طراحیهوندا

خودروهای الهام‌بخش طراحی هوندا Urban EV کانسپت

کانسپت هوندا Urban EV یکی از خودروهای قابل‌توجه نمایشگاه فرانکفورت امسال بود. هوندا در این خودرو با ترکیب استایل بیرونی رترو، کابین فوق مدرن و قوای محرکهٔ الکتریکی توانست نظرهای زیادی را به خود جلب کند؛ اما به نظر می‌رسد سازندهٔ ژاپنی در طراحی این کانسپت از چندین خودرو الهام گرفته باشد؛ بنابراین در این مطلب کانسپت اوربان EV را با خودروهایی که الهام‌بخش طراحی‌اش بوده‌اند مقایسه کرده‌ایم.

نسل اول فولکس‌واگن گلف

به نظر می‌رسد الهام‌بخش اصلی تیم طراحی هوندا برای طراحی کانسپت اوربان EV هاچ‌بک‌های کوچک ژاپنی و اروپایی دههٔ ۷۰ و اوایل دههٔ ۸۰ بوده باشند. تا جایی که بسیاری اظهار داشته‌اند که این کانسپت به نسل اول فولکس‌واگن گلف شبیه است. شباهت این دو خودرو در نمای سه‌رخ بیشتر مشخص می‌گردد یعنی جایی که در هردو ستون A باریک و ستون C پهن دیده می‌شود. علاوه بر این، هردو ماشین از اوورهنگ‌های کوتاهی برخوردار بوده و با توجه به ابعادشان کاپوت کشیده‌ای دارند.

نسل اول فولکس‌واگن پولو

نسل اول فولکس‌واگن پولو هم گزینهٔ مناسبی برای مقایسه با هوندا اوربان است. شیب بخش عقبی پولو بیشتر است اما طراحان هوندا از استایل کلی زیبای این هاچ‌بک آلمانی برای کانسپت اوربان استفاده کرده‌اند.

پژو ۲۰۵

پژو ۲۰۵ هم از خودروهایی است که برخی آن‌را با هوندا اوربان قابل‌مقایسه دانسته‌اند. مقایسهٔ این دو خودرو در نمای جانبی بیشتر شباهت‌های آن‌ها را نمایان می‌سازد. البته اوربان EV استایل راست‌تری نسبت به پژو دارد اما در هردو خودرو ستون A باریک و ستون C پهن دیده می‌شود.

فیات ۱۲۶ و ۱۲۷

در نمای سه‌رخ جلو، شباهت‌هایی بین کانسپت اوربان با فیات ۱۲۶ و ۱۲۷ وجود دارد به‌گونه‌ای که استایل راست و عمودی ۱۲۶ در کانسپت هوندا هم دیده می‌شود اما ستون C اوربان بیشتر به ۱۲۷ شباهت دارد.

هوندا سیویک و N600

هرچند هاچ‌بک‌های اروپایی الهام‌بخش طراحی کانسپت اوربان بوده‌اند اما هوندا در طراحی این ماشین از ساخته‌های کلاسیک خود هم الهاماتی گرفته است به‌نحوی‌که به‌وضوح عناصری از مدل N600 و نسل اول سیویک در آن دیده می‌شود. چراغ‌های گرد و فرم گلگیر جلو مستقیماً از N600 گرفته شده درحالی‌که فرم خمیدهٔ عقب شباهت زیادی به نسل اول سیویک دارد.

هوندا EV-N کانسپت

هوندا در اواخر سال ۲۰۰۹ ایدهٔ یک هاچ‌بک الکتریکی رترو را با معرفی کانسپتی بنام EV-N مطرح کرد. حال به‌وضوح مشخص است که طراحی این کانسپت بر نمای بیرونی کانسپت اوربان EV تأثیر داشته است.

ب‌ام‌و i3

در داخل، هوندا استایل رتروی بیرونی را کنار گذاشته و نمای کاملاً مدرنی را ایجاد کرده است. در اینجا صفحه‌نمایش بسیار بزرگی نصب شده که تقریباً کل داشبورد را پوشش داده است؛ اما بااین‌حال در کابین اوربان چند ایدهٔ جالب مشترک با دیگر خودروها دیده می‌شود که به‌عنوان‌مثال می‌توان به پوشش چوب برای داشبورد اشاره کرد که مشابه ب‌ام‌و i3 است.

هوندا در نمایشگاه فرانکفورت اعلام کرد که برنامهٔ تولید کانسپت اوربان EV را داشته و آن‌را در سال ۲۰۱۹ به بازار اروپا عرضه خواهد کرد اما این شرکت فعلاً جزئیات دیگری از این کانسپت الکتریکی کوچک را اعلام نکرده است.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    شاید کمتر کسی عاشق این کانسپت باشه اما برای من یکی از جذاب‌ترین و زیباترین ماشیناییه که تاحالا دیدم، لقب “با نمک” خیلی بهش میاد.

  2. DEADPOOL

    ۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (164 ديدگاه)

    خداییش دیگه اصلا ربطی به بی ام و i3نداشت
    الان پرشیا هم طرح چوب داره داخلش پس اونم شبیه بی ام و هست?

  3. Ahmadreza 2002

    ۴ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1465 ديدگاه)

    ای بابا از هوندا دیگه انتظار نداشتم
    البته به نظرم میشه ماشینای نازی رو بر اساسش ساخت

  4. Amir ch

    ۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بهتدین خودرو برای رانندگی داخل شهر هست
    طراحی داخلی و بیرونی هم مثل نسل های جدید خودرو هستش

  5. فقط فرانسه فقط بوگاتی

    ۵ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (218 ديدگاه)

    احساس یه ماسل رو بهم القا میکنه
    یه چیز خشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا