هوندا

ملاقات با EV پلاس؛ اولین خودروی برقی هوندا

۲۵ سال قبل از آنکه خودروی هوندا پرولوگ معرفی شود، EV پلاس به عنوان اولین خودروی برقی تاریخ این برند ژاپنی تولید شده بود.
هوندا EV پلاس

هوندا EV پلاس شاید مهم‌ترین خودروی برقی باشد که چیزی درباره آن نشنیده‌اید. این خودروی بدون آلایندگی برای اولین بار با باتری‌های نوآورانه نیکل فلز خود راهی بازار آمریکا شد. ژاپنی‌ها همچنین موتور برقی متمایزی را طراحی کرده بودند که با همکاری باتری یاد شده می‌توانست توان پیمایش ۱۳۰ کیلومتری را فراهم سازد. این شعاع حرکتی برای سال ۱۹۹۷ یعنی یک دهه قبل از رونمایی نیسان لیف تعریف شده و بنابراین عملکردی احساس‌برانگیز محسوب می‌شد.

آنچه هوندا EV پلاس را جذاب‌تر می‌کرد طراحی آن برای بازار آمریکا بود و در بازار دیگری عرضه نمی‌شد. در حقیقت هوندا محصول خود را به‌طور ویژه برای ساکنان ایالت کالیفرنیا توسعه داده بود تا بتواند با قوانین آلایندگی الزامی این ایالت هماهنگ شود. پس از ۵ سال تحقیق و توسعه، هوندا تنها ۳۰۰ دستگاه از هاچبک برقی خود را تولید نمود و آن را در اختیار سازمان‌ها و ناوگان‌های خودرویی قرار داد. EV پلاس حدود ۵ سال در جاده‌های کالیفرنیا حضور داشت و سپس با اتمام قرارداد لیزینگ همه آن‌ها را باز پس گرفت و ۲۹۸ دستگاه را از بین برد.

دو نمونه باقی مانده EV پلاس در تملک هوندا قرار دارند و ما شانس دیدن یکی از این مدل‌ها در مقر هوندا در کالیفرنیا را داشته‌ایم. این خودروی برقی از تجهیزاتی همچون سیستم تهویه مطبوع، ترمزهای برقی، شیشه‌های برقی، بخاری و… سود برده و شاید همه این تجهیزات برای یک خودروی برقی امروزی کاملاً پیش پا افتاده باشند اما تا زمان تولید EV پلاس معمولاً در خودروهای گران‌تر دیده می‌شدند. همچنین مهندسان تلاش می‌کردند برای کسب حداکثر توان پیمایش از باتری‌های اسید سرب آن زمان که راندمان پایینی داشتند وزن خودروها را پایین بیاورند اما هوندا EV پلاس مسیر دیگری را انتخاب کرده بود.

با اینکه خودروی موردبحث نهایتاً به موزه پیوست و تاریخ نشان داد که باتری‌های لیتیوم یون برتری‌های زیادی به نمونه‌های نیکل فلز دارند، اما تماشای این خودرو هنوز هم هیجان‌انگیز است و ارزش کار هوندا را نشان می‌دهد. حالا که مسابقه برقی سازی شدیدی بین شرکت‌های خودروسازی وجود دارد، بسیاری از افراد اعتقاد دارند ژاپنی‌ها کمی عقب افتاده‌اند اما باید منتظر ماند و دید عاقبت این استراتژی چه خواهد بود؟ آیا برندهای ژاپنی خواهند توانست بازار خودروهای برقی را به خود اختصاص دهند یا آن را به رقبای چینی و کره‌ای واگذار خواهند کرد؟ نظر شما چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Kiarash

    ۲۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (514 ديدگاه)

    ۲۵ سال پیش ! اونا به چه فکر می کردن ما به چه فکری بودیم

    موافقم 23
    مخالفم 1
    1. نانو

      ۲۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (182 ديدگاه)

      25سال پیش گوش کردن اهنگ واستفاده از نوارکاست تو ماشین حرام بود وجرم داشت اینم از 25سال پیش ما

      موافقم 25
      مخالفم 3
  2. Kiarash

    ۲۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (514 ديدگاه)

    طراحیش با اینکه ساده هست و قدیمی شده ولی من به بعضی از برقی های جدید ترجیحش میدم

    موافقم 23
    مخالفم 1
  3. KAIZEN

    ۲۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (212 ديدگاه)

    ۲۵ سال پیش اوج صنعت خودروسازی ما پیکان کاربراتوری بود که همون زمان هم ۲۵ سال بود که از رده خارج شده بود
    الان‌مون هم با اون موقع‌مون فرق خاصی نکرده
    کلا مسئولین دلسوز پشتکار زیادی در عقب نگه داشتن ما داشتن و دارن
    فقط امیدوارم ۲۵ سال آینده ما هم جزو ممالک پیشرفته و توسعه یافته یا حداقل در حال توسعه باشیم
    انتخاب‌های امروز ما، تعیین کننده شرایط ۲۵ سال آینده‌مون است

    موافقم 21
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا