اگر تاکنون در این فکر بودهاید که بالاتر از ۱۰ دنده برای انتقال قدرت خودروها، گیربکسی نیست، شاید باید در این رابطه تجدیدنظر کنید. هوندا اخیراً اختراعی را برای یک سیستم انتقال قدرت با ۱۱ دنده ثبت کرده است. البته موضوع به همین جا نیز ختم نمیشود و نکته دیگر در مورد این گیربکس، داشتن ۳ کلاچ است.
در این ابتکار ژاپنی، گفته میشود که کلاچ سوم برای کاهش افت گشتاور در مقایسه با شرایط مشابه یک گیربکس دو کلاچه استفاده شده است. از لحاظ تئوری، این موضوع حتی باعث افزایش سرعت تعویض دندهها میگردد. ضمن اینکه با داشتن ۱۱ دنده، مصرف سوخت موتور نیز احتمالاً بهتر مدیریت میشود.
البته اینکه هوندا در آینده از این گیربکس جدید در محصولاتش استفاده کند یا خیر، هنوز مشخص نیست. ولی با توجه به تأکید این خودروساز بر بهینهسازی مصرف سوخت، این سیستم میتواند یکی از گزینههای احتمالی انتقال قدرت در مدلهای اقتصادی مانند «فیت» و حتی مدلهای بزرگتر نیازمند کاهش مصرف سوخت، مانند «پایلوت» باشد. شاید هم به زودی تمام خط تولید هوندا از این گیربکس بهرهمند شوند.
Elon Musk
۳۱ مرداد ۱۳۹۵آفرین و تبریک به خودروسازان ژاپنی.
چند وقت پیش سیستم ضریب کمپرس متغیر از نیسان حالا هم گیربکس 3 کلاچه از هوندا.
گیربکس ها در چند دهه ی اخیر خیلی به تکامل رسیدن و هدف اصلی تحمل گشتاور های بالا و کاهش زمان شیفتینگ بوده. گیربکس 3 کلاچه شاید یک ذره سنگین تر بشه ولی اهداف رو کاملا برآورده میکنه.
البته به شخصه از ایده ی آقای کریستین ون کونیگزگ در هایپرکار Regera خیلی خوشم اومد. حذف گیربکس و تعویض دنده خیلی ایده ی جسورانه ای بود ولی گویا موفق بوده . به نظرم این طرح خیلی جای کار داره.
حسین
۳۱ مرداد ۱۳۹۵یه سوال؟
اگه پیکان ۴ دنده رو با ۵ دنده عوض کنی،
یا کامرو های قدیمی رو گیربکس جدید تری نسبت به گیربکس خودش بش بخورونی، شتاب ماشین الزاما بهتر میشه؟
كوروش
۳۱ مرداد ۱۳۹۵خیلی مقوله فنی هست ،باید ضریب دنده با دقت بالایی با دور موتور فیکس بشه بعد باید یه جوری گیربکس رو بخورونی به ماشین که یک اوستا کار ماهر می خواد من و همکارم توی زمان بیکاری گیربکس بنز e180 4 دنده رو ۵ دنده کردیم توی ۳ ماه هیچ تخصص خاصی هم نداشتیم تازه هر دو گیربکس مال بنز بود یک مدل هم بود (۱۹۸۰) ولی خب خیلی سخت بود. بخصوص اینکه وقتی دنده عوض می کردی دور موتور بالا و پایین می شد در کل یک مکانیک بسیار ماهر می خواهد که قطعا هزینش بالا می ره و واسه پیکان ارزش نداره ولی خودرو امریکایی بخصوص کلاسیک می تونه ارزش داشته باشه
ali
۳۱ مرداد ۱۳۹۵اگه می شد یه طوری سی وی تی با این سه کلاجه ادغام می شد
خیلی خوب بود .
nima
۳۱ مرداد ۱۳۹۵یه گیربکس با 15 دنده و 5 کلاچ لطفا
ali
۳۱ مرداد ۱۳۹۵خیلی باحال بود
کلی خندیدم
one:1
۳۱ مرداد ۱۳۹۵دوکلاجه سه کلاجه
سال بعد 4 5 6 کلاجه
uss zumwalt DDG-1000
۳۱ مرداد ۱۳۹۵بازم ژاپنی ها افتخار دیگه ای به ارمغان اوردن.
افرین
SINA-GERMANY-PORSCHE
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ژاپن به گیربکس 11 سرعته 3 کلاچه رسید.ما هنوز 5 دنده دستی یک کلاچ رو مونتاژ میکنیم…!!!
به امید فردایی بهتر…
حسين
۳۱ مرداد ۱۳۹۵درود.
هوندا همیشه یکی از شرکتهای پیشرو بوده و در طول تاریخش نوآوریهای زیادی داشته. اما متاسفانه در سالهای اخیر کمرنگ شده و حتی خیلی از افراد نوآوریهای قدیمی هوندا رو هم نمیشناسن. خودمم الان حضور ذهن ندارم که مثال بزنم ولی خیلی چیزایی که امروزه عادی شدن رو اولین بار هوندا به صنعت اتومبیل معرفی کرده.
mehran911
۳۱ مرداد ۱۳۹۵دقیقا
هوندا هزینه زیادی برای تحقیق و توسعه اش میکنه
بعنوان مثال همین سیستم فرمان پذیری چرخهای عقب که جدیدا خیلی از خودرو سازها استفاده میکنن از دست آوردهای هوندا و مرسدس هستش
.
.
والبته تکنولوژی های خوبی که هوندا معرفی کرده فقط محدود به خودرو نیست این خودرو ساز در عرصه موتور سیکلت و هوانوردی هم عالی عمل کرده
Sir William Wallace
۳۱ مرداد ۱۳۹۵قول میدم نیومده تو بازار به دلیل نقص فنی جمع آوریشون کنن. سنگ بزرگ نشانه نزدنه. هر چی مسائل فنی پیچیدتر کنی بیشتر درگیر خرابی و تعمیر میشه. گیربکس فقط ساخت انگلیس تمام.ی بنده خدایی جگوار داشت مال زمان احد تیرکمون هنوزم جنازش داره راه میره.
کاوه آهنگر
۱ شهریور ۱۳۹۵یعنی نه ژاپن و نه آلمان ! فقط انگلیس ؟!
me84
۳۱ مرداد ۱۳۹۵سیستم خودروهای هیبریدی رو هوندا برای اولین بار به دنیا معرفی کرد.
هر چند که تویوتا با مدیریت درستش اصل سود رو داره از ماشینای هیبریدی میبره.
کاوه آهنگر
۳۱ مرداد ۱۳۹۵آفرین به هوندا و ژاپن ، هوندا چند وقت پیش هم یک تکنولوژی درباره پیشرانه ثبت کرده بود
کامران
۳۱ مرداد ۱۳۹۵با بالاتر رفتن تعداد دنده ها به CVT نزدیک میشه. چرا به جای اینکار از همون CVT استفاده نمیکنند؟
ALIREZA034
۱ شهریور ۱۳۹۵هوندا قدیمی ترین و بهترین خودرو سازه ژاپنیه.مدلاش زیاد نیست ولی عالیه.
Hamid
۱ شهریور ۱۳۹۵جهت اطلاع شما موسس کارخونه هوندا کارمند شرکت تویوتا بوده.
ALIREZA034
۴ شهریور ۱۳۹۵درست دوست عزیز اون روز درست به خاطرم نبود.ولی اقای هوندا کارمند شرکت تویوتا نبود بلکه سعی کرد تا برای اولین بار رینگ وپیستون های تولیدیشو به تویوتا بفروشه و قرداد بست.بین کارمند و پیمانکار خیلی تفاوته.
احمد باقری
۱ شهریور ۱۳۹۵هر روز، بهتر از دیروز.
رضا
۳۱ شهریور ۱۳۹۵پس چرا دعوا دوستان؟
همینکه گیربکس اتو رو ماشیناشونه خودش یه دنیاس
مثل خودروسازهای ما نیستن که!!!!
دویس شیش تیپ آخر داشتم
حدودا ۱۶ ماه روندم. مثلا گیربکسش اتو بود
۳ بار تعمیر اساسی شد بازم خر خر میکرد