سئاتفولکس واگنهفته نامههوندا

مصاف گلف GTI کلاب اسپورت و لئون کوپرا 290 و سیویک تایپ R

فولکس مدت ۴۰ سال است که نسخه‌ی GTI گلف را می‌سازد و هم‌اکنون نیز نسخه‌ی کلاب اسپورت آن به میدان آمده است اما آیا این خودرو می‌تواند با حریفان سرسختی چون سئات لئون کوپرا ۲۹۰ و هوندا سیویک تایپ R مبارزه نماید؟

vw-golf-gti-clubsport-vs-seat-leon-cupra-290-vs-honda-civic-type-r-01
فولکس با ساخت گلف GTI تحولی اساسی در بازار هاچبک ها ایجاد نمود. این خودرو عملکرد و کاربرد بالایی داشته و هندلینگ چابک و آسانی استفاده از آن جایگاهی والا به گلف بخشیده است و باعث شده تا به نوعی قوانین این بخش از بازار را به نام خود ثبت کند.

vw-golf-gti-clubsport-vs-seat-leon-cupra-290-vs-honda-civic-type-r-02
حال برای گرامیداشت چهارمین دهه‌ی عرضه‌ی آن فولکس نسخه‌ای مخصوص را عرضه کرده است. کلاب اسپورت ادیشن ۴۰ قدرتمندترین گلف GTI بوده که تابه‌حال ساخته شده است. بهینه‌سازی‌های متعددی در بیرون و کابین خودرو صورت گرفته است.

vw-golf-gti-clubsport-vs-seat-leon-cupra-290-vs-honda-civic-type-r-03
همانند مدل استاندارد این خودرو نیز در فرم‌های بدنه‌ی ۳ و ۵ در و با گیربکس‌های ۶ سرعته دستی یا نسخه اتوماتیک دوکلاچه DSG در دسترس است. البته گلف تنها خودروی هاچبک پرفورمنس کلاس نیست و سئات نیز با عرضه‌ی لئون کوپرا ۲۹۰ این کلاس را بیش‌ازپیش جذاب‌تر کرده است.

تکمیل کننده‌ی مصاف ما که بی‌شک یکی از سرسخت‌ترین رقبای گلف نیز محسوب می‌شود، هاچبکی دیفرانسیل جلو از شرق است: هوندا سیویک تایپ R. با شجره نامه‌ای متعلق به پیست، ظاهری وحشی، قدرت زیاد و هندلینگی برنامه‌ریزی شده این خودرو برای هر رقیبی خط‌ونشان می‌کشد.

شاخ‌به‌شاخ

آئرودینامیک
تغییرات وسیع بدنه در گلف و سیویک این دو را از خودروهای معمولی جدا می‌کند. بال‌ها، رکاب‌ها و دریچه‌های ورودی کلاب اسپورت به اندازه‌ی هوندا برجسته نیستند اما فولکس ادعا می‌کند که این اجزا نیروی داون فورس خوبی تولید می‌کنند. جزئیات آئرودینامیکی هوندا برای کاهش مقاومت در برابر باد و افزایش پایداری طراحی شده‌اند و از سوی دیگر ضریب درگ نیز پایین آورده شده که به افزایش سقف سرعت خودرو به ۲۶۹ کیلومتر در ساعت منجر شده است.

حالت‌های رانندگی
فولکس و سئات از حالات رانندگی مشابه سود می‌برند که به شما اجازه می‌دهد تا سیستم فرمان، پدال گاز و دامپرها را با استفاده از حالات نرمال، راحت و دینامیک و ترجیحات انفرادی تنظیم کنید. سیویک ساده‌تر بوده و دو انتخاب حالت رانندگی نرمال یا نوربرگ رینگ را داراست. فرم‌های بدنه
هوندا خودروی خود را تنها به فرم ۵ درب ارائه می‌کند درحالی‌که گلف می‌تواند به‌صورت ۳ و ۵ درب سفارش داده شود. سئات در این مورد آزادی عمل بیشتری را پیشنهاد می‌کند و شما می‌توانید نسخه‌های کوپرا ۲۹۰ را به‌صورت سه درب SC و حتی نسخه‌ی کاربردی استیت ST انتخاب کنید.

قضاوت نهایی

رتبه‌ی اول: سئات لئون کوپرا ۲۹۰
در جمع‌بندی نهایی لئون کوپرای تجدیدنظر شده لیست بلندبالایی از نقاط قوت را در مقایسه با رقبا دارد. این خودرو نه تنها ارزان‌ترین گزینه‌ی قابل خرید بوده بلکه در دنیای واقعی به اندازه‌ی هوندا چابک و سریع است. به علاوه دامپرهای تطبیق‌پذیر و نمای جذاب از لئون کوپرا خودرویی مناسب برای رانندگی روزمره می‌سازند. این خودرو همچنین لیست تجهیزات خوبی داشته و به اندازه‌ی نسخه‌ی استاندارد کاربردی است.

seat-leon-cupra-290-06

seat-leon-cupra-290-03

رتبه‌ی دوم: هوندا سیویک تایپ R
با یافتن مکانی صحیح کمتر خودرویی است که به پای تایپ R برسد. ظاهر خودرو شاید مطابق سلیقه‌ی همه‌ی افراد نباشد اما درباره‌ی قدرت عملکردی این خودرو شکی وجود ندارد. سیویک تایپ R بهای بالایی دارد اما هر بخش آن ارتقا یافته و کاراتر شده است. این خودرو کاربردی هم هست.

honda-civic-type-r-06

honda-civic-type-r-03

رتبه‌ی سوم: فولکس‌واگن گلف GTI کلاب اسپورت
تنها ۱۰۰۰ دستگاه از نسخه‌ی ۴۰ بزرگداشت ۴۰ سالگی گلف GTI به نمایشگاه‌های انگلستان راه می‌یابند بنابراین این خودرو خاص خواهد بود. برخلاف تمرکز این خودرو روی پیست، گلف نمی‌تواند همانند سیویک عمل نماید و کندتر از آن است و نه تنها کمتر درگیر کننده تر است بلکه کمتر از سئات کاربرد روزمره دارد. گلف R حس بیشتری ایجاد می‌کند.

vw-golf-gti-clubsport-05

vw-golf-gti-clubsport-04

دیگر گزینه‌ها در این کلاس

فورد فوکوس RS
قیمت: ۳۱ هزار پوند
پیشرانه: ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری ۳۴۵ اسب بخاری

ford-focus-rs-2016
این خودرو قدرتمندتر از سیویک بوده و سیستم چهارچرخ محرک را دارد با این حال بهای کمتری را طلب می‌کند. سواری خودرو سفت است اما به‌طور خیال‌انگیزی چابک بوده و هندلینگ درگیر کننده‌ای دارد. حتی برای لذت بیشتر حالت دریفت هم وجود دارد.

فولکس‌واگن گلف R
قیمت: ۳۱۶۸۵ پوند
پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری ۲۹۶ اسب بخاری

volkswagen-golf-r
با پرداخت ۷۵۰ پوند بیشتر نسبت به مدل کلاب اسپورت می‌توانید مالک گلف R فوق‌العاده شوید. با فرستادن قدرت ۲۹۶ اسب بخاری به هر چهارچرخ، این خودرو در شرایط دنیای واقعی خیلی سریع‌تر بوده و به خاطر راحتی بیشتر کاربرد روزمره هم دارد.

vw-golf-gti-clubsport-vs-seat-leon-cupra-290-vs-honda-civic-type-r

 

سئات لئون کوپرا ۲۹۰ DSG

هوندا سیویک تایپ R جی تی

فولکس‌واگن گلف GTI کلاس اسپورت DSG

بهای مدل تست شده (پوند)

۳۰۵۵۰ ۳۲۳۰۰

۳۳۵۶۰

طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر)

۴۲۷۱/۱۸۱۶/۱۴۳۴ ۴۳۹۰/۱۸۷۸/۱۴۶۶

۴۲۶۸/۱۷۹۹/۱۴۴۲

پیشرانه

۴ سیلندر خطی،۱۹۸۴ سی‌سی ۴ سیلندر خطی، ۱۹۹۶ سی‌سی

۴ سیلندر خطی، ۱۹۸۴ سی‌سی

قدرت (اسب بخار)

۲۸۶ ۳۰۶

۲۶۱

گشتاور (نیوتون متر)

۳۵۰ ۴۰۰

۳۵۰

گیربکس

۶ سرعته ی دوکلاچه، دیفرانسیل جلو ۶ سرعته ی دستی، دیفرانسیل جلو

۶ سرعته ی دوکلاچه، دیفرانسیل جلو

حجم محفظه بار (لیتر)

۳۸۰/۱۲۱۰ ۴۹۸/۱۴۲۷

۳۸۰/۱۲۷۰

وزن خالص (کیلوگرم)

۱۴۲۱ ۱۳۹۷

۱۳۹۵

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۵.۶ ۵.۳

۵.۸

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

۲۵۰ ۲۶۹

۲۵۰

مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر)

۸.۵/۵.۵/۶.۶ ۹.۴/۶.۱/۷.۳

۸.۵/۵.۹/۶.۹

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد سجادیان

    ۱۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3016 ديدگاه)

    من پیرو اصل زیبایی در عین سادگی هستم اما با این حال همیشه هوندا سیویک تایپ R با این سبک طراحیه نسبتا فضایی، واسم جذاب بوده و‌ هست. . . انتخاب من تو‌ این مقایسه قطعا هونداست، واقعا جذاب و خاصه، البته رنگ سفیدش با کابین قرمز رو‌ بیشتر میپسندم. نکته جالب این تست هم پیشرفت روز افزون برند سئاته

  2. sunmartin

    ۱۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1879 ديدگاه)

    کاملا قضاوت قبول دارم میدونم سئات عالیه اما دلم پیش هونداست واقعا تریم داخلی و طراحیش زیباس

  3. madjid

    ۱۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (11527 ديدگاه)

    .
    اینجا باز هم در مقایسه ی اتواکسپرس فولکس سوم شد !
    اما ایندفعه کاملا قبول دارم ! واقعا civic خیلی عالی عمل کرده !

    من فرد متعصبی نیستم که با اتواکسپرس مشکل داشته باشم. اگر انتخاب هاش به نظرم عادلانه بیان حتما میگم و تحسینش میکنم. انجا خیلی عادلانه انتخاب کرد.

    ولی بعضی اوقات نتیجه گیری هایی میکنه کاملا بوی پول و تعصب میدن.

    در مورد سئات ،
    سئات واقعا همه ی خوبی های سیویک رو داره. در کنار همه ی این خوبی ها ، وقار و شخصیت متین و سنگین رو هم اضافه کرده.

    کلا این کلاس خودرو خیلی جذاب و دلپسند هست.
    فورد فوکوس RS و VW Golf R هم هستن که میتونن در این رقابت حذیف های خوبی برای سئات باشن.

    اما اینجا کاملا با انتخاب سیویک موافقم و به نظرم هر مجله ی بی طرف و حرفه ای، سیویک رو انتخاب میکنه.

    منم اگر بودم بدون شک بین GTI و Civic TypeR انتخابم هوندا بود. واقعا عالیه. در همه ی موارد برتری داره.

  4. ASA

    ۱۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1864 ديدگاه)

    فولکس همیشه برای من قابل احترامه
    از صمیم قلب دوسش دارم
    طراحی ساده و زیبا، با وقار و اصیل

  5. sina

    ۱۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2658 ديدگاه)

    قطعا هوندا انتخاب منه…

  6. سامان اذری

    ۱۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3200 ديدگاه)

    انتخاب منم سویک هست مخصوصا مدل جدیدش که شاهکاره

  7. رامتین

    ۱۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3255 ديدگاه)

    فکر نکنم از بین 500 خواننده همین سایت پدال، کسی سئات را برگزینه. چرا که بهرحال اون اتواکسپرس هر چقدر هم تخصص داشته باشند اما بیشک اشتباه هم دارند و کلا نظرات سایتها را فراموش کنید. منم دلم با هونداست.

    1. اسطوره

      ۱۰ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (11527 ديدگاه)

      .
      چه اعتماد به سقفی…
      از قول 500 نفر حرف میزنی خیلیه…

  8. رهگذر

    ۱۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (345 ديدگاه)

    چقدر داشبورد و کنسول هوندا زشته!!! من نمیدونم این اقایانی که میگن داشبوردش زیباست چی رو میگن زیبا؟ یهچند ثاینه از تعصبتون رو رنگ قرمز دست بردارین خود من بایرنی هستم ببینین چقدر ناهمگون و زشته این وسط داشبورد فاجعست غلو ژاپنی داره بیداد میکنه زیبلایی و سادگی دو داشبورد رو بیبنین تو رو خدا خز نباشین! زیبایی و سادگی گلف رو بیبنی تعقل و مهندسی موج میزنه در این ماشین

  9. جواد

    ۱۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (141 ديدگاه)

    داشبورد به این قشنگی. چه مشکلی داره؟

  10. احمد باقری

    ۱۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4711 ديدگاه)

    سیویک.

  11. saeid

    ۱۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (158 ديدگاه)

    تو این کلاس من هیچکدوم از این سه تا رو انتخاب نمیکنم . انتخاب اول من اوپل آسترا OPC
    بعد از اون فورد فوکوس آر اس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا