هوندا فیت با قابلیتهایی که دارد، میتواند جوابگوی نیازهای طیف گستردهای از افراد باشد. در همین حال، در طراحی آن برای مدل سال ۲۰۱۵، یک تجدیدنظر کلی صورت گرفته و شاید علاقهمندان این خودرو به نوعی نگران استانداردهای جدید ارائه شده در آن باشند.
هوندا فیت ۲۰۱۵ از یک پلتفرم جدید استفاده میکند، یک پیشرانه جدید دارد که سیستم انتقال قدرت آن نیز جدید است و ظاهر خودرو نیز تغییر کرده است. در مورد ظاهر خودرو باید گفت که شاید برای اولین بار عنصر زیباییشناسی جایی در طراحی هوندا فیت پیدا کرده است. مطابق طراحی بسیاری از خودروهای کوچک، طراحی فیت نیز برجسته شده و نگاهها را به سمت خود میکشد. این در حالی است طراحی دو مدل قبلی نظر چندانی را به خود جلب نکرده و در چشم همه به عنوان یه عنصر «نازیبا» جلوه میکنند. هوندا فیت ۲۰۱۵ به نظر بزرگتر از نسلهای قبلی خود میرسد؛ ولی در همین حال، دارای همان ارتفاع بوده و حتی طول آن ۱/۶ اینچ کمتر است. البته عرض آن فقط ۰/۳ اینچ بیشتر شده است. ظاهر فریبنده خودرو که آن را بزرگتر نشان میدهد، میتوانند ناشی از کاهش نسبت شیشه به بدنه در مدل جدید باشد. در حالی که اندازه خودرو تغییر چندانی نکرده، ولی اندازه شیشهها کوچکتر شده که باعث میشود ظاهری قدرتمندتر، هر چند به صورت اندک، برای هوندا فیت بهوجود آید. وزن کلی این خودرو ۱۱۶۷ کیلوگرم است که نسبت به هوندا فیت قبلی ۲۳/۵ کیلوگرم سنگینتر است. البته به نسبت وزن خودروهای دیگر، این افزایش وزن نمیتواند چندان مشکلی ایجاد کند. همراه با این افزایش وزن اندک، خودرو به سطحی بالا از «صلبیت» دست یافته است و وضعیت کنترل شاسی برای راننده بسیار دلپذیر شده است. لغزشها کم است و حرکت چرخها و بدنه، حتی در پیچهای تُند، کاملاً در اختیار راننده هستند. در همین حال، رانندگی با فیت از بسیاری از خودروهایی با همین بازه قیمت، کابینی همسطح ارائه میکنند، هیجانانگیزتر است. آمار میزان چسبندگی ۰.79g در تست لغزش در پیچ و مسافت ترمز ۵۴/۲۵ متر در تست توقف، شرایطی متعادل برای یک خودروی کلاس B مانند شورولت سونیک، فورد فیستا و مزدا۲ دارند. امّا پدال ترمز تاحدودی از مدلهای قبلی فیت نرمتر است و همین موضوع شاید بتواند مدلهای قدیمی را خواستنیتر کند. موتور جدید باز هم حجمی به اندازه ۱/۵ لیتر دارد، ولی این تنها مشابهت موتورهای مدلهای قدیم و جدید فیت است. موتورهای جدید برخلاف پورت انژکتور در موتورهای قدیم دارای انژکتور مستقیم هستند. این موتور با سیستم i-VTEC دارای مکش دوحالته بوده و از تکنولوژی کنترل زمانبندی متغیر (VTC) استفاده میکنند. این تکنولوژی باعث میشود که در دور موتورهای پایین، زمانبندی سوپاپهای مکش کمتر شده و در هنگام سرعتگرفتن موتور، آن را افزایش دهد. جتهای جدید روغن سطح زیرین پیستونها را خنک میکند و میللنگ نیز حدود ۲۷ درصد در قسمت شفتها و ۵۰ درصد در قسمت تعادلی کاهش وزن داشته است. همهی اینها شاید در نگاه اول کار چندان مهمی برای بهبود پیشرانه یک خودرو نباشد؛ ولی این تنها یک موتور ۱/۵ لیتری است. قدرت و گشتاور هوندا فیت جدید به ترتیب ۱۳ اسببخار و ۱۰/۸ نیوتنمتر افزایش یافتهاند و به مقادیر ۱۳۰ و ۱۵۴/۵ رسیدهاند. در نتیجه، زمان رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت از ۸/۴ ثانیه به ۸ ثانیه کاهش یافته است. هوندا فیت در تست یکچهارم مایل، مسافت را در مدت ۱۶/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۸/۴ کیلومتر بر ساعت طی میکند که در این زمینه از دیگر خودروهای همکلاس خودش جلوتر خواهد بود. مصرف سوخت هوندا فیت با گیربکس دستی ۸/۱۱ لیتر در شهر و ۶/۳۶ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر است. البته در تستی که انجام شد و در حالی که شیفت دندهها در مرز ۶۸۰۰ دور بر دقیقه انجام میگرفت، مصرف سوخت ۷/۸۴ لیتر از این خودرو مشاهده شد. در اولین ورود به کابین هوندا فیت، تغییرات را حس خواهید کرد. هوندا فاصله محوری خودرو را ۱/۲ اینچ افزایش داده و سیستم تعلیق عقب را با بازوهای کوچکتر ارتقا داده است. در نتیجه، فیت فضای پای بیشتری در عقب، حتی نسبت به آکورد پیدا کرده است. البته این موضوع، هزینههایی را نیز بهخصوص در حجم حمل وسایل به همراه داشته است. فضای پشت صندلیهای عقب از ۵۹۵ لیتر به ۴۸۱ لیتر کاهش پیدا کرده است. در همین حال، باز هم ظرفیت حمل وسایل هوندا فیت از تمام رقبایش و حتی صندوق عقب پشت ردیف سوم صندلیهای جیامسی یوکون نیز بیشتر است.- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۵ در واگن.
- قیمت مدل تست: ۱۸۲۲۵ دلار (قیمت پایه: ۱۶۳۱۵ دلار)
- نوع موتورDOHC 16-valveبا چهار سیلندر در یک ردیف، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۱۴۹۸ سیسی.
- قدرت: ۱۳۰ اسب بخار در ۶۶۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۱۵۴/۵۶ نیوتنمتر در ۴۶۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ دنده دستی.
ابعاد:
- فاصله دو محور چرخها: ۲/۵۳ متر.
- طول ماشین: ۴/۰۶ متر.
- عرض: ۱/۷ متر.
- ارتفاع: ۱/۵۲ متر.
- وزن کلی: ۱۱۶۷ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۳/۲ ثانیه.
- صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۳۱/۶ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۴ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۶/۲ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۸/۴ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : ۱۸۹/۹ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۲۵ متر.
مصرف سوخت:
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۸/۱۱ لیتر در شهر و ۶/۳۶ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۷/۸۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
milad
۲۵ تیر ۱۳۹۳عالی
کیا
۲۵ تیر ۱۳۹۳موافقم باهات ، ولی یه چیز نا فرم تو ذوقم زد
اینکه باز کردن دریچه های ورودی هوای خارج به داخل/ یا گردش داخلی هوا مثه یه اهرم میمونه
یاد پراید افتادم این یتیکه رو !!!
خیلی عجیبه که اینطور مکانیکی تمام باشه !!!
کوشا
۲۶ تیر ۱۳۹۳ولی خب حد اقل اهرمش تکون میخوره نه مثل پراید ( این جدیدا ) که دستتو میشکونه :D
yasin
۲۵ تیر ۱۳۹۳عجب چیزى این فیت خیلى شبیه سیویک شده.حالا شاهین .
جان وبقیه بچه هاى پدالى اگه حوصله دارید بخونین
چون طولانیه. واگه غلط املایى داشتم به بزرگى خودتون
ببخشید چون با موبایل نوشتم.اولین تجربه رانندگى بادنا.مجله
ایران خودرو شماره338.البته علامت هاشو خودم اضافه کردم
پیش
خودروي ملي ,انحصار ملي
۲۵ تیر ۱۳۹۳من نمیدونم جه اصراری داریم ما ایرانی جماعت به یه ماشین که داشبوردش عوض میشه سبرش رنک میشه بوسته جراغش عوش میشه بشت آینه هاش راهنما میذارن بکیم جدید!! این موتور xum که الکی میکن دولیتری همون موتور 1800 درست مثل موتور 1600 بیکان و موتور 1700 روآسال
مک میسل
۲۶ تیر ۱۳۹۳شاهکاری از هوندا..
مک میسل
۲۶ تیر ۱۳۹۳ببخشید من دیدگاه بالایی رو با موبایل نوشتم رو صفحه اواتارم ست نشد.
احمد.ف
۲۷ تیر ۱۳۹۳موتور xum همان موتور ۴۰۵ است با مقدار افزایش حجم و تغییرات جزئی در سوپاپ ها و … . حجم موتور اگر اشتباه نکنم 1920 سی سی و قدرت 105 اسب بخار. واقعا شاهکار کردن!! بعد میگن موتور ۲ لیتری!!! حالا رو چه حسابی؟ هر چند اینا سابقه دارن موتور ef7 که حجمش 1648 سی سی است رو میگن ۱.۷ لیتر
امیر
۲۹ تیر ۱۳۹۳نه عزیز موتور 405 xu7 هسش xum یه چیز دیگست.
yasin
۲۵ تیر ۱۳۹۳ببخشید چون باگوشى مى نوشتم یه تیکش پرید.پیشینه:
هراندازه طراحى سمند در زمان عرضه خود به بازار مورد توجه
قرارگرفته بود این موضوع در دنا وضعیتى به مراتب مهیج
تر به خود گرفته است چراکه براى نخستین بار باخودرویى رو
به رو هستیم که کاملا قابل رقابت با استانداردهاى روز طراحد
سایر شرکت هاى معتبر خودرو سازى است.در نماى جانبى
خودرو با دستگیره هاى جدیدى که تا کنون در محصولات
ایران خودرو به کار گرفته نشده است رو به رو هستیم که
به دستگیره ى بنزى معروف است!!اعمال برخى تغییرات
هرچند کوچک. در این قسمت می تواند تاسیر شگرفى
(سه سه نقطه نداشتم) در نماى جانبى خودرو داشته
باشد که به طور مسال باید به فلاپ بغل یا همان رکاب
اشاره داشت.نماى داخلى:بدون اغراق کل فضاى داخلى
دنا را باید یک شاهکار درتولیدات داخلى به حساب اورد!!
که از کیفیت ساخت ومونتاژ بسیار خوبى نیز بهره مى برد.
دوستان این خلاصه یه تیکه اش بود.اگه خوشتون اومد
بگید بقیه اش روهم بزارم.
خودروي ملي ,انحصار ملي
۲۵ تیر ۱۳۹۳خر همون خره داداش بالونش عوض شده این دنا همش همون سمنده از بدنه بکیر تا سیستم تعلیق و موتور!!! شایدم بشه کفت همون405
خودروي ملي ,انحصار ملي
۲۵ تیر ۱۳۹۳یعنی داره داد میزنه که من نرم و بی سر صدا و کم مصرف و بر شتابم!!
Ahmad..F12
۲۵ تیر ۱۳۹۳هوندا….؟
آفرین خوب بود!
PEUGEOT
۲۵ تیر ۱۳۹۳ژاپنی ها هیچوقت در طراحی خارجی و داخلی موفق نبودن
ولی کیفیت و مصرف خودروهاشون حرف نداره
هوندا هم از این ویژگی ها مستثنا نیست
Ehsan
۲۵ تیر ۱۳۹۳البته پژو جان مزدا متفاوتِ
PEUGEOT
۲۶ تیر ۱۳۹۳تا حدودی درسته احسان جان
مک میسل
۲۶ تیر ۱۳۹۳به نظرم. هوندا موتورش خوبه فقط
amir
۲۹ تیر ۱۳۹۳نه حتما فرانسوی ها طراحی خوبی میکنن . مثلا رنو و پزو چه طراحی خوبی داره؟؟؟ برو ببین اکورا و لکسوس و هوندا چی میزنن اونوقت بیا نظر بده.ماشینای ژاپنی که الان بازار امریکارو گرفته.اخر طراحی و امکانات مال ماشینای ژاپنیه.
amir
۲۹ تیر ۱۳۹۳نه حتما فرانسوی ها طراحی خوبی میکنن . مثلا رنو و پزو چه طراحی خوبی داره؟؟؟ برو ببین اکورا و لکسوس و هوندا چی میزنن اونوقت بیا نظر بده.ماشینای ژاپنی که الان بازار امریکارو گرفته.اخر طراحی و امکانات مال ماشینای ژاپنیه dadash.
مهدی ف
۲۵ تیر ۱۳۹۳جاپونیه
خودروي ملي ,انحصار ملي
۲۵ تیر ۱۳۹۳جالبه از 1500 سی سی 130 تا کرفتن ایران فرغون از 2000 سی سی 105 تا تازه اونم شاید
VAHID JINPACHI
۲۵ تیر ۱۳۹۳آیا نگران پراید خود هستید؟
آیا میترسید خطی روی آن بنشیند ؟
آیا نگران تمیزی ماشینتان هستید؟
خوب نگرانیتون خیلی بجاست منم بودم نگران میشدم کم الکی که نیست ”پرایده”
{{{{20 میلیون پولشه ها…}}}}}}
احسان آرسنالی
۲۵ تیر ۱۳۹۳تو دهه اول قرن 21 آرزوی نابودی هوندا رو داشتم(از نظر طراحی منگ بودن) چون بشدت سردرگم بودن ولی حالا دارن فوق العاده کار میکنن الان آرزوی داشتن هوندا رو دارم مرسی ژاپن مرسی عمل بدون شعار
غمگین
۲۶ تیر ۱۳۹۳اما من هنوز آرزوی نابودی دارم اونم برای اونایی که نمی زارن دست ما به این ماشینا برسه…
mt amreh
۲۵ تیر ۱۳۹۳ماشینهاى هوندا همیشه با کیفیت و عالیه
حسین احمدی
۲۵ تیر ۱۳۹۳ازحق نگذریم چه داخل چه بیرون طراحیش عالیه
sorena scirocco
۲۵ تیر ۱۳۹۳بیشترین چیزی که در هوندا جلب توجه میکنه اینه که اگه دقت کرده باشید از سالها پیش و تقریبا در تمام مدل ها،در دسترس بودن ادوات برای راننده خیلی پراهمیت بوده و تقریبا در همه ی مدل ها(مخصوصا سیویک)دشبرد نوعی انحنا به سمت راننده داره که در کیا اپتیما هم به وضوح ملموسه
mahdi
۲۵ تیر ۱۳۹۳درود
این مدل هوندا میتونه یه گزینه مناسب برای تولید در خودروسازی باشه
البته گمرک صفر و مابقی جریان که خودتون میدونید
یه خودروی اقتصادی
مصرف سوخت 7.8
اگه 6 لیتر بود بهتر نبود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
فاميل دور
۲۵ تیر ۱۳۹۳همیشه سپاسگزارم رو مینویسی سپاسگذارم واقعا متوجه غلت املاییت نیستی?? نهضت سواد آموزی صبط نام داره فکر کنم!!!
Ehsan
۲۶ تیر ۱۳۹۳فامیل دور عزیز نمیدونم به عمد نوشتی یا نه ولی غلط و ثبت رو اشتباه نوشتی
البته مهدی جان نیز سپاسگزارم رو به اشتباه نوشته ، فکر کنم دفعات قبل درست می نوشت دقت نکردم
فاميل دور
۲۶ تیر ۱۳۹۳نه به امد ننوشطم درصتش میشه ثبط نام!!!!!!
mahdi
۲۶ تیر ۱۳۹۳درود
ممنون بخاطر یادآوری (((غلت املاییت))) غلط املائی که من به کار میبرم سپاسگذارم (سپاسگزارم)
چشم نهضت سواد آموزی هم میرم (((صبط نام))) ثبت نام میکنم تا خوندن و نوشتن یاد بگیرم
(((((( سپاسگذارم)))))) سپاسگزارم
مهدی (فرزند کوروش)
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ تیر ۱۳۹۳درود .
ببین کارمون در چه حد درسته که اشکال از غلط دیکته ای میگیریم .
الان مشکل ذ بود ؟؟؟
تو که ایراد خوب میگیری ، بدون که علامت سوال در زبان فارسی به این شکله :
؟؟؟
نه این شکل ???
احسان آرسنالی
۲۶ تیر ۱۳۹۳میلاد (شکله) اشتباه و شکل با یه کسره زیرش چون با گوشی مینویسم کسره نداره و فردا با کامپیوتر درستش رو مینویسم. امیدوارم جواب بدی :-D
غمگین
۲۶ تیر ۱۳۹۳دوستان تازگی ها تو پدال زبان فارسی تدریس میشه؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۷ تیر ۱۳۹۳درود . بله من هم مثل اینکه اشتباه نوشتم . معذرت .
فاميل دور
۲۶ تیر ۱۳۹۳کوشی بنده htc است و بنده با کوشی به سایت سر میزنم از اونجا که ما ایرانی ها تو دنیا از همه جی تحریم هستیم زبان کوشیم نوشته فارسی امارات متحده عربی و بعضی حروف رو نداره ضمنا این علامت? به همین شکل تو کوشیم هست
hero
۲۵ تیر ۱۳۹۳از عکسا مشخصه که چقدر کابینش جاداره
عینک
۲۵ تیر ۱۳۹۳چطور فضای پای ردیف عقب از هوندا اکورد بیشتره؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۶ تیر ۱۳۹۳درود .
تنها ایرادی که از این ماشین تونستم بگیرم ، این بود که سپر عقب یذره
اغراق داشت .
ولی واقعا جای هیچ حرفی نذاشته هوندا . فضای خوب . کیفیت خوب . موتور خوب .
همه چیز عالی . ازونجایی که بر خلاف همه عاشق چراغای عقب ولوو هستم ، از
چراغ عقب این مدل هم خوشم اومد . خیلی شبیه ولوو است .
خاوری مزراتی
۲۶ تیر ۱۳۹۳میلادجان باورت میشه هروقت آکورد مدل 96رو میبینم انگار یه شاهکار دیدم… مونتاژ هوندا فوق العاده س
هوندا خیلی برند خوبیه… میشه بهش اطمینان کرد
حسین۵۹
۲۶ تیر ۱۳۹۳قیافه ی جلوش خوبه ولی عقبش چرت.
خاوری مزراتی
۲۶ تیر ۱۳۹۳عقبش شبیه محصولات ولوو شده..مخصوصا c30
مک میسل
۲۶ تیر ۱۳۹۳حسین59 خان بیا لایک2 تم زدم مارو کچل کردی!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۷ تیر ۱۳۹۳درود .
خداییش حرف نداشته طراحیش . ساده . روان . ماندگار .
sorena scirocco
۲۶ تیر ۱۳۹۳علاوه بر سپر عقب،زه روی پلاک هم خیلی خیلی ضخیمه،
امید
۲۶ تیر ۱۳۹۳همچیش خوبه ولی مصرفش یکم بالا بنظر میاد
سینا غلامی
۲۶ تیر ۱۳۹۳کجان اونایی که میگن ماشینهای کره ای دارن از ماشین های ژاپنی تقلید می کنن ؟!!
چراغهای جلو و کاپوت این ماشین کاملا شبیه به سراتو 2011 هست !!!
Sadjad97
۲۶ تیر ۱۳۹۳مثل اینکه شما هوندا سیویک رو ندیدید دوست عزیز.
کوشا
۲۶ تیر ۱۳۹۳همه چیش عالیه ولی طراحیش یذره اغراق آمیز شده و این از نظر من تو ذوق میزنه :|
حسین۵۹
۲۷ تیر ۱۳۹۳مک میسل جون توخوبی.
hero
۲۷ تیر ۱۳۹۳پدال جان سلام
ای کاش یه مطلب در مورد پروسه ترخیص ماشین خارجی از گمرکهای ایران میزاشتی
تا ملت ببینن که وارد کردن حتی یک ماشین خارجی چه مشقتهایی داره