ساعتی پیش، هوندا سیویک موفق به رکوردشکنی در نوربرگ رینگ شد تا عنوان سریعترین خودروی دیفرانسیل جلو در جهنم سبز را مجددا از آن خود کند.
علاقهمندان باید توجه داشته باشند که تغییرات اعمال شده بر جهنم سبز، مسیر Nordschleife را تغییر داده است. این محدوده، پیش از سال ۲۰۱۹ مسافت ۲۰/۶۰۰ کیلومتر داشت و حالا حدود ۲۳۲ متر، طول بیشتر دارد. به همین دلیل، رکوردزنیهای امروزی نسبت به گذشته، ارزشمندتر هستند. مثلا هوندا سیویک نسل قبل (FK8)، زمان ۷ دقیقه و ۴۳/۸۰ را سال ۲۰۱۷ ثبت کرده بود.
بنابر اطلاعات رسمی، سیویک تایپ R جدید ( نسل FL5) توانسته است در زمان ۷ دقیقه و ۴۴/۸۸۱ ثانیه مسیر ۲۰/۸۳۲ کیلومتری نوبرگ رینگ نوردشلیف (Nurburgring Nordschleife) را تکمیل کند و تفاوت خیرهکننده با نسل قبل را نشان دهد. چند هفته قبل، هوندا سیویک تایپ R توانسته بود در پیست سوزوکا ژاپن نیز رکورد سریعترین خودروی دیفرانسیل جلو را ثبت کند.
تایرهای خودروی رکوردشکن، میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ بودند که برای خرید و نصب روی تایپ R جدید، موجود هستند. نسخهی پایه از این خودرو با لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت 4S عرضه میشود.
نکتهی جالب اینکه، پیشرانه تایپ R جدید نسبت به قبل، چندان متفاوت به نظر میرسد اما بهبود آیرودینامیک، ترمز و سیستم تعلیق، برتری محسوس مدل ۲۰۲۳ را نشان میدهند. موتور ۲ لیتر توربوشارژ K20C1 هوندا ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتنمتر گشتاور دارد که نسبت به قبل، ۹ اسب بخار و ۲۰ نیوتنمتر، قویتر است. گیربکس ۶ سرعته دستی هم مشابه گذشته است.
در سال ۲۰۱۹ رنو مگان RS ترافی R توانست رکورد جدیدی برای خودروهای دیفرانسیل جلوی نوربرگ رینگ ثبت کند. این مدل با موتور ۱/۸ لیتر ۲۹۶ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتنمتر، زمان ۷ دقیقه و ۵۵ ثانیه داشت. رنو مگان در هنگام رکوردزنی، ۱۳۰ کیلوگرم سبکتر از نسخه اصلی بود.
عرضه جهانی سیویک تایپ R جدید با آستانه قیمت ۴۴ هزار دلار، سال قبل آغاز شد تا کمی گرانتر از نسل FK8 باشد. ارزانترین مدل هوندا سیویک ۲۰۲۳ به قیمت ۲۵ هزار دلار با موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ، ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میشود.
حامد
۳۱ فروردین ۱۴۰۲هوندا سیویک دوست داشتنی
NAVID۰۰۹۸
۳۱ فروردین ۱۴۰۲این جنگ رو تویوتا با GR شروع کرد و خونِ هوندا را به جوش آورد !
بِنازم به این سیویک که اولش هنگام معرفی ساده به نظر میآمد و با گذشت زمان کم به یکباره دنیا را عاشق خودش کرد و با معرفی R لرزه به دل عاشقان خودرو انداخت ، بِنازمش !
ای کاش میتسوبیشی هم تَلَنگوری میخورد و سری اِوو لنسر درست حسابی میداد بیرون !
محمد
۳۱ فروردین ۱۴۰۲بازم ریپلای نفر اول و تفت دادن شعر
Hamilton1970
۳۱ فروردین ۱۴۰۲سیویک همیشه یکی از بهترین هاتهچ ها بوده و خواهد بود
تقابل هاتهچ های ژاپنی با هم خیلی جذابه. اروپایی ها هم که اضافه بشن جذابتر میشه
گلف R، کرولا GR، سیویک تایپ R، مزدا ۳ اسپرت، مرسدس A45، رنو مگان RS و… همیشه جذاب بودن
hssn
۳۱ فروردین ۱۴۰۲دوست عزیز خودروهایی مثل A45 و RS3 جزو Hyper Hatch ها محسوب میشن و یه پله بالاتر وایمیستن نسبت به Hot Hatch هایی مثل تایپ آر یا گلف آر و مابقی.
محمدهادی
۳۱ فروردین ۱۴۰۲داداش این دسته بندی که کردی رو حتی خود پدال هم نظری نداده بود درباره ش
فکنمیکنی یکم زیادی دیگه تخصصی ش کردی؟!
hssn
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲محمدهادی جان فقط مرسدس A35 و آئودی S3 قابل مقایسه با تایپ آر و گلف آر هستن از نظر عملکرد، بعد از اونا A45 و RS3 یک پله بالاتر قرار میگیرن که قابل مقایسه با Hot Hatch ها نیستن و دسته بالاتر و مخصوص به خودشون رو دارن که چند ساله به عنوان Hyper Hatch ها تعریف میشن.
واقعا چیز ساده و قابل فهمیه، همونطور که توی سدانها هم این دسته بندیها وجود داره.
محمد
۳۱ فروردین ۱۴۰۲لذت ناب رانندگی
محمدهادی
۳۱ فروردین ۱۴۰۲چه فرمون گیری بسیار قوی داشت تو اون سرعت
با اینکه محور جلو بود
به حداکثر سرعت ۲۶۷ کیلومتر هم رسید
دو سه جا از مسیر هم فوق العاده کار خطرناک و پر ریسک شد
در کل فیلم دلهره آوری بود
دمشگرم سیویک
sina
۳۱ فروردین ۱۴۰۲جز اینم انتظار نمیرفت از بهترین دیفرانسیل جلوی تاریخ
امیدوارم برا همیشه تولید بشه این ماشین
دانیال
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲هوندا عشق لاینتهی