اگر از علاقهمندان به خودرو باشید، قطعاً میدانید که حرف R روی یک هوندا چه معنایی دارد. بااینحال، یک R دیگر هم در تاریخ هوندا وجود دارد که شاید تاکنون هرگز در مورد آن نشنیده باشید. یورو R.
هرچند در نام این سری کلمهٔ یورو دیده میشود ولی یورو R هیچگاه در اروپا عرضه نشد و مدلی مخصوص بازار ژاپن بود. این نسخه متعلق به زمانی بود که آکورد در نسخههای مختلفی به بازار عرضه میشد و ژاپن، آمریکا و اروپا همگی نسخههای خاص خود را داشتند. نسخهٔ یورو R فقط برای دو نسل از آکورد در ژاپن ارائه شد که نسل اول یعنی خودرویی که در اینجا میبینید و با کد CL1 شناخته میشود، قطعاً بسیار جذابتر از نسل بعدی با نام CL7 بود؛ اما چرا این نسخه یورو R نام گرفته است؟ به اعتقاد برخی، ازآنجاییکه هوندای اروپا پس از معرفی آکورد تایپ R در سال ۱۹۹۸ شعبهٔ ژاپنی هوندا را به ساخت نسخهای اسپرت از آکورد ترغیب کرد، نام یورو انتخاب شده است.
تایپ R با نام متفاوت
هرچند آکورد یورو R بهطور رسمی عضوی از خانوادهٔ مدلهای تایپ R هوندا محسوب نمیشود ولی با نشستن روی صندلیهای اسپرت و راحت ریکارو، بهسرعت متوجه میشویم که مهندسان فرمولهای زیادی را از کتاب تایپ R برداشتهاند. شباهتها بین آکورد یورو R بازار ژاپن با آکورد تایپ R تولید بریتانیا کاملاً آشکار است و بسیاری از قطعات مثل موتور ۲.۲ لیتری چهار سیلندر H22 از همتای اروپایی گرفته شده است. البته این موتور در یورو R با تولید ۲۲۰ اسب بخار قدرت، قویتر از تایپ R اروپایی با ۲۱۲ اسب بخار است.
شخصیت دوگانه
با وجود این اشتراکات، تفاوتهای زیادی هم بین یورو R و تایپ R احساس میشود. در خودروهای تایپ R هوندا، فرمان، تعلیق و شاسی همگی بسیار تیز و برای ارائهٔ حداکثر چابکی در پیست یا جادههای پیچدرپیچ تنظیم شدهاند. در این خودروها همچنین اقدامات زیادی برای کاهش وزن صورت میگیرد تا جایی که حتی عایقهای صدا هم حذف میشود اما یورو R راحتی و ویژگیهای لوکس خود را حفظ کرده است. در این خودرو سیستم تعلیق نرمتر است و آکورد یورو R گویی جایگاه خود را بهعنوان یک سدان خانوادگی میداند. در این سدان اسپرت حتی فرمان هیدرولیک هم قابل تنظیم است سالها قبل از اینکه چنین تنظیماتی در خودروها متداول شود. البته این تنظیمات بهطور خودکار و بسته به سرعت صورت نمیگیرد بلکه سوئیچ دواری تعبیه شده که با چرخاندن آن میتوان فرمان را سبکتر یا سنگینتر کرد.
پیشرانه نیز دقیقاً چیزی نیست که از یک هوندای اسپرت انتظار میرود. پیشرانههای تنفس طبیعی که قبلاً در هونداهای تایپ R استفاده میشد، به خاطر قدرت هیجانانگیزی شهرت داشتند که معمولاً در یکچهارم بالایی محدودهٔ دور موتور ارائه میشد اما موتور H22 زیر کاپوت یورو R اینطور نیست و گشتاور بیشتری را در دورهای پایین ارائه میکند. هرچند گشتاور ۲۲۰ نیوتن متری این موتور طبق استانداردهای امروزی اندک به نظر میرسد ولی اگر کمی پشت فرمان یورو R بنشینید متوجه خواهید شد که گشتاور در دسترس چقدر مهم است. شاسی خودرو شاید بهاندازهٔ سیویک تایپ R سفت نباشد ولی حرکات بدنهٔ یورو R خیلی خوب کنترل میشود و دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی تضمین میکند که انتقال ۲۲۰ اسب بخار قدرت به چرخهای جلو مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
تجربهٔ ناب تنفس طبیعی
از آکورد یورو R نباید انتظار هندلینگ و قدرت موتورهای توربوشارژ سدانهای ژاپنی اسپرتی مثل لنسر اوو و ایمپرزا WRX را داشت. این ماشین برای کسانی ساخته شده که خلوص موتورهای تنفس طبیعی را ترجیح میدهد و از شنیدن صدای جیغ یک چهار سیلندر دور بالا که به سمت ردلاین ۷ هزار rpm پیش میرود لذت میبرند. رانندگی با یورو R تجربهٔ ناب و بدون فیلتری را ارائه میکند که این روزها توسط خودروسازانی که علاقهمند به ارائهٔ قدرتهای بالا و ثبت لپ تایمهای سریع هستند فراموش شده است.
مشخصات فنی
۲۰۰۱ Honda Accord Euro R | |
پیشرانه | ۲.۲ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۲۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | پنج سرعته دستی |
محور محرک | جلو |
طول | ۴,۶۳۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۶۹۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۲۰ میلیمتر |
وزن | ۱۲۲۰ کیلوگرم |
KAIZEN
۷ بهمن ۱۴۰۳طراحی اصیل سامورایی 😍😍
۷ بهمن ۱۴۰۳این ماشینا خیلی مناسب ایران بودن حیف که یه ماکسیما نسل قدیم اومد ایران اونم هنوزلاکچریه
Puriya
۷ بهمن ۱۴۰۳لحظه اول که نگاش کردم فک کردم ۴۰۶ اِ تا لوگو شو دیدم ماشین قشنگیه خوب چیزی بوده
بعد میگم این گشتاورو فک کنم اشتباه نوشتید آخه با قدرت یه اندازه نمیتونه باشه
صامورایی
۷ بهمن ۱۴۰۳مشخصات انجین درسته
پیرمرد قدیمی
۷ بهمن ۱۴۰۳مدتی هست به این نوع خودرو های ژاپنی دهه 90 میلادی علاقه مند شدم، تو ایران لنسر EVO چهارچرخ محرک مدل 1992 خیلی کمیاب هست جون میده بخری پیچ جاده های کوهستانی رو با دریفت رد کنی 🔥
Puriya
۷ بهمن ۱۴۰۳امیدوارم به آرزوت برسی
منم خیلی دلم می خواد یه e39 داشته باشم حیف مدل m5 ازش وارد نشده ولی خب یکاریش میکنم😄
قنداقی
۷ بهمن ۱۴۰۳https://www.instagram.com/kish_car/reel/DCChY7HN9WD/
وکیوم درب عقب که همه میگن اختراع بنزه
قنداقی
۷ بهمن ۱۴۰۳بنز یا بوش یا زیمنس کی اختراع کردن ؟
Nismo
۷ بهمن ۱۴۰۳از دو لیتر تنفس طبیعی 220 اسب قدرت گرفته اون 20 سال پیش
مهندسی ژاپنی
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۷ بهمن ۱۴۰۳سلام خدمت پدال عزیز.یه پیشنهاد خوب دارم.در تاریخ خودرو سازی دوره ای وجود داره به نام عصر وینتیج یا دوران گذار.بسیار جذاب و آموزنده هست و به جز هفته نامه خودرو در دهه ۹۰ خورشیدی که هر هفته در حد یک ستون توضیح میداد تا حالا ندیدم گروه دیگه راجبش حرف زده باشه.این دوران که دهه ۲۰ الی ۳۰ میلادی رو در بر میگیره به ما نشون میده چجوری خودرو سازی وارد عصر جدید میشه و تقریبا خودرو به شکل چیزی که ما الان میشناسیم در میاد.تو این دوران که جادها جدید ساخته میشن اتوبانها علائم راهنمایی قوانین یکپارچه و خودرو ها هم به این نتیجه میرسن باید بیشتر از قبل شبیه به هم بشن.مثال میزنم قبلاً گوشیها هر کدوم یه جور ورودی کابل شارژ داشتن و این کار رو برای مصرف کننده سخت میکرد تا به این نتیجه رسیدن باید ورودی شارژر همه مثل هم باشه تا کارایی بره بالا.در اون زمان هم خودرو سازها فهمیدن باید فقط ۳ پدال شاخص داشته باشند و دندها مثل هم عوض بشه اینجا بود که بیشترین اختراعات رفاهی شکل میگرفت رادیو بخاری صندلی مناسب سقف فلزی ترمز در ۴ چرخ رینگهای فلزی لاستیکهای فعلی ووو امیدوارم پدال یه سری مقاله تهیه کنه تا بقیه دوستان هم استفاده کنند.
amir3715
۷ بهمن ۱۴۰۳عجب ماشینی خیلی باحاله.
فقط عکس اول…
مهرداد ایرانی
۷ بهمن ۱۴۰۳Lancer bro is that u?
Siyavash
۷ بهمن ۱۴۰۳عاشق موتورش شدم اون موقع از ۲.۲ لیتر ۲۲۰ اسب گرفتن..عالی عالی..
Mobin
۷ بهمن ۱۴۰۳انگار طراح خودرو قفل کرده روی عدد 220 همچی 220
اسب بخار گشتاور حجم موتور وزن
مهدی
۷ بهمن ۱۴۰۳تقریبا شبیه لنسر
Gh_camry
۷ بهمن ۱۴۰۳قدرت ۲۲۰
گشتاور ۲۲۰
وزن ۱۲۲۰
ارتفاع ۱۴۲۰
😅
صامورایی
۷ بهمن ۱۴۰۳دهه ۹۰ تموم شده و رفته. دیگه هم رخ نمیده. فقط یه عده طرفداراش گیر کردن تو گذشنه و نمیخوان بیان بیرون،.نیسان نابود شد میتسو نابودشد سوزوکی از امریکا زد بیرون سوپرا تبدیل شده ریبج z4 دیگه چی مونده هیچی،.،
amir
۷ بهمن ۱۴۰۳انگار ولی دهه نود خیلی خوب میسوزونه با وجوده اینکه ۳۰ سال پیش تموم شد و رفت چون آرزوی کره مرباست که مردم دنیا به اسم ماشین های خوب و پرفورمنس بشناسنش
صامورایی
۸ بهمن ۱۴۰۳کره جایگاه خودشو داره و این ارزوی نیسان و میتسوئه که کاش مثل کره موفق بودند. راجع به پرفورمنس هم ایونیک۵ کاریو کرد که هیچ ژاپنی نتونست انجام بده.،
Galant.VR4(JDM)
۸ بهمن ۱۴۰۳تو برقیها هیچ ژاپنی پرفورمنس کرهای نداره
اما شاید آرزوی نیسان رسیدن به موفقیت فروش حال حاضر کرهای ها باشه اما میتسوبیشی به عنوان یه هولدینگ قدرتمند خودروسازی فعلا به *مش نیست البته که سیاست هاش دارن تغییر میکنن بلاخره
باور کن اگه شرایط فعلی این دوتا برند رو در فاکتور بگیریم افتخاراتی که این دوتا برند دارن خیلیا آرزشونه
amir
۸ بهمن ۱۴۰۳آیونیک ۵ آرزوش اینه که بتونه با وجود گشتاور آنی آرمیچر هاش صفر تا صده فسیل بنزینی بیست سال پیش نیسان یعنی جی تی آرو داشته باشه ولی هنوزم نمیتونه… آخی بیچاره !!!
Galant.VR4(JDM)
۸ بهمن ۱۴۰۳خب حالا کسی هم مانور دهه 90 نداد یه دوره خوشی برای ژاپن بود اماهنوز هوندا مزدا تویوتا همراه با
زیرگروه های مربوط به خودشون سرپا هستن اندازه توانشون میدرخشن
میتسو نابود شد؟ نیسان نابود شد؟ بر چه استدلالی اینو میگی؟ سوزوکی که یه خودروساز کامل نبوده هیچوقت ولی موتورهاش کابوس دنیاس
میتسوبیشی برند موردعلاقمه اما تو درو دیواره نیسان تازه با هوندا ادغام شده و فعلا درگیر جبران ضرر و کارای مدیریتی هست که سیاست جدیدشون رو راه اندازی کنن و نابود نشده میمونه سوبارو که اون عملکردش متوسط هستش
سوپرا ریبج z4 باشه اشکالش کجاست داری درمورد بیمر صحبت میکنی نه سایپا
nima.jdm
۷ بهمن ۱۴۰۳فوقالعادست
جلوش یه خورده شبیه لنسر اوولوشن نسل ۸
Galant.VR4(JDM)
۸ بهمن ۱۴۰۳خوشگله عقبش سیویک سدان 2012 میخوره جلوش آکورد 95 بغلش لنسر EVO5 تا حدودی
متاسفانه هوندا زیاد به آکورد از لحاظ پرفورمنس اهمیت چندانی نمیده و در برابر رقباش ضعیف ظاهر میشه جز ظاهرش که هنر هوندا رو نشون میده سلیقه خودم که بهش میخوره