هوندا

تجربه رانندگی با هوندا S2000 CR؛ اسطوره فراموش‌نشدنی

اخیرا فرصت رانندگی با یکی از نمادین‌ترین خودروهای ژاپنی یعنی هوندا S2000 CR فراهم شد و آنچه می‌خوانید خلاصه‌ای از این تجربه جذاب است.

خود ما هم دقیقاً نمی‌دانیم چگونه توانسته‌ایم بدون راندن هوندا S2000 به این سن برسیم. تاکنون فرصت راندن یکی از شاخص‌ترین خودروهای ژاپن برای ما فراهم نشده بود اما زمانی که خبر رسید امکان تست یکی از مدل‌های کلاب ریسر با کارکرد حدود ۲۴ هزار کیلومتر وجود دارد برنامه‌ریزی لازم جهت سفر به سان‌فرانسیسکو شروع شد. ما می‌خواستیم بدانیم چرا هوندا S2000 و به ویژه مدل CR آن تا این اندازه محبوب است.

زمانی که خبر تولید هوندا S2000 CR در سال ۲۰۰۸ اعلام شد بسیاری از افراد آن را خودرویی دست‌نیافتنی و گران‌قیمت می‌دانستند. خبرنگاران خودرویی می‌پرسیدند چرا باید مبلغ اضافه را برای خودرویی پرداخت که پرفورمنس بهتری نسبت به نسخه استاندارد ندارد و تنها تغییراتش به کیت بدنه و سیستم تعلیق محدود می‌شود. این در حالی است که شما می‌توانستید خودروی ایده آل AP2 S2000 را با قیمت کمتر خریداری کنید. اما CR با گذشت زمان شایستگی‌های خود را اثبات کرد و حالتی افسانه‌ای یافت. ارزش این خودرو چنین چیزی را نشان می‌دهد و در حراجی‌ها معمولاً با قیمت بین ۵۰ هزار تا بیش از ۱۰۰ هزار دلار به فروش می‌رسد که چندین برابر قیمت S2000 عادی است. البته چنین وضعیتی مختص هوندا نیست و درباره خودروهایی همچون بی ام و M3 E36 سبک‌وزن، فراری ۵۹۹ فرناندو آلونسو ادیشن، سوپربرد و پورشه کاین ترنس سیبریا صدق می‌کند. در نهایت دو سؤال به ذهن ما خطور کرد: چرا این خودرو چنین وضعیتی داشته و آیا ارزش مبلغ بالای ذکر شده را دارد؟

در بخش بدنه طبیعتاً وجود کیت اسپرت، بال و نشان‌های S2000 CR باعث تمایز این خودرو از نسخه استاندارد S2K می‌شوند. سقف سخت مشکی بجای نمونه نرم سنتی یکی دیگر از ویژگی‌های هونداست هرچند ژاپنی‌ها ادعا می‌کنند حذف سقف نرم، کولر و رادیو باعث کاهش چند کیلوگرمی وزن خودرو شده است. اگرچه کاهش وزن ۴۰ کیلوگرمی خیلی چشمگیر نیست اما خود S2000 هم خودروی سنگین‌وزنی نبوده است.

داخل کابین طرح زرد و مشکی به چشم می‌خورد و هوندا برای جذابیت بیشتر از طرح‌های مشابه کولار روی صندلی‌ها استفاده کرده است. دوخت زرد رنگ نیز تضاد زیبایی با پوشش‌های آلکانترا و چرم ایجاد می‌کند. همین خط زرد رنگ حتی در دورشمار موتور نیز دیده می‌شود و بر جذابیت‌های بصری خودرو می‌افزاید؛ اما بازهم همان سؤال به ذهن می‌رسد: آیا چنین چیزهایی ارزش اضافه پرداخت را دارد؟ مطمئن نیستیم اما شاید جزئیات روی صندلی‌ها جزو فاکتورهای موردعلاقه افراد زیادی باشد.

اگرچه طراحی ظاهری و قیمت یک خودرو بحث سلیقه‌ای و شخصی است اما رانندگی با هوندا S2000 CR حس و حال دیگری دارد. حس جابجایی دسته‌دنده تیز و مستقیم است و دینامیک شاسی نیز بی‌نقص جلوه می‌کند. سیستم تعلیق هوندا اگرچه خشک به نظر می‌رسد اما این همان چیزی است که باید از یک S2000 انتظار داشت. در کل باید گفت تمامی اجزای خودرو در هماهنگی عالی با یکدیگر هستند. البته همه‌چیز بی‌عیب و نقص نیست و با قرار گرفتن سقف در پشت خودرو صدای پیشرانه به گوش می‌رسد که اگرچه خوب است اما بسیار جذاب نیست. خود خودرو نیز به‌طور ویژه سریع نخواهد بود چراکه ۲۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. البته جذابیت S2000 به عدد و رقم محدود نمی‌شود و دراین‌باره باید به حس توازن یک خودروی اسپرت اشاره کنیم، چیزی که به خوبی در S2000 رعایت شده است.

آیا می‌توان با برخی اصلاحات در نسل‌های AP2 یا AP1 به همین نتایج رسید؟ شاید اما تفاوت در آن است که ما یک خودروی استاندارد کارخانه‌ای را تست کرده‌ایم. کلکسیونرها خواهان نسخه‌های سطح بالا و تولید محدود از یک خودروی نمادین هستند و اینجاست که S2000 CR خودنمایی می‌کند. این خودرو نسخه‌ای سفارشی و تولید محدود از یک محصول اسپرت و مشهور است و بنابراین ارزش کلکسیونی زیادی دارد. نکته دیگر اینکه CR محصول عصر طلایی خودروهای اسپرت آنالوگ است.

ما درک می‌کنیم که شما با پول این هوندا می‌توانید چندین خودروی ارتقا یافته و بهتر را خریداری کنید اما اگر خواهان تجربه یک خودروی اسپرت با بالانس فوق‌العاده باشید S2000 CR گزینه‌ای عالی خواهد بود. پس از راندن این خودرو می‌توانیم ارزش‌های CR را درک کنیم هرچند امیدواریم تعداد تولید محدود و قیمت بالا باعث نشود محصول جذاب هوندا فقط در کلکسیون‌ها و گاراژهای خودرویی بخوابد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Arshia m3csl

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1043 ديدگاه)

    هوندا s2000 واقعا رودستر دوست داشتنی و خوبیه تو ایران هم داریم ازش تو یک عکس که دیدم واقعا هوندا باید یک رودستر عالی دیگه تولید کنه

    موافقم 30
    مخالفم 1
  2. R@min

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1729 ديدگاه)

    ۱.۳ تن وزن، گیربکس دستی، ردلاین ۹۰۰۰ تایی !!! همچین معجونی تو صنعت خودرو ب تعداد انگشت های دو دست هم نیست.

    موافقم 49
    مخالفم 2
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1087 ديدگاه)

    خوراک دریفت کشیدنه

    موافقم 17
    مخالفم 2
  4. ۰۰۹۸سامورایی

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    با این ماشین تو بازی نید فور اسپید دریف میزدم با پولش ماشینای جدید می خریدم چقدر خاطره انگیز بود.

    موافقم 30
    مخالفم 1
    1. amir

      ۲۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2450 ديدگاه)

      کدوم ان اف اس؟؟؟

      موافقم 7
      مخالفم 0
    2. Fy

      ۲۲ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (40 ديدگاه)

      منم همین طور ، با اینکه ماشین های زیادی داشتم ولی بازم با این مسابقه می دادم ( یادش بخیر)

      موافقم 11
      مخالفم 0
  5. MAJking2

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (350 ديدگاه)

    نظر شخصیم F20C بهترین صدا رو در بین تمامی انجین های l4 اتمسفر در تاریخ خودرو سازی رو داره میدونم ادعای بزرگیه ولی حداقل من هنوز بهترشو نیافتم، البته که هندا فکر کنم این انجین رو بعد یک اپدیت 200 سی سی به حجمش افزود ولی با کاهش ردلاین همراه بود، البته من تو رویاهام یکی خودرو با این انجین جمع کردم
    ⁦┐⁠(⁠´⁠ー⁠`⁠)⁠┌⁩

    موافقم 27
    مخالفم 2
  6. دانیال

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (597 ديدگاه)

    هوندا عشق لاینتهی

    موافقم 20
    مخالفم 3
  7. rita

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (70 ديدگاه)

    ((اخیرا فرصت رانندگی با یکی از نمادین‌ترین خودروهای ژاپنی یعنی هوندا S2000 CR فراهم شد))مگر هیوندای ژاپنیه؟؟؟؟؟

    موافقم 3
    مخالفم 38
    1. شاهین

      ۲۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (4540 ديدگاه)

      هوندا عزیز جان هوندا

      موافقم 32
      مخالفم 0
    2. عجب

      ۲۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (94 ديدگاه)

      خدا خیرت بده حسابی خندوندیم

      موافقم 20
      مخالفم 0
  8. NAVID۰۰۹۸

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (10296 ديدگاه)

    طلاست
    هنوزم حرف برا گفتن داره لاکردار 😢

    موافقم 24
    مخالفم 11
  9. Viper

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    واقعا جذاب و نمادینه….

    موافقم 12
    مخالفم 1
  10. زیزیگولو

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (5365 ديدگاه)

    هوندا سویکهای قدیمی که تو ایران هستن هنوزم که هنوزه دارن مثل ساعت کار میکنن و همچنان با دوام و کم استهلاک هستن

    موافقم 28
    مخالفم 1
  11. sinasvj

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (276 ديدگاه)

    اگه بگن لذت رانندگیو ترسیم کن احتمالا یه اس2000 بکشم

    موافقم 18
    مخالفم 1
  12. Mehdi TuRbO

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1991 ديدگاه)

    یه زمانی میاد دلمون برای این کابینا تنگ میشه فقط از پشت ویترین میشه دید ماشین دنده ای سقف باز چه لذتی داره
    همین الانم خیلی تعداد دنده ای ها کم شده
    هفت هشت سال پیش بود رفتم نمایندگی بهمن موتور گفتم یه مزدا ۳ دنده ای میخوام گفت دنده ای نداریم اصلا گفت اختلافش چند میلیون درمیاد کسی نمیخره وارد نمیکنیم گفتم ولی اگه داشتین من میخرم گفت نمیتونی بعدا بفروشی که برام مهم نبود حقیقتا اون زمان به عشق لذتش فکر میکردم
    اخرم هر چی گشتم گیرم نیومد
    الان دیگه حتی خیلی از کوپه ها رو هم دنده ای نمیزنن
    هنوز دنده ای برای من یه چیز دیگست با دنده ای های فرغونا خودمون مقایسه نکنین اونا اینقدر راحت جا میره لذت داره که برای جا انداختن دنده نیاز به پشت بازو ندارین با یه اشاره کار ردیفه … مخصوصا صدا درونسوز یه موتور شیش هشت سیلندر باشه تو ردلاین ۸ عوض کنی چه کیفی داره

    موافقم 26
    مخالفم 3
  13. ALI A

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    خیلی خیلی دوس داشتنیه.. یادش بخیر تو نید فور اسپید فول تیونینگش میکردم..

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. amir

      ۲۱ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (2450 ديدگاه)

      هیچ ان اف اسی در زمینه تیونینگ تو بازی های قبل از فورزا به گرد پای nfs underground 2 هم نمیرسه امیدوارم تجربش کرده باشی

      موافقم 4
      مخالفم 0
  14. Enzo Ferrari 2008

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    توی سریع خشن هم بود رنگ صورتی

    موافقم 6
    مخالفم 0
  15. sina

    ۲۱ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (2646 ديدگاه)

    عشق خالص

    موافقم 6
    مخالفم 2
  16. yaghoub

    ۲۲ آبان ۱۴۰۲
    سوابق: (312 ديدگاه)

    واقعا تبدیل به یک نماد شده در صنعت خودروسازی

    موافقم 7
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا