در فضایی کاملاً آزاد و بدون هیچگونه سانسور و حذفیاتی منتقل گردیدهاند.
این اولین قسمت از این سری مطالب میباشد، پس از خوانندگان تقاضا داریم تا با نظراتشان به ما در بهبود این سبک از نوشتهها یاری رسانند و در کامنت ها نظراتشان را در مورد صحبتهای انجام شده بیان سازند.
قسمت اول آزادراه: بررسی امکان موفقیت خودروهای جدید پژو و سیتروئن در بازار ایران
شرکتکنندگان در بحث:
علیرضا رحیقی، امیر دهقان، امین قوام صفری، سردبیر، محمدحسین شاوردی
میدونین که اخیراً ایرانخودرو و سایپا از یه تعدادی از ماشینای پژو و سیتروئن رونمایی کردن و مشخصات فنی و حدود قیمتیشون هم تقریباً مشخص شده. حالا احتمال چند تا مدل دیگه مثل پژو ۳۰۸ و سیتروئن سی الیزه هم به این ماشینا اضافه میشن. با توجه به قیمتای اعلام شده، خیلی از اعضا سایت معتقد بودن که این ماشینا موفق نمیشن و به سرنوشت ۴۰۷ و c5 دچار میشن. حالا نظر شما چیه؟
الآن بازار ماشینهای ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تقریباً بهطور کامل در اختیار چینیهاس و مردم هم از سر مجبوری و اینکه انتخاب دیگه ای ندارن میرن سراغ چینیها. چینیهایی که مشکلاتی مثل کمبود قطعات، افت قیمت دست دوم وحشتناک، کیفیت نهچندان مناسب و فروش دست دوم سخت دارن. به همین دلیل آگه محصولات اروپایی باقیمت مناسب عرضه بشن به نظر من میتونن موفق باشن و جای چینیها رو بگیرن
بازم میگم همه چیز به قیمت برمیگرده و چون ایرانخودرو و سایپا متولی واردات یا مونتاژ این محصولات جدید هستن این یعنی به نسبت تعداد نمایندگیها و خدمات پس از فروش پژوها و سیتروئنهای جدید میتونه مناسب باشه
خب میدونیم که یه سری قیمتا اعلام شده و خودمون هم گزارشش رو کار کردیم. اکثر کاربرای سایت معتقد بودن که با این قیمتا این ماشینا موفق نمیشن. مثلاً پژو ۵۰۸ با قیمت ۱۵۰ میلیون به بالا از نظر خیلیا خیلی گرونه.
جای بحث زیاد داره.
فک میکنم اولین نکتهای که باعث تفاوت این سیل جدید با زمان ورود ۴۰۷ و C5 میشه اینه که فاز ورود این دفعه خیلی گسترده تره و توافق بینالمللیه، از طرف دیگه سرمایهگذاریها و شراکتهای کلانی پایهگذاری شده که نشون میده طرفین به دنبال ادامه طولانیمدت رابطه هستن.
همچنین بازار داخل کشور در حال حاضر عطش فوقالعاده شدیدی به تنوع و گزینههای بیشتر در هر بازه قیمتی داره. با توجه به اینا، انتظار میره سرنوشت مدلهای ورودی بهتر از اون دوتا باشه. البته، همه اینا یه طرف، شرایط بازار بعد از توزیع خودروها بین مردم یه طرف، مثلاً خدمات پس از فروش یا فروش شرایطی، میتونن اثر بذارن در نتیجه کلی.
خب ۵۰۸ به خاطر قیمت بالاش استثناس اما مثلاً ۲۰۸ و ۳۰۱ به خاطر قیمت نسبتاً مناسبشون و اینکه زیر صد میلیون قرار دارن میتونن موفق باشن
خب البته ۵۰۸ وارداتیه و بقیه اونا مونتاژ داخل هستن.
به نظر بنده تعداد زیادی از این خودروها با اطلاع از عدم پذیرش گسترده بازار انتخاب شدن. تنها به این دلیل که سبد محصولات شرکتها رو متنوع کنن و یه طیفی از خریدارای خودروهای شرکتهای رقیب رو هم جذب کنن. اما اصلیترین دلیل شاید این باشه که مشتریان با توجه به قیمت این محصولات نهایتاً به همون خودروهای رایج و قدیمی بسنده کنن.
راستش من با امین جان موافقم. به نظرم مردم تشنه گزینههای جدید هستن. بهعلاوه از نظر فنی ۵۰۸ خیلی هم از سوناتا و اپتیما که الآن خیلیام پرفروش هستن کم نمیاره.
به نظر من چون بازار بالای صد میلیون از یک طرف کاملاً تحت سلطه کرهایها و تاحدودی ژاپنی هاس و از طرف دیگه خریدارای کمتری تو این قسمت بازار وجود داره، خودروسازای داخلی نباید تو این بازه قیمتی وارد بشن چراکه مردم به پژو اون قدر اعتماد ندارن که بیان با ۱۵۰ میلیون بجای یه سوناتا یا اپتیمای پرطرفدار پژو ۵۰۸ بخرن
هرچند که به نظر من پژو از هر لحاظ آگه بهتر از کرهایها نباشه بدتر نیست
از نظر ظاهری قطعاً ۵۰۸ به تمامی کرهایها برتری داره. هیچوقت درک نکردم اپتیما با اون فضای داخلی تنگ و ظاهر ناجالبش چرا پرطرفدار شده.
فقط به خاطر اینکه کیا و هیوندای دارن تو بازار ایران حکمرانی میکنن و به اصطلاح رُند بازارن به همین دلیل اکثر خریدارا ریسک نمیکنن و سراغ اونا میرن
البته خیلی از مردم فکر میکنن که پژو یعنی ۴۰۵ و سیتروئن یعنی زانتیا. در حالی که واقعیت خیلی متفاوته. خیلی از مردم فکر میکنن که پژو و سیتروئن توی همون ۲۰-۳۰ سال قبل موندن. برای همینم میگن که پژو ۱۵۰ میلیون نمیارزه.
دقیقاً نظر منم همینه و برای همین حاضر نمیشن بجای یه اپتیما، ۵۰۸ و یا حتی تالیسمان بخرن
اولویتهای خرید در بازار ایران بیشتر برند، طراحی ظاهری و آپشن هستن اما تب بازار هم مهم هست. حتی الآن من میبینم که استقبال از دنا هم نسبت به استقبال از سورن در زمان خودش به نظر خیلی بیشتره. بنابراین اگر خودروهای اروپایی با آپشن خوب بیان می تونن جو چینیها رو به هم بزنن.
