هوندا

تجربه رانندگی با هوندا N وان RS در ژاپن؛ جذاب و باورنکردنی!

برای تجربه فرهنگ خودروهای kei ژاپن سفری به این کشور داشته‌ایم تا پشت فرمان هوندا N وان RS بنشینیم. آنچه می‌خوانید ماحصل همین تجربه جذاب است.


دریفت کشیدن با خودروهایی همچون RX-7، GT-R و یا سوپرا را فراموش کنید. هوندا N وان RS با گیربکس دستی خود گزینه‌ای بسیار عالی برای گشت‌وگذار در خیابان‌های کشور ژاپن است. ما در سفری به طول بیش از ۸۰۰ کیلومتر از توکیو به میازاکی رسیدیم تا تجربه رانندگی با این خودروی kei را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. شاید ظاهر N وان RS بسیار جمع‌وجور کوچک باشد اما این هاچبک دوست‌داشتنی جزو هوشمندترین، جذاب‌ترین و بهترین وسایل نقلیه‌ای بوده که ما تجربه کرده‌ایم.

هوندا N وان RS بر پایه فلسفه‌ای ساده اما هوشمندانه ساخته شده و در دسته خودروهای kei (کوتاه شده عبارت kei jidosha به معنی اتومبیل کامپکت) قرار می‌گیرد. خودروهای این کلاس در واقع ستون اصلی حمل‌ونقل کشور ژاپن را تشکیل می‌دهند. کلاس خودروهای kei در سال ۱۹۴۹ و توسط دولت ژاپن تأسیس شد تا مردم را به خرید خودروهای داخلی تشویق کند. از همان ابتدا، خودروهای kei روی ابعاد بسیار کوچک و مزیت‌های منحصربه‌فرد همچون محدودیت‌ها و هزینه‌های مالیاتی کمتر تمرکز داشتند. در حال حاضر قوانین خودروهای کلاس kei به شرح زیر است:

  • حداکثر حجم پیشرانه ۶۶۰ سی‌سی است
  • حداکثر قدرت پیشرانه نباید بیشتر از ۶۴ اسب بخار باشد
  • حداکثر طول/عرض/ارتفاع خودروهای kei به ترتیب ۳۴۱۳/۱۴۹۳/۲۰۱۱ میلی‌متر خواهد بود
  • باید بسیار دوست‌داشتنی و تحسین‌برانگیز باشد (این موضوع جزو قوانین نیست اما قطعاً نتیجه همان قوانین تصویب شده است)

قوانین کشور ژاپن با کشوری همچون آمریکا بسیار متفاوت است. غربی‌ها شاید ژاپن را سرزمین خودروهای پرفورمنس بدانند اما دولت ژاپن ترجیح می‌دهد مردم سوار خودروهای جدیدتر، پاک‌تر و کم‌مصرف‌تر باشند تا خودروهای قدیمی و آلاینده. به همین خاطر است که مالیات خودروها در ژاپن به ابعاد بدنه، حجم پیشرانه و سن آن‌ها بستگی دارد و هرچه سن خودرو بالاتر رود میزان مالیات نیز افزایش می‌یابد. اکثر بزرگراه‌های ژاپن در واقع دارای عوارضی‌هایی هستند که مبلغ این عوارضی بسته به ابعاد خودرو متفاوت است. موضوع مشهور درباره ژاپن به بررسی خودرو مربوط می‌شود که بسیار سخت‌گیرانه بوده و معمولاً باعث حذف خودروهای قدیمی از جاده‌ها می‌شود. مهم‌تر اینکه برای خرید خودرو در ژاپن باید ثابت کنید دارای فضای پارک مخصوص آن هستید.

خودروهای kei همچون هوندا N وان RS به‌طور قابل‌توجهی از این مالیات‌ها و هزینه‌ها دوری کرده‌اند. خرید و نگهداری این خودروها هزینه کمتری داشته و حتی پارک کردن آن‌ها از خودروهای کامپکت سنتی همچون هوندا فیت یا سیویک راحت‌تر است. خودروهای kei معمولاً قیمت پایه کمتر از ۱۰ هزار دلار دارند و قیمت مدل‌های اسپرتی همچون هوندا S660 به معادل حدود ۱۸ هزار دلار می‌رسد. همچنین برای خرید این مدل‌ها نیازی نیست که مالک پارکینگ باشید و این یک مزیت خوب در شهرهای شلوغ ژاپن است. پس از اندکی رانندگی در ژاپن و حتی با وجود تفاوت‌های بسیار بین علایق رانندگان به راحتی می‌توان متوجه یک نکته شد و آن اینکه خودروهای kei همه‌جا دیده می‌شوند. با اینکه تاکسی‌ها از نوع سدان ها و مینی ون‌های ساخت تویوتا هستند و شاسی بلندهای کوچک نیز به وفور در خیابان‌ها حضور دارند اما خودروهای kei را می‌توان پادشاه جاده‌های ژاپن دانست. در زمان سفر به ژاپن ما چهار نوع خودروی مختلف یعنی تویوتا GR86، هوندا N وان RS، هوندا سیویک تایپ R و بی ام و M3 E90 را راندیم و به جرات می‌توان گفت N وان هیجان‌انگیزترین، کاربردی‌ترین، راحت‌ترین و مفیدترین خودرو برای ژاپن است.

جاده‌های ژاپن کوچک هستند و رانندگان نیز کاملاً خونسرد رانندگی می‌کنند. محدودیت سرعت کاملاً رعایت می‌شود و زمان تغییر مسیر حرکت شاهد استفاده از چراغ‌راهنما هستیم. رانندگان ژاپنی دقت بالایی در رانندگی دارند و آن حس فردگرایی و عدم رعایت قانون رانندگان آمریکایی اینجا دیده نمی‌شود. به جرات می‌توانیم بگوییم شما در آمریکا به حداقل ۳۰۰ اسب بخار قدرت نیاز دارید تا فضای موردنیاز خود در جاده را داشته باشید اما قدرت حدود ۶۰ اسب بخاری هوندا N وان RS برای جاده‌های ژاپن زیاد است. نکته اصلی این است که ژاپن بر پایه خودروهای kei ساخته می‌شود.

شاید تجربه ما در این کشور کاملاً بر اساس حقیقتی باشد که حتی GR86 نیز پس از اندکی شتاب گیری قانون را می‌شکند چراکه حداکثر سرعت جاده‌های بزرگ این کشور به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت در اکثر جاده‌های درون‌شهری ۵۰ کیلومتر در ساعت است. رانندگی پرسرعت با تایپ R و M3؟ کاملاً فراموش کنید! اما شما در هوندا یک گیربکس ۶ سرعته دستی کوچک اما شگفت‌انگیز و پیشرانه ۳ سیلندر کاریزماتیک دارید که می‌توان گفت هیجان زیادی را ایجاد می‌کنند و شما می‌توانید با تعویض دنده‌ها و رسیدن به دنده ۵ سرعت بزرگراهی را تجربه کنید.

خودروی موردبحث در سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت به محدودیت شتاب جانبی خود می‌رسد و موقعیت رانندگی آن شبیه مینی‌بوس است و پدال‌ها نزدیک به یکدیگر قرار دارند. همچنین ستون فرمان زاویه خم‌شدگی زیادی داشته و این‌گونه احساس می‌شود که صندلی در ارتفاع بالاتری نصب شده است؛ اما همین نوع طراحی باعث شده راننده فاصله زیادی با فرمان و دسته‌دنده نداشته باشد و کالیبراسیون پدال گاز نیز به راننده اجازه می‌دهد تا در هر دوری از پیشرانه شتاب گیری خوبی داشته باشد. مجموع این تنظیمات باعث تولید خودرویی شده‌اند که در شهر رانندگی درگیر کننده‌ای دارد.

در سفر ۴۸۰ کیلومتری در بزرگراه‌های ژاپن، کابین خودرو در سرعت حدود ۱۱۰ کیلومتر در ساعت صدای زیادی نداشت و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز به‌طور متوسط ۴.۹ لیتر در صد کیلومتر بود که باورنکردنی به نظر می‌رسد. این مصرف سوخت در حالی ثبت شد که چهار نفر در خودرو حضور داشته و وسایل کاملی نیز به همراه آن‌ها بود. مهم‌تر اینکه هوندا N وان RS بیشتر از خودروهای پرفورمنس باعث شد من حس نزدیکی بیشتری به ژاپن داشته باشم. در نهایت می‌توانیم بگوییم هوندا N وان RS خودرویی لذت‌بخش است. این محصول همه‌چیز را در یک پکیج ارائه می‌کند. خودروی kei هوندا ابعاد جمع‌وجور خود را با جادوی خودروهای بزرگ‌تر و گران‌تر ترکیب کرده و پیشرانه و گیربکس آن کاراکتر خاصی دارد. از نظر کاربردی بودن هم می‌توان گفت N وان رقیبی برای شاسی بلندهای کوچک است. اگر ما در ژاپن زندگی می‌کردیم حتماً آن را می‌خریدیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. بهنام

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (907 ديدگاه)

    بسیار جالب بود . همه از فرهنگ رانندگی و تمیزی ژاپن تعریف میکنن . بسیار مودب و باکلاس رفتار میکنن و برنامه ام اینه هرطور شده یه سفر به این کشور دوست داشتنی برم .

    موافقم 26
    مخالفم 4
    1. سیاه

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (15 ديدگاه)

      واقعا دولت باید به واردات چنین خودرویی یارانه هم بده . نه تنها عوارض و گمرکی نگیرد باید مشوق به خریداران چنین خودرویی با این مصرف اندک و الودگی ناچیز داده شود . ولی افسوس که دولت فقط بفکر کسب درامد از واردات هست و حتی حاضر به دادن یارانه سوخت و تحمیل الودگی هوا به مردم هست

      موافقم 17
      مخالفم 3
  2. مهدی

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (193 ديدگاه)

    برای شهرهای ایران هم چنین ماشین هایی واجب است.

    موافقم 25
    مخالفم 3
    1. مجید

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (269 ديدگاه)

      مشکل اینه که کسی حاضر نیست برای این ۲ ۳ میلیارد هزینه کنه این باید ماشینی باشه که بجای کوییک سوارش بشیم.

      موافقم 12
      مخالفم 2
    2. شهروند ایرانی

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (838 ديدگاه)

      اتفاقا برای ایران اصلا جالب نیس اگر همچین ماشین بیاد ایران مطمن باش شهر پر میشه همه شروع میکنن به لایی کشی و کلی به شلوغی شهر اضافه میشه دقیقا بلایی که موتور سوارا سر شهر تهران اوردن شبیه بمبی شده اولا باید فرهنگ قانون مثل ژاپن داشته باشی و حمل نقل عمومی مثل ژاپن بعد بیای بگی ماشین بیاد و دوما هر ماشین واس هر جایی نیست الان آمریکا و چینی ها و کشورهای عربی ماشین بزرگ دوست دارن اما اروپا ژاپن ماشین بزرگ کشور ما یه کشور وسیع و در نتیجه ماشین باید راحت جون سخت باش نه شهری فسقلی

      موافقم 7
      مخالفم 7
      1. نیما

        ۱۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ایران فقط تهران نیست
        سی سال قبل به وضوح یادم میاد هیچ سرنشینی کمربند ایمنی رو نمیبست الان بیشتر سرنشینا رعایت میکنن
        فرهنگ چیز ایستایی نیست و دائم در حال تغییره
        بنابراین از طرف همه و برای همه نسخه نپیچید

        موافقم 8
        مخالفم 2
  3. KAIZEN

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    عشق کردم از این پست
    عشق من کی کارهای ژاپنی هستند
    شهرهای ایران باید پر بشن از این سبک ماشینا
    بدون سیستم هیبرید با ظرفیت کامل صدی زیر ۵ می‌سوزونه، چیزی که نیاز بیش از ۷۰ درصد جامعه رو تامین میکنه
    ما که عشق ماشینیم بحثمون فرق میکنه، اکثریت جامعه دنبال همچین پکیجی برای تردد روزانه هستند

    موافقم 27
    مخالفم 3
    1. فرشید

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (278 ديدگاه)

      اگه توی ایران بود به شخصه برای خریدش لحظه ای تردید نمیکردم. توی واقعیت اینجور ماشین ها به درد میخوره نه فلان سوپرکار یا بهمان ماسل کار

      موافقم 13
      مخالفم 3
      1. علی

        ۱۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (18 ديدگاه)

        هست دیگه … فیات ۵۰۰

  4. KAIZEN

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    ببینید چطور یک کشور کوچک، ظرفیت‌ها و محدودیت‌های خودشو شناخته و بر اساس اونها زیرساخت‌های خودشو ایجاد کرده و الان تبدیل شده به یه فرهنگ کم نظیر
    مسئولین ما هم با عملکردشان فقط فرهنگ خشونت، جنگ افروزی، خیانت، درگیری و دزدی و چپاول ایجاد کردن.
    درصورتی که ایران زمان اون خدابیامرز دومین کشور آسیا بعد از ژاپن بود و داشت تبدیل میشد به بهترین کشور آسیا. ببینید چقدر ما رو عقب انداختن. تف به ذاتشون

    موافقم 27
    مخالفم 6
    1. Nismo

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1473 ديدگاه)

      بخاطر اینکه از همین فرهنگ «کایزن» بهره میبرن. بهبود یا تغییر دائم برای رسیدن به نتیجه‌ای بهتر
      صرفا با فرهنگ سازی درست تونستن به خیلی موفقیت ها برسن. فرهنگ احترام و ادب فرهنگ رانندگی فرهنگ کار کردن

      موافقم 12
      مخالفم 4
      1. KAIZEN

        ۱۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (240 ديدگاه)

        Nismo
        من این روزا با کایزن خیلی کارا دارم می‌کنم 💪💪

        موافقم 4
        مخالفم 5
    2. دیا

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (181 ديدگاه)

      دوست عزیز درست می فرمایید. ولی متاسفانه خود مردم هم در ساخت فرهنگ خیلی دخیل هستن.

