هوندا

نام هوندا سیویک از کجا آمده و به چه معناست؟

در این مقاله تاریخچه نام هوندا سیویک به عنوان یکی از مشهورترین خودروهای دنیا را بیان می‌کنیم.


سیویک یکی از معتبرترین نام‌ها در دنیای خودروست و قدیمی‌ترین خودروی هوندا محسوب می‌شود. بیش از نیم قرن است که این خودرو یک گزینه حمل‌ونقل نسبتاً ارزان‌قیمت، کم‌مصرف و مطمئن به شمار می‌رود و در کنار آن نسخه‌های اسپرت هم وجود دارند که در پیست‌های مشهوری همچون نوربرگ رینگ رکوردهای جذابی را ثبت کرده‌اند. سیویک هم گزینه‌ای قابل‌اعتماد و مقرون به صرفه است و هم محصولی مطلوب برای علاقه‌مندان به دنیای خودرو به شمار می‌رود؛ اما نام هوندا سیویک از کجا آمده و به چه معناست؟

اگر به تاریخچه هوندا سیویک نگاه کنید نشان‌های CVCC را روی جلوپنجره برخی مدل‌های آن خواهید دید. این نشان‌ها صدایی شبیه کلمه سیویک را دارد و شاید با خود فکر کنید نام سیویک از همین حروف گرفته شده است اما این‌طور نیست! CVCC مخفف عبارت Compound Vortex Controlled Combustion است، موتوری که برای اولین بار روی سیویک نصب شد و با وجود آن نیازی به کاتالیزور نبود؛ اما نام سیویک از برنامه هوندا برای تولید خودرویی برای شهروندان و شهرها for citizens and cities گرفته شده است، خودرویی که در ترافیک‌ها تردد کرده و با زندگی سریع شهرهای بزرگ هماهنگی دارد. نام این خودرو با مأموریتش کاملاً در یک راستاست.

در دهه ۷۰ میلادی هوندا توسعه یک خودروی بی‌نام را شروع کرد. این خودروساز ژاپنی به دنبال تولید محصولی کلاس جهانی با وزن کم، عملکرد سریع و ابعاد جمع‌وجور بود. کانسپت اولیه این محصول در نهایت به سیویک تبدیل شد. اولین سیویک در سال ۱۹۷۳ و با ابعادی کاملاً کوچک در بازار آمریکا معرفی شد. نیروبخش این خودرو پیشرانه ۴ سیلندری بود که ۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و سبب ثبت صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۱۲.۹ ثانیه‌ای می‌شد. اگرچه پرفورمنس سیویک خیلی چشمگیر نبود اما برای استانداردهای آن زمان رقمی قابل‌احترام به شمار می‌رفت. موتور CVCC هوندا نیز جزو اولین موتورهایی بود که توانست استانداردهای قانون هوای پاک ۱۹۷۵ را بدون استفاده از کاتالیزور پاس کند.

نسل اول سیویک را می‌توان هاچبکی دو در دانست که رفته رفته رشد کرد و نهایتاً به مدل چهار در امروزی رسید که بسیار طویل‌تر است. وزن سیویک ۲۰۲۵ نیز تقریباً دو برابر مدل ۱۹۷۳ است. از نظر قدرت خروجی نیز سیویک فعلی بسیار پیشرفت کرده و مدل پایه آن ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد که سه برابر مدل اولیه است. البته ابعاد رقبای این خودرو نیز به اندازه سیویک رشد کرده اما این خودرو همچنان جمع‌وجور است و می‌تواند در خیابان‌های شلوغ شهری مأموریت خود را انجام دهد.

با اینکه سیویک فعلی در مقایسه با مدل‌های دهه ۷۰ میلادی نسبتاً بزرگ شده اما هنوز هم گزینه‌ای مطلوب برای شهروندان شهرهای بزرگ است. این سدان چهار در فضای سر و پای زیادی داشته و از صندوق‌عقب جاداری برخوردار است. البته ابعاد کامپکت بدنه باعث می‌شود فرایند پارک آن راحت‌تر باشد. همه این موارد به همراه عرضه چندین تیپ متنوع سبب شده سیویک گزینه‌ای جذاب برای عموم مردم باشد. با گذشت ۵ دهه از معرفی نسل اول سیویک شاهد تولید برخی نسل‌های طلایی بوده‌ایم هرچند برخی مدل‌ها نیز کمتر جلب‌توجه کرده‌اند. البته اکثر نسل‌های این خودروی ژاپنی به عنوان یک محصول شهری احساس‌برانگیز مطرح بوده‌اند. سیویک ها از فضای بار احساس‌برانگیز، موتورهای کم‌مصرف و راحتی کابین سطح بالایی سود برده‌اند و با توجه به تاریخچه تحسین‌برانگیز چنین خودرویی جای تعجبی ندارد که سیویک سال‌های سال به عنوان یکی از پرفروش‌ترین محصولات تاریخ هوندا خودنمایی کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3846 ديدگاه)

    هوندا با اینکه دیرتر از بقیه خودروسازها ژاپنی شروع کرد ولی شروع طوفانی داشت و در اندک زمان خودش رو به بقیه رسوند تو موتور سیکلت سازی هم در حال حاضر با اختلاف زیاد غول صنعت موتور سیکلته

    موافقم 45
    مخالفم 5
    1. SMS

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (435 ديدگاه)

      حکم سگ رو تو دنیای حیوانات داره ،تو همه چیزش یه چیزی برای گفتن داره

      موافقم 22
      مخالفم 2
      1. محسن خالون

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        هوندا متاسفانه در ایران خیلی کم شناخته شد. با این اسستثناء که بعد از رشد فضای اینترنت مردم بیشتری با این خودروساز آشنا شدند. یادمه سال ۱۳۸۴مجله دنیای خودرو را همیشه مطالعه میکردم. وقتی به مکانیک ها میگفتم هوندا چطور ماشینیه؟؟ با تکبر می خندیدن و میگفتن: هوندا که ماشین نیست، یه موتور سیکلته. حتی یادمه مسئول ترابری یه شرکت عریض و طویل به چندهزار دستگاه خودرو هم چیزی در مورد هوندا نمیدونست. خودمم از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ فقط یکبار در سفری که به تهران داشتم یه دونه هوندا آکورد دیدم که توی ولنجک پارک کرده بود و از لندکروز های امروزی خیییییلی بیشتر جلب توجه میکرد و جوان ها چشماشون بهش دوخته میشد. اما هیچوقت در اون سال ها به اندازه خودروهای کره ای دوو و پراید شناخته شده نبودن. احتمالاً علتش واردات کم شون بود که سود کمتری نسبت به ماشین های کره ای برای وارد کننده ها داشتن

    2. amirkhanzadeh

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (403 ديدگاه)

      سیویک مورد قبول جرمی و جیمز هم بود تو تاپ گیر از این ماشین حرف زدند و تحسینش کردند

      موافقم 15
    3. Ahmad

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (181 ديدگاه)

      سلطان موتور سازی اول کاوازاکی بعدش هنداست

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. محسن خالون

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        هوندا متاسفانه در ایران خیلی کم شناخته شد. با این اسستثناء که بعد از رشد فضای اینترنت مردم بیشتری با این خودروساز آشنا شدند. یادمه سال ۱۳۸۴مجله دنیای خودرو را همیشه مطالعه میکردم. وقتی به مکانیک ها میگفتم هوندا چطور ماشینیه؟؟ با تکبر می خندیدن و میگفتن: هوندا که ماشین نیست، یه موتور سیکلته. حتی یادمه مسئول ترابری یه شرکت عریض و طویل به چندهزار دستگاه خودرو هم چیزی در مورد هوندا نمیدونست. خودمم از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۶ فقط یکبار در سفری که به تهران داشتم یه دونه هوندا آکورد دیدم که توی ولنجک پارک کرده بود و از لندکروز های امروزی خیییییلی بیشتر جلب توجه میکرد و جوان ها چشماشون بهش دوخته میشد. اما هیچوقت در اون سال ها به اندازه خودروهای کره ای دوو و پراید شناخته شده نبودن. احتمالاً علتش واردات کم شون بود که سود کمتری نسبت به ماشین های کره ای برای وارد کننده ها داشتن

      2. hb.kawasaki

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        حلات باشه فقط کاوازاکی صنایع سنگین.بنیانگذار آقای شوزو کاوازا‌کی❤️

  2. JaMsHiD_R1988

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2370 ديدگاه)

    سلطان دف جلوی جهان در کنار گلف GTI

    موافقم 25
    مخالفم 4
  3. علی

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    هی روووووزگار !

    موافقم 11
    مخالفم 1
  4. Saeed Farshchian

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (51 ديدگاه)

    یک مدلش رو هم تو ایران هست فکر کنم زیادم قدیمی نیست ولی مشخصات فنیش رو نمیدونم اکر دوستان اشاره کنند ممنون میشم

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. حسن

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1917 ديدگاه)

      2013 4 سیلند 1.8 لیتر 139 اسب

  5. car lover

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1009 ديدگاه)

    سنگ محک کلاس هاچبک پرفورمنس
    سلطان لایی کشی

    موافقم 25
    مخالفم 4
  6. علی جردن

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1899 ديدگاه)

    موتورسیکلت چهار در Honda

    موافقم 3
    مخالفم 18
  7. محمدهادی

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2323 ديدگاه)

    سیویک مدل ۱۹۹۷ خفن ترین سیویک تاریخ بود

    موافقم 12
    مخالفم 1
  8. حسن

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1917 ديدگاه)

    خودروی خوبیه اما تو ایران اکورد بخرید اکورد

    موافقم 4
    مخالفم 3
  9. Galant.VR4(JDM)

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (809 ديدگاه)

    سیویک افتخار هوندا
    مخصوصا نسل 5 که گنگ ترین بینشون هست

  10. جومونگ قلی

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ما فقط می تونیم نگاه کنیم و آه بکشیم چون قدرت خریدش نداریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا