این روزها که بحث واردات خودروهای الکتریکی داغ شده و قرار است اولین محموله این خودروها برای عموم در سامانه خودروهای وارداتی به فروش گذاشته شود، مافیای خودروسازی داخلی دستبهکار شده و با هجمه بسیار در حال شبههآفرینی بر ضد این خودروهاست.
بنابراین، با نگاهی موشکافانه و تخصصی به این ایرادات، میپردازیم تا مزایا و معایب رویکرد به خودروهای برقی در حال حاضر در کشور را منصفانه مورد بررسی قرار دهیم.
خودروهای الکتریکی در چند سال اخیر بهشدت در تمام دنیا مورد اقبال قرار گرفتهاند. قسمتی از این اقبال را باید به تسلا و موفقیتهای آن در برابر رقبای بنزینی و موجی که ایجاد نمود نسبت دهیم. درعینحال مطالبه عمومی به چنین خودروهایی باعث شد تا حتی قیمتهای بالاتر آنها نسبت به رقبای درون سور نیز باعث شکست آنها نشود. دولتها نیز با سبک و سنگین کردن مزایا و معایب این خودروها و تأثیر بالقوه در اقتصاد کلان، محیطزیست و سیاست، رویکرد حمایتی خود را مانند تخفیفهای مالیاتی و انواع مشوقهای خرید و برنامهریزی برای ممنوعیت تولید و فروش خودروهای درونسوز ارائه کردند.
هرچند سرعت رشد و اقبال به خودروهای برقی کمی کاهش یافته؛ اما همچنان میتوان انتظار داشت که دهه آینده تنها به خودروهای برقی و تسلط بیچون و چرای آنها اختصاص داشته باشد.
کمبود زیرساختها
اولین و بزرگترین دلیلی که بر ضد استفاده از خودروهای برقی در داخل ایران به ذهن میرسد، کمبود زیرساختهاست. حتی اولین ارائهکننده خودروهای برقی کشور نیز در صحبت با ما، شاسیبلند بزرگ خود را برای سفرهای بینشهری به همین دلیل مناسب نمیداند و تنها برای استفاده درون تهران پیشنهاد میکند.
عمده زیرساختهای موردنیاز برای خودروهای الکتریکی شامل شبکه شارژ پرسرعت در شهرها و بین شهرهاست. ارائه مشوقهایی در این زمینه برای ساخت جایگاههای شارژ بینراهی و درونشهری و تأمین برق مورد نیاز آنها توسط وزارت نیرو میتواند این کمبودها را برطرف نماید. این موضوعی است که دیر یا زود باید اتفاق بیفتد و چهبهتر که سرمایهگذاری در آن با شتاب بیشتری دنبال شود. تا آن زمان خودروهای برقی باید با شارژر خانگی چه در خانه و یا در توقف گاههای بینراهی شارژ شوند که زمان بسیار زیادی بین ۷ تا ۱۰ ساعت برای شارژ کامل نیاز دارد؛ اما برای مصارف شهری و حتی سفرهای کوتاه قابل استفاده است.
کمبود برق
کشور ما به علت عدم سرمایهگذاری در صنعت برق و رشد نامتوازن مصرف، با کمبود برق مخصوصاً در فصل تابستان روبروست. بااینوجود باید بدانیم که واردات خودروهای برقی و جایگزینی مدلهای بنزینی با برقی به یکباره اتفاق نمیافتد و معدود خودروهای وارداتی حتی در حد چند ضد هزار دستگاه هم تأثیری بر شبکه توزیع و مصرف برق نخواهند داشت. از آنجا که فرایند شارژ این خودروها به علت نبود یا کمبود جایگاههای سوپرشارژ یا پر سرعت به درون خانهها محدود میشود، شارژ آنها عمدتاً در ساعات شب و خارج از پیک مصرف رخ میدهد که کوچکترین خللی در جریان برق کشور ایجاد نمیکند.
بااینحال افزایش تعداد خودروهای برقی و ایجاد زیرساختهای شارژ پرسرعت در شهرها و جادهها نیازمند تولید برق مضاعف هم خواهد بود که در طول زمان باتوجهبه صرفهجویی ناشی از مصرف بنزین، با سرمایهگذاری در تولید برق بهراحتی جبرانپذیر است.
ارزبری خودروهای برقی
یکی از ایرادات مخالفان واردات خودروهای برقی، ارزبری آنها در شرایط تحریمی است. هرچند خودروهای برقی اکنون قیمتهایی اندکی بالاتر از انواع بنزینی دارند؛ اما اگر قرار بر ترجیح تخصیص ارز به خودرویی است باید آن خودرو برقی باشد. نگاهی به میزان ارز تخصیصیافته در سال گذشته نشان میدهد که ارز دریافتی مونتاژکنندگان و واردکنندگان قطعه، دهها برابر ارز دریافتی واردکنندگان خودرو بوده است؛ بنابراین چنین توجیهی برای عدم واردات خودروهای برقی، به کل غیرقابلقبول است.
هزینه باتریها
گرانترین قسمت هر خودروی برقی، باتریهای آن است که بر اساس میزان عمر باید بعد از مدتی تعویض شود. بهتر است که شرکتهایی این باتریهای مستعمل را خریداری و برای اموری چون ذخیره انرژی خانگی یا اضطراری به کار گیرند. درعوض میتوان کاهش هزینههای معمول نگهداری و لوازم مصرفی مثل روغنها، تسمهها و لوازم پرشمار خودروهای درونسوز نظیر گیربکس، اگزوز، سیستم سوخت رسانی، سیستم هیدرولیک، پیشرانه و غیره را برای جبران این موضوع درنظر داشت. بعلاوه اکنون بیشتر خودروسازان، باتریهای خودروهای الکتریکی را تا ۱۰ سال نیز گارانتی میکنند که چنین دغدغهای را برای خریداران مرتفع میکند.
از دست رفتن مشاغل
چه در عرصه تولید و چه خدمات، خودروهای برقی نیاز به نیروهای انسانی کمتری دارند. فرایندهای تولید این خودروها بسیار سادهتر و سریعتر است و نیاز به نیروی کار کمتری دارد. بعلاوه به علت کمبود تعداد قطعات و تنوع کمتر آنها، انواع مشاغلی چون تعمیرکاران سنتی بازار خود را از دست خواهند داد. در عوض میتوان متخصصان الکترونیک و برق بیشتری را در این حوزه جذب نمود.
آلایندگی
آلایندگی در خودروهای الکتریکی معمولاً در دو حوزه اندازهگیری میشود. یکی در حوزه تولید آن است که به علت استفاده از باتریهای حاوی عناصر کمیاب، فرایندهای استخراج این عناصر و تولید آنها رخ میدهد که در حال حاضر باتوجهبه واردات در این بخش، لااقل میتوانیم بگوییم که این آلایندگی در خود کشور ما اتفاق نمیافتد. دومین حوزه هم تأمین برق خودروهاست که نیاز به نیروگاههای با انرژی سبز در آن بیشتر حس میشود و در حالی که در کشور ما برای تولید برق هنوز از مازوت نیز استفاده میشود به معنی انتقال آلایندگی از اگزوز خودرو به دودکش نیروگاههاست. در این بخش نیز لااقل میزان آلایندگی تولیدی در خودروهای برقی کمتر بوده و باتوجهبه خارج از شهر بودن نیروگاهها و همچنین امکان گازسوز کردن آنها یا بهتدریج استفاده از انرژیهای پاک، میتوان دغدغههای محیط زیستی این خودروها را کاملاً مرتفع نمود.
درهرصورت جای شکی نیست که استفاده گسترده از خودروهای برقی مخصوصاً در شهرهای پرترافیک و آلایندهای مثل تهران در سطح اتوبوسها، تاکسیها، موتورسیکلتها و خودروهای شخصی تأثیری بسیار مثبت روی هوای قابلتنفس شهروندان خواهند گذاشت.
صرفه اقتصادی
در بعد کلان اقتصادی، با مصرف روزانه تا ۱۲۵ میلیون لیتر، با قیمت سوختی تقریباً به اندازه یک چهارم آب آشامیدنی، اقتصاد کشور در حال رفتن به قهقرا است. این میزان مصرف به دلایلی چون از ردهخارج بودن تکنولوژی خودروهای تولیدی کشور و واردات خودروهای پرمصرف و حتی کیفیت سوخت و کیفیت قطعات مصرفی خودروها و تردد انبوه خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده است. جدا از این هزینه چند ده میلیارد دلاری سالانه که بر دوش دولت و البته از جیب ملت است، زیانهای غیرمستقیمی چون تاثیرات آلایندگی و هزینههای نگهداری این نوع خودروها قابل اندازهگیری نیست.
طبیعتاً اگر همه خودروهای در حال تردد کشور، میانگین مصرف سوختی ۵۰ درصد کمتر داشتند، تمام این زیانها حداقل تا نصف کاهش مییافت و این میزان صرفه جویی میتوانست باعث شکوفاییهای بزرگی در اقتصاد کشور باشد.
بر فرض محال اگر تمام خودروهای موجود با نسخههای الکتریکی جایگزین شوند، بیش از ۳۵ میلیارد دلار در سال صرفه جویی در هزینههای مستقیم دولت صورت میگیرد که تنها کافیست یک سوم آن صرف توسعه و ایجاد شبکه توزیع پیشرفته و کامل برق در کشور شود و مابقی میتواند برای سایر امور کشور خرج شود.
مقاومت مافیا
عمده دلایل مخالفت مافیای داخلی با واردات خودروهای برقی، به از دست رفتن منافع آنها از تولید و فروش خودروهای ازردهخارج با قیمتهای کذایی مربوط است. از آنجا که تعرفه واردات خودروهای برقی تنها ۱ درصد تعیین شده، بنابراین خودروهای برقی با قیمت بهمراتب منصفانهتری به دست مشتریان خواهند رسید و باعث شکست قیمت خودروهای بنزینی در بازار میشوند که این با منفعتطلبی دلالان در تعارض است.
دیدگاه شما چیست؟ آیا واردات خودروهای برقی را در شرایط فعلی به صلاح و صرفه میدانید؟ لطفا دلایل خود را نیر بیان نمایید.
froG-driVer
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳دم مافیا ها گرم چون به شخصه از خودرو های برقی ناامیدم و خوشم نمیاد ازشون و اگه هم خوشم میومد به زیرساخت های شارژ ماشین های برقی ایران امیدی نبود🥲🥲🥲
ممد ژانگولر
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳عکس اولو دیدم فکر فیلم جدید جیمز باند معرفی شده . کلی درگیرم کرد
علی
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳اتفاقا تنها راه نجات مردم از آلودگی همین برقی سازیه کاش یه سال پول نفتو خودرو برقی وارد میکردن
آرین
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳آره برقی که با مازوت تولید میشه
A.m.A
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳آخه تو مملکتی که تو تابستون هر روز دوساعت دوساعت برق نداریم یا فروش کولر گازی داره ممنوع میشه خودروی برقی میخوایم چیکار آخه!؟
اینا زیر تامین برق شهری هم زاییدن چه برسه ناوگان عمومی و شهری و خانگی هم برقی کنن
Mercedes
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳اره دمشون گرم هونگچی ۲ میلیاردی رو که ۲ میلیارد هم گمرک و عوارض داره دارن تو بازار ۱۰ تومن میکنن تو پاچه ملت (هم قیمت اوروس دو سال کارکرده !)
Genius
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳این عکس رو از پرونده پرسنلی اعضای دولت با ت_فن_گ کش رفتید؟قشنگ معلومه خودشونن که عمده سهامدار بهمن و همچنین گروه سایپا هم خودشونن
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳مردم ایران با ماشین برقی هم سفر میکنن
زیزیگولو
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳مافیا تو ایران بخاطر عملکرد نادرست دولت تشکیل شدن و خواهند شد!!!!! هر شهروندی اگه بتونه ماشینی رو از کارخونه مثلاً ۴۰۰ میلیون تومن بخره و بعد ببره تو بازار ۸۰۰ میلیون تومن بفروشه واسه چی نباید این کارو بکنه؟؟؟!!! عقل سلیم حکم میکنه که واسه حفظ ارزش پولشون چنین کاری رو بکنن چون دولت بخاطر سیاستهای اقتصادی غلطش داره هر روز تورم ایجاد میکنه و دلاری که هر روز نرخش تغیر میکنه داره ارزش داراییای مردم رو کاهش میده!!! پس مردم تو همچین شرایطی ناچار هستن که واسه حفظ ارزش داراییشون دست به همچین کارایی بزنن ……… و از اون طرف با یه پدیده عجیب دیگه هم مواجه هستیم که اشخاصی ماشینای چند میلیارد تومنی سوار میشن ولی حتی پول ندارن یه چراغ سوخته ش رو عوض کنن یا اشخاصی که یه خونه یا آپارتمان معمولی داشتن و بخاطر تورم ایجاد شده قیمتش مثلاً به ۳۰ میلیارد تومن رسیده و حالا دولت اومده قانون گذاشته که این اشخاص باید مالیات پرداخت کنن که هیچ منطقی پشت این قانون من درآوردیشون نیستش!!!!! و این در حالیه که این اشخاص هیچ نقشی تو تورم ایجاد شده و افزایش قیمت ماشین یا ملک خودشون نداشتن و فقط بخاطر سیاستهای غلط دولت و تورم ایجاد شده توسط دولت داراییاشون به صورت بادکنکی افزایش پیدا کرده
Gabriel
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳البته عقل سلیم میگه باید این سریال ناکارآمدی و دلال مسلکی توسط مردم تموم بشه نه اینکه خودشون بشن یکی از بازیگراش!
زیزیگولو
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳حرفت درسته ولی مردم تقصیری ندارن و مشکل از مردم نیستش …… مشکل از جای دیگه ست
KAIZEN
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳مشکل از جای دیگهست، درست
ولی مردم هم با تن دادن به اون سیاستهای غلط، بشدت بهش دامن میزنن
هر دو طرف به یک اندازه مقصرند
الکی توپ رو تو زمین دولت و حاکمیت نندازیم
خودمون داریم سواری میدیم
زیزیگولو
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳KAIZEN اتفاقاً توپ تو زمین دولت هستش …… الآن تو ترکیه هم همین اتفاق داره میوفته و مردم از ترس کاهش ارزش دارییشون دارن دارییاشون رو تبدیل میکنن
فندق
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳مافیا کیه؟ مردمن
مردم پولدار!
پس مردم هم تقصیر دارن
خودمون به هم رحم نمیکنیم میخواید دولت دلش بسوزه؟
وقتی دوتا کفتار همو تیکه پاره میکنن چرا کرکس باید بهشون رحم کنه؟
فندق
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳یعنی ویفرمایید این افراد از افزایش قیمت نجومی داراییشون ناراضین؟
عزیزم حرفت تا حدی درسته چلی یه ایراد هم داره
نمونش همین دو سه سال پیش که دلار یهو از ۳۰ تومن رسید به ۵۰ تومن (کمتر از دو برابر) ولی قیمت ملک ۳ برابر شد!
این ربطی به تورم نداره دیگه
وقتی دلار از ۳۰ میرسه به ۵۰ ، یعنی ۶۶ درصد افزایش تورم داشتیم که این میشه تقصیر دولت
تا اینجا اوکی قبول
ولی وقتی قیمت کلک و خودرو سه برابر میشه! یعنی تورم ۲۰۰ درصدی !!! اینش دیگه مقصر دولت نیست اینجاش میشه مافیا … زاده بی شرف که خون مردمو میمکه
یعنی تا ۶۶ درصد رشد قیمت و تورم تقصیر دولته چون دلال اینقدر افزایش داشته ، از ۶۶ تا ۲۰۰ درصد دیگه دست دولت نیست چون به دلار اصلا ربطی نداره و دلار دیگه بیشتر از اون نشده ولی قیمت همچنان بالا رفته ! بدون هیچ دلیل منطقی و قابل قبولی
این چیزایی که گفتم تا زمانی هست مه دلار ۵۰ تومد بود و قیمت ها هم ملاک یکسال پیش گفتم ، الان هم دلار از ۶۰ هم رد شده هم قیمت ها بازم افزایش داشته ولی خب من دیگه قیمت دستم نیست با ملاک پارسال گفتم الان باز نیاین ایراد بگیرین که آی دلار ۶۰-۶۵ تومنه و فلان و … من تا تاریخی که دلار ۵۰ بود عرض کردم
امیدوارم متوجه منظورم شده باشین
مافیا اینطوری جلوه میده که شما همه چیو ۱۰۰ درصد بندازی گردن دولت تا خودشون بیتشر بچاپن
چلی در واقع تا یه جایی تقصیر دولته از یه جایی دیگه تقصیر مافیاست
اگه انیمیشن ماشین ها ۳ رو دیده باشین با مثال واستون میگم
تو مسابقه اخر مک کویین تا یه جایی رقابت کرد و با حریفش مسابقه داد ولی از یه جایی که کم اورد جاوش با کروز (مربیش) عوض کرد و کروز بقیه مسیرو رفت و اول شد
اینجا دولت رو میشه به مک کویین تشبیه کرد و مافیا رو به کروز
دولت تا یه جایی مسئول افزایش قیمته بعدش دیگه دلار که ثابت شد مافیا گوی سبقت رو میگیره و نیتروژن میزنه یه ۱۰۰ درصد دیگه میره جلو
زیزیگولو
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳منظور من کسایی که تو کار خریدو فروش خونه و خودرو هستن نیستش و منظورم کسایی هستن که از اول یه خونه و سرپناه داشتن و هیچوقتم قصد فروش نداشتن و ندارن ولی حالا چون گرون شده دولت گفته باید مالیات بدن!!! کارمند یا کارگری که سی سال پیش وقتی شرایط هموارتر بود با مشقت تونسته یه خونه بخره که دلال مسکن نیستش؟؟ فقط همین یه سرپناه رو دارن با یه حقوق بخور و نمیر ماهانه!!! از کجا بیارن مالیات پرداخت کنن؟؟
و اما در مورد پس اندازهای مردم واقعیت اینه که مردم هیچ تقصیری ندارن چون وقتی با خون دل تونستن یه مقدار پول پس انداز کنن واسه چی باید راکد نگهش دارن تا ارزشش بیاد پایین؟؟ اگر دارایی مردم با تورم افزایش پیدا میکنه تقصیر مردم نیستش مثلاً کسی که پنج سال پیش ۲۰ میلیون تومن طلا خریده و الآن شده ۲۰۰ میلیون تومن این ۲۰۰ میلیون تومن معادل همون ۲۰ میلیون تومن پنج سال پیش هستش و در واقع هیچ سودی در کار نبوده چون ارزش ۲۰۰ میلیون تومن الآن معادل ۲۰ میلیون تومن پنج سال پیش هستش
حمید
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳این موج برقی سازی خودروها اینقدر قوی هست که مقاومت مافیاها رو بشکونه، دیر و زود داره سوخت و سوز نداره
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳تو این کشور همه جاش مافیا هست حتی دشویی عمومیا که مجانی بود هم پولیه الان
bahadori
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳همش بر میگرده به زیرساختها. اگه ایستگاه های شارژ بین راهی بود و ما نیروگاه تولید برق کافی داشتیم. گزینه ی خیلی بهتری بود نسبت به بنزینی. نه نگران کیفیت سوخت و بلایی که سر موتور میاره بودیم قطعات کمتری هم داره. لازم هم نبود تو صف بنزین وایسیم. الودگی هوا هم خیلی ها دارن نادیده میگیرن ولی این الودگی ها احتمال سرطان گرفتنو چند برابر میکنه بعضی از این الودگی ها به صورت رادیکال آزاد عمل میکنن
Me
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳عزیز جان بین کشور های بزرگ فقط دوتا کشور زیرساخت درست درمون دارن
یکی چین
دومی هم آمریکا
تازه امریکا هم بخاطر وسعتش بازم تعداد ایستگاه هاش هنوز خیلی کمه نسبت به مساحت
چین هم استثنا هست کلا بحثش جداست تو بحث زیرساخت و … چین خیلی قدره و خیلی سرمایه گذاری های هنگفتی هم میکنه و سالهاست داره رو همین بحث مثلا ایستگاه های شارژ کار میکنه و ایجاد زیرساخت میکنه
وگرنه بقیه کشور های بزرگ هیچکدوم زیرساخت کافی ندارن (البته بازم وضعشون از ایران بهتره) ولی کلا تو همونا هم زیرساخت کافی وجود ندارع
بعد توقع داره تو ایران زیرساخت کافی وجود داشته باشه؟
یه سری کشور ها هم مثل امارات ، نروژ و … هم که کشور های کوچیک هستن بحثش کلا جداست
محمد
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳،خودروهای برقی: نجات جان بیش از ۲۰ هزار نفر و منافع بیش از ۳۰ میلیارد دلاری در سال
احیای صنعت برق و رهایی از بنزین
محمّد بیات
توسعه کامل خودروهای برقی سالانه سبب نجات جان بیش از ۲۰ هزار نفر می شود و دارای منافع
بیش از ۳۰ میلیارد دلاری برای کشور است. همچنین، سبب توسعه صنعت برق و رهایی از بنزین
می شود. در این مقاله تنها منافع برقی سازی خودروهای بنزینی در نظر گرفته شده است. با اضافه
کردن سود حاصل از برقی سازی خودروهای دیزلی چند میلیارد دلار دیگر به این عدد اضافه خواهد
شد. روند گسترش خودروهای برقی در سایر کشورها نمایی است. برای مثال در سال ۲۰۲۲ تعداد
۵ خودروهای برقی در دنیا به ۲۶ میلیون عدد رسید که این مقدار ۶۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ و
برابر سال ۲۰۱۸ بود. بنابراین در ایران نیز باید همسو با تحولات جهانی برقی سازی خودروها با
حداکثر سرعت و ظرفیت در دستور کار قرار بگیرد. علاوه بر این، خودروهای برقی مزایای دیگری
مانند کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و ارتعاشات، تعمیر و نگهداری کمتر، ارزان و آسان، شتاب و
تعادل بالا، قطعات بسیار کمتر و ساختار ساده تر دارند و در ترافیک و در حالت توقف انرژی مصرف
نمی کنند و مصرف آنها در شهر کمتر از بیرون شهر است. فهرست کامل تری از مزایای خودروهای
.برقی را در انتهای مقاله ببینید
خودروهای برقی می توانند با ذخیره برق در ساعات غیرپیک (شب تا صبح) از خاموش شدن
نیروگاه ها در ساعات غیرپیک جلوگیری کنند و به افزایش درآمد و توسعه زیرساخت های برق کمک
1کنند. همچنین با فراهم شدن زیر ساخت می توانند با تحویل برق به شبکه در ساعات پیک به
.(V2G) یکنواخت کردن نمودار مصرف کمک کنند و از خاموشی ها در ساعات پیک جلوگیری نمایند
دولت باید مالیات خودروهای برقی را صفر کند. اگر بابت هر خودرو برقی 2500 دلار یارانه
15 پرداخت شود این مبلغ در کمتر از دو سال برمی گردد و در سال های بعدی عمر خودرو حدود
هزار دلار در منابع انرژی یا ارزی صرفه جویی می شود. از طرف مقابل باید در نظر داشت که تحویل
.هر خودروی درون سوز حدود 1500 دلار در سال به اقتصاد ملی آسیب می زند
محاسبه منافع اقتصادی خودروهای برقی
مصرف بنزین تا بیش از ۱20 میلیون لیتر در روز نیز گزارش می شود و هر روز با افزوده شدن
خودروهای جدید در حال افزایش است. به هر نسبت که مصرف بالاتر رود، برقی سازی خودروها
.منافع بیشتری خواهد داشت. در اینجا مصرف روزانه بنزین ۱۱۰ میلیون لیتر در نظر گرفته می شود
همچنین، به طور متوسط هر خودرو در ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین مصرف می کند. بنابراین کل
مسافتی که روزانه خودروهای بنزینی در کشور طی می کنند یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون کیلومتر
می شود. از طرف خودروهای برقی به طور متوسط به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۸ کیلووات ساعت
البته در خودروهای برقی اقتصادی جدید چینی مصرف تا حدود نصف این
،انرژی مصرف می کنند
.مقدار نیز گزارش می شود که منافع بیشتر خودروهای برقی را نشان می دهد
2بنابراین انرژی الکتریکی لازم برای مسافت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون کیلومتری که روزانه
۲۴ خودروهای بنزینی در کشور طی می کنند، ۱۹۸ گیگاوات ساعت خواهد بود. با تقسیم این انرژی به
.ساعت توان الکتریکی لازم برای تولید این انرژی برابر ۸۲۵۰ مگاوات ساعت به دست می آید
در نتیجه با برقی شدن تمام خودروهای بنزینی موجود در کشور تنها حدود 8000 مگاوات به
توان مصرفی شبکه اضافه می شود که با شارژ شدن خودروهای برقی در ساعات غیر پیک این
