هوندا در گذشته نسخهٔ هاچبک مدل سیویک خود را در بازار ایالاتمتحده هم عرضه میکرد اما در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ تولید این نسخهٔ محبوب برای بازار آمریکا متوقف شد و هوندا همواره نسبت به احیای آن در ایالاتمتحده بیعلاقه بود. بدین ترتیب عرضهٔ سیویک هاچبک صرفاً به بازار اروپا محدود شد و جای خالی این مدل به شکل شکافی بزرگ در سبد محصولات هوندا در ایالاتمتحده حس میشد؛ اما هوندا بهتازگی پس از بیش از یک دهه تصمیم گرفته این بخش ازدسترفته را دوباره احیا نماید. به همین دلیل چندی پیش این شرکت نسخهٔ هاچبک سیویک را مخصوص بازار ایالاتمتحده معرفی کرد که کاملاً با نسخهٔ اروپایی متفاوت است. البته فرم قسمت عقبی این خودرو و طراحی این بخش بیشتر شبیه خودروهای لیفتبک است تا هاچبک بنابراین ما هم این سیویک جدید را لیفتبک مینامیم.
سرانجام سیویک پنجدر
سیویک لیفتبک برای بازار آمریکای شمالی بر روی همان پلتفرم نسخههای سدان و کوپه ساخته شده است اما طول آن از هردوی آنها ۱۱۴ میلیمتر کوتاهتر است. سیویک لیفتبک به لطف چرخهایی که به گوشههای آن نزدیکتر است، استایل اسپرتتری نسبت به دیگر رقبای خود دارد. این خودرو از ستون C به بعد طراحی متفاوتی با برادر سدان خود دارد درحالیکه در قسمت جلو هم با جلوپنجرهٔ مشکیرنگ و ورودیهای هوای بزرگتر، کمی با نسخهٔ سدان متفاوت است.
هرچند سیویک لیفتبک از بیرون خودروی جمعوجوری به نظر میرسد اما در تیپ پایه ۱۲۷۷ کیلوگرم وزن دارد که در تیپ اسپرت تورینگ به ۱۳۶۲ کیلوگرم افزایش پیدا میکند؛ بنابراین این خودرو به خاطر وزن اضافهٔ درِ عقبی، حدود ۴۵ کیلوگرم سنگینتر از نسخهٔ سدان است. بااینحال پس از باز کردن درِ صندوق بار بهسرعت این اضافهوزن را فراموش خواهید کرد چراکه سیویک لیفتبک یکی از بزرگترین صندوقها را در کلاس خود دارد. بهگونهای که با صندوق باری به حجم ۷۲۸ لیتر، کاملاً بالاتر از مزدا ۳ با ۵۷۲ لیتر، شورلت کروز با ۶۴۳ لیتر و فورد فوکوس با ۶۶۰ لیتر قرار میگیرد. البته در صورت خواباندن صندلیهای عقب سیویک لیفتبک، حجم صندوق بار آن به ۱۳۰۸ لیتر افزایش پیدا میکند که در پس مزدا ۳ با ۱۳۳۴ لیتر و شورلت کروز با ۱۳۳۷ لیتر قرار میگیرد.
برای وقتیکه صندلیهای عقب باز هستند، هوندا برای اولین بار در این کلاس، یک پوشش برای صندوق بار طراحی کرده است که بهصورت رول جمع میشود. این امر موجب صرفهجویی در فضا میگردد چراکه تنها مواقعی که بدان نیاز است میتوان این پوشش را باز کرد. همچنین این امکان هم وجود دارد که آنرا در سمت راست یا چپ نصب کرد و زمانی که صندلیها تا میشوند نیز نیازی به برداشتن آن نیست.
زمان توربو
برخلاف نسخههای کوپه و سدان سیویک که با پیشرانههای ۲ لیتری تنفس طبیعی یا ۱.۵ لیتری توربوشارژ ارائه میشوند، تمامی تیپهای سیویک لیفتبک تنها با همان موتور ۱.۵ لیتری توربو عرضه میگردند. مهمتر اینکه امکان سفارش یک گیربکس دستی هم برای این موتور چهار سیلندر وجود دارد. خروجی این پیشرانه بسته به تیپها کمی متفاوت است بهگونهای که در مدل مجهز به گیربکس CVT قدرتی برابر با ۱۷۴ اسب بخار و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد درحالیکه در نسخهٔ شش سرعتهٔ دستی گشتاور به ۲۲۶ نیوتن متر افزایش پیدا میکند.
همچنین در نسخههای اسپرت شاهد افزایش قدرت جزئی هستیم بهطوریکه این مدلها ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارند. نمونههای اولی که بهتازگی از آنسوی اقیانوس اطلس به خاک ایالاتمتحده رسیدهاند، تنها از نوع پایهٔ LX هستند که ما نیز به مدت دو روز آنها را آزمایش کردیم. کلاچ این ماشین سبک بوده و تمام ۲۲۶ نیوتن متر گشتاور تولیدی موتور نیز در محدودهٔ وسیعی از ۱۸۰۰ تا ۵۵۰۰ rpm ارائه میشود که موجب افزایش لذت رانندگی میگردد. همچنین تأخیر توربو هم مدت زیادی طول نمیکشد.
ما بیش از ۳۰۰ کیلومتر بهطور مساوی با هر دو نسخهٔ CVT و دستی سیویک لیفتبک رانندگی کردیم و در این آزمایش نسخهٔ CVT توانست در سیکل ترکیبی به مصرف سوخت قابلتوجه ۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر دست پیدا کند که این رقم در نسخهٔ دستی به ۶.۲ لیتر افزایش پیدا کرد. بااینحال این اعداد هر دو به مصرف سوخت خودرو در بزرگراه نزدیک هستند درحالیکه ما با ترکیبی از رانندگی در شهر و بزرگراه و همچنین اکثراً رانندگی آرام به این مصرف دست پیدا کردیم.
اسپرت و نرم
در هنگام رانندگی در جادههای پیچدرپیچ اُنتاریو، شاسی محکم سیویک لیفتبک بهخوبی پاسخ داد درحالیکه رفتار آن بیشتر شبیه به نسخهٔ کوپه بود تا سدان. همچنین سیستم گشتاور مبتنی بر ترمز که ویژگی برجستهای در سیویک محسوب میشود، کاملاً در جلوگیری از کمفرمانی موفق است و با کنترل قسمت جلو، به کشیده شدن ماشین به سمت داخل پیچ کمک میکند. بااینحال فرمان هنوز هم کمی بیحس است اما به لطف سیستم نسبت متغیر که در سرعتهای بالا فرمان را سفت میکند، عملکردش بهتر میشود.
هرچند هنگامیکه سیویک لیفتبک را تحتفشار قرار میدهیم کمی بازیگوش میشود اما همان سواری و راحتی عالی نسخهٔ سدان را ارائه میکند. تعلیق آن مانند نسخهٔ سدان ناهمواریها را جذب میکند و کابین آنهم مانند سدان فوقالعاده ساکت و آرام است و تنها سروصدای کمی از جاده به داخل راه پیدا میکند. سیویک لیفتبک در کوتاهمدت کمی شبیه به نسخههای سدان و کوپه احساس میشود اما بهاندازهٔ کافی اسپرت هست که از آن لذت ببرید درحالیکه راحتی موردنیاز در این کلاس را هم ارائه میکند.
بدنهای متفاوت، کابینی آشنا
قسمت جلویی کابین سیویک لیفتبک بسیار شبیه به نمونهٔ سدان به نظر میرسد. در مدل پایهٔ LX، این خودرو در هر نقطه مانند دیگر اعضای خانوادهٔ سیویک، مدرن به نظر میرسد هرچند که میشد در رو دریها و داشبورد بجای پلاستیک خشک از متریال نرمتری استفاده کرد. همچنین صندلیهای پارچهای آنهم عالی احساس نشده و کاملاً راحت نیستند؛ اما کنسول وسط بهخوبی طراحی شده و همهچیز در دسترس راننده قرار دارد. یک صفحهنمایش ۷ اینچی نیز به همراه سیستم اطلاعاتی-سرگرمی سازگار با اندروید اتو گوگل و کارپلی اپل در تیپ EX و بالاتر ارائه میگردد.
نتیجه
با شروع قیمتی از ۱۹,۷۰۰ دلار، سیویک لیفتبک در سطح بالای خانوادهٔ سیویک قرار میگیرد. برای مقایسه، قیمت نسخهٔ سدان این خودرو در تیپ پایهٔ LX از ۱۸,۷۴۰ دلار آغاز میگردد اما پیشرانهٔ توربوشارژ و کاربردی بودن بیشتر نسخهٔ لیفتبک ممکن است ارزش این اضافه قیمت را داشته باشد. این خودرو همچنین یک نوستالژی را هم به همراه دارد چراکه یادآور خاطرات هوندا سیویک هاچبک در قسمتهای اولیهٔ سری فیلمهای سریع و خشن است. در کل هوندا سیویک لیفتبک در حال حاضر کاملاً به بلوغ رسیده است. این همان سیویک هاچبک نیست که بزرگ شده بلکه هنوز هم سرگرمکننده بوده و از همه لحاظ رشد داشته است.
نقاط منفی: کابین ارزانقیمت و صندلیهای نهچندان راحت
نقاط مثبت: اینیک لیفتبک است! گیربکس دستی و صندوق بار بزرگ
مشخصات فنی
Honda Civic Liftback 2017 | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۷۴ اسب بخار |
گشتاور | ۲۲۶ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی/CVT |
مصرف سوخت دستی | ۶.۲ لیتر (ترکیبی) |
مصرف سوخت CVT | ۵.۹ لیتر (ترکیبی) |
قیمت پایه | ۱۹,۷۰۰ دلار |
منبع: Autoguide
?ReventОn
۱۴ دی ۱۳۹۵من در عجبم که چرا هوندا هیوندا تویوتا نیسان رنو پژو و غیره چرا قدرت خوبی نمیذارن رو ماشیناشون:|
کافیه به بنز بی ام و پورشه و محصولات آمریکایی فقط بگی قدرت
مخصوصا امریکایی??
هنسی فقط بگو قدرت هلکت بهت میده 1400 اسب کامارو میده 1000اسب آدم کیف میکنه
فرشاد سجادیان
۱۴ دی ۱۳۹۵همه چی قدرت نیست دوست عزیز، فلسفه ساخت خودروها متفاوته، وگرنه خیالت راحت باشه تمام خودروسازهایی که نام بردی، توان رسیدن به اسب بخار چهار رقمی رو دارن، کاری که خیلیها تو یه گاراژ معمولی هم میکنن؛ این موضوع به سیاست سازنده و بازار هدف بستگی داره.
سامان اذری
۱۵ دی ۱۳۹۵داداش 19 هزار دلار قیمتشه
تو این کلاس رقیب های این مزدا سه کرولا النترا سراتو لنسر شورلت کروز و…هستند
تو این کلاس با 180 اسب بخار سیویک الان تقریبا قدرتمند ترینه شتاب این ماشین حدود 7 الی 7.5 هست خب از ماشین 19 هزار دلاری چی میخوای
قیافه بسیار جذاب ایمنی کامل مصرف 6 تایی شتاب 7.5 ثانیه ای و مهم تر از همه کیفیت ناب هوندا
فرشاد سجادیان
۱۴ دی ۱۳۹۵انصافا ماشین خوب و دلنشینیه 👏
طراحی زیبا، مجموعه فنی راضی کننده، مصرف سوخت خوب، قیمت ایدهآل. . . خوشم اومد ازش، ایرادات جزئی داره اما نمیتونم ایرادات اساسی بگیرم ازش 👌
فقط تویوتا و هوندا
۱۴ دی ۱۳۹۵عجب چیزیه خدایی. آخه خدا وکیلی حیف نیس مملکتمون پر از کره ای های مزخرف باشه ولی حتی نتونیم یدونه از اینارو از نزدیک ببینیم. خدااااااااااااااا منو آتیش بزن راحت شم از این مملکت … :(
مجید.بهترین یا هیچ.
۱۴ دی ۱۳۹۵ماشین های ژاپنی رو ببشتر از همه ی اسیایی ها دوست دارم.
ناشناس
۱۴ دی ۱۳۹۵ولی مجیدجان من ماشین های ژاپنی رو از همه ی دنیا بیشتر دوست دارم. چون بلدن ماشین با کیفیت بالا اما با قیمت مناسب بزنن. این کار واقعا هنر میخواد. یادمه یکی از سه استاد برتر الکترونیک کشور می گفت مهندس واقعی اونیه که بتونه یک محصول خوب رو با قیمت مناسب برای همه ی اقشار جامعه بزنه، نه اینکه بی جهت یک محصول رو با اضافه کردن بعضی ویژگی های خاص که شاید کمتر استفاده شه گرون کنه بعدم پز محصولشو بده هیچ کی هم توان خریدشو نداشته باشه.(اشاره به خودروساز خاصی نیس :) ) خودروسازان ژاپنی هم بلدن واسه قشر پایین جامعه ماشین بزنن هم قشر متوسط و هم قشر مرفه.(البته به جز کشور ما که به دلایلی حتی قشر متوسط هم نمیتونن ژاپنی سوار شن). مهندس فقط مهندس ژاپنی. دمشون گرم
مجید.بهترین یا هیچ.
۱۴ دی ۱۳۹۵موافقم دوست گرامی.
من برای خرید ، انتخاب اولم ماشین ژاپنی هست.
چون دوست دارم پولم بره تو جیب ملتی که صادقانه زحمت می کشن و به فکر همه ی اقشار جامعه ( به قول شما) هستن.
دلم میخواد پول رو برای کیفیت بدم، نه برای نگاه مردم.
نگاه مردم ، مال خودشون !
اما عشق و علاقه چیز دیگه ای هست.
اونجاست که برای من اول ماشین ایتالیایی و بعد ماشین المانی در صدر علایق هستند.
LEO
۱۵ دی ۱۳۹۵بالاخره به یکی از آرزوهام رسیدم و لکسوس NX200 خریدم ( البته قسطی ) ولی هنوز عشق اول و آخرم تو ماشینای ژاپنی هوندا سیویکه
فقط تویوتا و هوندا
۱۵ دی ۱۳۹۵مبارکه داداش. دیگه چی بهتر از لکسوس.چندین سال بدون هیچ دردسری برات کار می کنه. ضمن اینکه طراحیشم فوق العادس. چه بیرونش چه داخلش. ولی یه چیزی. الان شما یکی از بهترین برندهای لوکسو دارید، چطور پس هنوز فکر سیویک هستید؟ هوندا واقعا معرکس اما سیویک کجا لکسوس کجا. به هرحال دعا کن ما هم بتونیم لااقل یه دور با ماشین هایی مثل لکسوس بزنیم. منم دعا می کنم در کنار این ماشین کم نظیرتون یک سیویک هم داشته باشید . البته اگر هوندایی وارد بشه. هوندا واقعا غریبه تو کشور ما. :(