هنگامیکه دوستان، خانواده و آشنایان از من برای خرید خودروی جدید مشاوره میخواهند، بیشتر آنها میگویند که قصد خرید یک کراساوور را دارند و جاداری، مصرف سوخت مناسب، ایمنی و مقرونبهصرفه بودن نیز معمولاً از اولین صفاتی است که برای کراساوور موردنظر خود ذکر میکنند. من نیز معمولاً به آنها هوندا CR-V را پیشنهاد میکنم زیرا من در محصولات هوندا عاشق CR-V، سیویک و آکورد هستم چراکه قابلیتهایی فراوانی دارند که حتی بیشتر از انتظار و نیاز مالکان است. همچنین CR-V، سیویک و آکورد ۷۲ درصد از کل فروش امسال هوندا در ایالاتمتحده را تشکیل میدهند که CR-V بیشترین سهم را در بین آنها دارد. بااینوجود من اگر قصد خرید یک کراساوور کامپکت داشته باشم قطعاً به مزدا CX-5 هم فکر میکنم چراکه گزینۀ وسوسه کنندهای است اما از خوبیهای CR-V هم نمیتوان گذشت.
محاسن
فضای پای فوقالعاده یکی از بزرگترین نقاط قوت CR-V است بهگونهای که سرنشینان ردیف دوم میتوانند پاهای خود را کاملاً دراز کرده و بدون هیچ مشکلی بنشینند. البته ارتفاع بسیار کم صندوق بار، هم حجم فضای بار را کاهش داده، هم موجب اعمال فشار هنگام جای دادن بارها شده و هم ممکن است به اشیاء بزرگ آسیب وارد کند. بااینحال به دلیل عریض و عمیق بودن صندوق بار میتوان وسایل را در کف صندوق گذاشت. صندوق باری که بزرگتر از صندوق فورد اسکیپ، شورلت اکوئیناکس و مزدا CX-5 است. همچنین صندلیهای عقب نیز به سهولت با کشیدن زبانه در بالای آنها تا میشوند که این فضای بار بیشتری را در اختیار قرار میدهد.
CR-V رانندگی بسیار راحتی را برای راننده فراهم میآورد. داشبورد مناسب، دید عالی و سرعتسنج بزرگی که با یک نگاه به آن میتوان بهآسانی اطلاعات را خواند از موارد مثبت کابین این هوندا هستند. بعلاوه یک دوربینِ نقاط کور نیز در آن تعبیهشده که هنگام تغییر خط در ترافیک بسیار مفید است. سرنشینان نیز در این خودرو راحتی بالایی دارند. کابین حتی هنگام حرکت با سرعت بالا در بزرگراه کاملاً بیصدا است و تعلیق نیز تمامی عیوب جاده را قبل از رسیدن به سرنشینان دفع میکند؛ بنابراین این کراساوور انتخابی عالی برای سفرهای جادهای طولانی است.
در این کلاس قدرت یکی از ویژگیهای مهم است و موتور ۲.۴ لیتری CR-V هم کاملاً قدرتمند است درحالیکه کارکرد ساکتی و آرامی هم دارد. گیربکس CVT آن نیز تجربهٔ رانندگی قابلتوجهی را فراهم میکند ولی تنها هنگام شتاب گیری، دور موتور برای مدتزمانی طولانی بیشازحد بالا میرود.
معایب
سیستم اطلاعاتی-سرگرمی CR-V متعلق به چندین سال قبل احساس میشود. هرچند با استفاده از صفحهنمایش لمسی میتوان بدون هیچ مشکلی موسیقی پخش نمود، اتصال به تلفن همراه را از طریق بلوتوث برقرار کرد، تماس تلفنی برقرار نمود و یا منوهای ناوبری را ملاحظه کرد اما فقدان میانبر برای عملکردها مختلف کاملاً احساس شده و این یعنی برای هر عملکردی باید منوهای زیادی را باز کنید درحالیکه هیچ دکمهٔ تنظیم فیزیکی هم برای آن وجود ندارد؛ بنابراین بهراحتی نمیتوان موج رادیو یا موسیقی در حال پخش را عوض کرد و یا صدای سیستم صوتی را کموزیاد نمود. بااینحال روی فرمان دکمههایی برای انجام این کار تعبیهشده است. علاوه بر این، نقشههای ناوبری CR-V نیز رزولوشن پایینی دارند.
پدال ترمزدستی پایی خودرو درست کنار پدال ترمز و بهجای پدال کلاچ قرارگرفته که موقعیت کاملاً نامناسبی دارد. همچنین علاوه بر ناراحتکننده بودن، این پدال میتواند در هنگام تصادف نیز آسیبزا باشد. من متوجه شدم که این مشکل در وانت ریجلاین جدید که به تارگی آنرا آزمایش کردم هم وجود دارد؛ بنابراین شاید زمان آن رسیده که هوندا در CR-V هم مانند جدیدترین مدل سیویک از ترمز پارک برقی استفاده کند. معتادان به گوشیهای موبایل هوشمند نیز توجه داشته باشند که هوندا CR-V هنوز از کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل پشتیبانی نمیکند هرچند که این امکان در هر دو مدل سیویک و آکورد فراهمشده است.
در ایران
هوندا CR-V درحالیکه در بازار جهانی رقبایی چون کیا اسپرتیج و هیوندای توسان را روبروی خود میبیند، در ایران با قیمتهای بسیار بالایی از ۲۳۰ میلیون تا ۲۶۰ میلیون تومان عرضه میشود که آنرا رودرروی کراساوورهای بزرگتری چون هیوندای سانتافه و کیا سورنتو قرار میدهد درحالیکه حتی از خودروهای مذکور که در یک کلاس بالاتر قرار دارند هم قیمت بیشتری دارد. بااینحال از دیگر رقبای CR-V در بازار ایران میتوان به ولوو XC60، تویوتا رافور، سوبارو فارستر، میتسوبیشی اوتلندر، DS 6 و بامو X1 18i اشاره کرد. البته گرانترین خودروی چینی بازار حال حاضر ایران یعنی هاوال H9 هم با قیمت ۱۹۶ میلیون تومانی، ازلحاظ قیمت تا حدودی نزدیک به CR-V است اما نه ازلحاظ کلاس و نه ازلحاظ اعتبار برند قابلمقایسه با هوندا CR-V نیست.
مشخصات فنی
Honda CR-V 2016 | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری |
قدرت | ۱۸۱ اسب بخار |
گشتاور | ۲۴۵ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
مصرف سوخت | ۸.۷ لیتر |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن | ۱۶۴۳ کیلوگرم |
ظرفیت کشش | ۶۸۰ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
حجم صندوق بار | ۱۰۵۳/۲۰۰۷ لیتر |
قیمت پایه | ۲۳,۸۴۵ دلار |
قیمت تستشده | ۳۴,۱۴۵ دلار |
رقبا
شورلت اکوئیناکس، فورد اسکیپ، هیوندای توسان، جیپ چروکی، کیا اسپورتیج، مزدا CX-5، نیسان روگ (قشقایی)، سوبارو فارستر، تویوتا رافور
منبع: Motor1
Fakhr
۲۴ مرداد ۱۳۹۵ماشین عالیه ولی کاش پشتشو بهتر درست میکردن مثل مزدا یا اوتلندر جدید خیلی سادست
fooad
۲۴ مرداد ۱۳۹۵آی گفتی!! عاقا بنده ارادت بسیار خاصی نسبت به آکورد و طراحیش دارم ولی نمای پشت این از هر زاویه ای نگاه میکنی به دل نمیشینه که نمیشینه!!
Armin
۲۴ مرداد ۱۳۹۵اوتلندر جدید عالیه
علی
۲۴ مرداد ۱۳۹۵نکته جالب اینه در مورد تورینگ که فول ترینه اینه تاشو برقی نداره….اما در مدلexlکه ساده تره اینه تاشو برقی نداره
پويا
۲۷ آذر ۱۳۹۵فول اپشن سفارش کاناداست و طی ۱ سری تحقیقات به این نتیجه رسیدن که ایینه تاشو بار انرژی منفی داره
uss zumwalt DDG-1000
۲۴ مرداد ۱۳۹۵34145 دلار میشه 119507500 تومن
مصرف سوختش نسبت به وزن خیلی خوبه
امیرحسین ق.
۲۴ مرداد ۱۳۹۵این شاسی بلنده با این گشتاور و قدرت اونوقت صدی 8.5 میسوزه؟
کلا مزدا و هوندا ماشین بد ندارن.
uss zumwalt DDG-1000
۲۴ مرداد ۱۳۹۵دقیقا
محمد جواد
۲۵ مرداد ۱۳۹۵خداوکیلی کارشون حرف نداره
Armin
۲۴ مرداد ۱۳۹۵سوبارو لگاسی که سواریه …
Koryo
۲۴ مرداد ۱۳۹۵در ایران بخاطر کمیاب و گرون بودن یدکیش در امر فروش ناموفق بوده
عیسی
۲۴ مرداد ۱۳۹۵این که هم قیمت توسان و اسپرتیجه ؟؟چرا میاد تو ایران اینقدر از اونا گرونتر قیمت میخوره؟
uss zumwalt DDG-1000
۲۴ مرداد ۱۳۹۵برو از گمرک بپرس
محمد جواد
۲۵ مرداد ۱۳۹۵من تو یه مجتمع تجاری که اکورد و crv گذاشته بودن از کسی که اونجا تبلیغ میکرد پرسیدم.طرف گفت چون ماشین مونتاژ امریکاس برا وارداتش خیلی اذیت میشن و کلی بالا پایین و رشوه و اینا هست تو این مسیر.سر این قیمتا میره بالا.منم میخواستم بگم خب مسلمون برو مزدا وارد کن !حیف نیس واقعا 195 میلیون بدی اپتیما سوار شی.مزدا 6 نمیترکونه بازار و اگه بیاد؟
Archi KHAN
۲۵ مرداد ۱۳۹۵محمد جواد جان
از کجا فهمیدی مسلمون بودنش را ؟!!
محمد جواد
۲۵ مرداد ۱۳۹۵راس میگین!مشکلشون همینه که مسلمون نیستن!بخدا مسلمون نیستن((:
احسان
۲۶ مرداد ۱۳۹۵هوندا آکورد و سیویکها مونتاژ چین هستند. این رو نماینده فامیلی موتور گفت. از این حرف های غیر حرفه ای زیاد می زنن این نماینده ها. قصدم این نیست بگم هوندای چین بده.. می خام بگم عذرشون برای افزایش قیمت احمقانس
sami
۲۴ مرداد ۱۳۹۵کلا تو ایران این مدلیه که ماشین چینی میشه 2 برابر کره ای و فرانسوی سه برابر ژاپنی چهار برابر و المان ها تا ده برابر قییمت اصلیشون حساب میشه و هنوزم کسی نتونسته بفهمه چرا .
Reza
۲۴ مرداد ۱۳۹۵به خاطر اینکه براساس عقل و چشم مردم نسبت به اون برند قیمت گذاری میکنن یعنی میبینن مردم ژاپنیو بهتر ازکره ای میدونن پس ژاپنی باید گرونتر باشه!!
parham
۲۴ مرداد ۱۳۹۵دقیقا موافقم.
احسان
۲۶ مرداد ۱۳۹۵این واقعیت است که اجناس ژاپنی با کیفیت تر از کره ای ها هستند. اجناس ژاپنی به اندازه اجناس کره ای لوکس نیستند. اما کارایی بالاتری دارند. والا فعلا که کره ای ها در ایران با قیمت بالاتر فروش می رن و دارن می تازونن! موافقم که مردم عقلشون به چشمشون است و همین دلیل فروش خودروهای کره ای شده!
یه مثال می زنم: لاستیک ژاپنی 30 درصد قیمتش بالاتره! 20 درصد عمر قانونیش بیشتره و نرم تر هم هست برند معتبر تری هم داره که 30 درصد بالا بودنش رو توجیه می کنه. از همین حساب بکن و بقیه لوازم خودرو روهم حساب کن اونوقت می بینی خودروی ژاپنی طبیعیه که قیمتش بالاتر باشه!
نادر
۲۴ مرداد ۱۳۹۵من داشتم پیش خودم فکر میکردم که وارد کننده هوندا عقلش کمه چون اگه بیاد این خودو را هم قیمت اسپورتیج بده مسلما خیلی فروش بالایی داره و مردم به جای اسپورتیج اینو بیشتر میخرن.
بعد دیدم نه دارم اشتباه میکنم.
چون فرض کنیم اسپورتیج برا وارد کننده 20 تومن استفاده داره(فرض کنیم ) و چون این خودرو هم قیمت اسپورتیج هستش پس برا وارد کننده حدود 100 تومن استفاده داره یعنی هر هوندا سی ار وی سودش میشه 5 برابر اسپورتیج این یعنی با درد سر کمتر و خدمات کمتر و گارانتی کمتر اگه حدود 600 تا در سال بفروشه سودش میشه برابر فروش اسپورتیج در سال قبل.
تو این مملکتم که کدخدا را ببین و ده را بچاپ.(اگه پورسانت را نده سه سوته همون وارد کننده را ناک اوتش میکنن)
پس دوست عزیز نگو در فروش در ایران ناموفق هستش اونا سود را میخوان و اتفاقا عقلشونم خیلی خوب کار میکنه.
احسان
۲۴ مرداد ۱۳۹۵خیلی خوبه. از رقیباش مزدا جیب و سوبارو رو دوسدارم
سید مهران میرابوالقاسمی
۲۵ مرداد ۱۳۹۵فقط مزدا را عشقه
محمد جواد
۲۵ مرداد ۱۳۹۵ایها الناس چرا مزدا cx9 وارد نمیشه,؟
موتورش عالیه .2500 سی سی توربو.صفر تا صد 7 ثانیه.ظاهر عالی.هندلینگ دیوونه کننده.قیمتشم خوبه.چرا؟؟؟ )))))’:
علی
۲۵ مرداد ۱۳۹۵چون موتورش عالیه .2500 سی سی توربو.صفر تا صدش 7 ثانیست. ظاهرش عالیه. هندلینگش دیوونه کنندست.قیمتشم خوبه
نوید جهرمی
۲۵ مرداد ۱۳۹۵کدوم مزدا وارد میشه که این بشه؟
خدا از سر بهمن خودرو نگذره که نه محصولات به روز مزدا رو تولید میکنه نه میزاره کسی مزدا رو وارد کنه.
حميد
۲۵ مرداد ۱۳۹۵امسال رافور فروشش تو أمریکا بیشتر از این مدل هوندا شد
کلا خیلی گرونه نمایندگی درست حسابی هم برا خدمات قطعه و تعمیرات نداره
احسان(احسان سابق)
۲۵ مرداد ۱۳۹۵ماه جولای تو بازار امریکا فروش این ماشین از کمری بیشتر بوده که یجور رکورد بحساب میاد
احمد باقری
۲۵ مرداد ۱۳۹۵نمای عقبش میتونست خیلی بهتر از اینها باشه.
محمد
۲۵ مرداد ۱۳۹۵من واقعا دوس دارم بدونم وقتی راو۴ و هوندای ۲۴۵ میلیون تومنی و و فارستر توربوی ۲۵۰ میلیونی با هم همقیمت هستن کدوم ادم عاقلی میره راو۴ یا هوندا میگیره ؟؟؟؟؟؟؟؟?
AMIR
۶ مهر ۱۳۹۵هم بیرونش هم داخلش جالب نیست به نظر من تو این رنج فقط kia sorento
سبحان
۲۶ آذر ۱۳۹۵قیمتش تو بازار ایران چقدره؟
-
۱۵ دی ۱۳۹۵از راوفور خیلی بهتره
محسن
۲۲ دی ۱۳۹۵سلام دوستان
واسه خرید شاسی بلند بین اوتلندر و راو4 و هوندا crv موندم .
میشه راهنمایی کنید تو سفر کدوم راحت تر و نرمتره و شتاب بهتری داره؟
بدلیل شرایط کاری هر ماه حدود 10000 کیلومتر تو جاده هستم
یکی از دوستان میگفت راو4 از همه سرتره ولی صندلی عقب به شدت میکوبه . یه خوبی CRV داشتن دریچه تهویه عقب هست .
ممنون میشم دوستانی که تجربه رانندگی دارن راهنمایی کنن.
تشکر
زهره
۷ اردیبهشت ۱۳۹۶سلام پدرم به تنظیماتش دست زده بعد صدای سنسور دنده عقبش قطع شده هر کاری هم میکنیم صداش بر نمیگرده یعنی تنظیماتش رو پیدا نمیکنیم میشه لطفا راهنمایی کنید؟
سام
۱۸ فروردین ۱۳۹۷سلام من یکسالی هست دارم
سواری و نرمی ماکسیما داره
همه چی تموم
صندلی چرمش هم مثل کره ای ها عرق نمیکنه
ترمزشم که بیسته
سه ۴ بار از تصادف نجات داد
از نظر قطعاتم اولا مثل ادم رونده بشه مشکلی نداره،قرار نیست با ماشین کشتی گرفت که
دوما هم که قطعات روتین ماشین در نمایندگی هست
موارد خاص سفارش میدن دو روزه از دوبی میاد
میرزایی
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷سلام به سام عزیز… من میتسوبیشی asx دارم. تصمیم به خرید crv هوندا گرفتم. خواستم ببینم شما که تجربه رانندگی یکساله با این ماشین دارید از نظر صدای داخل ماشین منظورم سرعت حدود 120 کیلومتر و نفوذ صدای باد ازبیرون و همچنین صدای موتور به داخل هستش و شنیدم این ماشین کابینه ایزوله داره و بدون صداست. تجربه جنابعالی دراین مورد چیست؟؟
تشکر از توجهتون