پریلود یکی از محصولات اسپرت و مشهور هوندا در سالهای ۸۰ و ۹۰ میلادی است که به زودی با پیشرانه برقی به خط تولید باز میگردد.
اولین پریلود (Prelude) سال ۱۹۷۸ معرفی شد. دههی ۷۰ میلادی، هوندا با خودروهای اقتصادی و کممصرف، مثل سیویک و آکورد، بهترین استفاده را از افزایش قیمت نقت و گرانی بنزین امریکا میبرد؛ اما توجه چندانی به مدلهای اسپرت نداشت. سیویک نسل اول و دوم که از ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۳ تولید شدند، خودروهای هاچبک با ابعاد کوچک بودند. از سویی دیگر، تویوتا و نیسان و میتسوبیشی توانسته بودند به کلاس کوپههای اسپرت وارد شوند.
پریلود از ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۱ تولید شد و تا نسل چهارم خودرویی موفق برای بازار امریکا، ژاپن و استرالیا بود. این محصول، بر اساس مدلهای مختلف هوندا آکورد، ۵ نسل داشت و فناوریهای انقلابی، مثل فرمانپذیری چرخهای عقب ارایه کرد. هدف از تولید پریلود، رقابت با تویوتا سلیکا و سوپرا، نیسان Z و میتسوبیشی اکلیپس بود؛ درحالیکه برای نسلهای چهارم، سبک طراحی فورد موستانگ و شورولت کامارو را الگوبرداری کرد.
هرچند که پریلود نسل اول و دوم تا سال ۱۹۸۷ فروش بسیار خوبی داشتند، به مرور زمان با کاهش تقاضا روبرو شدند. این شرایط، البته برای غالب سازندگان خودروهای اسپرت از حدود سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰، شکل گرفت و مدیران هوندا را از تولید پریلود نسل هفتم منصرف کرد.
احتمالا افزایش فروش نیسان Z و تویوتا سوپرا در سالهای اخیر، مهمترین دلیل هوندا برای بازتولید پریلود است تا محصولی بزرگتر و قویتر از سیویک تایپ R داشته باشد. تنها شرکت ژاپنی سازنده پیشرانه در فرمول یک، سابقه بسیار خوبی برای علاقهمندان موتوراسپرت دارد اما پریلود را با موتور برقی عرضه خواهد کرد.
خودرویی که امروز در نمایشگاه توکیو رونمایی شد، مدل مفهومی پریلود است اما کاملا آماده تولید به نظر میرسد. نمای اصلی، شباهت چندانی به سیویک ندارد و تویوتا یریوس مدرن را تداعی میکند. چرخهای ۲۰ اینچ با ترمزهای برمبو، آینه بغل فیبرکربن مجهز به دوربین، دستگیرههای مخفیشونده و حجمدهی جذاب بدنه، دلایل مهمی هستند که نشان میدهند، هوندا پروژهی تولید انبوه پریلود برقی را با جدیت دنبال میکند.
اطلاعاتی از تجهیزات فنی و طراحی داخلی جدیدترین محصول هوندا منتشر نشده است. نمونهی مفهومی در نمایشگاه توکیو نیز، پنجرههای کاملا سیاه دارد. توشیرو میبه (Toshihiro Mibe) مدیر عامل هوندا در مراسم رونمایی پریلود حضور داشت و تعهد این شرکت به ساخت خودروهای اسپرت را تاکیید کرد. براین اساس، پریلود با تمرکز بر لذت رانندگی و فناوری پیشرانههای برقی تولید میشود.
MILADZM
۳ آبان ۱۴۰۲نیسان زارت که خودش از وقتی اومده هی تحقیر شده دیگه هوندا هم یه کاردستی دیگه بده پکیج تحقیر شدن های کاتانا به دست ها تکمیل میشه
Bmw
۳ آبان ۱۴۰۲استینگر و جی ۷۰ چه خبر !؟!
کیانوش
۳ آبان ۱۴۰۲مزخرف ترین کامنتی که تو تاریخ پدال خوندم چرا دری وری میگی اخه تویوتا سوپرا که درسته در حد نسل قبلیش نبود اما عملگرد معمولی داشت تو بازار نیسان زد هم یکی دو سال نشده هنوز ورودش به بازار این هوندا هم طراحیش خیلی عالی فقط مشکل برقی بودنشه از نطرم پس چرت نگو خواهشا نکنه از نیسان انتطار داری به اندازه ماستانگ بفروشه ؟
کیان
۳ آبان ۱۴۰۲چقدر طراحی جذابی داره، جلوش ک عالی هست ولی پشتش تو هیچ عکسی دیده نمیشه کامل.
