هوندا همیشه اینگونه نبود! زمانی هم وجود داشت که هوندا همان «شگفتانگیز» وقتش بود و با حرکت در خلاف جهت معمول، به ساخت محصولاتی میپرداخت که حتی اسب سَرکِش مارانِلو را نیز رام میکرد. اگر به زندگینامهی Soichiro Honda، بنیانگذار بیباک و ریسکپذیر این کمپانی که در سال ۲۰۱۱ بهعنوان هشتمین سازندهی بزرگ اتومبیل در جهان مورد تقدیر قرار گرفت، نیز نگاهی بیندازیم این طرز فکر -متفاوت بودن از دیگر رقبا- را در تکتک تصمیمات زندگی حرفهایاش لمس خواهیم کرد. Soichiro Honda که تنها یک مکانیک درجهی چند تیونر بود، به واسطهی علاقهاش به این صنعت، با احداث یک کارخانهی ساخت قطعات خودرو، پایههای هوندایی که امروز میشناسیم را بنا نمود. هرچند در اوایل کارش هیچیک از قطعات تولیدی کارخانهاش موفق به گذر از کمترین استانداردهای تویوتا هم نگشت، اما وی بجای تصمیمات نابهجا، با مطالعه و تحقیق در این زمینه توانست خط تولیدی را طراحی نماید که حتی یک کارگر از کار افتاده نیز در آن مفید واقع شود؛ خط تولیدی که مهمترین قسمتهایش نه به کمک دست، بلکه ماشینهای پیشرفته و خلاقانهی آن زمان کار میکرد و توانست تویوتا را راضی به خرید ۴۰٪ از سهام آن کند.
Honda CRX نماد دورانی است که هوندا مفاهیم «اسپرت» و «تشنهی سوخت بودن» را برای همیشه در صنعت خودرو از هم جدا ساخت و ثابت کرد که عملکرد قدرتمند یک خودروی اسپرت لزوماً به معنی دشمنی آن با محیط زیست نیست. هدف هوندا اصلاً و ابداً وقوع یک انقلاب و تغییر مسیر صنعت خودروسازی نبود، اما مطمئناً فلسفهی «ساده به نظر رسیدن» خودروهایی که در زیر کاپوتشان چندان هم ساده نبودند، صنعت خودروسازی را به کل متحول ساخت. Acura NSX محصول هنگامی بود که هوندا قصد ورود به وادی سوپرماشینها را کرد؛ بازاری که بسیار تکراری و خستهکننده شده بود و مخاطبان ثروتمند آن هم از روی ناچاری مجبور به تحمل آن بودند، ولی این ورود هوندا همهی سازندگان -مانند فراری- را تحتالشعاع قرار داد و از حق که نگذریم، درس خوبی به آنها داد. Preludes اعجوبهی چهارچرخ متحرکها بود و Insight هیبردی هم که نماد نبوغ و خلاقیت دوران اوج هوندا بود.
بله! مقطعی در تاریخ خودروسازی وجود داشته که «هوندا بوده است و شاهکارهایش».
خیلی اغراقآمیز به نظر میرسد؟ نظرتان دربارهی جملهی «دنیای خودروها برای همیشه مدیون خلاقیت هوندا خواهد بود» چیست؟ خلاقیتی که یا منجر به اختراع تکنولوژی و روشهای جدید میشد و یا باعث کشف راهی بهینه و بهتر برای اجرای همان روشهای قبلی میگشت. این خلاقیت در موارد زیادی که هنوز هم تعداد کمی از ما معنی آن را متوجه میشویم و تعداد بسیار کمتری هم توان توضیح آنها را داریم، قابل لمس است. زیبایی تفکر پشت محصولات هوندا هم در همین خلاصه میشود؛ مشتریان و مردم عادی واقعاً نیازی به دانستن مفاهیمی چون CVCC، VTEC ِ، SH-AWD و IMA نداشتند! آنها فقط خوشحال بودند که خودروهایشان بسیار کارآمدتر و سریعتر از حد انتظارشان بود و مهمتر آنکه هیچوقت هم خراب نمیشدند! البته که این مفاهیم بسیار ناآشنا به نظر میرسند. مشکل از ما و شما نیست، مشکل از صنعت موفق و مشتریمدار (!) خودروسازی مملکتمان است که فاتحهی هر خواستهی معقولانهای که غربیها نیم قرن پیش داشتند را نه تنها خوانده، بلکه آن را از بیخوبن نابود ساخته!
بگذریم…همانطور که مدتها است که از «شگفتانگیز» بودن هوندا گذشته است. بیایید روراست باشیم، باید قبول کنیم که پس از معرفی اولین Insight در سال ۱۹۹۹ میلادی، دیگر هیچیک از محصولات هوندا مشمول قانون «این فوقالعاده است» نشده است. دیگر هوندا در خلاف جهت معمول حرکت نمیکرد، آنها هم به پیروی از رؤیای آمریکایی، رؤیای مؤسسشان را بر باد دادند. Civic فریاد «تکراری» و «معمولی» را با شدت بسیار زیادی سر میداد، رودستر S2000 هرچند تجربهی رانندگی دوستداشتنی را ارائه میداد، اما هیچ چیز «شگفتانگیز» ـی نداشت و Accord هم به طرز عجیب «آمریکایی»، تنها «بزرگ قامت» شد، چنانکه فکر میکردی قرار است در فوتبال آمریکایی بازی کند! حداقل انتظار داشتیم که پس از تبدیل «مصرف سوخت پایین» خودرو به مهمترین دغدغهی سازندگان، هوندا هم که گذشتهی درخشانی در این زمینه داشت، یکی از کممصرفترین هیبریدیها را عرضه کند. اما حدس بزنید که چه شد؟
حتی در این زمینه هم موفق نبودند! اما ورق در حال برگشت است…
بالاتر به «آتشبازی» هوندا در بازار «مُرده» ـی سوپرماشینهای دههی ۹۰ اشاره کرده بودم؛ NSX شعبدهی دههی ۹۰ برند Acura -که در دهه ۸۰ بهعنوان اولین برند لوکس ژاپنی و یکی از زیرمجوعههای هوندا معرفی شد- بهشمار میرود که اگر بیمار شدن هوندا به درد «تکراریشدن» و خاموش شدن شعلهی خلاقیت و نوآوری آن را در اواسط تا اواخر دهه ۹۰ کنار بگذاریم، الحقوالانصاف، خودروی قَدَری بود. حدود چند سال پیش بود که شاخهی لوکس هوندا برای طراحی پرچمدار جدیدش، Acura RLX 2014 با مشکلی دوستداشتنی و خوب (!) دستوپنجه نرم میکرد. آنها دیگر نمیتوانستند از خیر خلاقیت بگذرند و باز هم یک خودروی تکراری با تکنولوژیهای تکراریتر عرضه کنند؛ آنها به دنبال یک سیستم جدید و کارآمد برای خودروی چهارچرخ محرکشان بودند! خبر خوبی بود!
مدل RL که پیش از RLX عرضه شده بود هم یک سیستم فوقالعادهی SH-AWD (تمام چرخ محرک سوپر هندلینگ) داشت که با بهره گرفتن از روشی ابداعی برای انتقال گشتاور به چرخهای عقب (بهصورت جدا)، بسیار موفق عمل کرد، اما این سیستم هنوز یک «شگفتانگیز» سابق هوندا نبود و به خاطر وزن سنگینش و عدم پیشبینی قبلی کارایی کافی آن، حضورش بیشتر از نفعی که داشت منجر به مصرف سوخت بیشتر و خب، زیر پا گذاشتن قانون جدید خریداران، یعنی «دوستدار محیط زیست بودن» شد.
هوندا ۲ راه در پیش داشت: فراموش کردن سیستم AWD، و یا ایجاد تغییراتی در آن برای استفاده در پرچمدار جدیدش. اما هوندا کدام را انتخاب کرد؟ قطعاً هیچکدام!
هوندا سیستم AWD را دوباره اختراع کرد!
موقعیتی را تصور کنید که چرخ سمت راست محور جلو سعی در حرکت به سمت جلو دارد و چرخ سمت چپی هم به عقب حرکت میکند؛ چه چیزی رخ میدهد؟ خودرو به سمت چپ خواهد چرخید. درست مانند طرحهای مفهومی که تا به حال بسیار آنها را دیدهایم. شاید طرح زیر در ایجاد یک تصویر ذهنی مناسب از چنین شرایطی، بیفایده نباشد:
مثل اینکه بالاخره پس از سالها مهندسان هوندا موفق به کشف عنصر گمشدهی «شگفتانگیزی» -که قبلاً در تکتک محصولاتشان لمسش میکردیم- شدهاند و قصد دارند تا باز روح خودروهایشان را با این عنصر صیقل دهند. تا شاید چیزی مانند مدل هیبرید آر اِل اِکس اسپرت پدید آید! در این خودرو که برای هر چرخ عقب یک موتور برقی جدا طراحی و تعبیه شده است، هر موتور توانایی تزریق نیرو بهصورت مستقل را دارد. این همان «شگفتانگیز» ـی است که تجربهی رانندگی خودروهای لوکس بزرگ را فوقالعاده لذتبخش میکند. این همان «زیرکی» است که خودروهایی با اندازهی RLX به آن نیاز داشتند. این همان معنی انتقال درست گشتاور به چرخهای عقب است. چیزی که هنوز پورشه ۹۱۸ یک میلیون دلاری هم از آن بویی نبرده است!
سیستم جدید RLX توانایی تزریق و یا تفریق بیش از ۶۸۰ نیوتنمتر گشتاور به هر یک از چرخها را دارد: قدرتمند است! قدرت جمع شده از یک موتور قابلیت تزریق به موتور سمت دیگر را دارد: کارآمد نیست؟ مطمئناً که کارآمد به نظر میرسد! تمام این سیستم «شگفتانگیز» تنها ۶۰ کیلوگرم وزن دارد که این مقدار در مصرف سوخت یک خودروی تنها تمام چرخ محرک کاملاً قابل چشمپوشی است، چه برسد به یک خودروی هیبریدی تمام چرخ محرک که خودش هم نزدیک به ۴۰٪ در مصرف سوخت -نسبت به مدلهای دیگر- بهینهتر عمل میکند! خب اینجا هم صفت «اقتصادی» برای این خودرو لازم است! اقتصادی است! از همه مهمتر، با وجود بسیار پیچیده بودن این سیستم جدید، RLX اسپرت هیبریدی بسیار ساده به نظر میرسد. هیچ چیزش متفاوت نیست و رانندهی آن تنها به یک گواهینامه برای سواریاش نیاز خواهد داشت.
شاید خودروی جدید هوندا را تنها نتیجهی «پیشرفت» تکنولوژیهای فعلی بدانید و سیستم چهارچرخ محرک آن را نیز یکی از امکاناتی که صرفاً قصد خالی کردن جیب مشتریان را دارد بخوانید. اما، حداقل از لحاظ فنی، کاملاً در اشتباه خواهید بود! کافیست تا نقش مهمی را که این سیستم جدید در آیندهی صنعت خودروسازی ایفا میکند در نظر بگیرید. شاید RLX جدید اولین خودرویی باشد که از چنین سیستمی استفاده میکند، اما مطمئنم که با من همعقیدهاید که RLX آخرین خودروی هوندا نخواهد بود. همهی ما منتظر رونمایی و عرضهی نسل جدید NSX، که الحقوالانصاف یکی از اسطورههای زمان خودش بود، هستیم. خودروی «شگفتانگیز» ـی که در زمان خودش از یکی از خلاقانهترین سیستمهای انتقال قدرت (رانشگر) استفاده میکرد. حال آن را با تکنولوژی جدید چهارچرخ محرک هوندا -که برای اولین بار در Acura RLX شاهدش خواهیم بود- تلفیق کنید تا شاهد اوج گرفتن (مجدد) هوندا باشیم.
هوندا دیگر آن هوندای تکراری چند سال اخیر نیست. مهندسان آن دوباره فوت کوزهگری را از تجربیات و گذشتهی درخشانشان پیدا کردهاند. باری دیگر شاهد فراز هوندا خواهیم بود؛ به امید آنکه پس از این فراز، نشیب دیگری در انتظار آنها نباشد.
متفاوت، کارآمد و «شگفتانگیز»! به رقابت خوشآمدی هوندا
منبع: Road And Track
سامان اذری
۳۰ مهر ۱۳۹۴I❤HONDA
I❤JAPAN
تو ژاپن کسانی وجود دارند که اونقدر کارمیکنند که میمیرند
یه مهندس درست 1 روز از تحویل پروژه اش گذشته بود خودکشی کرده بود
چون دیگه اون مهندس تو اون مملکت هیچکاره بود
شرکت IBM امریکا که خودش بزرگترین تولیدکننده قطعات کامپیوتر تو دنیا هستش سفارش ساخت یه تراشه الکترونیکی رو به یه شرکت ژاپنی میده
تو قراردادشونم نوشته بودند که تعداد خرابی تو 10 هزار تا نباید از بیشتر از 3 تا باشه
بعد از ساخت و تحویل جنس
شرکت ژاپنی از IBM تشکر کرده بود
ومدیر شرکت ژاپنی تو یه نامه ای نوشته بود : از اینکه به شرکت ما اعتماد کرده اید بسیار تشکر میکنم
ما یه خط تولید گذاشتیم که وقتی 10 هزار تا تراشه سالم تولید میشه 3 تا هم معیوبش رو تولید کنند :)
یعنی اونقدر کارشون درسته که 1 دونه هم توش خراب پیدا نمیشه
rasa
۳۰ مهر ۱۳۹۴اینا رو تو تلگرام خوندی :ِD
سامان اذری
۲ آبان ۱۳۹۴نه داداش
قبل این که تلگرام اختراع بشه اینارو تو مجله دانستنی ها خونده بودم
کیان
۱ آبان ۱۳۹۴باریکلا به تلاش و کوشش واقعی در جهت پیشرفت واقعی .
اونهایی که از ماشین های کره تعریف میکنن نمیخواد اصلا نمونه تولیدی یا تحقیقاتی بگن بیان یه مقاله علمی از پژوهش شرکت کره برای یک جهش یا پیشرفت واقعی بیارن !!
داریم اصلا ؟
اینجاس که تفاوتها خودشو نشون میده ، نگین تا چند سال دیگه از آلمان و ژاپن و جلو میزنن !!
اینکه یه آپشن رو به همه خودرو ها اضافه کنی زمین تا آسمون با ابداع و نوآوری فرق داره !!
SLR722
۳ آبان ۱۳۹۴فعلا که موتور فرمول هوندا گند زده به همچی…
great britain
۳ آبان ۱۳۹۴فقط سه تا کشور توانایی ساخت تراشه یا پردازنده رو دارن. آمریکا- بریتانیاو ژاپن .در مورد بریتانیا پردازنده های arm هستش که توی کمبریجه ونکته جالبش اینه که تمامیه گوشی های هوشمند وتبلت ها در تمام دنیا از طراحی های این شرکت استفاده میکنن.واین سه کشور دنیا رو از لحاظ تکنولوژی و کامپیوتری به تسخیر خودشون در آوردن.
Mohsen
۳۰ مهر ۱۳۹۴از اون شکل رسم شده بالا میشه حدس زد که نویسنده یا گلکسی نوت یا مایکروسافت سرفیس داره ;)
احمد باقری
۳۰ مهر ۱۳۹۴واقعیت رو باید پذیرفت که هوندا یکی از بهترین شرکتهای خودروسازی دنیاست.
sina
۳۰ مهر ۱۳۹۴اسم هوندا رو میشنوم اولین چیزی ک به ذهنم میاد هوندا سیویک هاچ بک 1994 اونم آبی کاربنی!!
اونایی ک دیدن میدونن چیه لامصب با اون ارتفاع سقف پایین و عرض نسبتا زیادش ظاهر فوق العاده ای داره و باطنشم که دیگه نیاز به تعریف نداره!
yas
۳۰ مهر ۱۳۹۴اگر پول و پارتیشو داشتم اولین کاری که میکردم نمایندگی برا هوندا تو ایران بود با قیمت منطقی نه با قیمت های فضایی فامیلی موتور که هر مدلش با رقیب واقعیش 30 تا 50 میلیون تفاوت قیمت داره(مثل هوندا CRV(
محمد
۳۰ مهر ۱۳۹۴بازم هوندا….عالی ومحشر مثل همیشه…دوست دارم
حميد
۳۰ مهر ۱۳۹۴من یک بار چین بودم ، چینی ها سعی میکردند از ژاپن زن بگیرند میگفتند خیلی ادمهای خوبی هستند
برعکس چینی ها سرت رو بر گرونی کلاه رفته سرت حالا. نمی دونم چرا ماشینهای ژاپنی نمیاد و این چینی های بی کیفیت که خیلی از قطعاتشون پلاستیک بازیافتی بیمارستانی هست وارد میشه
حسن
۳۰ مهر ۱۳۹۴چینی ها با ژاپنی ها دشمن خونی هستن بعد میرن از ژاپن زن بگیرن! پلاستیک بازیافت بیمارستانی!! یه چیزی شنیدی داری تکرار می کنی تو اصلا چین نرفتی…
حميد
۱ آبان ۱۳۹۴سلام رفتم و دیدم
Ehsan
۳۰ مهر ۱۳۹۴سپاس آقای مقدم خیلی جالب بود
vtc
۳۰ مهر ۱۳۹۴آقای امیر مقدم نمیدونی چقدر خوشحالم
واقعا از عالی هم عالی تره
به خاطر این مقاله خیلی خیلی خوشحالم
امیدوارم همیشه خوشحال باشی …
vtc
۳ آبان ۱۳۹۴آقای امیر مقدم اگه کامنتم رو میخونید لطفا مقاله ای درباره آقای Soichiro Honda در پدال بگذارید
parham
۳۰ مهر ۱۳۹۴واقعا خلاقیت الان حرف اول رو میزنه .
هوندا و تویوتا جزو محبوب ترین برند ها هستند به نظرم. امیدوارم مردم ایران بتونن با قیمت جهانی از این خودرو ها استفاده کنند. و لذت ببرند.
dawood
۱ آبان ۱۳۹۴یه چیزیو راجبه اون هوندا قرمزه nsx بگم اونم اینه که مستند ساخت پاگانی هوآیرارو دیدم یه جا ماکت nsx گذاشته بودن و از اون به پاگانی هویرا رسیده بودن ینی 10تا فکر میکنم ماکت بود که از nsx شروع شده بود و همینطور تغییر کرده بود تا به پاگانی هویرا رسیده بود فکر می کنم یه جواریی با ترکیب nsx و zonda به هوآیرا رسیده بودن.
luis
۱ آبان ۱۳۹۴دلیل و سندی دیگر بر عظمت مهندسی و تکنولوژی ژاپن از گذشته تا اینده.
Just American
۱ آبان ۱۳۹۴ماشین های خوب ولی همچنان عاجز در طراحی
ماشین فقط آمریکایی
Just aztek
ali ayat
۲ آبان ۱۳۹۴ماشین فقط ایرانی
جاست تعصب
یهه منو بگیر چقدر روشن فکرم
سلــطان مکلارن
۲ آبان ۱۳۹۴عالی و بی نقص…خودروسازهای ژاپنی حرف ندارن. مخصوصا نیسان و هوندا
hussain
۲ آبان ۱۳۹۴واقعا کمپانی خوبی هستش ما یه هوندا سیویک داشتیم واقعلا عالی بود کیفیتش و امکانتتش هم در سطح خوبی بود وا قعلا ارزش خریدن رو داره