در حال حاضر بسیاری از خودروسازان از تولید شاسیبلندهای سریع فاصله گرفتهاند. با این حال، این بدان معنا نیست که دیگر علاقهای برای عبور از تپهها با سرعت زیاد و رها شدن در تودهای از خاک در کویر وجود ندارد. کراساورهای شاسیبلند مدرن مانند هوندا CR-V نیز وجود دارند که با ارتفاع رانندگی بالاتر، حدود ۲ مترمکعب فضای حمل وسایل درهنگام جمعشدن صندلیهای عقب، مصرف بهینه سوخت، سواری و هندلینگ مناسب و گزینه دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، تقریباً تمام نیازهای مشتریان امروزی را در چنین خودرویی تأمین میکند.
وقتی CR-V اولین بار در سال ۱۹۹۷ به عنوان یک واگن با سقف بلند مبتنی بر «سیویک» رونمایی میشد، هوندا مشغول تغییر نشان مدلهای «ایسوزو رودئو» به «هوندا پاسپورت» بود و بالاترین آمار فروش شاسیبلند در امریکا نیز به فورد اکسپلورر با بدنه بر روی شاسیاش تعلق داشت. ولی بعد از آن امریکایی به کلاس خودروهای شاسیبلند کراساور اقبال بیشتری نشان دادند و این نوع خودروها، بهتر از سدانهای کامپکت و متوسط و حتی تراکهای پیکاپ شدند. یکی از بهترین نمونههای این کلاس نیز CR-V است که تبدیل به پرفروشترین کراساور شاسیبلند در بازار خودروی امریکا در سال ۲۰۱۴ شده است. در CR-V مدل ۲۰۱۵ برای حفظ جایگاه کنونی در بازار، یک سری بهینهسازیهای جزئی در ظاهر خودرو انجام شده که شامل مواردی چون چراغهای نوربالای پروژکتوری، چراغهای روز LED در کنار تریمها، ارتقای کیفیت متریالهای مورد استفاده و تجهیزات الکترونیک داخل کابین میشود.
در همین حال، تغییرات بزرگتر در زیر کاپوت صورت گرفتهاند؛ جایی که CR-V از همان موتور ۲/۴ لیتری چهار سیلندر و انژکتور مستقیم با عنوان «رؤیاهای زمین» استفاده میکند که در مدل آکورد نیز به کار رفته است. این موتور قدرتی به اندازه ۱۸۵ اسببخار دارد و با سیستم گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته CVT همراه است. البته این موتور نسبت به مدل سال گذشته با موتور چهار سیلندر و پورت انژکتور، قدرت بیشتری ندارد، ولی در حال حاضر در ۶۰۰ دور بر دقیقه کمتر یعنی در ۶۴۰۰ به پیک قدرت خود میرسد و حداکثر گشتاور آن نیز از ۲۲۱ به ۲۴۵/۴ نیوتنمتر رسیده است. همین گشتاور بیشتر باعث سرزندهتر بودن خودرو شده و سرعت واکنش آن را افزایش داده است. اعداد و ارقام بهدستآمده در این تست نیز گویای این موضوع هستند. مدل EX دیفرانسیل جلو که به منظور این بررسی استفاده شده، به شکل قابلتوجهی در تست شتاب، سریعتر از CR-V EX-L AWD مدل ۲۰۱۲ با ۷۵ کیلوگرم وزن بیشتر بوده و برای رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت به ۱/۱ ثانیه زمان کمتر نیاز داشته است (۷/۵ ثانیه در مدل ۲۰۱۵). مدل جدید همچنین با زمان ۱۵/۹ ثانیه در تست یکچهارم مایل، نسبت به مدل قدیمی ۰/۶ ثانیه جلوتر بوده است. هوندا در زمینه پیشرفت سیستم CVT یک از بهترینها بوده است؛ ولی هنوز هم به سرعت موتور را به حداکثر ۶۴۰۰ دور بر دقیقه میرساند و در همین وضعیت برای شتابگیری باقی میماند. این نوع رفتار CVT البته برای عبور از خط پایان در یک مسابقه مناسب نیست؛ ولی وقتی در یک ترافیک هستید، برنامهریزی شبیهسازی گیربکس اتوماتیک معمولی هوندا CVT باعث میشود که تغییر نسبت انتقال قدرت تقریباً به صورت لحظهای انجام شود و هیچگونه توقفی بین دندههای مختلف نباشد. در نتیجه، CR-V هیچوقت در دنده «چپ» قرار نخواهد داشت. در همین حال، CR-V یکی از ساکتترین کراساورهای موجود در کلاس کامپکت است و از سیستم عایق نویز مشابه در هوندا ادیسه بهرهمند شده است. در مورد مصرف سوخت این خودرو باید گفت که در این تست مصرف ناامیدکننده ۹/۸ لیتر از آن مشاهده شده که همان چیزی است که از AWD مدل ۲۰۱۲ ثبت شده است. ضمن اینکه باید در اینجا اشاره شود که رانندگی در تست شدیدتر از حدّ معمول بوده است. سایر موارد در CR-V رضایتبخش هستند. سیستم فرمان الکتریکی یک حس وزن طبیعی منتقل میکند و واکنشهای مناسبی دارد؛ مانند این است که خودرو در خط خودش کاشته شده و برای یک رانندگی مطمئن در بزرگراه از بین خطوط، اعتماد به نفس لازم را دارد. کیفیت سواری شرایطی متعادل دارد و بر روی ناهمواریها آرامش خود را حفظ میکند. صندلیهای جلو در CR-V تکیهگاه مناسبی دارند و شرایط راحتی برای برای افراد مختلف تأمین میکنند.
CR-V EX با دیفرانسیل جلو، با داشتن قیمت ۲۶ هزار و ۴۲۵ دلار شرایط خوبی در این سگمنت دارد. خودروی تستشده در اینجا دارای امکانات استانداردی چون چرخهای ۱۷ اینچی آلومینیومی، یک سقف آفتابگیر، چراغهای مهشکن، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۱۰ جهت، گرمکن صندلیهای جلو، ورودی مجاورت با دکمه فشاری استارت، سیستم «مراقب خط هوندا» (شامل یک دوربین نقطه کور سمت مسافر) و یک سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر لمسی ۷ اینچی بوده است. یکی از نقاط ضعف و پرتکننده حواس در رابط کاربری سیستم اطلاعات و سرگرمی، یک ردیف از دکمههای کوچک هستند که تشخیص آنها در هنگام رانندگی دشوار است.
EX یک از تریمهای پایه CR-V محسوب میشود. در این مدل خاص، هیچ چرمی به کار نرفته و اثری از سیستم راهبری دیده نمیشود. همچنین طبیعتاً اثری از سیستمهای خودکار برای تأثیرگذاری بر رانندگی نیست. این که CR-V شاسیبلند در واقع یک هاچبک است، نمیتواند تأثیر چندانی بر دوستداشتنی بودن این خودرو داشته باشد.
مشخصات:
نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
سلام دوستان دنبال خرید یه شاسی بلند هستم و بین crv و راو 4 موندم بدلیل شرایط کاری در ماه حدود 10000 کیلومتر تو جاده ها هستم. اهل افرود و لایی نیستم دنبال سواری راحت و نرم و شتاب مناسب و استهلاک و هزینه پایین هستم یکسری دوستان میگن راو4 کمکش خیلی میکوبه و یکسری میگت cvr تو تابستون و با کولر خیلی لشه خصوصا در سربالایی ها لطفا دوستانی که تجربه دارن ممنون میشم راهنمایی بفرمایند.
سلام دوستان من چند سالیه ماشین ژاپنی دارم ازپاترول دودرب ،ویتارا،روفوروالانم کمری هیبریدی خیلی راضیم…..فقط نمیدونم چرا ماشیناشون خوشگل نیست…خصوصا عقبشون درعوض کیا و هیوندا طراحیشون حرف نداره ولی افسوس از استحکام و توان و قدرت ماشین
محسن
۲۳ دی ۱۳۹۵سلام دوستان
دنبال خرید یه شاسی بلند هستم و بین crv و راو 4 موندم
بدلیل شرایط کاری در ماه حدود 10000 کیلومتر تو جاده ها هستم. اهل افرود و لایی نیستم
دنبال سواری راحت و نرم و شتاب مناسب و استهلاک و هزینه پایین هستم
یکسری دوستان میگن راو4 کمکش خیلی میکوبه و یکسری میگت cvr تو تابستون و با کولر خیلی لشه خصوصا در سربالایی ها
لطفا دوستانی که تجربه دارن ممنون میشم راهنمایی بفرمایند.
عباس
۲۷ فروردین ۱۳۹۶سلام دوستان
من چند سالیه ماشین ژاپنی دارم ازپاترول دودرب ،ویتارا،روفوروالانم کمری هیبریدی
خیلی راضیم…..فقط نمیدونم چرا ماشیناشون خوشگل نیست…خصوصا عقبشون
درعوض کیا و هیوندا طراحیشون حرف نداره ولی افسوس از استحکام و توان و قدرت ماشین