این موتور ۱۱۸ اسب بخاری نشانه بلوغ مهندسی و طراحی هوندا در شکست دادن رقیبان بود.
در تاریخ موتورسیکلتسازی ژاپن، برند هوندا یکی از پرچمداران ساخت مدلهای خاص به شمار میرود. یکی از بهترین و خاصترین محصولات این شرکت بهنام، «والکری ریون» به شمار میرفت که بر پایه کانسپت «زودیاک» توسعه یافته بود؛ زودیاک خود در سال ۱۹۹۵ و در جریان نمایشگاه توکیو رونمایی شد. این موتورسیکلت به یک پیشرانه V تویین مجهر شده بود اما برای تمایز از مدلهای مختلف هارلی، از ظاهری چشمگیر و کاملا متمایز سود میبرد و تولید آن برای مهندسان هوندا چالشبرانگیز به شمار میرفت؛ چراکه باید ظاهر یک مدل مفهومی را به موتوری کاربردی تبدیل میکردند.
نتیجه کار مدل ریون شد که با کد «NRX1800» شناخته میشد و از یک پیشرانه ۱,۸۳۲ سیسی گلدوینگ بهرهمند شده بود. این موتور توان تولید ۱۱۸ اسب بخار قدرت ۱۶۷ نیوتن متر گشتاور را داشت. مهندسان آن را بهگونهای طراحی کرده بودند که فاصله سرویسهای دورهای طولانی داشته باشد؛ برای نمونه، تنظیم سوپاپها هر ۵۰ هزار کیولمتر باید انجام میشد!
شاسی این موتور چند ویژگی متمایز داشت. زودیاک الهامبخش فنر جلو و اتصالات آن بود. فنربندی «پرولینک» عقب شامل یک بازوی چرخشی تک محوری، یک ضربهگیر و… میشد و به مدل مسابقهای «RC211V» شباهت داشت. رینگهای ۱۷ و ۱۸ اینچی با طراحی باز بههمراه سیستم ترمز دیسکی سهگانه هم از «VTX1800» بهعاریه گرفته شده بودند.
رادیاتور کرومی هم که فوردهای ۱۹۳۲ را یادآوری میکرد با طراحی خیرهکننده خود توجه همه را جذب میکرد اما همچنان آنقدر کارایی داشت که دپارتمان مهندسی هم آن را تایید میکرد. در حقیقت مهندسان به استفاده از رادیاتوری متفاوت علاقه داشتند اما از آنجایی که طراحی این قسمت برای ریون حیاتی به شمار میرفت، به دنبال راهحل جایگزین یعنی طراحی یک رادیاتور بهینهتر روی آوردند تا هم مهندسی خوبی داشته باشند و هم طراحی مناسب. همین روند برای بخشهای بسیار زیادی دیگری هم تکرار شد.
فاصله محوری این موتور برابر ۱,۷۵۰ میلیمتر بود و وزن خام ۳۶۷ کیلوگرمی داشت. ریون با توجه به ابعاد بدنه، خودرویی سنگین و بزرگ به شمار میرفت. هر چند راندمان این موتورسیکلت مناسب ارزیابی میشد و میتوانست بهخوبی انجام وظیفه کند اما هدف اصلی آن، ارائه طراحی بیمثال بود. این موتورسیکلت سفارشی با کیفیت و دقت یک محصول تولید انبوه ساخته شده بود و از رنگی یکتا سود میبرد که با المانهای کرومی و خیرهکنندهاش هماهنگی کامل داشت.
تلاش هوندا برای تولید و کاربردیسازی یک محصول مفهومی مانند ریون واقعا تحسین برانگیز به شمار میرود؛ چراکه هم مهندسان و هم طراحان این شرکت برای تولید این موتورسیکلت از مرزهای طبیعی خود فراتر رفتند. ریون در کلاسی تازه قرار میگرفت و حقیقتا لیاقت همین را هم داشت. ریون در ابتدا با قیمت ۲۴,۴۹۰ دلار و بهعنوان یک موتورسیکلت تولید محدود عرضه شد. نهایتا ۱,۲۰۰ دستگاه از آن در سراسر ایالاتمتحده توزیع شد که قیمت امروزی هر کدام از آنها بیش از ۱۰۰ هزار دلار ارزیابی میشود.
مشخصات فنی هوندا ریون
پیشرانه | مایعخنک/ چهار زمانه/ ۶ سیلندر باکسر SOHC با دو سوپاپ بهازای هر سیلندر |
ظرفیت | ۱,۸۳۲ سیسی |
نسبت تراکم | ۹.۸:۱ |
احتراق | دیجیتالی با کنترل کامپیوتری |
قدرت | ۱۱۸ اسب بخار در دور ۵,500rpm |
گشتاور | ۱۶۷ نیوتن متر در دور ۴,000rpm |
کلاچ | هیدرولیکی تر |
جعبهدنده | ۵ سرعتی |
فاصله محوری | ۱,۷۵۰ میلیمتر |
حداکثر سرعت | ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت |
وزن خام | ۳۶۷ کیلوگرم |
ظرفیت باک | ۲۳.۵ لیتر |
۷ مرداد ۱۴۰۳هوندا ۱۲۵ ازش بهتره مگه نه جناب؟
Navid A J
۸ مرداد ۱۴۰۳با 125 میشه جلو مدرسه دخترونه تک چرخ زد، با این نمیشه
امیر
۷ مرداد ۱۴۰۳یه سوال ؟
موتورهای هوندا و ماشین های هوندا هردو برای یک شرکت هستند یا صرفاً تشابه اسمیه؟ آخه لوگو هاشون هم متفاوته
datsun
۷ مرداد ۱۴۰۳خیر موتور سیکلت سازی بخشی از شرکت هونداست
امیر
۸ مرداد ۱۴۰۳هوندا به غیر از اتومبیل و موتور سیکلت هواپیماهای جت شخصی هم تولید میکند که اونم به عنوان یک محصول مرغوب شناخته میشود
NAVID۰۰۹۸
۷ مرداد ۱۴۰۳فقط باید لبارو غنچه کردو سه بار پشت سر هم گفت:::::
اوووووووووف
اوووووووووف
اوووووووووف
بعدش یه نفس عمیق بکشی بگی واااااااااااییییه اووووووووووویَه
اینو باید باید عبادتش کرد😢😍😢
...
۷ مرداد ۱۴۰۳مشتی اینایی که گفتی جای دیگه ای کاربرد داره
NAVID۰۰۹۸
۷ مرداد ۱۴۰۳مثل کجا؟؟؟
رمی
۸ مرداد ۱۴۰۳ای جوووووون
datsun
۷ مرداد ۱۴۰۳با اختلاف بزرگترین شرکت تولید کننده موتور سیکلت جهان،
samurai
۷ مرداد ۱۴۰۳اخه لامصب تو نمیگی قلب ما ضعیفه :(
این خداوندگار موتوراست باید پرستش بشه:))
کوچکترین پیچشم مهندسی داره از نوع فرازمینی :))
حیف که تو این سیاه چاله ایران نمیشه اینارو خرید واقعا حییییییییییییییییییف :(
NAVID@@98
۷ مرداد ۱۴۰۳درحقیقت اصل این نوع موتور ها باس هاس های آمریکایی هستن اونها دیگه اصل جنسن
هرکی با الهام ازشون میسازند ولی بازم بپاشون نمیرسن√√√√√√√
و هر همه عبادتشون میکنند و پرستنشون بطور واقعی نه اینکه نظری ها!!!!!!! 🤩🤟🥰
به اون باس ها باید گفت
هووووووووووووووووووووف
هووووووووووووووووووووف
هووووووووووووووووووووف
هووووووووووووووووووووف
هووووووووووووووووووووف
بعدش یه کامی بگیری بگی اوفففففففففففففففففف
خودت بهتر از تووووووووووووووووو که بههههههههههههترینی تو مااااااااااا اااااااااااه زیبای………. ……….. هرجایی!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
من که همون هوندا پاکشتی کافیه😘
یوسف
۸ مرداد ۱۴۰۳اصلا تو این کشور چرا بالا 250سی سی ممنوعه؟؟
یعنی براچی یکی بم بگه قانع بشم براجلوگیری از تصادف های زیاد اصلا عاقلانه نیست باموتور۷۰ هم بدترین تصادف را میشه رقم زد تودلمون مونده سوارشدن یه موتور خوب اخه سواری موتور وعشق موتورسیکلت به قدرت وسرعتشه
افشین
۱۲ مرداد ۱۴۰۳داداش حقیقت اینه که از اول انقلاب،حضرات ازما بهترون بخاطر حفظ جونشون از ترور موتورهای بالای۲۵۰سی سی رو ممنوع کردن آخه اکثر ترورها با موتور سنگین انجام میشد.
Mohammad
۸ مرداد ۱۴۰۳از رو هارلی اسکی رفته
گات
۸ مرداد ۱۴۰۳ژاپنی ها سلطان موتور سنگین هستن
NAVID@@98
۸ مرداد ۱۴۰۳آمریکایی ها و اروپایی ها سلطان موتور سنگین هستن
گات
۸ مرداد ۱۴۰۳آفرین کامنت خودتو لایک کن کامنت منو دیسلایک
بعدشم کل دنیا میدونن صنعت موتور و موتورسنگین دست ژاپنه
NAVID@@98
۸ مرداد ۱۴۰۳نه اتفاقا کل دنیا میدونن صنعت موتور و موتورسنگین دست اروپا و آمریکاست
هرچی غیر اینم هه مربوط به موتور های اقتصادی و تعداد فروش اوناست که مهم نی
وگرنه مهم تخصصی سطح بالا همونه که گفتم هه مهمه
همینه که هه
گات
۹ مرداد ۱۴۰۳ولش کن بحث نکنیم بهتره
آدم تعصبی هرچی هم براش توضیح بدی باز حرف خودشو میزنه
مهم اینه آدم عاقل خودش میفهمه بهترین موتور سنگین های جهان رو ژاپن میسازه
یکی هم تعصبی مثل تو هرچی هم دیسلایکت هم کنن باز حرف خودتو میزنی
NAVID@@98
۹ مرداد ۱۴۰۳نه اتفاقا مهم اینه آدم عاقل خودش میفهمه بهترین موتور سنگین های جهان رو اروپا و آمریکا میسازه
بهترین موتور سنگین های کروزر ها آمریکایی هستن
بهترین تریل ها کی تی ام و … اروپایی هست
بهترین ریسر ها دوکاتی و بی ام و و … اروپایی هستن
هر کلاسی بهترینش هستندارند و…
گات
۱۰ مرداد ۱۴۰۳امان از آدم تعصبی