به جرات میتوان گفت دیزل گیت چهرهی فولکسواگن را تغییر داد. قطعاً این غول خودروسازی هزینه بسیار سنگینی (هم از نظر مالی و هم از نظر اعتبار) برای دیزل گیت پرداخت کرد اما این خودروساز هنوز هم حضور پررنگی در صنعت خودرو داشته و از زمان پشت سر گذاشتن دیزل گیت تاکنون به تولید گسترده محصولات الکتریکی شده متعهد بوده است. این خودروساز میگوید تا سال ۲۰۲۹ تعداد ۷۵ خودروی تمام الکتریکی و ۶۰ محصول هیبریدی را عرضه خواهد کرد. بخشی از این خودروها در کارخانه چاتانوگا در تنسی آمریکا ساخته خواهند شد. حتی تا سال ۲۰۲۳ نیز فولکسواگن سرمایهگذاری ۳۰ میلیارد دلاری در خودروهای الکتریکی انجام خواهد داد؛ به عبارت دیگر همهچیز الکتریکی خواهد شد؛ اما هوندا چشمانداز الکتریکی سازی را طور دیگری میبیند.
تاکاهیرو هاچیگو مدیرعامل هوندا در مصاحبه با اتوموتیونیوز پیشبینی جالبی داشته است: هیبریدیها محبوبتر از الکتریکیها خواهند بود. این موضوع دقیقاً در تضاد با افکار فولکسواگن است اما هاچیگو اظهارات فوقالعادهای داشته است:
من معتقدم خودروهای هیبریدی نقشی اساسی خواهند داشت. موضوع الکتریکی سازی نیست بلکه بحث به کاهش مصرف سوخت مربوط است؛ و ما معتقدیم خودروهای هیبریدی راهی برای پایبند بودن به قوانین زیستمحیطی است.
او به نکته خوبی اشاره میکند. اگرچه فروش خودروهای الکتریکی هر سال بیشتر میشود اما هنوز هم سهم کلی کمی از فروش خودرو در بازارهای بزرگ جهانی مخصوصاً آمریکای شمالی را به خود اختصاص دادهاند. به همین خاطر هاچیگو چندان به خبرسازی الکتریکیها اعتقادی نداشته هرچند تسلا و فولکسواگن سرمایهگذاری سنگینی دراینباره انجام دادهاند.
مدیر ارشد هوندا اظهارات خود را اینگونه پی میگیرد:
آیا خودروهای الکتریکی همان چیزی هستند که مصرفکنندگان میخواهند؟ من مطمئن نیستم زیرا این خودروها مشکلات زیادی از نظر زیرساختی و سختافزاری دارند. معتقد نیستم که افزایش قابلتوجهی برای تقاضای خودروهای الکتریکی وجود داشته باشد و از نظر من این وضعیت در سراسر دنیا قابل مشاهده است. قوانین مختلفی در کشورهای مختلف وجود دارد و ما باید با آنها کنار بیاییم؛ بنابراین باید کارهای تحقیق و توسعه را ادامه دهیم؛ اما معتقدم که خودروهای الکتریکی به این زودیها همهگیر نخواهند شد.
بله هوندا در بازار الکتریکیها کمی کند حرکت کرده است. این خودروساز تنها کلاریتی الکتریکی را در آمریکا عرضه میکند و البته عرضه آن بهصورت جهانی نیست. البته چندین محصول هیبریدی و پلاگین هیبریدی در سبد محصولات این برند این دیده میشود که از جمله آنها میتوان به اینسایت و CR-V هیبرید اشاره کرد. اساساً هوندا در تولید محصولات الکتریکی محافظهکارتر از فولکسواگن عمل میکند. این یک انتخاب ریسکی است یا نه؟
هوندا همیشه جسورتر از رقیب اصلی خود یعنی تویوتا بوده است. سوئیچیرو هوندا مؤسس این کمپانی در دوران خود فردی طغیانگر بوده و این موضوع هنوز هم در کمپانی دیده میشود؛ اما هوندا درعینحال بسیار عملگرا بوده و اعتقادات مدیرعامل این کمپانی نیز همین موضوع را نشان میدهد. یک خودروساز جهانی نباید همه تخممرغهای خود را یک سبد بگذارد…
sina
۱۴ دی ۱۳۹۸البت ناگفته نماند که تویوتا پیشگام تولید خودروهای هیبرید هستش و زمانی که تموم خودروسازها روی دیزل ها مانور می دادن تویوتا بی حاشیه در حال فروش هیبریدی هاش بود که نتیجه اش رو امروز به عنوان بزرگترین هیبریدساز دنیا می بینه.
از دید من هم هنوز لاقل 10 سالی گپ تا همه گیر شدن الکتریکی ها زمان داریم که هیبریدها پرش میکنن.
datsun
۱۴ دی ۱۳۹۸تویوتا اعلام کرده بود تکنولوژی تمام الکتریک رو در اختیار داره و هروقت اراده کنه میتونه طیف وسیعی از محصولات الکتریکی رو تولید کنه ولی فعلا لازم نمیدونه.
meysam
۱۴ دی ۱۳۹۸یکی از دلایلی که شرکتهایی مثل تویوتا و هوندا یا هر شرکتی که محصولات درونسوز تولید میکنه اینه که نمیتونن یکدفعه سویچ کنن رو یه محصول الکتریکی خالص. نه اینکه تکنولوژیشو نداشته باشن. بیشتر بخاطر بازاره. شما فرض کنین تویوتا یا هوندا با این همه سابقه الکتریکی سازی بیان یه محصول در حد تسلا مدل 3 بزنن. خب قطعا میتونن ماشینی در اون حد بزنن و حتی با کیفیت بلاتر. اما اینطوری رقیبی برای محصولاتی مثل کرولا و سیویک برای خودشون میتراشن و تمام هزینه هایی که صرف تحقیق و توسعه اونا شده هدر میره. بخاطر همین روند الکتریکی سازی خودروسازها با روندی که تسلا میره کاملا متفاوته چون تسلا هر محصولی بزنه هیچ همپوشانی برای محصولات دیگش نداره.
یه مسئله دیگه ای که مطرحه اینه که بعضی از دوستان میگن این شرکتها خودشون بهتر از ما میدونن و اگه مثلا هوندا یا تویوتا میاد یه همچین چیزی میگه حتما کلی بررسی کردن و راه اینا بهتر از تسلا و امثال اونه. یه کمی برگردین عقبتر. دقیقا یه همچین اتفاقی در دنیای موبایل هم پیش اومد. اپل زمانی از گوشی هوشمندش رونمایی کرد که نوکیا تو صنعت موبایل حکم تویوتا رو در صنعت خودرو داشت. اون زمان نوکیا بیش از 100 مدل تولیدی داشت و از قیمت 2 دلار شروع میشد به بالا. اما اپل فقط با یه مدل اومد و تو همون یکی دو سال اول از نوکیا رد شد و کلا نوکیا رو از دور رقابت خارج کرد.
بنظر من تویوتا و هوندا که انتظارات ازشون خیلی بالاست باید کمی جسورانه تر حرکت کنن. با داشتن یه محصول الکتریکی خوب تو سبد محصولاتشون میتونن بازخورد بگیرن چون حدود یک سال پیش مدیر تویوتا گفته بود تقاضایی برای محصولات الکتریکی در نمایندگیهای ما وجود نداره یا خیلی کمه. خب وقتی محصول الکتریکی شاخصی ندارن معلومه که نمیتونن تقاضایی هم وجود نداره.
مهزیار
۱۵ دی ۱۳۹۸همه تخم مرغها را در سبد گذاشتن یه ضرب المثله
کنایه از دست رو کردنه
یعنی نباید زود دستشونو رو کنن
علی
۱۵ دی ۱۳۹۸در حال حاضر خودروهای الکتریکی کاملا پاک و زیست محیطی نیستند ولی با کاهش قیمت برق خورشیدی و بادی و فراگیرتر شدن انها بهترین گزیمه خواهند بود
رحیم
۱۶ دی ۱۳۹۸برای من یک خودروی پلاگین هیبرید با مصرف ۲ الی ۳ لیتردر ۱۰۰کیلومتر و برد ۵۰الی ۸۰ کیلومتر در حالت تمام الکتریک به مراتب مفیدتر و کاربردیتر از یک خودروی تمام برقی با بردحدود ۴۰۰کیلومتر و انواع محدودیتها + قیمت گرانتر است