هوندا سیویک تایپ R که در سال ۲۰۱۵ عرضه شده هنوز هم خودرویی جدید در کلاس هاچبک های پرقدرت محسوب میشود اما قبلاً تولید این خودرو در تأسیسات Swindon خاتمه یافته است؛ اما به منظور گرامیداشت سیویک تایپ R، هوندا تعداد ۱۰۰ دستگاه از آن را با خصوصیات متمایز تولید کرده است.
این سیویک تایپ R از نوع بلک ادیشن بوده و از موارد متمایزکنندهی آن میتوان به جزئیات قرمز رنگ بال عقب و کابین اشاره کرد. بهای ۳۲۳۰۰ پوندی آن خیلی بیشتر از مدل فول GT نیست اما متأسفانه رنگهای قرمز اضافی هیچ اسب بخاری را به پیشرانه اضافه نکردهاند.
زیر کاپوت تایپ R بلک ادیشن همان پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو با قدرت ۳۰۶ اسب بخاری و گشتاور ۴۰۰ نیوتون متری قرار دارد. بدون هیچگونه هرزگردی میتوان ظرف مدت ۵.۷ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسید. حداکثر سرعت خودرو نیز ۲۶۹ کیلومتر در ساعت اعلام شده است. گیربکس ۶ سرعته ی سیویک تایپ R نیز به عنوان یکی از بهترین نمونههای کلاس خود عملکرد بسیار خوبی دارد.
به جز تعداد تولید محدود و ارزش باقی ماندهی بیشتر در زمان فروش، تایپ R بلک ادیشن هیچ مورد چشمگیر دیگری نسبت به تایپ R عادی ندارد. تجربهی رانندگی این خودرو همانند برادران عادی خود جذاب و سرگرمکننده است.
پیشرانهی خودرو اساساً در دورهای زیر ۳ هزار ساکت است اما با گذر از این مرز و افزایش دور پیشرانه صدا نیز افزایش مییابد. با افزایش سرعت سروصدا نیز بالاتر میرود اما آرزو دارید که ایکاش این صدا کمتر میبود. صدای پیشرانهی هوندا در مقایسه با صدایی که از پیشرانهی آئودی S3 یا مرسدس-ای ام جی A45 برمیخیزد چندان جلبتوجه نمیکند. خوشبختانه ایجاد صدای لذتبخش چیزی است که هوندا در اواخر سال جاری و با تولید نسل جدید این خودرو قولش را داده است.
اما با وارد شدن به پیچ شاهد بهبود اوضاع هستیم. اکسل جلو احساس زیادی را به راننده منتقل کرده و به همین دلیل میتوانید با سرعت بالا از پیچ عبور کنید. تقریباً خبری از تکانهای بدنه نبوده بنابراین پیچهای فنی و تند نمیتوانند پایداری تایپ R را در سرعتهای بالا به هم بزنند. در راههای پرپیچوخم نیز کمتر هاچبکی میتواند با این سامورایی همقدم شود.
سواری خودرو مخصوصاً در راههای شهری سفت است به گونهای که دستاندازها باعث ناراحتی کابین میشوند. سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو با گرافیک پایین و صفحهنمایش نه چندان جالب در درجهی دوم کیفیت قرار دارد اما برای یک هاچبک ۳۰۶ اسب بخاری، وجود صندوقی بزرگ و فضای زیاد برای سرنشینان عقب موجب خنثی کردن نقطهضعف یاد شده میشوند.
اگر فکر میکنید که تایپ R به اندازه کافی برجسته نیست این نسخه از هوندا میتواند نظر شما را جلب کند. بلک ادیشن جلوهی بصری بیشتری داشته اما همان کاراکتر وحشی و درگیر کننده را حفظ کرده است. تایپ R کاملاً جدید و قدرتمندتر در پایان سال جاری معرفی خواهد شد اما این موضوع باعث نمیشود چشممان را روی ۱۰۰ دستگاه بلک ادیشن موجود ببندیم.
مشخصات هوندا سیویک تایپ R بلک ادیشن
قیمت: 32300 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر ۲ لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: 306 اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 5.۷ ثانیه
حداکثر سرعت: 269 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 7.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
abbas
۳ فروردین ۱۳۹۶شرکت هوندا چنین ماشینی را از رده تولید خارج میکند ولی ایران خودرو و سایپا ، ۴۰۵ و پراید حدود ۲۰ ساله که تولید میکنند ، کیفیتشون هم افتضاح تر شده… ?
ShoMpeT
۳ فروردین ۱۳۹۶به نظرم این نسل بسیار زیباتر از نسل جدیدش هست!
peyman
۳ فروردین ۱۳۹۶چا اسم طویلی داره
محمدرضا
۳ فروردین ۱۳۹۶چرا کسی اینو واسه مناطق ازاد وارد نمیکنه؟؟؟
علیرضا
۳ فروردین ۱۳۹۶جانا سخن از زبان ما میگویی???
sina
۳ فروردین ۱۳۹۶جان من است او، نقد مکنیدش :)
خانواده سیویک فقط یه چهار چرخ متحرک کم داره تا بشه کامل ترین خانواده خودرویی دنیا.
از هاچبک و کوپه و سدان گرفته تا تایپ عار و سه سیلندر و تنفس طبیعی و …
Milad.H
۵ فروردین ۱۳۹۶جلوی ماشین ی جوریه که نمیشه داشتشو پدال گازشو تا ته فشار نداد