حدود دو سال پیش رندرهایی جالب از تاریخچه تکاملی هوندا سیویک منتشر شد و حالا نوبت به برادر بزرگتر سیویک یعنی آکورد رسیده تا در این نمایش حضور یافته و تاریخچه پرافتخار خود را به رخ همگان بکشد. با ما همراه باشید تا این بار داستان آکورد را بشنوید.
- نسل اول (سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۱)
درست همانند سیویک، آکورد بزرگتر نیز در کل ده نسل را به خود دیده و نسل اول آن در سال ۱۹۷۶ عرضه شده است. این خودرو در ابتدا بهصورت هاچبک سه درب تولید و سپس مدل سدان چهار درب در سال ۱۹۷۹ معرفی شد. نیروبخش آکورد نسل اول پیشرانه ۱.۶ لیتری با قدرت قابلاحترام ۶۸ اسب بخاری بود. این نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ ها فرستاده میشد. آکورد سدان بعداً با پیشرانه ۱.۸ لیتری قویتر و فرمان هیدرولیک عرضه شد.
- نسل دوم (سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵)
نسل دوم آکورد اولین خودروی ژاپنی بود که در آمریکا مونتاژ میشد. این خودرو نسبت به نسل پیشین بزرگتر شده و ظاهر جعبهای به خود گرفته بود. آکورد نسل دوم بهصورت سفارشی با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک در سال ۱۹۸۳ عرضه شد و پیشرانه نیز با افزایش قدرت مواجه شد و خروجیاش به ۸۶ اسب بخار رسید. در سال ۱۹۸۵ مدل آکورد SEi با پیشرانه انژکتوری ۱۰۱ اسبی تولید شد.
- نسل سوم (سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹)
یکبار دیگر آکورد با رشد ابعاد مواجه شد و این بار نسخه کوپه نیز به دو مدل دیگر پیوست. از نظر فنی پیشرفتهای زیادی صورت گرفته بود و برای اولین بار در محصولی از هوندا شاهد سیستم تعلیق دوبل جناغی در جل و عقب و همچنین بدنهای آئرودینامیک بودیم. هوندا حجم پیشرانه را به ۲ لیتر و قدرت را به ۹۸ اسب بخار رساند هرچند نسخه انژکتوری آن خروجی ۱۱۰ اسبی داشت. دیگر ویژگی شاخص این خودرو چراغهای پنهانش بود.
- نسل چهارم (سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳)
چهارمین نسل آکورد بازهم بزرگتر شد و حالت یک سدان میان سایز را به خود گرفت. ژاپنیها فضای بار و کابین را نیز با جایگزینی نسخه استیشن بجای مدل هاچبک بهبود بخشیدند. پیشرانه جدید ۲.۲ لیتری با قدرت ۱۳۰ اسب بخاری در مدل پرچمدار EX نصب شده بود. حتی حالت اسپورت نیز برای گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک وجود داشت که رانندگان با آن میتوانستند دندهها را بهصورت دستی تعویض کنند. متأسفانه این نسل فاقد چراغهای پنهان پیشین بود.
- نسل پنجم (سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷)
این نسل از آکورد شاهد اضافه شدن پیشرانه ۲.۲ لیتری VTEC و ۶ سیلندر بود که این دومی برای اولین بار در آکورد بکار میرفت. پیشرانه ۶ سیلندر یاد شده قدرت ۱۷۰ اسبی و گشتاور ۲۲۴ نیوتون متری داشت. در بخش جلوی مدلهای قویتر برخی تغییرات ایجاد شده بود. هوندا فاصله بین محوری آکورد نسل پنجم را برای افزایش فضای پا و ایجاد ظاهری اسپورت تر افزایش داده بود.
- نسل ششم (سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲)
دیگر خبری از نسخه استیشن نبود و تنها دو مدل کوپه و سدان عرضه شدند. مدل دو درب در آمریکای شمالی توسعه یافت و فاصله بین محوری آن اندکی کمتر از مدل سدان بود. این نسل آکورد بهصورت استاندارد با کیسههای هوا جلو عرضه شد و کیسههای هوای جانبی نیز بهصورت سفارشی در دسترس بود. پیشرانه پایه از نوع ۲.۳ لیتری ۱۳۵ اسبی بود اما میتوانستید پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری ۲۰۰ اسبی را نیز انتخاب کنید.
- نسل هفتم (سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸)
هفتمین نسل آکورد با پیشرانههای قویتر عرضه شد. حتی نسخه پایه ۴ سیلندر قدرت ۱۶۰ اسبی داشت درحالیکه قدرت پیشرانه ۳ لیتری به ۲۴۰ اسب بخار رسیده بود. هر دو پیشرانه در سالهای بعدی قویتر هم شدند و پیشرانه ۶ سیلندر هیبریدی با خروجی ۲۵۳ اسبی عرضه شد. مدل کوپه نیز برای اولین بار با پیشرانه ۶ سیلندر و گیربکس دستی در دسترس بود.
- نسل هشتم (سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲)
هوندا در این نسل تفاوت ظاهری بیشتری بین مدلهای کوپه و سدان به وجود آورد و البته ابعاد آنها نیز دوباره رشد کرد. پیشرانه ۶ سیلندر که هماکنون قدرت ۲۶۸ اسبی داشت دوباره با گیربکس دستی جفت شد. آکورد نسل هشتم از نظر EPA خودرویی فول سایز بود برای مدل سال ۲۰۱۰ نیز در نسخه فست بک کراس تور تولید شد. این مدل که ظاهری عجیب داشت پهنتر و سنگینتر شده بود.
- نسل نهم (سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷)
آکورد نسل نهم ضرورتاً خودرویی کاملاً جدید نبود و از نظر طراحی روند تکاملی را نسبت به نسل پیشین طی کرده بود. مدل سدان با تریم اسپورت و گیربکس ۶ سرعته دستی استاندارد و قدرت بیشتر نسبت به نسخههای ۴ سیلندر استاندارد تولید شد. این مدل از دو خروجی اگزوز و رینگهای سفارشی بهره میبرد.
- نسل دهم (سال ۲۰۱۷ تاکنون)
نسل فعلی آکورد بهصورت پایه از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوی ۱۹۲ اسبی سود برده درحالیکه پیشرانه ۲ لیتری آن خروجی ۲۵۲ اسبی دارد. نسخه هیبریدی نیز با قدرت ۲۱۲ اسب بخاری در دسترس است. با اینکه این خودرو بزرگتر از آکورد نسل نهم بوده اما وزن آن کاهش یافته است که دلیلش استفاده بیشتر از آلومینیوم و فولاد با کشش بالا میباشد.
میثم
۱۳ مهر ۱۳۹۹این پست مال سامانه
Mercede kaviani
۱۳ مهر ۱۳۹۹خاطرات شیزین من با نسل اول اکورد
جمشید
۱۳ مهر ۱۳۹۹حالا مثلا این بنده خدا مگه چی گفته که این همه منفی دادین ؟؟؟ فقط گفته با نسل اول این ماشین خاطره داشته ، آخه اینم منفی دادن داره ؟؟
پویان
۱۳ مهر ۱۳۹۹خانم کاویانی چه سالی هوندا اکورد داشتید؟
Hamidreza
۱۴ مهر ۱۳۹۹حاجی یع عده بیکار مریض هستن از سخنای همه بدشون میاد انگار و دیس لایک میدن!
من امروز به ده تا پست سر زدم! فقط یه لایک دادم!
اما بعضیا انگار حتما باید لایک یا دیس لایک بدن!
اصلا به لایک و … توجه نکنید …
nikzad
۱۳ مهر ۱۳۹۹نمیدونستم انقدر اکورد از همون نسل اول این قدرت فوق العاده رو داشت.نسل اول حتی قدرتش از پراید الان هم بیشتره.ممنونم از اقای احمد زاده بابت این مطلب خوب.
♤Angus_812♤
۱۳ مهر ۱۳۹۹من همیشه دوست داشتم تجربه سواریشو داشته باشم
چون اخه مگه میشه ماشین رده میانی و انقدر محبوب و پرفروش واقعا ژاپنی ها تو این یک مورد خوب عمل کردن
ماشینی برای همه مردم با قیمتی واقعا رقابتی
امیدوار یه روز این برامون مثله پراید بشه
برا اون روز تلاش کنید حتما نتیجه میده
دی جی70
۱۳ مهر ۱۳۹۹تو ایران تلاش کنندهای واقعی نهایتا دست بالاش سوار یه شاسی چینی هستند متلاشی ها وابسته سوار خوب خوباشن
♤Angus_812♤
۱۳ مهر ۱۳۹۹تلاش داریم تا تلاش دوست عزیز
اونا در حد ماشین چینی تلاش کردن
Hamidreza
۱۴ مهر ۱۳۹۹داداش تو ایران باید در حد هوراکان یا 458 تلاش کنی تا بتونی ی بنز سی کلاس مدل +2012 بگیری
Hadi
۱۳ مهر ۱۳۹۹نسل چهارش یه زمونی هم قیمت سمند بود…
ولی این کجا و آن کجا…
ارشیاSVJ
۱۳ مهر ۱۳۹۹نسل فعلی واقعا زیباست.
AMG_73///
۱۳ مهر ۱۳۹۹همه نسلهاش عالی بودن
زیزیگولو
۱۳ مهر ۱۳۹۹استهلاک پایینو کیفیت بالا تو همه نسلای این ماشین
بهنام
۱۳ مهر ۱۳۹۹یکی از بهترین نسل های آکورد همونایی بود که دهه ی هفتاد شمسی وارد کشور ما شد. زیبا و کاملاً مطیع بود. بسیار نرم و بیصدا بود و طی شانزده سالی که یکی از آشنایان این ماشینو داشت به گفته خودش کوچکترین ایرادی در این ماشین پیدا نشد. در کل واقعا یه نماد واقعی بشمار میاد و احترام زیادی در دنیا داراست.
ارش
۱۳ مهر ۱۳۹۹عاشق نسل اول و چهارمم.
نیما
۱۴ مهر ۱۳۹۹نسل پنجمش تقریبا همسن با پژو ۴۰۵ و پژو پارسِ.. ما ایرانیا حال که محکوم به فنا شدن و نسل سوخته هستیم مخصوصا ما دهه شصتیا ..بی انصافا لااقل بجای این ۴۰۵ آشغالی که همش آتیش میگرفتو استهلاک بالا مصرف سوخت بالا و جدیدا واشر سوزیو سرسیلند میترکونه از وقتی ایرانیزه و چینیزه شده ..حداقلش نسل ۵ هوندا آکورد رو تا همین الان تولید میکردین با همون کیفیت اولیه اش بازم بهتر بود تا ۳۰ سال این فرانسوی ایرانی آشغال رو بچشم ببینیمو سوارش بشیم من یمدت داشبورد مشکی طرح قدید رو میدیدم حالت تهوع میگیرفتم از بس تکراری بود برام … حداقل اونجوری یه ژاپنی کم استهلاک مطمئن خانوادگی سوار بودیم ..ببین چه بلایی سرمون آوردن که ما ایرانی ها در سال ۲۰۲۰ به نسل پنج هوندا آکورد هم راضی هستیم ( البته بجای ۴۰۵ و پارسی که داره تولید میشه هنوز) نه بیشتر و محکوم و مجبور به خریدش هستیم
دانیال
۱۵ مهر ۱۳۹۹هوندا عشق لاینتهی