خوندا مثه همیشه عالی مینوازد
شایان
۴ آبان ۱۴۰۲یه ذره شبیه پریوس شده
سپهر
۴ آبان ۱۴۰۲کپی کرده از پریوس
محمدهادی
۵ آبان ۱۴۰۲انقد این طراحی زیباست که دلم میخواست همین طرح برای NSX استفاده میشد
خیلی زیباست،یه بچه یامورایی زهر دار نشون میده
هوندا بسیار عالی داره عمل میکنه این سالها
AMANTE
۳ آبان ۱۴۰۲امیدوارم داستان اش مثل مدل CR Z نشه که همه انتظار داشتن نسل جدید CR X باشه ولی نبود.
datsun
۳ آبان ۱۴۰۲خیلی قشنگه اگه یه کوپه دیفرانسیل عقب چهارصد اسبی باشه قطعا میتونه رقیب زد و سوپرا باشه در غیر این صورت میاد تو رده ۸۶ ،
Enzo Ferrari 2008
۳ آبان ۱۴۰۲اتفاقا به نسل قدیمی اشاره شده
𝐀𝐥𝐢
۳ آبان ۱۴۰۲جلوش منو یاد پریوس میندازه
Hamilton1970
۳ آبان ۱۴۰۲امیدوارم نسخه بنزینی هم داشته باشه و فقط برقی نباشه
اگه بشه رقابت جذابی رو رقم میزنه
محمدهادی
۵ آبان ۱۴۰۲تو متن اومده که،میتسو اکلیپس و تویوتا سیلیکا رقبای سوپرا بودن!
این حرف چرتیه
آخه کجا میتسوبیشی اکلیپس محور جلوی چهار سیلندر هم سطح تویوتا سوپرای محور عقب پرقدرت بود؟!!
سوپرا فقططط سه تا رقیب مستقیم واقعی داشت
مزدا RX 7 , نیسان GTR و هوندا NSX
والسلام..
RAM1500TRX
۳ آبان ۱۴۰۲البته گذشته از شوخی هندا عشقه
هم خودرو هم موتورسیکلت❤️🔥
امیر آرویش _ اهوازی
۳ آبان ۱۴۰۲سلام چرا عکس از چراغ های عقبش نزاشتین
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ آبان ۱۴۰۲زمانی که مطلب نوشتم، عکس پشت هنوز منتشر نشده بود
shetab-car
۳ آبان ۱۴۰۲جلوش یه حس تویوتایی داره
HFball
۳ آبان ۱۴۰۲طراحی جلوی جذابی داره عقبش که کامل مشخص نیست ولی بنظر میاد خفن تر از جلوش باشه
تا حالا هرچی ماشین از هوندا دیدم در حد خودش عالی بوده امیدوارم به اندازه رقابت قدرتمند باشه
هوندای دوست داشتنی رو واقعا دوسش دارم برند جذابیه
javad-bmw
۳ آبان ۱۴۰۲آقایون و داداشام این جلوش شبیه پریوس نیست؟
یا من اینجوری حس میکنم؟
مرا چه شده🥺
https://www.pedal.ir/toyota/2023-toyota-prius-first-drive/
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ آبان ۱۴۰۲در متن گفتم و شما نخوندی
18:45
۳ آبان ۱۴۰۲خب خب خب خوشم اومد از اینکه میبینم بیشتر واکنش ها از این خودرو مثبت هست.
نمیخواستم بگم چون اصلا دوست ندارم که از خودم تعریف کنم ولی پدال همیشه مطالبی گذاشته که من دخیل بودم در اون پروژه و مجبورم که بگم!
میخوام بگم که ….!
ولی تو طراحی و قوای محرکه اش…!!😁😁😁🙉🙉
دانیال
۴ آبان ۱۴۰۲هوندا عشق لاینتهی
رامتین
۱۵ دی ۱۴۰۲موتور برقی نیست و هیبریدی بنزینی خواهد بود.