هوندا فیت نمونهای متناقضنما از یک خودروی سابکامپکت است. این هاچبک با جذبه، ثابت میکند که یک خودروی کوچک لزوماً یک فضای تنگ و خفهکننده ندارد؛ یک خودروی مقرونبهصرفه همیشه ارزانقیمت نیست؛ و یک خودروی کُند هنوز هم میتواند یک رانندگی هیجانانگیز داشته باشد. با از راه رسیدن هوندا HR-V کراساور مدل ۲۰۱۶، حالوهوای هوندا فیت با قامتی بلندتر در دسترس مشتریان قرار گرفته است. البته HR-V چیزی بیشتر از یک «فیت» با ارتفاع بالاتر است. در این مدل، موتور «سیویک» به عاریت گرفته شده و در یک آپشن سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک با مدل بزرگتر CR-V مشترک است. در همین حال، از طراحی منحصر به فرد در داخل و خارج استفاده میکند. مهمتر از همه اینکه رانندگی با HR-V شرایط سطح بالاتر و بهینهتری نسبت به «فیت» دارد.
هوندا HR-V در کلاس خودروی کراساورهای سابکامپکت رقابت میکند که محبوبیت و گسترش آن روز به روز در حال افزایش است. با این حال، نمونههایی مانند خودروی تست شده با این سطح از تجهیزات، بهندرت دیده خواهند شد. بسیاری از HR-V ها با گیربکس CVT همراه خواهند بود تا گیربکس ۶ دنده دستی که در مدل تست استفاده شده است. با اینکه تعویض دنده بهصورت دستی، حسّ کنترل مناسبی را در اختیار راننده قرار میدهد، ولی این گیربکس در سطح موردانتظار محصولات هوندا نیست. همچنین استفاده از امکاناتی مانند سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک، رادیوی ماهوارهای، سیستم راهبری و صندلیهای چرمی به مدلهای CVT محدود شده است. بنابراین کسانی که میخواهند نسبت انتقال قدرت را خودشان تنظیم کنند، باید امکانات کمتری را نیز استفاده کنند. در همین حال، در تریم متوسط EX مانند نمونه تستشده در اینجا، برخی امکانات مانند کنترل هوای اتوماتیک، یک دوربین نمای عقب، سیستم LaneWatch، ورودی بدون کلید و سقف آفتابگیر همراه با گیربکس دستی ارائه میشوند. در داخل کابین، تنها نکته مشابه مشهود بین HR-V و فیت، صندلیهای راحت و با طراحی هوشمندانه در عقب هستند که با جمعشدن خود میتوانند فضای زیادی را برای حمل وسایل ایجاد کنند. امّا جلوی کابین کاملاً حال و هوای متفاوتی دارد و مواردی مانند یک ردیف دریچه هوا در جلوی مسافر، یک کنسول وسط برجسته و دو پنل صفحه لمسی برای کنترل سیستم صوتی و سیستم کنترل هوا دیده میشوند. موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر در HR-V با پورت انژکتور به اندازه ۱۱ اسببخار بیشتر از موتور کوچکتر با انژکتور مستقیم مورد استفاده در فیت قدرت تولید میکند. با این حال، این قدرت بیشتر نمیتواند وزن اضافه ۱۵۰ کیلوگرمی را در آن جبران کند. HR-V تستشده در اینجا در مدتزمان ۸/۴ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت میرسد که ۰/۷ ثانیه نسبت به هوندا فیت با گیربکس دستی کُندتر است. در همین حال، پدال گاز تقریباً شل HR-V باعث میشود تا راننده تمایل بیشتری به حرکت آرام در سطح شهر داشته باشد. البته اگر به پدال گاز بیشتر توجه نشان داده شود و شیفت دندهها نیز با تأخیر مناسب انجام گیرد، HR-V میتواند همچنان راننده را درگیر خود نگه دارد. خبر بد این است که وقتی با شدت بیشتری رانندگی میکنید، پدال گاز معلق میشود و وقتی آن را رها میکنید، همچنان دور موتور افزایش یافته و به کلاچ ضربه میزند. با این حال، موتور ۱/۸ لیتری چهار سیلندر هنوز هم بهینهسازی قابلتوجهی نسبت به موتور ۱/۵ لیتری پیدا کرده است و به این نسبت، نمره قبولی میگیرد. این موتور چهار سیلندر در حدود سرعت ۱۲۸ کیلومتر بر ساعت به بالای ۳۰۰۰ دور بر دقیقه میرسد، ولی در همین حال، سر و صدای کمتری نسبت به «فیت» تولید میکند. البته شاید این موضوع ناشی از مواد عایق بیشتری باشد که برای کابین HR-V استفاده شده است و همینطور، یک کراساور معمولاً کمتر دچار نویز باد میشود. در طول مسیری به اندازه ۸۸۵ کیلومتر که برای انجام این تست طی شده، مصرف سوختی معادل ۸/۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از HR-V مشاهده شده است؛ آماری که حتی از برآورد EPA برای مصرف سوخت ترکیبی آن ۰/۳ لیتر کمتر است. ارتفاع رانندگی در HR-V به شکلی متعادل بین حالت دید و هندلینگ مناسب قرار گرفته است. تایرهای عریضتر و چسبندهتر به این خودرو کمک میکنند تا در تست لغزش در پیچ، به چسبندگی جانبی برابر ۰.85g برسد؛ این در حالی که هوندا فیت در این تست نیروی ۰.۷۸ g را از خود نشان داده است. HR-V در جاده، با دقت و بالانس مناسبی تغییر جهت میدهد و به نظر میرسد که مهندسان هوندا کار خود را بهدرستی در این زمینه تکمیل کردهاند. این حالت در سیستم فرمان، آن هم در کلاس خودرویی که بدفرمانی و لغزش بدنه بسیار معمول هستند، باعث تا HR-V حسی شبیه به یک «فولکسواگن GTI» در نوع خودش داشته باشد. HR-V با کیفیت سواری خود که میتواند تحسین هر کسی را برانگیزد و همینطور هندلینگش که میتواند باعث لذت هر علاقهمندی به دنیای رانندگی شود، یکی از بهترین محصولاتی است که از کمپانی «هوندا» بیرون آمده و به بازار ورود کرده است. مشخصات:- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۲۲۰۴۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۱۹۹۹۵ دلار).
- نوع موتور: SOHC ۱۶ سوپاپ با چهار سیلندر در یک ردیف، بدنه و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
- گنجایش: ۱۷۹۹ سیسی.
- قدرت: ۱۴۱ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۱۷۲/۱۹ نیوتنمتر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ دنده دستی.
- فاصله محوری: ۲/۶۱۱ متر.
- طول ماشین: ۴/۲۹۵ متر.
- عرض: ۱/۷۷۳ متر.
- ارتفاع: ۱/۶۰۵ متر.
- وزن کلی: ۱۳۲۰ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۴ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۵/۲ ثانیه.
- صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۳۸/۱ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۹ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۶/۵ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۵/۱۸ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۹۷/۹۵ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۶۴۵ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 85g.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۴۱ لیتر در شهر و ۶/۹۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۸/۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
محمد
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴اینطور که در مورد هندلینگش تعریف کرده میتونه بی رقیب باشه توی کلاس خودش
“خبر بد این است که وقتی با شدت بیشتری رانندگی میکنید، پدال گاز معلق میشود و وقتی آن را رها میکنید، همچنان دور موتور افزایش یافته و به کلاچ ضربه میزند.”
اینو نفهمدیم، اگه چیزی که من فهمیدم باشه که خیلی افتضاحه و در عین حال خطرناکه
علی
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴احتمالا مثل تندر یا حتی پرایدای یورو ۴ هست که وقتی پا رو از روی پدال گاز بر می داری موتور با کمی تاخیر شروع به کاهش دور میکنه.
reza
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴محشره !!! تو کلاس و قیمت خودش رقیب نداره ، داشبوردش خیلی طراحیه جالب و خوبی داره
AlirezaF12
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ASX از این بهتره!
علی
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴میتسوبیشی در مقایسه با سایر خودروسازان ژاپنی چندان خوشنام و سطح بالا نیست.
Archi khan
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴کاش ایران هم وارد میشد.
البته با قیمت واقعی !!!! نه خون…
سعید
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴چقدر درباره این ماشین مطلب میذارین؟! 3 تا تو اردیبهشت،یعنی هرهفته یه مطلب!!!
ولی ماشین خوبیه،یعنی عالیه،فکر کنم خیلی بهتر از ASX باشه
امیر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴بچها به نظر شما دریچه هوا سمت شاگردآزار دهنده نیست چه باد گرم یا سرد
BMW7
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴من موقعه ای ک عکس عقب ماشین رو دیدم یهو یادم به راوفور تویوتا افتاد،این ماشین همون طور ک گفته شد یه مشکل اساسی داره ک ممکنه خطرناک هم باشه ولی هوندا تو ساخت موتور سیکلت ک یکی از بهترین هاست و اتوموبیل سازیش هم مثل اون نیست ولی داره با استانداردهای روز رشد میکنه،امیدوارم وارد ایران بشه باقیمت مناسب
احمد باقری
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴بهتر بود تغییرات بیشتری روش انجام میشد.
ویشتاسپ
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴چنگی به دل نمیزنه
CR-V بهتره