انرژی هم اکنون قابل تامین است و نیازی به ایجاد ظرفیت تولید جدید نخواهد بود. همچنین
.مصرف انرژی مازاد شبکه، به افزایش درآمد وزارت نیرو و توسعه صنعت برق کمک خواهد کرد
.(V2G)بعلاوه امکان فروش برق به شبکه توسط خودروهای برقی در ساعات پیک وجود دارد
با فرض اینکه روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود و با فرض ۷۰ سنت برای قیمت
بنزین در هر لیتر، بنابراین هزینه بنزین در هر روز 77 میلیون دلار و در هر سال 28 میلیارد دلار
.است
۱۹۸ از طرف دیگر با فرض ۹ سنت برای قیمت برق مصرفی در هر کیلووات ساعت و با در نظر گرفتن
گیگاوات ساعت برق لازم برای کل خودروهای بنزینی، بنابراین هزینه روزانه مصرف برق خودروها
حدود 18 میلیون دلار و هزینه مصرف سالانه آنها حدود 6.5 میلیارد دلار خواهد بود. در نتیجه در
صورت برقی شدن کلیه خودروها بنزینی هزینه انرژی از 28 میلیارد دلار به 6.5 میلیارد دلار
کاهش می یابد یعنی کمتر از یک چهارم می شود. خودروهای برقی در ترافیک یا در حالت توقف
3انرژی مصرف نمی کنند و برعکس خودروهای درون سوز میزان مصرف آنها در شهر کمتر از خارج
.شهر است. یعنی ممکن است صرفه جویی در انرژی حتی بیشتر از این مقدار باشد
اگر خودرویی سالانه ۲۴۰۰۰ کیلومتر حرکت کند هزینه سوخت آن با بنزین حدود ۱680 دلار و با برق
حدود ۳89 دلار می شود. درنتیجه با برقی شدن هر خودرو حدود 1300 دلار در سال
صرفه جویی می شود. بر این اساس اگر دولت بابت هر خودرو برقی 2500 دلار یارانه پرداخت کند
این مبلغ در کمتر از دو سال برمی گردد و در سال های بعدی عمر هر خودرو حدود 15 هزار دلار در
.منابع انرژی یا ارزی صرفه جویی می شود
سالانه بیش از ۲۰ هزار نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند که هزینه اقتصادی آن
حدود ۸ میلیارد دلار است. با اضافه کردن این هزینه به مبالغ بالا منافع اقتصادی حاصل از برقی
.کردن خودروها در سال بیش از ۳۰ میلیارد دلار می شود
:اشاره به برخی از مزایای خودروهای برقی
.1. می توانند آلودگی هوا را کاهش دهند زیرا دود از اگزوز منتشر نمی شود
.2. می توانند آلودگی صوتی را کاهش دهند زیرا بی صدا تر کار می کنند
3. در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند زیرا انرژی مصرفی آنها نسبت به خودروهای
.معمولی کمتر است
4. می توانند از برخی سیاست های ترجیحی دولت ها مانند پارکینگ رایگان، شارژ رایگان یا
.کاهش مالیات برخوردار شوند
45. می توانند بهره وری انرژی را بهبود بخشند زیرا نرخ تبدیل انرژی بالاتری نسبت به
.موتورهای احتراق داخلی دارند
6. می توانند وابستگی به نفت و سوخت های فسیلی را کاهش دهند زیرا می توانند با استفاده
.از انرژی های تجدید پذیر شارژ شوند
7. می توانند ایمنی رانندگی را بهبود بخشند زیرا دارای سیستم ترمز بهتر و مرکز ثقل پایین
.تری هستند
.8. می توانند راحتی رانندگی را بهبود بخشند زیرا شتاب نرم تر و لرزش کمتری دارند
9. می توانند لذت رانندگی را بهبود بخشند زیرا شتاب سریع تر، هندلینگ چابک تر و
. هوشمندی بالاتری دارند
10. می توانند طول عمر خودرو را بهبود بخشند زیرا قطعات مکانیکی کمتری دارند و نیاز به
.تعمیر و نگهداری کمتری دارند
11. می توانند ارزش خودرو را افزایش دهند زیرا ارزش باقیمانده بالاتر و تقاضای بازار بهتری
.دارند
12.می توانند مسئولیت اجتماعی را ارتقا دهند زیرا به حفاظت از محیط زیست و واکنش به
.تغییرات آب و هوایی کمک می کنند
13.می توانند نوآوری های فناوری را افزایش دهند، زیرا آنها توسعه باتری، شارژ، شبکه های
.هوشمند و موارد دیگری را رهبری می کنند
14.می توانند شخصی سازی را بهبود بخشند زیرا دارای انتخاب های طراحی و گزینه های
.کاربردی بیشتری هستند
15.می توانند تعامل اجتماعی را بهبود بخشند زیرا می توانند به اینترنت و سایر خودروها
.متصل شوند
قلبی عروقی را کاهش
تنفسی و
16.می توانند سلامت را بهبود بخشند زیرا خطر بیماری های
.می دهند
517. می توانند باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شوند زیرا نیازی به رفتن به پمپ بنزین
.نیست و در خانه قابل شارژ هستند
18. می توانند باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شوند زیرا موتور، گیربکس و متعلقات آن را
.ندارند و نیازی به تعمیر و نگهداری این قطعات نیست
19. ایمنی بالاتری دارند زیرا با توجه به نبودن موتور در قسمت جلوی خودرو امکان طراحی
برابر تصادف وجود دارد و با جاسازی باتری ها در کف خودرو مرکز ثقل خودرو
بهینه تری در
.وسط تر و پایین تر قرار می گیرد
بالا ببرند زیرا گشتاور بالا در تمام دورها و از
20. می توانند لذت رانندگی و قدرت و شتاب را
.لحظه شروع حرکت در اختیار راننده است
21. می توانند پرستیژ و کلاس اجتماعی را برای فرد و پرستیژ جهانی را برای جامعه بالا ببرند
زیرا به سبب احترام به محیط زیست و به روز بودن فناوری باعث تحسین دیگران
.می شوند
22. می توانند باعث کاهش مصرف انرژی شوند زیرا در ترافیک و در حالت توقف انرژی مصرف
.نمی کنند و منافع زیادی برای شهرهای شلوغ و پر ترافیک دارند
23. می توانند به توسعه صنعت برق کمک کنند زیرا در ساعات غیر پیک و شب ها می توانند از
شبکه برق بخرند و باعث افزایش درآمد وزارت نیرو و مانع از خاموش شدن نیروگاه ها
.شوند
24. می توانند پیک مصرف را کاهش دهند و از خاموشی در ساعات پیک جلوگیری کنند زیرا در
صورت وجود زیر ساخت می توانند در ساعات غیر پیک انرژی الکتریکی را ذخیره کنند و در
.ساعات پیک آن را به شبکه تحویل دهند
25. می توانند با خرید برق در ساعات غیر پیک و فروش آن در ساعات پیک برای صاحبان خود
.ایجاد درآمد قابل توجه نمایند
26. فضای صندوق بزرگ تری را در اختیار راننده قرار می دهند زیرا با توجه به نبودن موتور
.فضای زیر درب موتور دراختیار قرار می گیرد
27.می توانند باعث کاهش مصرف انرژی شوند زیرا با ترمز احیا کننده می توانند از انرژی
.ترمزگیری استفاده مجدد نمایند
6
حمید
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳👏👏👏
افشار
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳یک ذره بیشتر دقت میکردی و جملات را انقدر درهم و برهم نمی نوشتی مرتب تر می نوشتی
Yaghoob
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳من از خودروهای برقی خوشم نمیاد .
ولی باید در تعداد بالا وارد بشه.
آلودگی هوا و آلودگی صدا کمتر .
میتونه برای کلان شهر ها خیلی مفید باشه .
محمد
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳هههه بخاطر تنبلی و سودجویی نیم قرن خودروی از رده خارج مونتاژ کردیم حالا دنبال واردات خودروی برقی هستیم چقدر از دیگر کشورها عقب هستیم هرچی سرمون بیاد حقمونه
ایمان
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳آیا از این مطلب بوی خاصی به مشام نمیرسه؟ البته همه چیز به حس بویایی یا حس ششم مربوط نمیشه و منطق و استدلال باعث برداشت این موضوع میشه. آیا این مقاله یک مطلب فرمایشی از CCP نیست؟اینکه در یکی دو سال اخیر در سایت محترم پدال با بمباران اخبار و تبلیغات خودروهای چینی (حتی بعضا مدلهایی که برای اخبار داخلی چین هم چندان جذاب نیستن) مواجه هستیم که در خیلی از موارد کامنتها هم بسته است یا نظری که به صورت مستند دادههای مقاله رو زیر سوال ببره تایید نمیشه، اینکه امروز تقریبا تمام ژورنالیستهای خودرویی ایران عملا کارمند کمپانیهای چینی هستن، بر کسی پوشیدهاست؟ محض اطلاع دوستانی که اطلاع ندارن شرکتهای مونتاژ کننده چینی برای معرفی هر محصول به رسانههای خودرویی ایران بین ۱۵ تا بالای ۱۰۰ میلیون تومن بسته به مخاطب اون رسانه پول پرداخت میکنن که شما در قالب تست و بررسی فقط بهبه و چهچه بشنوید. مبالغ ثابت ماهیانه برای استوریهای فرمایشی و … به کنار. بالاترین ارزش یک رسانه یعنی بیطرفی که از بین بره دیگه فقط باید افسوس خورد و گذر کرد از اون. به عنوان کسی که بالای ۲۵ سال عاشقانه پیگیر مطالب خودرویی کشور بودم و حتی مدتی عضوی از جامعه رسانهای خودروی ایران بودم، الان جز اظهار تاسف چیزی برای گفتن ندارم. البته که حدس میزنم که آزادی بیان حزب کمونیست چین گریبان همین کامنت رو هم بگیره.
جواد عقیلی
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳درود. بد نبود که ابتدا مقاله رو مطالعه هم می کردید. این مطلب هیچ جانبداری از خودروهای چینی نیست. رویکرد به خودروهای برقی توسط کشورهای توسعه یافته ازجمله ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چین به عنوان یک سیاست در پیش گرفته شده و این موضوع بدون مطالعات عمیق کارشناسی از طرف اونها غیرممکن هست. حالا می تونیم ما در یک کشور غیر توسعه یافته همه چیز رو توطعه و فرمایشی بدونیم. پدال هم تاکنون به جز رپورتاژها که به وضوح در دسته بندی خاص خودشون قرار می گیرن و با برچسب رپورتاژ هم مشخص می شن تا تفاوت بین اونها و دیدگاههای ما واضح باشه، ریالی بابت معرفی خودروهای چینی دریافت کرده و اگر شما هم کاربر دیرینه ما بودید بسیاری از مطالب انتقادی و منصفانه هم نسبت به این خودروها مشاهده می کردید.
Saeed Farshchian
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعا جالبه
دیسلایکم پایین این کامنت ثبت نمیشه!!
منصور
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳بوی مطلب در مقایسه با واقعیت مطلب محلی از اعراب ندارد. آنچه مافیای خودرو سازی بر سر مملکت آورده حتا با ویرانی های ناشی از هشت سال جنگ هم قابل قیاس نیست ، پس بی شک هر کس نگران ترک خوردن پایه های این امپراتوری باشد جیره خواری بیش نیست به ویژه آنکه ادعای داشتن مشام قوی هم داشته باشد.
فرزاد
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳بعضی از دوستان جوری دربارهی واردات خودروهای برقی نظر مخالف دارند انگار که فردا صبحش قراره همهی خودروهای بنزینی از سطح جادههای کشور جمع بشن
نگران نباشید و به قدرت دوتا غول صنعت خودروسازی مثلاً داخلی یعنی ایرانــخوردو و سایهپا و همهی قدرتهای سیاسی اقتصادی کشور که حامی بی چون و چرای این دو عزیز هستند ایمان داشته باشید
و
مطمئن باشید که تنها راه نجات از آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ وطن که واردات خودروهای برقی و پاک هست براحتی انجام نخواهد شد
KAIZEN
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳آقای عقیلی پیرو کامنت دوستمون آقا ایمان باید بگم که پدال بعد از پیوستن به تیم زومیت واقعا افت کرده. بخصوص بخصوص در بخش کامنتها که واقعا دیگه گندشو درآوردن. اصلا و ابدا اون شور و حال و فضای قبل از زومیت رو نداره. شما اگه صرفا از رپورتاژ درآمد کسب میکنید دیگه چه نیازه به تیم زومیت بود؟ پدال قبلش جزو برترین رسانه های خودرویی ایران بود و کاملا شناخته شده بود. تیم زومیت رو بیرون کنید و دوباره برگردید به روال قبل. من از سال ۹۱ با پدال همراهم. کجان اون دوستان قدیمی؟ چرا فعال نیستن؟ چون دیگه اینجا مثل سابق بهشون حالی نمیده. بعد از پیوستن به پدال حتی لحن برخورد با کامنتهای بچهها کاملا تغییر کرده و خیلی بد شده. من خیلی خوب حس و حال ایمان رو درک میکنم. متاسفم واسه این وضعیت.
تیم زومیت رو بندازین بیرون
محسن
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳هر دولتی در دنیا به این ناتوانی و ناکارآمدی بود بلافاصله منحل یا کناره گیری می کردند.ولی ظاهرا نان دلالی به مذاق بعضی مدیران نالایق خوش آمده و برایشان خدمت برای ملت اهمیت نداره چون تخصصی در این امور ندارند
SS
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳“بنزین یک چهارم قیمت آب آشامیدنی…”
این حرف های عامه پسند از پدال بعید هست
قیمت آب آشامیدنی قیمتی هست که از شیر آب میاد نه قیمت بطری آب معدنی
و طبق گفته مسئولین قیمت تمام شده برای هر متر مکعب آب در تهران 8500 تومان هست یعنی هر لیتر 8.5 تومان
پس قیمت هر لیتر بنزین بیش از 350 برابر آب آشامیدنی هست
صنعت آب معدنی در واقع صنعت پکیجینگ و بسته بندی هست و قیمت آبی که دریافت میکنید کمتر از 1 درصد هزینه کل که شامل هزینه های بسته بندی، بازاریابی، حمل و نقل و… هست میشه
کاری به اینکه بنزین نسبت به درآمد ارزون یا گرون هست ندارم اما این حرف فقط در صورتی درست هست که بنزین در بطری های یک لیتری به قیمت 3000 هزار تومان عرضه میشد