هوندا

معرفی موتورهای دریایی هوندا؛ مشخصات، انواع و هر آنچه باید بدانید

هوندا به عنوان شرکتی ژاپنی در شاخه‌های مختلفی فعالیت می‌کند که یکی از آن‌ها تولید موتورهای دریایی است.


برخلاف اکثر وسایل نقلیه، قایق‌های تجاری را می‌توان به عنوان منبع قدرتی جداگانه در دنیای حمل‌ونقل در نظر گرفت. قایق‌های کوچک معمولاً از پدال‌های خاص برای حرکت استفاده می‌کنند اما قایق‌های بزرگ‌تر نیازمند موتوری خواهند بود که با عنوان موتور دریایی هم شناخته می‌شوند. بسیاری از شرکت‌های مشهور دنیا همچون یاماها موتورهای دریایی خاص خود را می‌سازند اما اگر به دنبال برخی از قوی‌ترین و مطمئن‌ترین موتورهای تولیدی برای وسایل نقلیه دریایی باشید بهتر است هوندا را انتخاب کنید.

هوندا علاوه بر تولید انواع مختلفی از موتورها برای قایق‌ها وسایل جانبی همچون کیت‌های شارژ و تبدیل را نیز ارائه می‌کند. همان‌طور که گفته شد موتورهای دریایی هوندا توسط شاخه ویژه‌ای از این شرکت تولید می‌شوند اما علت اینکه باید هوندا را به شرکت‌هایی همچون سوزوکی یا مرکوری ترجیح داد چیست؟ اگر به فکر خرید یک موتور دریایی از هوندا هستید باید کمی با پیشینه این برند و دلایل برتری آن نسبت به رقبا مطالعه داشته باشید. شرکت هوندا موتور در سال ۱۹۴۸ توسط سوئیچیرو هوندا و تاکئو فوجیساوا تأسیس شد. این شرکت در ابتدا موتورهای دوچرخه را تولید می‌کرد اما در نهایت وارد صنایع بیشتری شد که یکی از آن‌ها در زمینه وسایل نقلیه دریایی فعالیت دارد.

هوندا اولین موتور خود در این صنعت را سال ۱۹۶۴ و با نام GB30 تولید کرد. موتور یاد شده اگرچه طراحی ساده‌ای داشت اما به خاطر برخی ریزه‌کاری‌ها از سایر موتورهای دریایی متمایز می‌شد. GB30 در ابتدا برای بخش کشاورزی طراحی شده بود اما ژاپنی‌ها آن را برای کمک به یک ماهیگیر ژاپنی تغییر دادند تا بتوانند در دریاها و رودخانه‌ها تردد کند. عصاره اصلی این موتور و تمامی موتورهای دریایی هوندا را می‌توان در این گفته هوندا خلاصه کرد:

حمل‌ونقل دریایی نباید آب را آلوده کند

موتور GB30 قدرت ۲.۵ اسب بخاری داشت و از سوخت زیادی استفاده نمی‌کرد. همچنین صدای تولیدی آن برای یک قایق هم زیاد نبود. با گذشت زمان هوندا تولید موتورهای جدیدتر را که به بخش کشاورزی تعلق نداشتند آغاز نمود. اگرچه GB30 نمی‌توانست از عهده موج‌های دریایی بزرگ برآید اما موتورهای بعدی هوندا این توانایی را داشتند. ژاپنی‌ها در سال ۱۹۶۷ فروش موتورهای دریایی به آمریکایی‌ها را شروع کردند و این محصولات هم‌اکنون جزو محبوب‌ترین موتورهای دریایی آمریکا هستند.

همان‌طور که می‌دانید قایق‌ها در ابعاد و مشخصات گوناگونی تولید می‌شوند و این به معنی نیاز به موتورهای متفاوت است. اگر موتور خیلی کوچک باشد توانایی به حرکت در آوردن قایق را نخواهد داشت و درصورتی‌که خیلی بزرگ باشد کنترل قایق ممکن نخواهد بود. خوشبختانه هوندا موتورهای متنوعی را برای نیازهای متفاوت تولید می‌کند. این موتورها در چهار سایز مختلف پرتابل، میان رده، پرقدرت و جت درایو عرضه می‌شوند. مدل‌های پرتابل از موتورهای سبک‌وزن طراحی شده برای قایق‌های کوچک تشکیل شده و بسته به مدل موردنظر می‌توانند حجم ۵۷ تا ۳۵۰ سی‌سی و قدرت ۲.۳ تا ۲۰ اسب بخاری داشته باشند. موتورهای دریایی رده میانی هوندا نیز یک پله بالاتر قرار دارند و برای قایق‌های تخت و ماهیگیری کوچک‌تر بکار می‌روند. حجم موتور موتورهای میان رده بین ۵۵۲ تا ۱۴۹۶ سی‌سی و قدرت آن‌ها بین ۲۵ تا ۱۰۰ اسب بخار است؛ اما موتورهای پرقدرت واقعاً جذابیت زیادی دارند. موتورهای یاد شده بیشتر مناسب کاربری‌های طولانی‌مدت و اقیانوسی هستند و حجم آن‌ها بین ۲۳۴۵ تا ۴۹۵۲ سی‌سی و قدرتشان بین ۱۱۵ تا ۳۵۰ اسب بخار است. نهایتاً به موتورهای جت درایو می‌رسیم که در هر نوع قایقی بکار می‌روند و حجم ۹۹۸ تا ۲۳۵۴ سی‌سی و قدرت ۴۰ تا ۱۰۵ اسب بخاری دارند.

بسیاری از تولیدکنندگان موتورهای دریایی به خاطر کاهش هزینه‌های تولید و وزن محصولات خود، از موتورهای دو زمانه استفاده می‌کنند اما این نوع موتورها کارایی چندانی ندارند و آلایندگی زیادی ایجاد می‌کنند؛ بنابراین برخی شرکت‌ها تولید موتورهای دریایی چهار زمانه را کلید زده‌اند. البته هوندا جزو این دسته نیست زیرا نیازی به تغییر محصولاتش نداشته است که علت آن را می‌توان جلوتر بودن از زمان خود دانست. اگرچه اولین موتور دریایی هوندا یعنی GB30 چیزی بیشتر از یک موتور کشاورزی تغییر یافته نبوده اما همین موتور نیز چهار زمانه بوده است. با این تفاسیر هوندا اولین موتور دریایی چهار زمانه دنیا را تولید کرده است.

زمانی که ژاپنی‌ها فروش چنین موتورهایی را در بازارهای خارجی همچون آمریکا شروع کردند در حقیقت اولین موتورهای چهار زمانه را برای بازارهای جهانی تدارک دیدند. در سال ۱۹۸۵ هوندا همچنین اولین شرکتی بود که طیف کاملی از موتورهای دریایی چهار زمانه را تولید می‌کرد. به لطف طراحی چهار زمانه، موتورهای دریایی هوندا مصرف سوخت کمتری داشته و در دمای پایین‌تری نسبت به رقبای اصلی کار می‌کنند. در حقیقت موتورهای هوندا به حدی کارا هستند که در سال ۲۰۰۵ توانستند تمامی استانداردهای آلایندگی EPA را پاس کرده و حتی بهتر از آن‌ها عمل کنند. در سال ۲۰۰۸ نیز موتورهای هوندا سه ستاره را از CARB دریافت کردند که بسیار احساس‌برانگیز است زیرا این سازمان سخت‌ترین قوانین کیفیت هوای آمریکا را دارد.

هوندا جوایز زیادی را برای موتورهای دریایی خود دریافت کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به جایزه نوآوری IMTEC برای موتورهای BF45 و BF90 اشاره کرد. همچنین موتور BF90 جایزه طراحی و مهندسی برتر را نیز به دست آورده است. از نظر قابلیت اطمینان نیز ساخته‌های این شرکت مفتخر به دریافت جوایز زیادی از جمله جایزه سرویس مصرف‌کننده از NMMA در سال ۲۰۰۴ شده است. البته باید دانست هوندا گارانتی ۵ ساله را برای تمامی موتورهای دریایی خود ارائه می‌کند.

باید گفت موتورهای V8 جزو جذاب‌ترین موتورهای دنیای خودرو هستند اما هوندا تا همین چند سال پیش چنین موتوری را تولید نکرده بود. هوندا در حال حاضر فقط یک موتور V8 با نام BF350 را تولید می‌کند که قوی‌ترین موتور دریایی شرکت به شمار می‌رود و امکان استفاده از آن با سوخت معمولی هم وجود دارد. موتور BF350 در سال ۲۰۲۳ و تقریباً ۶۰ سال پس از تأسیس شاخه دریایی هوندا و تقریباً ۱۰۰ سال پس از اختراع موتور V8 عرضه شده است. نکته دیگر اینکه موتورهای دریایی هوندا از تکنولوژی‌های متنوع برای کاهش مصرف سوخت استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به VTEC اشاره کرد. دیگر تکنولوژی شناخته شده هوندا BLAST است که دریچه گاز را سریعاً باز کرده و نسبت سوخت و هوا و زمان‌بندی جرقه‌زنی را برای ارائه حداکثر قدرت بهینه می‌سازد. سیستم‌های دیگری همچون کنترل احتراق و القای دومرحله‌ای نیز در این موتورها بکار رفته‌اند.

مزیت دیگر موتورهای دریایی هوندا به ارتباط آن‌ها با سیستم‌های دیگر مربوط می‌شود. به جز موتورهای پرتابل و مدل‌های میان رده BF25 و BF30، تمامی موتورهای دریایی هوندا دارای عملکرد NMEA 2000 هستند. این سیستم یک پروتکل ارتباطی است که از شبکه CAN استفاده می‌کند. این شبکه در ابتدا برای خودروها طراحی شد اما هم‌اکنون از آن در قایق‌ها نیز استفاده می‌شود. با NMEA 2000 می‌توان با جی‌پی‌اس و سونار ارتباط برقرار کرد هرچند توسط هوندا طراحی نشده است. نام سیستم یاد شده مخفف عبارت انجمن ملی سیستم‌های الکترونیکی است.

نهایتاً باید به بحث سرویس و نگهداری موتور بپردازیم که هوندا در این بخش می‌درخشد. موتورهای دریایی هوندا مزیت بزرگی در مقایسه با دیگر رقبا دارند و آن مزیت طراحی چهار زمانه است. اگرچه در این موتورها قطعات متحرک بیشتری بکار می‌رود اما معمولاً نگهداری آن‌ها آسان‌تر است. بسیاری از موتورهای این برند دارای ویژگی‌ای هستند که نگهداری و تعمیر را راحت‌تر می‌کند. برای مثال در برخی موتورها شاهد نصب فیلترهای روغن در کناره موتور هستیم. موتورهای تولیدی هوندا مزیت‌های دیگری نیز وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ابزارهای مختلف هوندا برای راهنمایی خریداران و همچنین شرایط خرید متنوع اشاره کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. JaMsHiD_R1988

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2384 ديدگاه)

    دوستان کسی می‌دونه که چطور این موتور ها بدون وقفه با دور موتور بالا بدون افت دور موتور و داغ کردن در حد ترکیدن کار میکنن؟
    چندین ساعت روی آخرین دور موتور کار میکنن بدون هیچ گونه مشکلی

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Surna

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (13 ديدگاه)

      تمام قطعات این موتور ها سبک و با آلیاژ بالا ساخته میشه و اینم بگم که کاملا در تعادل هستند. بر فرض مثال:ترازو میل لنگ با وزن پیستون یکی هستش تا بتونه تو دور ۷۰۰۰ یا کم تر و بیش تر حتی یک زَره هم لرزش نداشته باشه موتور. ی جورایی مثل شاهکار میمونه! اگه این کار رو با موتور پراید بکنن پراید راحت ۳۰۰میتونه بره خیلی راحت.

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. JaMsHiD_R1988

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2384 ديدگاه)

        جالب بود👌

  2. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (273 ديدگاه)

    به اینا میگن موتور مارینر و چون گیربکس خاصی ندارن باید مقاومتر باشن.بهترین سازنده هم مرکوری هست یادتون باشه موتور کوروت zr1 نسل ۴ رو دادن مرکوری بسازه چون آلیاژ بهتر رو راحت شکل میدن.سالها پیش سلیم سرپولکی یه کلک رشتی تو مسابقات آفرود زد و انجین ۶ خطی مارینر رو انداخت رو جیپ انجین کاملا مشابه انجین ۶ خطی نوا هست نوا ۱۲۰ اسب قدرت داره این یکی بیش از ۲۰۰ اسب و دور بیشتر میگیره.ایشون تمام مسابقه رو با نده ۱ تخته گاز رفت پیست کوتاه و پر پیچ و خم بود.میتونید مستندش رو پیدا کنید.فکر کنم نزدیک ۱۴ الی ۱۵ سال پیش بود هفته نامه خودرو به مناسبت عید باستانی یه cd تو مجله گذاشته بود که یکیش راجب سلیم بود

    موافقم 7
    مخالفم 4
    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2384 ديدگاه)

      مستند سرپولکی رو دیدم
      کیف کردم خدایی فکرش در مورد اون موتور مارینر خیلی کار کرده . به گفته خودش اون موتور جنرال موتورز یه گارانتی داشته که موتور بدون هیچ گونه مشکلی در آخرین دور کار میکنه

  3. 🇰🇷

    ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (229 ديدگاه)

    یه کتابی دارم میخونم راجع به هوندا . بسیار خواندنیه . در قسمتی از کتاب به تفاوت های هوندا و تویوتا میپردازه . قسمت جالبی از داستان شنیدنیه :

    « حوالی سال ۲۰۰۰ ، هوندا خبر از تاسیس یک کارخانه وسیع در لینکلن واقع در آلاباما میده . درحالیکه خیلی از سازندگان ، ایالت ها و شهرهای بزرگ رو برای تاسیس کارخونه انتخاب میکردند اما هوندا مسیر متفاوتی رو رفت و سعی داشت از توجهات و شلوغی ها به دور باشه ‌. در روز افتتاح مراسمی برگزار میشه و مدیرعامل هوندا و سایر مقامات بعد از سخنرانی ، اقدام به افتتاح نمادین ( مثل مراسم کلنگ زنی خودمون ) و روشن کردن ماشین آلات ساخت و ساز میکنند
    آقای یوشینو ( پنجمین مدیرعامل هوندا ) در سخنرانی خودش با افتخار از «ساخت هوندا» صحبت کرده بود . حالا میاد که همراه با آقای واتسون ( شهردار وقت ) تیلر ها و بیل مکانیکی ساخت خودشون رو روشن کنه ‌. وقتی یوشینو رو به روی جمعیت طناب استارت هندل رو میکشه ، موتور روشن نمیشه
    دوباره سعی میکنه اما بازم روشن نمیشه . دفعه بعد محکمتر میکشه اما بازم موتور یه سرفه میزنه و روشن نمیشه ‌. درحالیکه روی پیشانی خودش قطرات عرق نمایان میشه و جمعیت هم از انجین خودشون ناامید و خجالت زده شدند ، آقای یوشینو که خودش مهندسه کار جالبی میکنه . بجای صدا زدن گروه تعمیر ، خودش شخصا دستگاه رو بازبینی میکنه . شمع ها ، کاربراتور و سایر اجزا رو چک میکنه و بعد تنها ۲ دقیقه انجین رو راه میندازه
    این قضیه به گوش کارمندان تویوتا میرسه و همه راجع به اتفاقی که در لینکلن افتاد صحبت میکنند . یکی از مشاوران عملیاتی تویوتا وقتی داستان رو میشنوه متعجب میشه و با خودش میگه آیا رییس من میتونه همچین کاری بکنه ؟ نه ! قطعا نه . اون حتی تلاشی هم برای این کار نمیکنه و بلافاصله گروه تعمیر رو صدا میزنه
    در اینجا تفاوت های نگرش تویوتا و هوندا بیش از پیش آشکار میشه »

    کتاب :
    Driving Honda : Inside the World’s Most Innovative Car Company

    نویسنده : Jeffrey Rothfeder

    موافقم 30
    مخالفم 3
    1. علی جردن

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1902 ديدگاه)

      عالی بود 👏🏻👌🏻
      کلا وارد هرکاری میخوای بشی خودت باید صفرتاصد اونکارو بلد باشی تا شانس موفقیتت افزایش پیدا کنه

      موافقم 19
      1. amirkhanzadeh

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (435 ديدگاه)

        دقیقا آفرین
        احسنت بارک…..

    2. .

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (70 ديدگاه)

      ممنون از آقای احمد زاده و نگارنده کامنت اول مطلب هر دو عالی بود🌸🙏

    3. حسین دهمرد

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2559 ديدگاه)

      استیو جابر تو عمرش یک خط هم کدنویسی نکرده بود.
      دتر زتچه برق خونده بود.
      ایلان ماسک همزمان داره شرکتهایی(خودروسازی و فضاپیما سازی و تولید پنل خورشیدی) رو اداره میکنه که فقط ممکنه از نرم افزارشون سر در بیاره.
      خوبه که مدیر فنی هم باشه ولی واقعا تاثیرش مشهود نیست.

      موافقم 8
      مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
Close