      موافقم 7
      مخالفم 4
      1. KAIZEN

        ۱۲ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (240 ديدگاه)

        دقیقا همینطوره
        خود مردم خیلی مهم هستند
        و اولین گام اینه که هر کسی به این نقطه تفکری برسه که خودش به اندازه خودش تعیین کننده و تاثیر گذار است. در جامعه ما متاسفانه این نوع نگاه بشدت ضعیفه و همه منتظرن بقیه اول یه کاری کنن و بعد نوبت خودشون برسه. در همه چیز همینطوره. هیچ کس نمیگه من با بقیه کاری ندارم، من مسئول رفتار خودمم، من زباله نمی‌ریزم، من درست رانندگی می‌کنم، من درست پارک می‌کنم، من درست صحبت و رفتار می‌کنم، من سعی میکنم بیشتر کتاب بخونم و ….

        موافقم 5
        مخالفم 3
  5. hosen

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (797 ديدگاه)

    چقدر بانمکه این ماشین
    خوراک کوچه پس کوچه های تهران

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۱۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2442 ديدگاه)

      هوندا این روزها تمامی ساخته هاش در اوج مهندسین
      شما فقط به این حجم بسیار محدود کاپوت و متعلقات درونش نگاه بکن ببین هوندا درعین فناوری بالا چطوری این قوای محرکه رو درون این کاپوت بشدت کم جا و کامپکت جا داده!
      درود به هوندا
      پادشاه ژاپن

  6. ali

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (192 ديدگاه)

    با سلام
    مقاله جالبی بود.نکته اش اینجاس که از 60 اسب بخار می شه بعضا لذت بیشتری برد تا 400 اسب بخار(مثلا).این کی کارها با این توصیف فرهنگ ژاپنی ها ،چیزی جز حسرت برا ما نداره

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. KAIZEN

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (240 ديدگاه)

      می‌تونه بجای حسرت، انگیزه مطالبه گری در بعد فردی و اجتماعی ایجاد کنه
      بستگی داره چجوری به قضیه نگاه کنی
      ۴۵ سال فقط حسرت خوردیم و از این حرفا زدیم و به جایی نرسیدیم
      وقتش نیست تفکراتمون رو نه فقط در حرف و فضای مجازی، بلکه در عمل تغییر بدیم؟؟ 🌹🌹

      موافقم 1
      مخالفم 1
    2. KAIZEN

      ۱۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (240 ديدگاه)

      شرایطی که توش هستیم چندان اهمیتی نداره
      این تفسیری که از وقایع داریم تعیین کننده است
      رد یک نفر یا یک کشور میتونه در ما احساس شکست و باخت ایجاد کنه، از طرفی میتونه انگیزه ای برای پیشرفت ایجاد کنه. میتونی بگی خوش بحالشون و حسرت بخوری، میتونی بگی منم می‌خوام. مابین از ۴ دهه است که اولی را انتخاب کردیم. وقتش نیست که نگاهمون رو تغییر بدیم؟

      موافقم 2
      مخالفم 3
  7. Mosafer

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (226 ديدگاه)

    فرهنگ ژاپن فوق‌العاده است

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. mickeyy

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (99 ديدگاه)

    ایده آل من اینه یه کوچولویی مثل این داشته باشم واسه داخل شهر و استفاده روزمره و suv بزرگ و قدرتمند و خشن واسه جاده و سفر و …

    موافقم 5
    مخالفم 2
  9. Inferno

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (193 ديدگاه)

    نکته جالب اینه که بعد از گذر این همه سال هنوز قوانین کی‌کار پابرجاست و دولت تغییرش نداده
    مثلا الان هیبرید اومده ، برقی اومده و …
    اما قانون سابق انگار تغییری نکرده . همچنان حجم ۶۶۰ سی‌سی

  10. شاپور

    ۱۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (320 ديدگاه)

    واقعا حیف. این کی کارها میتونن مشکل کلانشهرهای ایران که راننده ها اکثرا هم تک سرنشینن و جای پارک هم کمه و مصرف خیلی پایین بنزین هم داره از چند زاویه و یکجا حل کنه

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا