اگر فروختن خودروی بنزینی و خرید محصولی تمام الکتریکی بر ذهن شما سایه انداخته پس سال ۲۰۲۰ میتواند سال خوبی برای عملی کردن این تصمیم باشد. چند خودروی الکتریکی جدید در ۱۲ ماه آینده وارد بازارهای جهانی خواهد شد و بیشک یکی از متمایزترین خودروهای الکتریکی هوندا e خواهد بود.
این خودرو که شخصیت مخصوص خودش را دارد ظرفیت جلبتوجه در دریایی از رقبای جدید همچون مینی الکتریک، پژو ۲۰۸ الکتریکی و اوپل کورسا الکتریکی را دارد. اگرچه ظاهر هوندا e متمایز و جذاب است اما قیمت پایه ۲۶ هزار پوندی و محدوده حرکتی نسبتاً پایین ۲۲۰ کیلومتری آن باعث میشود در انتخاب این خودرو دوباره فکر کنیم. آیا هوندا e یک جواهر گرانبهاست یا یک خودروی الکتریکی کوچک متقاعدکننده؟
البته این خودرو در بین الکتریکیهای تازهوارد مزیتی کلیدی دارد و آنهم استایل است. در دنیای شاسی بلندهای بزرگ و متنوع، هوندا e ظاهری جدید و جمعوجور دارد و موضوع عجیب اینکه ابعاد این خودرو کاملاً با جاز جدید مشابه است. طراحی خودرو نه تنها به خاطر اینکه محصولی بزرگ را کوچک نشان میدهد خوب بوده بلکه در کل محصولی هیجانانگیز و دلچسب است که ما را به نوعی یاد محصولات آیفون میاندازد. شاید برخی افراد بگویند همین کار را بامو i3 حدود ده سال پیش انجام داده است.
اما شباهتها به i3 همینجا پایان نمیپذیرد. درحالیکه پژو ۲۰۸، اوپل کورسا و مینی الکتریک در سه نسخه بنزینی، دیزلی و الکتریکی عرضه میشوند، هوندا e فقط بهصورت الکتریکی در دسترس خواهد بود. ژاپنیها حتی پلتفرم کاملاً جدیدی برای این خودرو توسعه دادهاند. این حرکتی هزینهبر بوده و مشابه همان کاری است که بامو با i3 انجام داد.
کافی است دستگیرههای درب استون مارتین مانند را گرفته و با باز کردن درب وارد کابین شوید. درست همانند بدنه، کابین نیز کاملاً متمایز است. تریم چوبی در بخش بالایی داشبورد بکار رفته و بالای آنهم سه صفحهنمایش TFT وجود دارد. یک صفحهنمایش ۸.۸ اینچی در جلوی راننده وجود داشته و ۲ صفحهنمایش ۱۲.۳ اینچی نیز برای سیستم اطلاعات سرگرمی در نظر گرفته شده است.
این سیستم مشابه گوشیهای هوشمند عمل کرده و آیکن های بزرگی برای ویژگیهای گوناگون خودرو در نظر گرفته شده است.
یک دستیار شخصی فعال شونده با صوت هم وجود دارد. صفحات نمایش حتی با والپیپرهای متحرک قابل شخصیسازی بوده و ارتباط HDMI نیز زیر داشبورد وجود دارد که به سرنشینان اجازه میدهد تا آن را به کنسول بازی وصل کنند. همچنین برنامهای برای گوشیهای هوشمند وجود دارد که به مالک اجازه میدهد تا وضعیت باتری را بررسی کرده و کلیدی دیجیتال ایجاد کنند که میتوان آن را با دیگران به اشتراک گذاشت و استفاده از خودرو را به این افراد محدود کرد.
آرایش تلویزیون مانند صفحات نمایش در برخورد اول احساسبرانگیز بوده اما وقتی با سیستم اطلاعات سرگرمی کار کنید برخی جنبههای عصبیکننده آن را خواهید دید. ناوبری ماهوارهای روی دو صفحهنمایش نمیافتد و ظاهر کلی آن شبیه سیستمهای تام تام است؛ و اگرچه انتظار داشتیم ویژگی آکواریوم صفحهنمایش جذاب از کار درآید اما شبیه اسکرین سیور ویندوز ۹۵ است.
این موضوع واقعاً جای شرمساری دارد زیرا کابین در مقایسه با مینی الکتریک و پژو ۲۰۸ الکتریکی کاملاً پیشرفته است. سه صفحهنمایش را دوربینهای زندهای که جایگزین آینهبغلها شده حمایت میکند. این دوربینها واقعاً هم خوب عمل میکنند. برخلاف آئودی e-tron، این دوربینها به روش سنتی نصب شده و درست در مسیر دید راننده قرار دارند. همچنین آینه وسط نیز میتواند تصاویر زنده را نشان دهد.
در کل کابین هوندا e فضای دوستداشتنیای دارد. متریال بکار رفته اکثراً کیفیت بالایی داشته و صندلیها نیز از بدن به خوبی حمایت میکنند. برخی فضاهای ذخیرهای قابلتوجه نیز وجود دارد و به لطف کف تخت خودرو، بخش جلوی کابین جادار حس میشود.
فضای بخش عقب کمی تنگ است اما نسبت به پژو جادار بوده و هوندا e در مقایسه مینی الکتریک سه درب از پنج درب برخوردار است. محفظه بار ۱۷۱ لیتری نقطهضعف مهم خودرو بوده که البته این موضوع تقصیر پیشرانه الکتریکی است که در کف محفظه بار قرار گرفته است. باتری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی نیز در میانه خودرو و زیر صندلیها جای گرفته است.
قیمت مدل پایه هوندا e پس از اعمال مشوقهای دولتی از ۲۶۱۶۰ پوند شروع میشود. این مدل دارای پیشرانه ۱۳۴ اسب بخاری بوده و از رینگهای ۱۶ اینچی برخوردار است. با یکبار شارژ نیز میتوان مسافت ۲۲۰ کیلومتری را طی کرد؛ اما مدل ادونس قیمت ۲۸۶۶۰ پوندی داشته و برخی از تجهیزات آن عبارتاند از رینگهای ۱۷ اینچی، صندلیها و فرمان گرم شونده و پارک نیمهخودکار هوندا. پیشرانه الکتریکی این مدل قدرت ۱۵۲ اسبی داشته اما استفاده از رینگهای بزرگتر باعث کاهش برد خودرو به ۲۰۱ کیلومتر شدهاند. در هر صورت این خودرو برد بسیار کمتری نسبت به رقبا دارد.
نصب پیشرانه در عقب باعث شده نیرو هم به چرخ های عقب فرستاده شود. به همین خاطر دایره گردشی خودرو ۴.۳ متر است که بسیار کم میباشد. همچنین درگاه شارژ تایپ ۲ نیز روی کاپوت قرار دارد. با استفاده از شارژر سریع میتوان ۸۰ درصد باتری را ۳۰ دقیقهای شارژ کرد اما استفاده از شارژر خانگی باعث خواهد شد شارژ باتری در حدود ۴ ساعت صورت گیرد.
آیا سواری هوندا e هم به خوبی ظاهر آن است؟ بله. همانگونه که حدس میزنید ابعاد کوچک باعث شدهاند خودرو بسیار مانورپذیر حس شود. شعاع گردشی بسیار کوتاه آن نیز باعث شده پارک خودرو به راحتی صورت پذیرد. گشتاور قابلتوجه ۳۱۵ نیوتون متری نیز باعث فرار سریع از ترافیک خواهد شد.
این خودرو در بزرگراهها نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. سیستم تعلیق مستقل e باعث ایجاد سواری نرمی شده و البته که شاهد ناپایداری نیستیم. خودرو در سرعتهای بالا نیز بسیار پایدار حس میشود. فرمان حس خوبی داشته اما اگرچه خودرو حالت دیفرانسیل عقب دارد اما قدرت کافی برای سواری لذتبخش را ندارد.
البته شما میتوانید انتقال قدرت از عقب را حس کنید که بر هیجان سواری خودرو میافزاید. تنها نقطهضعف در این بخش نیز بازی بخش جلوی خودرو در پیچهای سریع و حس عصبی بودن آن است.
حالتهای احیای ترمز زیادی هم وجود دارد که کمی عجیب نشان میدهد. پدالهای پشت فرمان باعث تنظیم سطح احیا میشوند. وقتی دکمه حالت تک پدال در کنسول مرکزی را فشار دهید خواهید توانست بدون استفاده چندان از پدال ترمز در شهر تردد کنید. البته سه حالت دیگر هم وجود دارد که یکی از آنها باعث ذخیره بیشترین میزان انرژی در باتری میشود. البته انتظار داریم اکثر مشتریان اصلاً از چنین تنظیماتی استفاده نکنند.
خودروهای شهری جدیدی با ابعاد کوچک و هزینههای نگهداری کم در سال ۲۰۲۰ پدیدار خواهند شد و هوندا e ارزش نگاه کردن را دارد. این خودرو به لطف استایل جالب و کابینی راحت از بقیه متمایز میشود. البته شعاع حرکتی کم خودرو جای بحث داشته و قیمت خودرو نیز کمی بالاست زیرا رقبای دیگر با برد بیشتر و قیمتی کمتر در دسترس هستند.
مشخصات هوندا e ادونس
- قیمت: 28660 پوند (پس از اعمال مشوق دولتی)
- پیشرانه: تک واحد الکتریکی، باتری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی
- قدرت/گشتاور: 152 اسب بخار/۳۱۵ نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 8.۳ ثانیه
- حداکثر سرعت: 145 کیلومتر در ساعت
- محدوده حرکتی: 201 کیلومتر
Farzad
۱۵ بهمن ۱۳۹۸چه چراغهای جلو و عقب جالبی داره . باقلواییه واسه خودش .
احمدرضا
۱۵ بهمن ۱۳۹۸شبیه این ایموجیع هستش
?
Farzad
۱۵ بهمن ۱۳۹۸دقیقا ??
Ahmadreza 2002
۱۵ بهمن ۱۳۹۸شعاع حرکتی مناسبی داره به نظرم
شاید بگین تسلا ۵۰۰ تا میره پورشه حدودا ۴۰۰ تا میره ولی این که قرار نیست تو سفر های بین شهری ازش استفاده بشه ۲۰۰ کیلومتر بنظر کافی میاد برای اکثر شهروندای هر کشوری
برد بیشتر ینی باتری بزرگ تر ماشین گرانتر قیمت بالا تر و هندلینگ ضعیف تر و در نهایت مصرف بیشتر لیتیوم واقعا هیچ لزومی نداره بردش بیشتر باشه فقط قیمته که شاید جا داشته مناسب تر باشه کابینشم که خیلی حس باحال داره (از چوب و مانیتور واقعا با سلیقه استفاده کردن )
تنها مشکل که میمونه پارک نیمه خودکارشه ینی هوندا اتو پارک نداره تو ماشیناش؟ مگه میشه
NAVID۰۰۹۸
۱۵ بهمن ۱۳۹۸وقتی باطری موبایل شروع میکنه به کم شدن یه احساس بدی به آدم دست میده و استرس میگیریم و اکثریت جامعه هم این مشکل را دارند طبق آماری که در یک مقاله در سایت gsm دیدم .
حتی سفر بین شهری برای تسلا s و پورشه تایکان هم اشتباهه و اگر درست رانندگی کنید تازه باز هم به کیلومترهای مورد نظر شرکتها نمیرسند که مطلبش را پدال چند روز پیش گذاشته بود که هر خودروی برقی ای با پیمتیش کارخانه فاصله ۱۰ تا ۴۰ درصدی دارد .
اما قبلاً گفتم باز هم میگم ، خودروهای برقی برای استفاده در شهر حرف ندارند و واقعاً نیازمند شرایط زندگی شهری امروزه هستند .
اما دوستان ، چرا مشخصات فنی هوندا با قابلیتهاش هماهنگ نیست ، مثلاً با این جُسه ، گشتاور و اسب بخار باید شتاب و سرعت خیلی خیلی خیلی بهتری داشته باشه اما یه چیزی این وسط با مشخصات ارائه شده جور در نمیاد .
ولی از حق نگذریم ، جون میده برای سواری و گشت گذار در شهر و لذت بردن از کیفیت ناب هوندا .
Ahmadreza 2002
۱۵ بهمن ۱۳۹۸بعید میدونم کسی حاضر باشه برای یه ماشین شهری (تو شهری که اغلب مراکز خریدش هم جایگاه شارژ دارن کسی خیلی نگران بشه) کسی حاضر باشه ۷ یا ۸ هزار دلار بیشتر بده تا صرفا برد بیشتری کسب کنه و استرس نگیره (۲۰۰ تا هم اصلا کم نیست خیلی بیشتر استفاده مردم معمولی هست )
در مورد شتاب هم بالاتر موافقت و فکر کنم وزن ماشینی رو باطری ها بالا بردن
NAVID۰۰۹۸
۱۵ بهمن ۱۳۹۸بله
گفتم که ، برای داخل شهر استفاده از برقی ها بهترین گزینه هستند و اگر ایران فراگیر بود ، خودم هم استفاده میکردم .
اما نه برای مسافت های بین شهری که استرس اِتمام شارژ دیوانه کننده و وقت گیره .
مثال :
میخواهید از تهران بروید شیراز با سرعت حداکثر ۱۲۰ km/s ، جرئت میکنید با تسلا بروید ! ؟
مطمئناً نه ، جرئت نمیکنید مگر یک روز را اختصاص به سارژ بگذاریم و یک روز دیگر را مُختَص طی مسافت .
مهدی
۱۵ بهمن ۱۳۹۸اتفاقا برد پایین یعنی باتری امپراژ پایین تر و این یعنی استهلاک بیشتر باتری و شارژ و دشارژ بیشتر در مواقع ضروری که کارت به سفر بکشه هم که کلا بیخیالش باید بشی
(Saeed(peugeot
۱۵ بهمن ۱۳۹۸برترین مزیتش نسبت به رقبا همین طراحی خاص و عجیبش هست ….ولی خاص و خوشگل شده
ولی به نظر من ۲۰۸ الکتریکی و مینی سهم بیشتری و نسبت به رقبا تصاحب کنند در بازار
M3csl
۱۵ بهمن ۱۳۹۸بچه مون مثل گل میمونه،،
پشت و رو نداره.
حسن
۱۵ بهمن ۱۳۹۸یه جورایی شبیه پیکان دولکس شده.داشبوردش هم یه جورایی نوستالوژی داره.کلا با نمکه.
وحید
۱۶ بهمن ۱۳۹۸از زمان کانسپتش عاشقش بودم
تنها بردش نا امید کنندس که اونم طبیعیه
هوندا عالیه
مانی
۱۶ بهمن ۱۳۹۸بعد اینکه مرسدس تو اس کلاس جدید از فرمون ۲پر استفاده کرد
اینگاری دوباره داره مد میشه،من که خوشم نمیاد