دوئل هوندا سیویک تایپ R و سوبارو WRX STI

جمعه 27 مرداد 1396 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Civic-Type-R-VS-WRX-STI
سومین دوئل از دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه هاچ‌بک‌ها، یا بهتر بگوییم، خودروهای کامپکت اسپرت اختصاص دارد. در سومین...
تبلیغات

سومین دوئل از دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه هاچ‌بک‌ها، یا بهتر بگوییم، خودروهای کامپکت اسپرت اختصاص دارد. در سومین دوئل این گروه، مرسدس بنز A45 AMG به مصاف فورد فوکوس RS رفت که در این رقابت جمعاً 1653 رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، A45 توانست با کسب 1219 رأی یا به‌عبارت‌دیگر 73 درصد از کل آراء، پیروز دوئل شده و جواز حضور در مرحلهٔ بعدی را کسب کند درحالی‌که فوکوس RS با کسب 436 رأی از دور رقابت‌ها کنار رفت. حال امروز در چهارمین دوئل این گروه، دو خودروی آتشین و وحشی ژاپنی یعنی هوندا سیویک تایپ R و سوبارو WRX STI به میدان مبارزه آمده‌اند.

آئودی RS3

سئات لئون کوپرا

مرسدس بنز A45 AMG

فورد فوکوس RS

آئودی RS3

مرسدس بنز A45 AMG

فولکس‌واگن گلف R

پژو 308 GTI

سوبارو WRX STI

هوندا سیویک تایپ R

فولکس‌واگن گلف R

؟

ب‌ام‌و M140i

هیوندای i30 N

؟

هوندا سیویک تایپ R

هوندا سیویک یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین سدان‌های کامپکت ژاپنی است که پیشینه‌ای طولانی و پرافتخار دارد؛ اما پیشینهٔ نسخهٔ اسپرت تایپ R آن به سال 1997 و نسل ششم سیویک بازمی‌گردد. این خودرو بر اساس نسخهٔ هاچ‌بک سیویک ساخته شده بود و تنها به‌صورت هاچ‌بک سه‌در عرضه می‌شد. این رویه در نسل بعدی که بین سال‌های 2001 تا 2005 تولید شد نیز ادامه داشت تا اینکه در نسل سوم، نسخهٔ سدان هم به خانوادهٔ تایپ R اضافه شد. این نسل از تایپ R که بر اساس نسل هشتم سیویک ساخته شده بود، در سپتامبر 2005 با مدل 2006 معرفی شده و تا سال 2011 در دو نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در و سدان چهاردر به تولید رسید؛ اما با خاتمهٔ تولید این نسل سیویک تایپ R در سال 2011، این اسپرت داغ ژاپنی برای مدتی غایب بود تا اینکه نسل چهارم آن در نمایشگاه ژنو 2014 رونمایی شد. این نسل بر اساس نسخهٔ هاچ‌بک نسل نهم سیویک ساخته شده بود و صرفاً به‌صورت هاچ‌بک پنج‌در به بازار عرضه شد؛ اما این ماشین هم‌اکنون در نسل پنجم خود قرار دارد که بر اساس نسل دهم سیویک ساخته شده و نسخهٔ پروتوتایپ آن برای اولین بار در نمایشگاه پاریس 2016 رونمایی شد. سپس در نمایشگاه ژنو 2017 سرانجام نسخهٔ تولیدی آن معرفی گردید. این نسل سیویک تایپ R که بر اساس نسخهٔ پنج‌در لیفت‌بک سیویک ساخته شده، برای اولین بار در تاریخش، در بازار ایالات‌متحده هم عرضه می‌شود. تایپ R که پرچم‌دار خانوادهٔ سیویک محسوب می‌شود، توانست با تایم زنی در نوربرگ‌رینگ، رکورد سریع‌ترین خودرو دیفرانسیل جلوی این پیست را نیز از فولکس‌واگن گلف GTI کلاب‌اسپرت بگیرد. سیویک تایپ R به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است که 310 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

سوبارو WRX STI

همان‌طور که سیویک تایپ R نسخهٔ اسپرت هوندا سیویک است، سوبارو WRX هم در اصل نسخهٔ اسپرت مدل ایمپرزا محسوب می‌شود. نسل اول این خودروی کامپکت ژاپنی برای اولین بار در سال 1992 به‌عنوان جایگزینی برای مدل لئون معرفی شد. سپس چندی بعد مدل WRX ایمپرزا نیز معرفی شده و در دو نسخهٔ سدان و هاچ‌بک پنج‌در به بازار آمد. در طول سال‌های بعد هم‌زمان با معرفی نسل‌های بعدی ایمپرزا، نسخهٔ WRX آن‌هم مثل قبل در دو نسخهٔ هاچ‌بک و سدان به تولید می‌رسید و ایمپرزا WRX به یکی از مشهورترین خودروهای اسپرت ژاپنی تبدیل شد؛ اما پس از معرفی نسل چهارم ایمپرزا، اوضاع کمی تغییر کرد. در ابتدا درحالی‌که نسل چهارم ایمپرزا در نمایشگاه نیویورک 2011 معرفی و جایگزین نسل قبلی شد، تولید نسخهٔ WRX نسل قبلی همچنان تا سال 2014 ادامه داشت تا اینکه سرانجام نسل جدید این مدل نیز در همین سال رونمایی گردید؛ اما در این نسل، ایمپرزا از نام این خودرو حذف شده و با نام سوبارو WRX عرضه گردید. همچنین این نسل از WRX صرفاً به‌صورت سدان تولید شده برخلاف قبل خبری از نسخهٔ هاچ‌بک نیست. در نمایشگاه نیویورک 2016 نیز نسل پنجم ایمپرزا با مدل 2017 رونمایی شد اما هنوز نسخهٔ WRX این نسل معرفی نشده و همچنان همان مدل سابق در حال تولید است. البته WRX برای مدل 2018 مورد به‌روزرسانی جزئی قرار گرفته تا بتواند تا زمان معرفی نسل جدید در بازار رقابت کند. این سدان اسپرت ژاپنی هم‌اکنون در دو نسخهٔ معمولی و STI تولید می‌شود که دومی قوی‌تر بوده و ما هم در این دوئل جهت هماهنگی با سیویک تایپ R همین مدل را انتخاب کرده‌ایم. WRX STI مجهز به یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر توربو است که مانند سایر محصولات سوبارو از نوع تخت است. این موتور 310 اسب بخار قدرت و 393 نیوتن متر گشتاور داشته و بازهم مانند دیگر محصولات سوبارو این نیرو را به هر چهارچرخ ارسال می‌کند.

 

مشخصات فنی

 

هوندا سیویک تایپ R

سوبارو WRX STI

پیشرانه

2 لیتری 4 سیلندر خطی

2.5 لیتری 4 سیلندر تخت

تنفس

توربوشارژ

توربوشارژ

قدرت

310 اسب بخار

310 اسب بخار

گشتاور

400 نیوتن متر

393 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته دستی

6 سرعته دستی

محور محرک

جلو

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

4.9 ثانیه

4.8 ثانیه

مسافت 400 متر

13.5 ثانیه

13.3 ثانیه

حداکثر سرعت

270 کیلومتر در ساعت

255 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت

9.4 لیتر (ترکیبی)

11.7 لیتر (ترکیبی)

وزن

1411 کیلوگرم

1543 کیلوگرم

طول

4.55 متر

4.60 متر

فاصلهٔ محوری

2.70 متر

2.65 متر

قیمت پایه

34,775 دلار

36,015 دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید

[polldaddy poll=9811604]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.