در این مقاله میخواهیم به تاریخچه لوگوی مشهور هوندا بپردازیم.
برای طرفداران خودروهای ژاپنی، هوندا معنی دیگری دارد چراکه نامش با عباراتی همچون تولید باکیفیت و دوام بالا مترادف شده است. با تاریخچهای فراتر از ۷۵ سال، هوندا راه طولانیای را پیموده است. در گذشته این برند چندین تکنولوژی مطرح همچون VTEC را معرفی نموده که سبب بهبود قابلتوجه عملکرد خودروها شده است. نیازی به گفتن نیست که هوندا جایگاه خاصی نیز بین سریالها و فیلمهای تلویزیونی دارد و یکی از مشهورترین محصولاتش به نام سیویک در فیلم سینمایی سریع و خشن حضور داشته است.
یکی از شاخصههای شناخته شده هوندا که در طول زمان تغییر چندانی نداشته نماد H در لوگو است. این حرف نه تنها نشان دهنده ابتدای نام هونداست بلکه به نام مؤسس شرکت یعنی سوئیچیرو هوندا نیز اشاره میکند؛ اما آیا لوگوی هوندا همیشه به همین شکل بوده است؟ سؤال دوم اینکه چرا نسخه دیگری از لوگوی هوندا با بالهای همراه آن نیز وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات همراه ما باشید. نکته سورپرایز کننده اینکه لوگوی هوندا حتی از همان ابتدا تا به امروز کلیت خود را حفظ کرده و تغییر زیادی نداشته است. در سال ۱۹۶۱ اولین لوگوی خودرویی هوندا با حرف H که خط میانی طویلتر و خطوط عمودی ضخیمتری داشت معرفی شد. این لوگو با شکلی چند ذوزنقهای احاطه میشد. در سال ۱۹۶۹ حرف H کمی بلندتر شد و خط میانی آن نیز حالت جمع و جورتری به خود گرفت. البته در سال ۱۹۸۱ نسخه جدیدی از این لوگو رونمایی شد که اندکی در شکل و جانمایی حرف H تغییر کرده بود و مهمتر اینکه نام هوندا نیز در اطراف آن به چشم میخورد.
با اینکه نوشته هوندا در لوگو فونتی سفارشی دارد اما برخی منابع خبری میگویند این فونت شباهتهایی با برخی فونتهای دیگر دارد. تا به امروز لوگوی نوشته هوندا بدون نماد H همچنان استفاده میشود و حتی در محصولات دیگر کمپانی مادر همچون تجهیزات دریایی نیز به چشم میخورد. جالب آنکه اخیراً ژاپنیها جدیدترین نسخه از لوگوی خود را برای خودروهای برقی معرفی کردهاند و این لوگو شباهت زیادی به لوگوی اولیه دهه ۶۰ میلادی دارد. این لوگوی جدید نه تنها از همان حرف مینیمالیستی H استفاده میکند بلکه پهنتر و تیزتر از لوگوی قبلی است؛ اما نوبت پاسخ به دومین سؤال است: چرا هوندا از دو لوگوی مختلف استفاده میکند؟
زمانی که نام هوندا مطرح میشود افراد زیادی به خودروهای موفقی همچون سیویک، آکورد و CR-V فکر میکنند اما قطعاً میدانید که این کمپانی بزرگ محصولات متنوعی تولید میکند که از جمله آنها میتوان به ابزارهای برقی، ژنراتورها و رباتها اشاره کرد. حتی هوندا تولید کننده جتهای شخصی و گرانقیمت نیز هست؛ اما با اینکه اکثر این تجهیزات دارای لوگوی مشابه خودروهای هوندا هستند اما تنها یک بخش دیگر این شرکت است که لوگوی مخصوص خودش را دارد و آن بخش به تولید موتورسیکلت میپردازد.
درحالیکه لوگوی خودرویی هوندا بیش از ۶۰ سال است که استفاده میشود، اما از شنیدن این موضوع که نسخه بالدار لوگوی هوندا و در کل بخش موتورسیکلتسازی آن قدمتی بیشتر دارد سورپرایز خواهید شد. ژاپنیها در سال ۱۹۴۷ اولین محصول خود یعنی موتورسیکلت موتوردار A تایپ را تولید کردند. دو سال بعد هوندا موتورسیکلت دریم دی تایپ را ارائه کرد و با این محصول بود که نام هوندا مطرح شد. اندکی بعد از آن هوندا به بزرگترین برند تولید کننده موتورسیکلت در ژاپن بدل گردید و سریعاً روند گسترش خود و ورود به دنیای خودرو را استارت زد.
از آن زمان تاکنون هوندا موتورسیکلتهای موفق زیادی را در کلاسهای مختلف تولید کرده و از جمله آنها میتوان به ابر موتورسیکلتهایی همچون گلدوینگ و CR500 اشاره کرد. نکته جالب اینکه الهامبخش لوگوی موتورسیکلت هوندا یک الهه یونانی است که نامش با امپراتوری جهانی دیگری در تناسباندام یعنی نایکی مترادف است. این لوگو از نوشته هوندا به همراه بالهای خدای پیروزی تشکیل شده است. در لوگوی سال ۱۹۴۷، سوئیچیرو هوندا از ظاهر خشنتر بالها به همراه فونت دستنویس مانند هوندا موتور استفاده کرد اما یک سال بعد نسخه دیگری از این لوگو با فونت رسمیتر و ظاهری تمیزتر سود برد. هوندا همچنین لوگوی گرافیکیتر خود را در سال ۱۹۵۳ که تغییراتی در بخش بالها داشت معرفی کرد.
در دهه ۶۰ میلادی، برای اولین بار نماد بال لوگوی هوندا جایگاه مرکزی یافت هرچند به جای دو بال تنها یک بال وجود داشت. علاوه بر این نوشته هوندا نیز تغییراتی را تجربه کرد. این لوگو نسخه اولیه از لوگویی است که همچنان هم مورد استفاده قرار میگیرد. ژاپنیها در سال ۱۹۷۳ یک نسخه دیگر از این لوگوی بالدار را معرفی کردند هرچند نام هوندا دوباره به لوگو بازگشت و از آن زمان تاکنون تغییراتی در تناسبات، رنگها و برخی عناصر گرافیکی دیگر لوگوی موردبحث صورت گرفته است اما علیرغم همه این تغییرات، نماد بال و نام هوندا تفاوت چندانی با گذشته ندارد.
.
۲۸ مرداد ۱۴۰۳مطلب عالی بود👏
مرسی🙏
شاهین
۲۸ مرداد ۱۴۰۳خواهش میکنم انجام وظیفه اس 🙏🌺
دیا
۲۸ مرداد ۱۴۰۳هوندا واقعا محصولاتش عالیه. ولی هیچ وقت به خاطر ساخت موتور سیکلت سی جی ۱۲۵ ازش خوشم نیومده. کثیف ترین و رو مخ ترین صدای دنیا مربوط به همین محصوله. واقعو صدای زشتی داره.
پیام۲
۲۸ مرداد ۱۴۰۳خب اون یه موتور سگ جون و خیلی قدیمیه
البته که منم از اون مدل متنفرم ولی خب
.
۲۸ مرداد ۱۴۰۳تو کشور ما این بلا رو سر سی جی آوردن
سی جی اصل صداش رو مخ نیست
به نسبت زمان خودش هم ،بسیار موتور فوقالعاده ای بود
همین بلا سر پراید،انواع پژو،نیسان آبی،مزدا ووووو اومد
پراید کابراتور صداش در نمیومد….الانم که تعمیر کلی میشه،،،،کاملا ساکته
ولی اگه اگزوزش از این جدیدا باشه…حلبیها….صداش یه نمه در میاد
در کل…. کیفیت متریال ساخت قطعات جدید فاجعست
سعید جعفری
۲۹ مرداد ۱۴۰۳تو سوار 125هوندا اصل شدی تاحالا از نزدیک روشن کردش دیدی اینا اشغال چینی مونتاژ ایران ک تو میگی
علی Shelby
۲۸ مرداد ۱۴۰۳مقاله عالی
ممنون از اقای احمد زاده
شاهین
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ارادتمندم 🙏🌺
علی Shelby
۲۸ مرداد ۱۴۰۳مقاله عالی
ممنون از اقای احمد زاده
محمد فرض الهی
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ضمن تشکر و احترام …اتومبیل ضد جاذبه “کارل متا” رو دردست ساخت دارم .توانایی حرکت در سطوح عمودی و زیر سقف را دارامیباشد .درخواست همکاری به مرسدس ،تویوتا وبی ام دابلیو و هوندا رو دارم … منتظر اخبار خوش و شکستن بعضی از رکوردها …👍
دانیال
۲۸ مرداد ۱۴۰۳هوندا عشق لاینتهی
BMW
۲۹ مرداد ۱۴۰۳مقاله عالی بود👌👌
حمیدرضا
۱ شهریور ۱۴۰۳نشان بال البته برداشت صریح از نشان موتورسیکلت انگلیسی bsaاست.