چند وقت پیش ایرانخودرو رنو کپچر رو پیشفروش کرد و توی چند مرحله پیشفروش همه ظرفیت خیلی سریع پر شد. احتمالاً ۳-۴ هزار تا کپچر توی این مدت فروخته شده که عدد کمی نیست. به نظر من افرادی که حاضر میشن ۱۰۵ تومن بابت کپچر که یه مینی کراس اور اقتصادیه بدن، حاضر میشن ۱۵۰ تومن بابت یه سدان لوکستر و بزرگتر و با امکانات تر مثل ۵۰۸ بدن.
متأسفانه تأثیری که میزان آپشن تو فروش خودروها در بازار ایران داره، عملکرد فنی یا طراحی قوی نداره. پس برندهای جدید که تو راهن آگه تو این زمینه قوی باشن، احتمال شکست کرهایها زیاده.
یه مقدار تصویر ذهنی ما ایرانیها از پژو بهواسطه خودروهای زیاد و یا با کیفیت پایین خراب شده و به عنوان خودروی گرانقیمت پذیرفته نمی شه. تجربه ۴۰۷ هم همین رو می گه.
خب اعتماد به برند رنو بیشتر از پژو هست و به نظر من باز هم پژو با دید کنونی که نسبت بهش وجود داره نمیتونه تو بازار بالای صد میلیون موفق باشه و فعلاً باید تو بازار زیر صد میلیون تمرکز کنه تا شاید در آینده به واسطه عرضه محصولات خوب و با کیفیت مثل ۲۰۸ بتونه اعتبار برندشو در نظر خریدارای ایرانی بالا ببره
شانس رنو از نظر من بیشتره. محصولاتش جلوه بیشتری دارن و دید عموم نسبت بهش مثبت تره. از طرفی دو مدل کاملاً جدیدش آگه بیان میتونن خوب بفروشن. البته بازم قضیه آپشن مطرح خواهد بود.
به نظر من ۴۰۷ یا سیتروئن c5 توی دوره بدی وارد بازار ما شدن. درست زمانی بود که کمری و سوناتا با تمام قدرت اومده بودن و قیمتهای مناسبتری هم داشتن. ضمن اینکه ۴۰۷ نسبت به دو تا ماشینی که گفتم ماشین کوچیکتریه. مردم هم اون زمان کاملاً دنبال تنوع بودن و به نظر شخصی من کمری که اون زمان اومد بهترین نسل کمری تا الآن بوده. اما الآن شرایط داره برعکس میشه. الآن خیلیا از دیدن کرهایا و تویوتا دارن خسته میشن و دنبال یه گزینه جدیدن. واقعاً ۵۰۸ هم از نظر هندلینگ و هم کیفیت ماشین قابل توجهیه.
رنو عملکرد بازاریابی بهتری داشته و کپچر و کولئوس زیادی توی بازار دیده می شه و احتمالاً نسل جدید مگان و تالیسمان هم استقبال بشن مخصوصاً از سوی طیفی که دنبال خودروهای متفاوتی هستن. البته ایرانخودرو می تونه روی نقاط ضعف چینیها مانور بیشتری بده تا این خودروها رو بیشتر مطرح کنه. مثلاً روی ایمنی و دینامیک و کیفیت اونها و خدمات بعد از فروش مانور بده.
نظر منم همینه. اعتبار برند رنو تو ایران خیلی بیشتر از پژوه و انصافاً تازگی طراحیهای فوقالعادهای مثل تالیسمان و کولئوس جدید ارائه کرده که یه سر و گردن بالاتر از کرهایهاس. آگه محصولات جدید رنو مثل تالیسمان، کولئوس و مگان با قیمت و تجهیزات مناسب و رقابتی عرضه بهشن و نگین خودرو هم عملکرد خوبی داشته باشه مثلاً خدمات مناسب بده و مثل قبل بدقولی نکنه موفقیت رنو قطعیه
هرچیزی که بشه امیدوارم از کثرت چینیها کم بشه و تعادل به سمت اروپاییها بره. گسترش روزافزون موش آزمایشگاهیای چینی به طرز فجیعی ظاهر شهرهامون رو خراب کرده.
منم کاملاً موافقم. عرضه این حجم عظیم ماشینهای چینی به کشور اصلاً خوب نیست. ماشینهایی که هیچ ارزشی ندارن و بعد چند سال تبدیل به یه تیکه آهن بیارزش، مستهلک و بدون قطعات میشن
منم احتمال موفقیت رنو رو توی شرایط فعلی خیلی زیاد میدونم. به نظرم رنو داره خیلی خوب کار میکنه و برنامههای خیلی خوبی واسه بازار ایران داره. اما پژو و سیتروئن یه چیزی دارن که رنو نداره. نمایندگیهای گسترده ایرانخودرو و سایپا و جوی که در مورد محصولات جدید اونا وجود داره. در واقع بازار به هر خودروی جدیدی که این دو تا شرکت معرفی میکنن خیلی خوب واکنش نشون میده. این موهبتیه که بقیه شرکتا ندارن.
البته من فکر میکنم که چینیها تحت این شرایط هم توی بازار خواهند بود. در واقع برگ برنده چینیا قیمت کم و شرایط فروش قسطیشونه و با وجود این عامل، احتمالاً قشری که توانایی خرید خیلی بالایی ندارن باز هم مشتری چینیها خواهند بود.
یه نکتهایم هست. احتمال داره ایرانخودرو و سایپا که ارتباطات گستردهای رو با اروپاییا شکل دادن، به نحوی نامحسوس از موفقیت امثال رنو که سنمی با این دوتا ندارن و یه جورایی مستقل میخوان بیان جلوگیری کنن.
بین خودروهای پژوی جدید به نظرم ۲۰۰۸ و ۳۰۱ و ۲۰۸ شانس موفقیت خوبی دارن به شرطی که قیمتهاشون معقول باشه. اما در مورد سیتروئن شک دارم
جالبه. یه نوعی انتقام از رنویی که می خواد مستقل در بازار ایران حضور داشته باشه
دقیقاً. یه طوری خیلی زیرکانه و هوشمندانه که تو ظاهر هیچ سرنخی به این دوتا غول نرسه❗
البته یه بحثایی در این مورد شده. چون به نظر میاد که خیلیا از حضور قدرتمند رنو احساس خطر کردن.
از طرفی یه نگرانی که شخصاً دارم نصب بلوکهای به ظاهر ایرانی روی مدلهای ورودی هستش. مثل TU5 که میزارنش رو همچی و کل ماشینو نابود میکنن. حتی آگه عملکرد خوب باشه، همین حس که موتور ماشین همون TU5 خودمونه به شخصه برام خیلی زننده ست.
البته من فکر نمیکنم اینجوری بشه. اینجوری که اعلام شده موتورهای ماشینای جدید با TU5 متفاوته. البته از ایرانخودرو احتمال هر کاری میره. اما من فکر میکنم که اینجوری نباشه.
واقعاً امیدوارم
من احساس میکنم خیلی باحال و فهمیده ان خودروسازان عزیزمون. با دلیل و مدرک هم اینو میگم?
بهطور کلی من چشمانداز آینده رو یه مقدار روشنتر از الآن میبینم. البته نه در مقایسه با کشورای پیشرفته و بازارهای درست و حسابی، بلکه در مقایسه با همین وضع موجود. به نظر من فرانسویا همینطور که تا الآن بخش بزرگی از بازار ما رو در اختیار داشتن، از این به بعد هم بخش بزرگی از بازار رو در دست خواهند داشت. اما توی شرایط جدید باید با رقبایی از چین و کره و ژاپن و آلمان رقابت کنن که این باعث میشه شرایط با قبل خیلی متفاوت باشه.
درسته چشمانداز آینده بازار خودروی ایران به نظر من روشنه. فرانسویا با تمام قدرت دارن بر میگردن و این بار اوضاعشون با قبل فرق کرده. از طرف دیگه فولکس واگن هم برنامههای زیادی برای بازار ایران داره و حضور چینیها هم باعث افزایش رقابت بازار شده
به نظرم سایپا و ایرانخودرو در قالب نظریه اقتصاد خرد و بازار انحصار کاملاً دقیق پیش میرن. آگه اشتباه نکنم نظریه رهبر پیرو بود که در اون دو انحصارگر اصلی به کمک هم سهم غالب بازار رو میگیرن و دیگران رو مجبور به پیروی از استراتژی خودشون میکنن
کاملاً درسته. به از نظر اقتصادی این دوتا شرکت market power دارن که باعث میشه هر کاری که خودشون بخوان رو بتونن انجام بدن.
دقیقاً و قدرت بازاریشون اونقدر زیاده که هرکس وارد قلمرو میشه یا باید به اینا حساب پس بده یا بره… رنو مصداق بارز این حرفه
احساسم اینه دولت عزمی برای حرکت به سمت بازار رقابت و تأسیس اقتصادی مبتنی بر سازوکارهای اقتصاد آزاد نداره و تنها به شوکدرمانی دلخوش کرده
به نظر منم همینطوره. نمیدونم چرا، ولی خیلیا که از این انحصار سود میبرن نمیذارن بازار به حالت رقابت واقعی وارد بشه.
رنو خواست قواعد رو به هم بزنه نتونست. فولکس هم نمیتونه. چون اینا بهواسطه ارتباطات سیاسیون با بدنه و ساختار مالیش ورای قدرت بازاری یا قدرت تعیین قیمت و تولید از قدرت سیاسی و رانت اطلاعاتی و تصمیم سازی برخورداره
حتی دولت هم خیلی سعی کرد که قطب سوم خودروسازی رو راه بندازه تا بازار رو از چنگ این دوتا دربیاره. اما اونم به جایی نرسید. نتونست.
دقیقاً همینطوره. این دوتا اون طوری که من شنیدم بعد از موفقیت نسبی زاگرس خودرو و کیش خودرو و احساس خطر، جلوی فعالیتشون رو گرفتن
حالا ما باید به این سؤال پاسخ بدیم که چطور باید با این تناقض سیاستگذاری برخورد کنیم. یعنی ضمن حفظ برندهای ملی از رقابت حمایت کنیم
راستش به نظر من این کار حتی از دسترس دولت هم خارجه. یعنی دولت هم خیلی سعی میکنه بازار رو رقابتی کنه. اما یه بخش در سایه یا بخشی از خود دولت نمیذاره که این اتفاق بیفته. واسه همینم خودروسازای دولتی ما با این هم ضرر انباشته و بهرهوری پایین و مازاد نیرو هنوزم سرپا هستن و هیچ رقیبی توی بازار ندارن.
من رأی صادر نمیکنم. با چارچوب قانون اساسی فعلی برای وضعیتی مطلوب در حد کره هرگز نمی تونیم امیدوار باشیم. اما میتونیم در چارچوب همین سیستم اصلاحاتی انجام بدیم و به یکی از دو مدل ترکیه مونتاژکار یا چین لگن ساز برسیم
به نظر من ما به تنهایی و با این رویه خودروساز بشو نیستیم. همونطور که جناب شاوردی گفتن یا باید مثل ترکیه و برزیل صرفاً به مونتاژ محصولات برندهای معتبر روی بیاریم یا اینکه با همکاری با شرکتهای معتبر و طراحی پلتفرم مشترک یا استفاده از پلتفرمهای اونا ماشینهایی با برند ملی تولید کنیم
حتی اونم به نظر من غیر ممکنه. هیچکدوم از برندای خارجی نمیتونن به طور مستقل توی ایران کار کنن. در حالی که توی ترکیه خیلی از برندها به صورت مستقل میتونن کار کنن و خودشون سیاستهای خودشون رو تعیین میکنن. چین هم کلاً داستانش فرق میکنه. چین به بازار خیلی بزرگ داره و نیروی کار ارزون قیمت که تولید توی این کشور رو بهصرفه میکنه.
یکی از بهترین راههای برونرفت از مونتاژ صرف، به نظرم افزایش سهم مشارکت طرف خارجی هم در تولید و هم در تصمیمگیری هست. به عنوان مثال شراکت سیتروئن در سایپای کاشان می تونه مثبت ارزیابی بشه. اما اگر اجازه تصمیمگیری به شریک خارجی داده نشه، همون روندی اتفاق می افته که در مورد تندر برای رنو پیش آمد و هنوز هم شرکای داخلی رضایت به محصولات نسل جدید این خودرو و یا تعیین قیمت رقابتی نمی دن. حتی شرکای چینی مثل چری هم با دیدن اوضاع مدیریتی صنایع خودروسازی ایران، تصمیم گرفتن که حضور مستقیمتری در صنعت خودروسازی ما داشته باشن. بنابراین از دیدگاه من سرمایهگذاری طرف خارجی همراه با امکان مدیریت اونها از سوی هر شرکتی به علت ایجاد بازار رقابتی و افزایش حق انتخاب و امکان برونرفت از سودجوییهای ناشی از انحصار، مثبت ارزیابی می شه.
ایرانخودرو و سایپا هرگز نمیخوان سلطه شون به بازار از بین بره یا حتی کم بشه. گویا پشتشون هم گرمه و هر تلاشی برای به دست آوردن یه سهم حتی اندک، بینتیجه میمونه. این با سیاست برندهای بینالمللی در تضاده.
دقیقاً. در واقع توی این شرایط هر کمپانی که بخواد وارد بازار ایران بشه باید به نوعی از این دوتا رد بشه یا اینکه یه باجی به اونا بده. به نظر من محصولی مثل کوئید باج رنو به ایرانخودروئه. محصولاتی مثل داستر و نسل جدید تندر ۹۰ هم باج رنو به سایپا.
مثل راهزنی میمونه ?
دقیقاً! کم از اینکار نداره! ???
پایان
این بود قسمت اول از گفتگوهای اعضای تحریریه پدال. لطفاً ما را از نظرات خود بینصیب نگذارید.
ali
۴ شهریور ۱۳۹۵ببخشیدا
ولی یکم حوصله سر بره
نخوندمشون فقط کفتین جدیده تا آخر اومدم پایین ببینم چی می شه
uss zumwalt DDG-1000
۵ شهریور ۱۳۹۵بازم بستگی به سلیقه ها داره ولی بازم دمت گرم
Parker
۵ شهریور ۱۳۹۵درسته.
در انتهای مقاله خواسته شده کاربران نظر خودشونو بگن.
uss zumwalt DDG-1000
۵ شهریور ۱۳۹۵بنز که از 250 میلیون هست تا 2.7 الی 3 میلیارد تومنی اس 500
كوروش
۶ شهریور ۱۳۹۵افرین به دید درست وصحیح شما دقیقا همینطور که گفتیده بخصوص اینکه گفتید فرق ژاپن و کره بالای ۲۰۰ تا معلوم میشه دقیقا همینطوره
mehdi Turbo
۴ شهریور ۱۳۹۵عالی بود مرسی,مخصوصن این ک همه ازاد بودند و میتونسن حرف دلشونو بزنند بدون هیچ نگرانی و سانسوری,حرکت خیلی قشنگی بود و من تا جایی ک بتونم از این حرکت حمایت میکنم چون احساس میکنم میتونه خیلی به پیشرفتمون کمک کنه,حتی اگ میشد در مورد همه ی موضوعات بحث کرد خیلی خوب بود.ازتون بسیار سپاسگزارم.
سامان اذری
۴ شهریور ۱۳۹۵من خودم اگه یه روزی بخوام ماشینمو عوض کنم و حق انتخواب داشته باشم مطمئنا ماشین ژاپنی رو به هر دوتاشون ترجیح میدم ولی اگه قرار باشه بین خوردوی کره ای و فرانسوی یکی رو انتخواب کنم
صد در صد خودروی کره ای رو انتخواب میکنم
چون استهلاکشون از ماشین فرانسوی کمتره زیباتر وتعمیرشونم راحتره
آرش
۵ شهریور ۱۳۹۵من نمیدونم این باور جمعی که “خودروی فرانسوی پراستهلاکه” از کجا اومده؟ تازه شکل شدیدتری رو هم لابد شنیدین که “خودروسازای فرانسوی نونشون رو قطعات و تعمیرات در میارن…” چطور میشه چنین تزی صادر کرد وقتی همه تجربه ما از خودروساز فرانسوی 405 و 206 هست؟ اگه این دوتا فرانسوی هستن لابد سمند هم خودروی ملیه! همین دید غالب هست که نگاه به برندهای فرانسوی رو تو ایران یه نگاه منفی کرده و عکسش نسبت به کرهای ها وجود داره
mehdi Turbo
۴ شهریور ۱۳۹۵اخه تا وقتی از نزدیک نبینی,توی هردوش نشینی,هر دو رو لمس نکنی,نمیشه نظر داد,حتی خیلی از دوستان مثه خودم تجربه ی رانندگی یا حتی لمس اپتیما رم نداشته باشند,تازه بخواند با ی خودرویی ک ن دیدند از نزدیک ن قیمت دقیقشو میدونند مقایسه کنند,با این حال نظرا محترمه,اما به نظرم با هر انتخابی ی چیزی بدست میاری ی چیزی از دست میدی,تو هر زمینه ای و اون به تصمیم هر شخص بستگی داره,مثلن با انتخاب ی ژاپنی کیفیت مطلوبتر با امکانات کمتر با ظاهری متوسط بدست میاری و با انتخاب ی کره ای دقیقن بر عکس این و به نظره من ی فرانسویی دقیقن بین این دوتاس,اگ قیمت پایین تر داشت صد در صد موفق میشد,باز این بر میگرده انتخاب مردممون ک ماها باشیم چیه,به نظر من ی درصد جزیی از بازارو میتونه بگیره,سپاس.
محمد جواد
۴ شهریور ۱۳۹۵احتمال بسیار زیادی وجود داره که فرانسوی ها موفق بشن, ,,,,چون هم مردم از خودروهای محدود وارداتی نارضایتی دارن و هم از محصولات چینی و داخلی بی کیفیت
و ورود پژو در کشور به یه نوعی انقلاب در صنعت خودروی کشور محسوب میشه
سالار
۴ شهریور ۱۳۹۵فقط ژاپنی…. بعد کره ای…. ماشین فرانسه مفت گرونه
Fakhr
۴ شهریور ۱۳۹۵دوستان معذرت میدونم اینجا این سوال مناسب نیست ولی میخواستم بدونم پنج سال دیگه به جای خرید کرایه جاشو بگیره تو جهان کلا میگم خودروسازان از کجا در امد دارن یا خودرو های کاملا خودران بدون فرمان و …. به نظر شما عاقلانست من که خوشم نمیاد حالا دوست دارم شما اطلاعات بیشتری در این باره دارین یا نظرتون چیه ما رو هم بی نصیب نزارین
Fakhr
۴ شهریور ۱۳۹۵درواقع دوست دارم دیدگاه شما رو بدونم چون ماشین بازی که نتونه رانندگی کنه ماشین باز نیست
sunmartin
۴ شهریور ۱۳۹۵بعد از ورود بازار و مشتریان مشخص میکنن که چه مقدار سهم از فروش خودروها توسط پژو و سیتروئن بدست خواهد اومد چرا از واژه فرانسوی استفاده نکردم چون نه دیگه فرانسوی هستن و نه چندان جدید و تحت الحمایه دانگ فنگ چین وارد کشور و چرخه تولید شدند بهر روی جایگاه کره ای ها بواسطه طراحی و آپشن های بهتر متزلزل نخواهد شد و افرادیکه بواسطه خودروی قبلی از یکی از دوبرند کیا هیوندا استفاده کرده اند و کیفیت و کمیت اونها را مورد بررسی قرار داده اند بازهم به سراغ محصولی دیگر ازین دوکمپانی میروند دریک بررسی میدانی هم درسطح رنکینگ و امتیاز فروش و تست های ایمنی و نظر مشتریان بصورت قاطع کره ای ها پیروز میدان هستند ورود فرانسوی چینی های سیتروئن و پژو در این چند مدل مشخص نمیتونه خدشه ای به خوشنامی برندهای کره ای که از ابتدا با کیفیت ظاهر شدند و سال به سال به این اعتماد افزودند وارد کنه
sunmartin
۴ شهریور ۱۳۹۵بعد از ورود بازار و مشتریان مشخص میکنن که چه مقدار سهم از فروش خودروها توسط پژو و سیتروئن بدست خواهد اومد چرا از واژه فرانسوی استفاده نکردم چون نه دیگه فرانسوی هستن و نه چندان جدید و تحت الحمایه دانگ فنگ چین وارد کشور و چرخه تولید شدند بهر روی جایگاه کره ای ها بواسطه طراحی و آپشن های بهتر متزلزل نخواهد شد و افرادیکه بواسطه خودروی قبلی از یکی از دوبرند کیا هیوندا استفاده کرده اند و کیفیت و کمیت اونها را مورد بررسی قرار داده اند بازهم به سراغ محصولی دیگر ازین دوکمپانی میروند دریک بررسی میدانی هم درسطح رنکینگ و امتیاز فروش و تست های ایمنی و نظر مشتریان بصورت قاطع کره ای ها پیروز میدان هستند ورود فرانسوی چینی های سیتروئن و پژو در این چند مدل مشخص نمیتونه خدشه ای به خوشنامی برندهای کره ای که از ابتدا با کیفیت ظاهر شدند و سال به سال به این اعتماد افزودند وارد کنه ..
سجاد اسعدی
۴ شهریور ۱۳۹۵من خیلی تعجب کردم که اینهمه دوست ماشین باز اینجا هستن و نظر مینویسن چطور میتونید پژو یا سیتروئن رو که برند اروپایی هستن و در کلاس خودشون شاهکار محسوب میشن و با غولها رقابت میکنن با هیوندایی یا کیا که محصولاتشون هنوز جهان سوم رو نشانه میگیره مقایسه کنید. یادمون باشه پژو ۴۰۵ که ۱۹۸۸ طراحی شده هنوز با وجود هزار و یک دستکاری غلط تونسته تا حالا دووم بیاره کدوم همزاد کره ای ۴۰۵ رو میشه الان ماشین به حساب آورد. پژو ۲۰۶ که ۱۶ سال پیش به دنیا اومده هنوزم از نظر طراجی و مهندسی تحسین برانگیزه. در کشوری که ۱۵۰میلیون وج بیشتر به سوناتا ، اپتیما ، اسپرتیج و … پرداخت میشه خیلی بی انصافیه که ۵۰۸ رو که از نظر من با جنسیس سدان و K900 هم قابل مقایسه نیست گرون به حساب بیاریم.
اگه جرمی کلارکسون پژو رو نمیپسنده دلیلش اینه که پژو برای بازار متوسط اروپا طراحی میشه که قیمت بنزینش سر به فلک میزنه و این با معیارهای جرمی کلارکسون جور در نمیاد. یادمون باشه که همین مجری محبوب حتی حاضر نیست یک کلمه در مورد سوناتا بنویسه یا صحبت کنه.
سامان اذری
۴ شهریور ۱۳۹۵اقا سجاد هیوندای و کیا تو بزرگترین بازار خودرو جهان (امریکا) جزء پرفروشها هستند
تو اروپا هم هر دو مدل توسان و اسپورتیج فروش بسیار خوبی دارند
ضمنا شمایی که میگید هیچ همزاد کره ای نمیشه در مقابل 405 مشاین حساب کرد در جواب شما من میگم شما یه 405 صفر کیلومتر یاهر مدلی که دوس داری بیار منم یه دوو سیلو مدل 80 میارم
هرجور که تو بگی تو هر شرایط که تو بخوای درگ میزاریم
شما پژو 508 رو بهتر از کیا k900 و جنسیس سدان میدونید ؟؟؟
خود جرمی کلارکسون نمیتونه اینقد مثل شما قاطعانه جواب بده
مگه هر کدوم رو چند سال روندی ؟؟؟
اصلا تاحالا کیا k900 رو از نزدیک دیدی ؟؟؟؟
uss zumwalt DDG-1000
۴ شهریور ۱۳۹۵بخدا کره خیلی پیشرفت خوبی داشته.
سجاد عزیز نمیدونه هیوندای جز بزرگترین و پرفروش ترین خودروسازان شناخته شده.
ولی سامان عزیز دوو سیلو که مثال زدی یاد کولرش افتادم خیلی خوبه.
درضمن در خودروسازان فرانسوی فقط رنو که داره خوب رقابت میکنه با سایر خودروسازان مطرح جهان.
سامان اذری
۵ شهریور ۱۳۹۵uss zumwalt DDG-1000
والله رنو هم با کمک نیسان خودشو کشید بالا
سیلو موتورش 1.5 لیتری فکنم.75 اسب بخاره با مصرف خیلی پایینتر از پژو 405 با موتور 1.8 لیتر حالا من مدل قدیمی 2 لیتری رو نمیگم که انژکتوری هم نبود مصرفشم که دیگه حرف نزنیم بهتره
تو درگ تو سربالایی کف همه جوره سیلو پژو رو لوله کرد
uss zumwalt DDG-1000
۵ شهریور ۱۳۹۵سیلو واقعا دوران داشت ها
تا مدل 82 تولید شد فکرکنم
سامان اذری
۵ شهریور ۱۳۹۵اره الان مدل 82 بدون رنگ
خیلی تمیزش رو 18 میگن ولی میشه تا 15 نهایتش 16 تومن خرید که هزار بار از ماشین های صفر ایرانی شرف داره
لامصب خیلی نرم و بی صداست یکی از بهترین دوستام رنگ بژ سیلو رو داره. هفته ای یک بار باهاش میریم بیرون از اول دست خودشونه میگه تو این 13 سال میگه بجز لوازم مصرفی هیچ خرجی نداره
تنها ایرادش فضای پای کم اونم واسه من چون قدم 191 هست وگرنه ادم معمولی توش راحته
Mehrbod
۶ شهریور ۱۳۹۵سامان جان ، طراحی سیلو مربوط به سالهای 1994 تا 97 بود و با خودرویی که در فرانسه در سال 1987 طراحی شده ، نیاید از نظر فن آوری مقایسه بشود .
رقیب خودرویی که شما میگویی 406 است و نه 405..!
در ضمن دوو سیلو دارای پلت فرم آمریکایی جنرال موتورز و کپی کره ای اپل کادت بود و افتخار مهندسی آن برای آمریکاست و نه کره..!!
فرهاد كرمستجی
۵ شهریور ۱۳۹۵508 چه ربطی به k900, داره؟
احسان(احسان سابق)
۴ شهریور ۱۳۹۵متن خییییلی طولانیه و واقعا از این همه نوشته وحشت کردم و نخوندمش
در هر صورت نظر دادن در مورد موفقیت یک ماشین تا اینکه واقعا مردم دست به جیب بشن و اون رو بخرن خیلی تفاوت داره
رضا پ
۴ شهریور ۱۳۹۵چون ستونی چاپ شده بنظر طولانی میاد
به نظر من متن کاملی بود و تقریباهمه موارد اشاره شده بود و نکته ای باقی نمانده است
اینجور مطالب برای بالا بردن آگاهی خوانندگان مفیده ویه روزی و یه جایی این آگاهی تاثیرگذار خواهد بود
درمورد قیمتها ی محصولات جدید بنظر من اینجور که خودروسازها روز به روز قیمتها رو بالا میبرن تا اون زمان 405 هم میشه 50 -60 میلیون
اگه خودروهای جدید بشرطی که با همین قیمت اعلام شده بیاد بازار با شرایط تورمی وغیره اقتصادی پیشبینی شده برای سال آینده قیمتها قابل قبول ومناسب باشه
خوده من حاضرم بجای 63 میلیون- که تا سال آینده شایدبیشتر هم بشه- برای جک با اون افت قیمتش یه 301 اتومات بخرم بهتر اگه نباشه بدتر که نیست
سجاد اسعدی.
۴ شهریور ۱۳۹۵من خیلی تعجب کردم که اینهمه دوست ماشین باز اینجا هستن و نظر مینویسن چطور میتونید پژو یا سیتروئن رو که برند اروپایی هستن و در کلاس خودشون شاهکار محسوب میشن و با غولها رقابت میکنن با هیوندایی یا کیا که محصولاتشون هنوز جهان سوم رو نشانه میگیره مقایسه کنید. یادمون باشه پژو ۴۰۵ که ۱۹۸۸ طراحی شده هنوز با وجود هزار و یک دستکاری غلط تونسته تا حالا دووم بیاره کدوم همزاد کره ای ۴۰۵ رو میشه الان ماشین به حساب آورد. پژو ۲۰۶ که ۱۶ سال پیش به دنیا اومده هنوزم از نظر طراجی و مهندسی تحسین برانگیزه. در کشوری که ۱۵۰میلیون وج بیشتر به سوناتا ، اپتیما ، اسپرتیج و … پرداخت میشه خیلی بی انصافیه که ۵۰۸ رو که از نظر من با جنسیس سدان و K900 هم قابل مقایسه نیست گرون به حساب بیاریم.
اگه جرمی کلارکسون پژو رو نمیپسنده دلیلش اینه که پژو برای بازار متوسط اروپا طراحی میشه که قیمت بنزینش سر به فلک میزنه و این با معیارهای جرمی کلارکسون جور در نمیاد. یادمون باشه که همین مجری محبوب حتی حاضر نیست یک کلمه در مورد سوناتا بنویسه یا صحبت کنه.
امیر
۴ شهریور ۱۳۹۵اره چشم انداز روشنتون رو هم میبینیم اا مثل قبل توافق که دوستان میخواستن موستانگو کامارو با پول پژو سمند سوار بشن اا یا بعضی دوستان تو فکر دلاره ۱۰۰۰تومنی بودن.اا
به قول معروف … شب درازه .
هادی
۴ شهریور ۱۳۹۵این ۳۰۱ که ارزونترینشونه کی قراره بیاد تا شهریور سال بعد میشه خریدش؟؟
رضا پ
۴ شهریور ۱۳۹۵دوتاشم که مثبته
Mehrbod
۴ شهریور ۱۳۹۵بسیار جالب و خواندنی بود ..
گرچه با خواندن دیدگاه های دوستان ، هیچ یک را به واقعیت نزدیک ندیدم ولی بسیار تامل برانگیز بود .
سپاس
shahin
۴ شهریور ۱۳۹۵من اصلا نمیگم کره ای یا ژاپنی یا فرانسه…اولویت همموت مسلما بنز و ب ام و پورشه هست اما از ابنجا به بعد نسبت به پولی که داریم باید انتخاب کنیم.من شاید عاشق راو فور جدید باشم اما اگه ۷۰ تومن بیشتر نداشته باشم باید یه مزدا ۳ قدیمی یا مگان یا سراتو کار کرده بخرم.اینجاس که دیگه تمیز بودن و کم کارکرد بودن ماشین بحثش میاد وسط.همه کسایی که ژاپنی دارن از جمله خودم راضی هستیم.مطمعنن کره ای سوار ها هم راضین.پس فقط بحث مالی و سلیقه وسطه وگرنه هیچکدوم اشغال نمیسازن
سامان اذری
۵ شهریور ۱۳۹۵داش واسه بنزین اشغال ما و این خیابونها بهترین خودرو .
ماشینهای ژاپنی هست
چند وقت پیش یه مطلب راجب کمری 2007 تو ایران میخوندم
نوشته شده بود تو این 9 سال بنزین بی کیفیت ایران به هیچ عنوان رو عملکرد موتور و مصرف سوخت تاثیر نداشته
رضا پ
۴ شهریور ۱۳۹۵به نظر من شرایط در آینده امیدوارکننده و متفاوت و بر خلاف دلخواه سایپا و ایرانخودرو خواهد بود چون حاکمیت در کلیت خودش(و نه تنهادولت و یا مافیای خودرو ) در شرایط فعلی اقتصادی علیرغم میل باتنی مجبور به تن دادن به سیاستهای جدید در صنعت خودرو بعنوان موتور محرک اقتصادبخصوص با اوضاع فعلیش هستند
مدیران فولکس و رنو و هر شرکتی هم که وارد ایران بشن بیکار نمیشینن و تا حد زیادی میدونن تو بازار ی که وارد شدن چجوری کار کنن و چطور مدیریت کنن
شرایطی که برای بازار اپراتورهای همراه افتاد ورقابتی که الان تو بخش تعرفه ها و سرعت اینترنت روز به روز داغتر و به نفع مصرف کننده ها پیش میره برای خودروسازی هم در آینده نزدیک بخصوص با ورود شرکتهای خصوصی با همکاری شرکتهایی مانند فولکس و رنو و…قابل پیش بینیه
انشا الله !
مهدی drift
۴ شهریور ۱۳۹۵سیترئن بیشتر دوس دارم
AKBAR
۴ شهریور ۱۳۹۵من اخبار خودرو را زیاد دنبال می کنم ، ولی هنوز آنقدر بر روی خودم مسلط هستم که اگه یکه زارع و جمالی گفتند یا این و یا آن ، بگویم هیچ کدام . شرکتهای معتبر خودرو سازی دقیقتر وارد بازار ایران می شوند و به مرور احتمال حضورشان بیشتر می شود . پروژه ایجاد قطب سوم خودرو سازی هم در حال احداث زیر ساختها است و از همه مهمتر ، کشور برای توسعه صادرات باید به بازار تجارت جهانی بپیوندد و به سمت پیوستن به WTO پیش می رود ، پس زیاد عجله نکنیم .
شاهین
۴ شهریور ۱۳۹۵واقعا مطلب جالبی هستش و ان شالله ادامه دار خواهد بود.
متاسفانه من مشکلی داشتم و نتونستم تو بحث شرکت کنم.
ولی واقعا همین که مطالب بدون فیلتر اومدن جلو دید یه مزیت خیلی بزرگه.
نظرات دوستان هم کارشناسی و دقیق.ممنون از همه
Elemento
۵ شهریور ۱۳۹۵من همش منتظر بودم ببینم شما چی میگی.
شاهین
۵ شهریور ۱۳۹۵والا ما کوچیکتر از اونیم که چیزی بگیم :)
مخلص همه دوستان
uss zumwalt DDG-1000
۵ شهریور ۱۳۹۵دستتون درد نکن
دمتون گرم
Parker
۵ شهریور ۱۳۹۵البته نظر بقیه ی نویسندگان عزیز پدال بسیار برای مفید و کارشناسانه بود.
من واقعا لذت بردم
ان شا الله در قسمت های بعد از نظر بقیه ی عزیزان هم بهره مند بشیم.
کاوه
۴ شهریور ۱۳۹۵متاسفانه هیچ اشاره ایی به مخصوص بازار چین بودن این پژو ها نشده، کاملا ایمان دارم که ایران خودرو پژو های جدید رو با کیفیت چینی میده بازار و قبلا هم یه تحلیل نوشته بودم که مفصل توضیح داده بودم اثبات این بدبینی هم انتخاب شرکت چینی دنگ فنگ به عنوان شریک ایران خودرو است که شریک چینی پژو _سیتروئن هم هست و این مثلث عشقی (پژو -سیتروئن، دنگ و فنگ و ایرانخودرو -سایپا) خواب هایی بس پریشان و البته طولانی و دراز مدت برای مردم دیده اند
مهمان
۵ شهریور ۱۳۹۵شما فکر می کنید مردم چین ماشین بی کیفیت سوار میشن
اونها به این لگن های چینی که ما سوار میشیم اصلا نگاه هم نمیندازن و هر کس که بتونه خودروی اروپایی میخره که مونتاژ خود چین هست
پس اینکه پژو های جدید از مبدا چین وارد میشن یا فرانسه از نظر من نکته خیلی مهمی نیست و این ماشینها با شرایط فعلی قطعا باکیفیت ترین در رنج زیر صد میلیون خواهند بود
kaveh
۵ شهریور ۱۳۹۵دوست عزیز در صورتی که با داخلی سازی همون بلایی که سر 206 اومد، سرشون نیاد، بنده هم موافق کیفیت بالاتر اینها هستم، ولی یه نگاه به دور و بر بیاندازید، آیا کل چیزهای چینی که در اطراف ما هست، همون کیفیتی رو داره که واسه خود مردم چینه؟ متاسفانه تاجرهای ایرانی میرن بی کیفیت ترین هاشو با قیمت بسیار بالاتر میارند، در ضمن، باز هم در نهایت به انتخاب شریک دانگ-فنگ مشکوکم، آیا این دلیلی بر این نیست که ایران خودرو و سایپا میخوان راه گریزی برای قطعات باز کنند که از خود فرانسه وارد نشه و از چین بیارند که هم ارزون تر بشه و همچنین دستشون به صورت قانونی باز بشه که دست ببرن تو کیفیت ماشین؟
بنده بسیار به خودرو سازهای ایرانی مشکوکم و ازشون خیلی کشیده ام، و الا به پژو-سیتروئن فی نفسه بدبین نیستم.
تمام ترسم از اینه که همون TU5 چینی-ایرانی یا مشابه اون سوار همینا شه،
بنده به شخصه در حال حاضر بسیار بیشتر به برند رنو اعتاد دارم ….
علیرضا رحیقی
۵ شهریور ۱۳۹۵دوست عزیز هیچ کدوم از محصولات جدید پژو که قراره به ایران بیان مخصوص بازار چین نیستن. همگی اونها توی اروپا به فروش میرن و حتی مدل هایی مثل 208 و 2008 جزو خودروهای پرفروش سگمنت خودشون توی اروپا هستند. نگاهی به سایت های رسمی پژو در اروپا و آمار های فروش به خوبی میتونه این مساله رو ثابت کنه.
سیدعلیرضا
۵ شهریور ۱۳۹۵.
به نظرم طرح زیاد خوبی نیست،مگر این که یه قسمت دیگری از سایت به مطالب آزاد راه اختصاص داده بشه تا افرادی که تمایل به این مطالب دارن به آن قسمت سر بزنند. صفحه اصلی سایت مخصوص مطالب علمی ،جذاب و ترجمه شده ی سایت های خارجی باشه تا تعداد بازدید کنندگان سایت خدایی نکرده کم نشه.
خواندن مطالب آزاد راه خیلی حوصله می خواد وبیشتر مباحث عامیانه هست و علمی نیست.
به نظر من قرار دادن مطالب آزاد راه در صفحه اصلی سایت با این مطالب کار درستی نیست.
بهزاد
۵ شهریور ۱۳۹۵روند پیش روی صنعت خودرو رابطه ی مستقیم با شرایط سیاسی کشور داره بدین گونه که عملا گزینه ای جزء همکاری با چین و فرانسه نیست، ژاپنی ها و کره ای ها به خاطر شرایط حضورشون در آمریکا و شرایط سیاسی ایران علاقه ای به حضور و سرمایه گذاری در ایران ندارند.
در جهت دیگر به خاطر جذب سرمایه و انتقال تکنولوژی در صنایع و خدمات و… کشور ایران مجبوره امتیازهایی از این دست به قدرت هایی چون چین و فرانسه بده و همچنین فروش نفت و محصولات مربوطه شرایطی را ایجاد میکنه تا اوضاع و احوال صنعت خودرو بدین صورت ادامه پیدا کنه.
در آخر اگر روند تولید بدون مشکل باشه و خدمات و تامین قطعات خودروهای فرانسوی خوب باشه بدون شک سهم عمده ای از بازار در اختیار اونها قرار خواهد گرفت. شاید این موضوع خوشایند بسیاری از علاقه مندان نباشه ولی متاسفانه اونها براحتی میتونند شرایط را به نفع خود تغییر دهند.
سیدعلیرضا
۵ شهریور ۱۳۹۵.
به نظر من یه قسمتی در سایت ایجاد کنید تا افراد بازدید کننده،ایده ها،نظرات،پیشنهادات،انتقادات خودشون رو مطرح کنند، هر نظری که بیشترین لایک را خورد همون نظر در سایت اعمال بشه.
مثلا ایده ی من برای افزایش بازدید کننده سایت پدال اینکه به سه نفر از کسانی که بیشترین کامنت رو در سایت می گذارند، یه جایزه ناقابل داده بشه.
Developer
۵ شهریور ۱۳۹۵داداش نظرت اصلا خوب نبود. خودت فکرشو بکن باید به احمد باقری جایزه بدن!
Sina
۵ شهریور ۱۳۹۵من خودم فکر میکنم 508 با شکست روبهرو میشه چرا چون 1. رنو تالیسمان رقیب هموطنش اگه با یه قیمت حدود 180 بیاد حای میتونه بازار ومیری هم شکست بده چرا چون قیافه ای بسیار لوکس تر و کابینی کاملا مجلل تر امکانات بالاتر از جمله تکنولوژی 4 کنترل و نور مخفی که خودرو بعدی باید بابتش ولوو xc90 که 500 میلیونه حداقل بدی که داشته باشه که خیلی ها از این خوششون میاد
2. من تالیزمان و کمری و اپتیما و 508 رو از نزدیک دیدم کیفیت ساخت تالیزمان خیلی بیشتر از ایناس و دید جلو و عقبت خیلی بهتره (خیلی عذاب کشیدم این حرفو گفتم?)
3. تالیزمان یک خودرو کاملا لوکسه و چهره ای چه تو کابین چه بیرون کاملا تجملاتی ساخته شده و ظاهرا این اواخر نگین خودرو داره تلاش زیادی برا فروش این خودرو میکنه
4.تالیزمان جزو خودرو هاییه که مردم حتی میخوان بدنشو داشته باشن یعنی هر اپشنی که داشت داشت دقیقا این طرز رفتارو تو همه دیدم ولی خودرو های کره ای و 508 مردم حتما میخوان فول فول امکانات باشه و به مدل های پایه اهمیت نمیدن و بازارش شکست میخوره و اگه تالیسمان بیاد به هر ترتیب بازار خودرو های بین 150 تا 200 فقط مال کمری و اون میشه کمری چون که تویوتاست و تالیسمان یک خودرو سلطنتی از دید نه تنها من بلکه همه کسایی که دیدنش
اگه کسی مخالفه بگه چرا؟ به شرط اینکه واقعا دیده و قضاوت کرده
MjM
۵ شهریور ۱۳۹۵بازم پژو…بازم فرانسوی…بازم ایران خودرو..بازم دزدی…بازم دروغ ….بازم قیمت بالا…..بازم مونتاژ!!؟؟ تا کی؟!
به امید نابودی مونتاژ کاران داخلی
نادر
۵ شهریور ۱۳۹۵با عرض سلام و خسته نباشید از طرح جدیدتون.
ولی به نظر من اگه مطالب و گفتگوها کمتر باشه بهتره چون اگه بخواد در این حد طولانی باشه مقداری حوصله بر میشه.
با تشکر
احسان
۵ شهریور ۱۳۹۵صداقت پدال رو میرسونه و اینکه پدال واقعا طرف مردمه ،نه مترسک دولت،بعلاوه تنها رسانه ای که میشه مسقیم به وظعیت خودروسازی اعتراض کرد و به گوش اقایون به اصطلاح مسول رسوند،دوستان حمایت کنید از این طریق حرفمونو بزنیم،
پیشنهاد من اینه یه عکس از نویسنده ها هم باشه بهتر ارتباط بگیریم و بدونیم کی به کیه هی نریم اسم رو بخونیم،
۲ از تمام کسانی که طرح و پروژه ا انجام دادن تو ایران ولی خودروسازها استقبال نکردن و در واقع از تمام استعدادهای که نادیده گرفته میشن بلکه تحقیر هم میشن،تو پدال بحث کنید با مثال و مستندات
علیرضا رحیقی
۵ شهریور ۱۳۹۵دوست عزیز از نظر لطف شما سپاسگزاریم. انشاالله در صورت امکان به پیشنهادات شما ترتیب اثر داده خواهد شد. موفق باشید.